Trachycarpus princeps new form, hybride?

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Trachycarpus princeps new form, hybride?

Berichtdoor draco op 06 sep 2014 00:24

Bij Gardenpalms staan meerdere exemplaren van deze palm vrij uitgeplant in de kasgrond. De laatste keer dat er was, was overduidelijk het verschil in ontwikkeling te zien in vergelijking met de planten in pot. Hier in de tuin doet deze palm het rustiger aan, maar de groei sinds afgelopen voorjaar is desalniettemin veelbelovend.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6751
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
685 bedankjes

Re: Trachycarpus princeps new form, hybride?

Berichtdoor Alexander op 06 sep 2014 05:05

Hopelijk heeft hij ook de winterhardheid van een T. fortunei. Ik heb er ook 1 staan. Zeer mooie palm en als hij ook weer bestendig is dan heb je een superpalm.

Bij mij krijgt hij geen bescherming, staat op zandgrond en zonnig.

Alexander
Alexander
 
Berichten: 872
Geregistreerd: 16 jun 2011 16:45
Woonplaats: Leidschendam, Nederland
33 bedankjes

Re: Trachycarpus princeps new form, hybride?

Berichtdoor draco op 06 sep 2014 17:04

Het blad is wel windgevoeliger als de 'echte' princeps en komt het beste tot z 'n recht op een beschutte standplaats. Ik heb me op voorhand alvast royaal ingedekt tegen het risico dat ik deze palm als gevolg van vocht en vorst kan verliezen. :D
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6751
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
685 bedankjes

Re: Trachycarpus princeps new form, hybride?

Berichtdoor danborst op 27 dec 2014 13:46

Hoi,

Dit staat op de site van Gardenpalms:

Een nieuwe Trachycarpus princeps van een andere lokatie. Deze is aan de onderzijde van zilver maar van boven groen. Pas op ! Op verschillende websites wordt deze princeps aangeboden als de echte......... Zodra er meer bekend is over deze nieuwe vorm zullen we er direkt aandacht aan besteden in onze nieuwsbrief.

Ik heb er twee besteld en gekregen Echt mooie planten. Is er ondertussen meer bekend over de herkomst van het zaad waaruit ze opgekweekt zijn? Het een en ander komt op mij nogal geheimzinnig over. Er moet toch wel duidelijkheid zijn over de moederplant waarvan de zaden afkomstig zijn. Of zie ik dit verkeerd? De planten lijken qua blad en vooral qua groeiwijze niet op T.fortunei. Meer op T. f. sp. Nova. Een van de twee heeft mooie 360 gr. bladeren. Onderkant mooi blauwachtig berijpt. Maar ik heb ook een T. wagnerianus die even blauwachtig is aan de onderkant. Voor mij vooral mooi vanwege de fijn gevingerde bladeren die toch best wel een grote stijfheid hebben en de open groeiwijze met lange bladstelen. Toch wil ik raag weten wat ik in huis heb. Wie weet meer?

Groet,

Dan
danborst
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 31 mei 2013 19:09
1 bedankjes

Re: Trachycarpus princeps new form, hybride?

Berichtdoor s.janssen op 28 dec 2014 00:12

Dit jaar na aanplant is de palm toch wat voller geworden ;)
Bijlagen
princeps.jpg
princeps.jpg (69.45 KiB) 5030 keer bekeken
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
Avatar gebruiker
s.janssen
 
Berichten: 4407
Geregistreerd: 13 nov 2010 23:11
Woonplaats: Biddinghuizen NL
284 bedankjes

Re: Trachycarpus princeps new form, hybride?

Berichtdoor Rob op 28 dec 2014 01:54

Hi Dan.

Check even de agenda voor volgend seizoen.
De eerste afspraak is in Erica bij Gardenpalms.
Herbert is een buitengewoon enthousiast verteller en vermits het niet heel druk is is ie altijd bereid eea toe te lichten.
Afgezien daarvan: je kijkt je ogen uit, je knip is altijd te klein ondankls Herberts schappelijke palmvriendenprijsjes, en je slaat jezelf voor de kop dat je geen aanhanger hebt meegebracht....

Verder moet er een ander topic over New Form zijn. ff zoeken dus

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11287
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1116 bedankjes

Re: Trachycarpus princeps new form, hybride?

Berichtdoor Hitch op 28 dec 2014 10:25

Die Trachycarpus *nova* heb ik indertijd ook meteen geprobeerd in de tuin tot 2 keer toe en dit is in beide gevallen op niets uitgedraaid. Ik had ze in beide gevallen ook beschermd met een afdakje en vliesdoek maar tegen het voorjaar waren ze steeds compleet kapot. Alle kruisingen daarmee zullen dus in mijn ogen veel minder vorstbestendig zijn dan een gewone T. fortunei.
Die bedenking heb ik trouwens eveneens bij elke princeps, in welke vorm dan ook.
Hitch
 
Berichten: 2807
Geregistreerd: 21 apr 2012 09:44
Woonplaats: Baal (België)
156 bedankjes

Re: Trachycarpus princeps new form, hybride?

Berichtdoor draco op 28 dec 2014 11:02

Trachycarpus 'Nova' is een andere palm Hitch, die al langer in de markt is. Deze 'soort' werd aanvankelijk als Trachycarpus princeps aangeboden ('green princeps'). Hier in de tuin staat al sinds 2010 een 'echte' princeps, die zelfs februari 2012 (-20°C) heeft overleefd (met een kuip over de kop. Het blad werd daarna volledig bruin. Feitelijk groeit deze palm als bodembedekker tussen Hedera en wordt de groeikern mede beschermd door bodemwarmte.
Bijlagen
Trachycarpus_princeps.jpg
Trachycarpus_princeps.jpg (249.94 KiB) 5010 keer bekeken
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6751
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
685 bedankjes

Re: Trachycarpus princeps new form, hybride?

Berichtdoor Hitch op 28 dec 2014 11:08

Heeft het lang geduurd voor deze princeps zich hersteld had?
Ik heb er ook al enkele jaren eentje staan in kuip maar begin het ding wat beu te worden aangezien die zo wispelturig is. Het ene jaar groei en het jaar erop lijkt die wel te krimpen :shock:
Denk dat ik hem dit voorjaar maar ga uitplanten maar als ik jou beschrijving even naga lijkt het erop dat deze palm (hier) omzeggens geen stam aanmaakt en dus klein blijft?
Hitch
 
Berichten: 2807
Geregistreerd: 21 apr 2012 09:44
Woonplaats: Baal (België)
156 bedankjes

Re: Trachycarpus princeps new form, hybride?

Berichtdoor draco op 28 dec 2014 18:38

Deze bladeren zijn nieuw vanaf 2012, dus erg hard groeit deze princeps niet. Dat is ook niet zo verwonderlijk na een volledige ontbladering. De palm verloor al eens eerder de volledige kruin met speer waarna een nieuwe scheut onderlangs tevoorschijn kwam. Het is een taaie rakker. Ik verwacht dat deze wel wat zal gaan affeseren als het vervolg van de winter mild blijft. Een jonge Trachycarpus takaghii hier stond ook jaren te treuzelen en verloor eveneens het blad in 2012, maar heeft sindsdien een groeispurt ondergaan.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6751
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
685 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 12 gasten