Wat verdraagt Washingtonia nou?

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Wat verdraagt Washingtonia nou?

Berichtdoor Dennis_S op 10 dec 2014 20:53

ik liep net door de tuin, waarin het slechts 1 graad gevroren heeft. Twee dagen geleden alweer. Washintonia nog niet beschermd en verbaasd zag ik dat de balderen bijna geheel donkergroen verkleurd zijn. Het nieuwste blad minder, maar ook een beetje. Nou heb ik eigenlijk geen ervaring met Washingtonia maar lees overal dat ze toch best een paar graden vorst kunnen hebben. Is wat ik zie nu permanente bladschade of trekt dit nog weg? Bij Trachycarpus fortunei ken ik dit beeld wel, maar pas bij meer koude, dat hersteld altijd wel. Maar hoe zit dat bij deze soort? De vorst is al weer van een paar dagen geleden. Iemand?

Het is een robusta, in ieder geval gekocht bij Herbert voor een robusta.
WP_20141210_14_34_42_Pro.jpg
WP_20141210_14_34_42_Pro.jpg (286.96 KiB) 11772 keer bekeken
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Re: Wat verdraagt Washingtonia nou?

Berichtdoor palmgek op 10 dec 2014 21:56

Vreemd, hier heeft ie deze winter al ruim -2 gehad en niets van verkleuring te zien. Voorgaande winters wel een dergelijke verkleuring op het blad gehad, dit verschijnsel vertoonde zich toen vanaf een graad of 3 onder nul en trok bij temps boven nul binnen een dag weer weg. Mijn exemplaar staat overigens wel vanaf vorige week droog (onder een afdak)
Não faz mal!

2022 minimum 24,7 - maximum 33,6
2023 minimum 23,9 - maximum 34,0
Avatar gebruiker
palmgek
 
Berichten: 3679
Geregistreerd: 07 dec 2010 19:32
Woonplaats: Fortaleza Brasil
447 bedankjes

Re: Wat verdraagt Washingtonia nou?

Berichtdoor Gouden HandPalm op 10 dec 2014 22:11

Dit trekt weer weg (mits de palm goed doorworteld is in de tuin). Er zit trouwens ook filifera bloed in de washy palmen van Mypalmshop, is mij ooit door H. medegedeeld. Ik heb er ook zo een in de tuin staan. Die van mij heeft ook flink wat draden.

In dat geval is dit alleen maar gunstig omdat de filifera als meer winterhard bekend staat (alhoewel dat volgens sommigen weer discutabel is).

Maar het zou ook kunnen dat het toch een raszuivere (eigen land eerst!) robusta is en dat de verschillen tussen de twee soorten pas blijken als de palmen ouder en groter zijn. Dat heb ik N. tenminste eens horen beweren.
Avatar gebruiker
Gouden HandPalm
 
Berichten: 1533
Geregistreerd: 13 jun 2013 10:04
Woonplaats: Amsterdam (NH) en Ermelo (Gld)
88 bedankjes

Re: Wat verdraagt Washingtonia nou?

Berichtdoor palmgek op 11 dec 2014 00:43

Een zuivere filifera zou in theorie meer vorst verdragen, echter in de praktijk blijkt dat de robusta toch een geschiktere kandidaat is voor de hollandse volle grond. Mn de bestendigheid tegen ons vochtige klimaat is hier bepalend.
Vwb de bedrading van de bladeren, is in mijn ervaring de filifera juist de iets minder behaarde... ondanks de benaming "filifera" die anders doet vermoeden.
Ik denk trouwens ook dat veel van onze Washingtonia's, zowel filifera als robusta bloed hebben.
Een zuivere filifera ben ik nog maar zelden tegen gekomen, en dan is het nog vaak met enige twijfel...
Não faz mal!

2022 minimum 24,7 - maximum 33,6
2023 minimum 23,9 - maximum 34,0
Avatar gebruiker
palmgek
 
Berichten: 3679
Geregistreerd: 07 dec 2010 19:32
Woonplaats: Fortaleza Brasil
447 bedankjes

Re: Wat verdraagt Washingtonia nou?

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 11 dec 2014 02:29

Geen zorgen Dennis, dat trekt terug weg en is nog geen permanente schade. Maar het is inderdaad al snel dat die het heeft, zeker dat het op die plek maar -1 is geworden ? Misschien is hij/zij of het blad nog niet veel gewend en daarom dat die het wat sneller krijgt ? Hier heb ik ook pas deze tekenen vanaf -2 a -3 met een exemplaar dat al meerdere jaren in volle grond staat. Maar het blad is inderdaad erg gevoelig, vanaf -4 krijg je al permanente schade.

