Trachycarpus goede wintervaste exemplaren / Mark's palmen

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Trachycarpus goede wintervaste exemplaren / Mark's palme

Berichtdoor markde2e op 18 jun 2017 13:41

Tja ik wacht het wel af..
Heb hier twee manipur's staan en die zien er wel goed uit.
De kleine standaard fortunei's hier hadden allemaal speerrot, maar 5 grotere exemplaren die ik al bijna 5 jaar in de tuin heb staan hadden 0% bladschade.

Ik denk dat het vooraal ook een kwestie is van de eerste aantal winters goed beschermen en de planten goed laten wortelen.
Dan kunnen ze daarna veeeeel meer hebben..
Ik houd jullie op de hoogte over de princeps ;)
Kweeklijst:
http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=59&t=16039

Min temp. 2014/2015:
-8°

Min temp. 2015/2016:
-10.5°

Min temp. 2016/2017:
-12°

Min temp. 2017/2018:
-12°

Min temp. 2018/2019:
-11°
markde2e
 
Berichten: 217
Geregistreerd: 29 jul 2014 20:12
3 bedankjes

Re: Trachycarpus goede wintervaste exemplaren / Mark's palme

Berichtdoor draco op 18 jun 2017 13:54

Hier staan ook alle winterharde Trachycarpus soorten* in de tuin. Na 2012 hebben zich daarmee in de opeenvolgende milde winters met overwegend lichte vorst ( max. -7°C) geen problemen voorgedaan. De planten werden daarbij niet beschermd. Alleen de geminisectus heeft het moeilijk maar is wellicht niet geschikt voor dit klimaat. Tussen 2008 en 2012 met soms een flink pak sneeuw en soms matige tot strenge vorst zijn meerdere grotere fortunei en wagnerianus verloren gegaan door vorstschade en/of speerrot.
*) fortunei, wagnerianus, takil 'Kalamuni', 'Manipur', princeps, princeps 'New Form'.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6744
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
683 bedankjes

Re: Trachycarpus goede wintervaste exemplaren / Mark's palme

Berichtdoor daniell op 20 jun 2017 00:05

Die foto's van 'sterke Fortunei's' aan het begin van dit thread, ik vraag me altijd af in hoeverre je dan te maken hebt met een 'sterke trachy variant' of dat de Trachycarpus Fortunei gewoon als het de kans krijgt zich zeer goed kan aanpassen en kan acclimatiseren. Ik denk gewoon dat het vanzelf dan stijfere bladeren produceert. Ik bedoel, in China in hun native habitat hebben ze allemaal dunne stammetjes en slappe blaadjes. Ook als je ze in een kas groeit. Ze passen zich gewoon aan, als ze natuurlijk de winters doorkomen.
daniell
 
Berichten: 250
Geregistreerd: 19 jun 2016 00:18
Woonplaats: Amsterdam
6 bedankjes

Re: Trachycarpus goede wintervaste exemplaren / Mark's palme

Berichtdoor rice op 20 jun 2017 10:25

daniell schreef:Ik denk gewoon dat het vanzelf dan stijfere bladeren produceert. Ik bedoel, in China in hun native habitat hebben ze allemaal dunne stammetjes en slappe blaadjes. Ook als je ze in een kas groeit. Ze passen zich gewoon aan, als ze natuurlijk de winters doorkomen.



Mijn ervaring is dat dit inderdaad ten dele het geval is; naarmate ze ouder worden en beter aanslaan zullen de bladeren groter en sterker worden, en dus ook stijver.
Maar ik zie toch ook wel wat verschil tussen de individuen, een van mijn grotere fortunei's laat zijn blad echt meer afhangen dan de andere grotere een paar meter verderop.
rice
 
Berichten: 347
Geregistreerd: 21 apr 2014 14:37
Woonplaats: Noord-Brabant
33 bedankjes

Re: Trachycarpus fortunei

Berichtdoor markde2e op 09 jul 2017 21:12

Waterboyke schreef:Prachtige Trachy's zie ik hier passeren :thumb_up:
Die van mij is inderdaad een mannetje. Ik heb trouwens vorige week al gezien dat de bloemen nu al komen piepen :o


En al iets kunnen/willen regelen kwa bestuiving met een vrouwlijke trachy met stijf blad?

