oude palm

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: oude palm

Berichtdoor Alexander op 21 sep 2014 07:45

Hopelijk komt er een palmen/exotenliefhebber te wonen. Zonde als zo, n exemplaar gesloopt wordt door de nieuwe eigenaar!

Alexander
Alexander
 
Berichten: 872
Geregistreerd: 16 jun 2011 16:45
Woonplaats: Leidschendam, Nederland
33 bedankjes

Re: oude palm

Berichtdoor draco op 21 sep 2014 11:59

Als alternatief voor slopen zou de 'oude palm' vakkundig kunnen worden gerooid. Toen jaren geleden bij de Hortus Leiden een enorme Brahea armata door het dak van de kas dreigde te groeien is deze uitgegraven en bij Van der Arend Tropicenter in een kuip terecht gekomen. De palm heeft deze operatie bij mijn weten goed overleefd. Ook heb ik waargenomen bij de afdeling hydrocultuur van Nieuwkoop De Kwakel dat bij zware Phoenix canariensis de wortelkluiten geheel werden afgehakt. Waarna de stammen op hydrokorrels werden gezet in een speciale klimaatruimte, waarbij de palm nieuwe adventiefwortels kon ontwikkelen.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6751
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
685 bedankjes

Re: oude palm

Berichtdoor Alexander op 22 sep 2014 16:42

draco schreef:Als alternatief voor slopen zou de 'oude palm' vakkundig kunnen worden gerooid. Toen jaren geleden bij de Hortus Leiden een enorme Brahea armata door het dak van de kas dreigde te groeien is deze uitgegraven en bij Van der Arend Tropicenter in een kuip terecht gekomen. De palm heeft deze operatie bij mijn weten goed overleefd. Ook heb ik waargenomen bij de afdeling hydrocultuur van Nieuwkoop De Kwakel dat bij zware Phoenix canariensis de wortelkluiten geheel werden afgehakt. Waarna de stammen op hydrokorrels werden gezet in een speciale klimaatruimte, waarbij de palm nieuwe adventiefwortels kon ontwikkelen.

Die Brahea was geen B. armata wat ik mij herinner.
Mijn oude T. fortunei stond in een hoek van de tuin. Was toen al lastig uitgraven, en ook nog in de winter. Heeft een aantal jaren in de hortus van de VU gestaan maar helaas toch gaan hemelen.

Alexander
Alexander
 
Berichten: 872
Geregistreerd: 16 jun 2011 16:45
Woonplaats: Leidschendam, Nederland
33 bedankjes

Re: oude palm

Berichtdoor s.janssen op 25 sep 2014 23:44

Ik zie nergens op de website dat de palm verhuisd, ik ga er dan als geïnteresseerde (stel voor dat ik dit huis wil kopen) vanuit dat ik deze palm bij het huis zit. Ik dacht dat je dit in de beschrijving moest vermelden?
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
Avatar gebruiker
s.janssen
 
Berichten: 4407
Geregistreerd: 13 nov 2010 23:11
Woonplaats: Biddinghuizen NL
284 bedankjes

Re: oude palm

Berichtdoor draco op 27 sep 2014 22:30

s.janssen schreef:Ik zie nergens op de website dat de palm verhuisd, ik ga er dan als geïnteresseerde (stel voor dat ik dit huis wil kopen) vanuit dat ik deze palm bij het huis zit. Ik dacht dat je dit in de beschrijving moest vermelden?

In beschrijvingen staat nooit iets over de tuinplanten. In overleg wordt door een geïnteresseerde koper en de verkoper besproken welke beplanting mee verhuist danwel achterblijft. Onze vorige tuin leek wel een slagveld met bomkraters na ons vertrek. :roll:
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6751
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
685 bedankjes

Re: oude palm

Berichtdoor wimmie op 27 sep 2014 23:05

Die Brahea bij Van de Arend was wel degelijk een armata. Ik heb er in de hortus van Leiden met mijn neus, bij wijze van spreken dan, bovenop gestaan.
wimmie
 
Berichten: 88
Geregistreerd: 25 apr 2014 22:04
8 bedankjes

Re: oude palm

Berichtdoor Exotic Life op 13 apr 2018 11:23

De nieuwe eigenaren zijn beduidend geen exoten liefhebbers of waren niet op de hoogte dat deze Phoenix een beetje bescherming nodig heeft in de winter. Eerder deze ochtend kwam ik er langs gereden en het lijkt erop dat deze palm afgeschreven kan worden. Deze lijkt me niet beschermd te zijn geweest daar alles volledig bruin was en (nog) geen streepje groen zichtbaar is/was.

Indien de palm niet meer tot leven komt lijkt het stokje van langst aangeplante Phoenix in Nederland over gegeven naar de mijne denk ik. (?)
Exotic Life
 
Berichten: 823
Geregistreerd: 08 mei 2009 20:06
Woonplaats: Steenbergen (West Brabant)
56 bedankjes

Re: oude palm

Berichtdoor Mate op 13 apr 2018 11:50

Zonde zeg. Ik heb deze palm ergens vaag in mijn geheugen staan, is er nog een plaatje van voor in het archief?
Een klein stukje Dalmatië in mn achtertuintje.
Mate
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 18 feb 2015 09:32
Woonplaats: hoofddorp
330 bedankjes

Re: oude palm

Berichtdoor Exotic Life op 15 apr 2018 20:27

Er stond toen een plaatje op HTUK maar dat forum is al een tijdje uit de lucht helaas.
Exotic Life
 
Berichten: 823
Geregistreerd: 08 mei 2009 20:06
Woonplaats: Steenbergen (West Brabant)
56 bedankjes

Re: oude palm

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 16 apr 2018 20:20

Ik weet niet hoe koud het daar precies is geworden in de streek waar die staat Robbin, weet jij dat ? Maar ik denk dat zo'n beer van een Phoenix wel al wat kan hebben hoor. Het blad natuurlijk niet. De late vorst was vrij streng maar de combinatie met die ijswind, die er toen ook bij was, was de grootste boosdoener. Zelfs vele (grote) Trachys hebben schade. Hij zal zeker niet beschermd zijn geweest als ik je omschrijving zo lees dus heeft die de volle laag gekregen. Die zal dus flink uitgedroogd zijn door die ijswind. De kroon zal compleet kapot zijn maar ergens in mij denk ik dat de palm zelf dat toch wel overleefd zal hebben. Het zijn sterke palmen, zeker met dergelijke stammen en zo'n verleden...
Komende week zal veel goed doen aan de palmen met de verwachte temperaturen. Als het blad gesnoeid is dan moet er maar eens goed in het hart gekeken worden. Met wat geluk komt er snel terug wat groen tevoorschijn ;)

In het slechtste geval zou het wel heel triestig zijn inderdaad. En dan geven we het stokje graag aan jouw door Robbin :thumb_up:
Wanneer krijgen we trouwens nog eens foto's van jouw Phoenix & Washi te zien ? Een uitgelezen moment nu denk ik :happy_thai:
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Avatar gebruiker
Dimi Exotisch Hofke
 
Berichten: 3829
Geregistreerd: 23 jun 2009 21:23
Woonplaats: Sint-Niklaas
395 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 32 gasten