Volgens dat ik altijd geweten heb zijn de draden ook net een eigenschap van de robusta, die heeft veel meer draden dan een filifera. Mijne al jaren in de grond heeft ook heel veel draden en is duidelijk een robusta.
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Avatar gebruiker
Dimi Exotisch Hofke
 
Berichten: 3829
Geregistreerd: 23 jun 2009 21:23
Woonplaats: Sint-Niklaas
395 bedankjes

Re: Wat verdraagt Washingtonia nou?

Berichtdoor Dennis_S op 11 dec 2014 08:28

Bijna al het blad wat je ziet is dit jaar gevormd, in de buitenlucht en in de volle grond. Ik zal vanmiddag nog eens kijken. Ik hoop niet dat ik nou net een heel kwetsbaar exemplaar heb getroffen, want de groei is juist heel aardig.Dank je wel voor de reacties!
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Re: Wat verdraagt Washingtonia nou?

Berichtdoor enrico op 11 dec 2014 11:30

Blijf dat robusta promoten vreemd vinden. Wie heeft er nou ooit een filifera van formaat geprobeerd in Nederland. Robusta overleefde niet eens in mn tuinhuisje terwijl Trachycarpus martianus bijvoorbeeld nergens last van had. Er zijn tal van voorbeelden in Europa waar filiferas nog staan en robustas allemaal weggevroren zijn. Ook zijn er zat voorbeelden van filiferas die in natte (winter) gebieden groeien. De tijd zal t leren, hopelijk kan ik over een paar jaar een grote filifera in nl laten zien.
enrico
 
Berichten: 176
Geregistreerd: 10 apr 2011 23:27
14 bedankjes

Re: Wat verdraagt Washingtonia nou?

Berichtdoor palmgek op 11 dec 2014 11:56

enrico schreef: Er zijn tal van voorbeelden in Europa waar filiferas nog staan en robustas allemaal weggevroren zijn. Ook zijn er zat voorbeelden van filiferas die in natte (winter) gebieden groeien. De tijd zal t leren, hopelijk kan ik over een paar jaar een grote filifera in nl laten zien.


Ik ben benieuwd Enrico, waar in Europa heb je deze voorbeelden gezien..
En heb je ook fotos van jouw filifera?
Não faz mal!

2022 minimum 24,7 - maximum 33,6
2023 minimum 23,9 - maximum 34,0
Avatar gebruiker
palmgek
 
Berichten: 3679
Geregistreerd: 07 dec 2010 19:32
Woonplaats: Fortaleza Brasil
447 bedankjes

Re: Wat verdraagt Washingtonia nou?

Berichtdoor enrico op 11 dec 2014 12:56

washingtonia f.jpg
washingtonia f.jpg (254.21 KiB) 11645 keer bekeken
Axel plaatste eerder wat fotos van mooie voorbeelden in Londen en Lyon. Ik zag ooit op een forum een rij robustas, dacht in Noord Griekenland, die waren kapotgevroren met ertussen filiferas die de winter overleefden.
De filifera is wat moeilijk te zien op de foto, hij staat links van poncirus en rhapido. Opgekweekt uit zaad van filiferas hoog in New Mexico. We zullen zien.
Verder ben ik er nog wat aan t opkweken van zaad uit Rusland. Valt daar zeer veel regen en kan er s winters aardig koud worden. Er staan daar alleen filiferas (al meer dan 100 jaar), robustas overleven het er niet, bovendien heeft er vervolgens in de Sovjet tijd nooit meer uitwisseling van zaden/planten plaatsgevonden. Een soortechte populatie dus.
enrico
 
Berichten: 176
Geregistreerd: 10 apr 2011 23:27
14 bedankjes

Re: Wat verdraagt Washingtonia nou?

Berichtdoor enrico op 11 dec 2014 13:32

Vond nog een foto van eind vorig jaar in pot, iets meer dan een jaar oud toen. In de grond duurde het even voordat hij weer op gang kwam.
Bijlagen
filifera new mexico.jpg
filifera new mexico.jpg (160.12 KiB) 11638 keer bekeken
enrico
 
Berichten: 176
Geregistreerd: 10 apr 2011 23:27
14 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 24 gasten