Als ik zaden van een fortunei exemplaar met stijf blad heb, zet ik mn hele tuin er vol mee.. :mrgreen:
Kweeklijst:
http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=59&t=16039

Min temp. 2014/2015:
-8°

Min temp. 2015/2016:
-10.5°

Min temp. 2016/2017:
-12°

Min temp. 2017/2018:
-12°

Min temp. 2018/2019:
-11°
markde2e
 
Berichten: 217
Geregistreerd: 29 jul 2014 20:12
3 bedankjes

Re: Trachycarpus fortunei (degelijke wintervaste exemplaren)

Berichtdoor daniell op 17 sep 2017 00:07

Waterboyke schreef:Een erg groot exemplaar heb ik niet maar heb wel al een Waggie met iets meer dan een meter stam Mark. Staat in volle grond sinds 2010. Eerste winter kreeg die nog een paraplu en tijdens een horror periode heeft die ook eens een jas van vliesdoek gekregen maar voor de rest staat die hier al jaren onbeschermd. Na de eerste strenge winters had die steeds veel bladschade en verlies van de kou. Waggie doet het iets minder goed dan de fortunei. Bladschade krijg je ongeveer vanaf -9 en lager natuurlijk. Al is dat iets wat nooit exact bepaald kan worden omdat het van zoveel verschillende factoren en combinaties afhangt en dus in elk geval anders zal zijn.
De wind heeft geen vat op de Waggie en is dus goed bestand tegen wind en storm toestanden :thumb_up: Staat hier momenteel met de huidige storm ook gewoon rond te kijken en zich af te vragen waarom alles zo ligt te wapperen ;)
Hier een recente foto van rond Kerst maar kon gemakkelijk ook van vandaag zijn...

Afbeelding



Volgens mij is inmiddels wel bekend dat Wagnerianus minder winterhard is dan Fortunei. Velen denken dat het een sterkere palm is vanwege het stijvere blad maar uiteindelijk is het toch een ielere en kleinere palm. De robustere en grotere Fortunei, in het bijzonder de sterkere cultivars (want er zijn ook iele en zwakke Fortunei's), redden het bij een zeer strenge winter een paar graden lager beter. Desalniettemin oogt een Waggie inderdaad vaak beter. Zo ook deze. Het is maar wat je uiteindelijk kiest: de gauw veels te grote, maar wel robustere fortunei met de slappe bladeren die wel iets meer vorst aan kan of de compacte waggie met stijvere bladeren die wel eerder vorstschade heeft.
daniell
 
Berichten: 250
Geregistreerd: 19 jun 2016 00:18
Woonplaats: Amsterdam
6 bedankjes

Re: Trachycarpus fortunei

Berichtdoor markde2e op 03 jan 2018 17:56

enrico schreef:Deze trachy is van klein stamloos palmpje in 10 jaar dit geworden. De bladeren zijn zo groot dat je niet ziet hoe dik de stam eigenlijk is. Heeft zeker tot -20 gezien en nog nooit beschermd geweest.
Hij, of zij eigenlijk, bloeit elk jaar, dus als iemand een mannelijk exemplaar met stijf blad heeft dan kunnen we de Trachycarpus x palmvrienden gaan kweken,

groet Eric


Hallo Eric,
En al iets kunnen/willen regelen kwa bestuiving met een mannelijke trachy met stijf blad?
Of ben je er nog meer over te weten gekomen>?
Ben er nog steeds naar opzoek...

Groetjes mark
Kweeklijst:
http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=59&t=16039

Min temp. 2014/2015:
-8°

Min temp. 2015/2016:
-10.5°

Min temp. 2016/2017:
-12°

Min temp. 2017/2018:
-12°

Min temp. 2018/2019:
-11°
markde2e
 
Berichten: 217
Geregistreerd: 29 jul 2014 20:12
3 bedankjes

Re: Trachycarpus goede wintervaste exemplaren / Mark's palme

Berichtdoor hoekievld op 04 jan 2018 10:48

ik heb een mannelijk Trachy met stijf blad
hoekievld
 
Berichten: 403
Geregistreerd: 03 maart 2016 17:01
Woonplaats: Vlaardingen
37 bedankjes

Re: Trachycarpus goede wintervaste exemplaren / Mark's palme

Berichtdoor markde2e op 05 jan 2018 11:37

hoekievld schreef:ik heb een mannelijk Trachy met stijf blad


Cool,
Mischien dat jij iets kunt regelen met Eric, zodat er zaden beschikbaar komen.
Ik denk dat meerdere mensen op het forum dit zullen waarderen.

Mijn palm is erg gezond en groeid goed, dat is het probleem niet, maar een paar dagen geleden heeft
het weer een beetje gewaaid, en dan ziet ie er gelijk zo uit:
Afbeelding


Heb nu een hoop verschillende palmen in de tuin staan, maar zou nog dolgraag een 'stevige' fortunei erbij hebben staan.
Kweeklijst:
http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=59&t=16039

Min temp. 2014/2015:
-8°

Min temp. 2015/2016:
-10.5°

Min temp. 2016/2017:
-12°

Min temp. 2017/2018:
-12°

Min temp. 2018/2019:
-11°
markde2e
 
Berichten: 217
Geregistreerd: 29 jul 2014 20:12
3 bedankjes

Re: Trachycarpus goede wintervaste exemplaren / Mark's palme

Berichtdoor hoekievld op 05 jan 2018 13:23

foto van vorig jaar, ook na de storm van afgelopen week zien de bladeren er hetzelfde uit

Afbeelding
hoekievld
 
Berichten: 403
Geregistreerd: 03 maart 2016 17:01
Woonplaats: Vlaardingen
37 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten