Butia: welke is het meest geschikt

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Butia: welke is het meest geschikt

Berichtdoor lapalmeraie op 06 jan 2015 16:58

Welke Butia is het meest geschikt voor ons klimaat in volle grond?

Een interessant vraagstukje waarop geen enkel juist antwoord is natuurlijk, de mening zullen verschillen. Juist daarom lijkt het me eens interessant om deze verschillende hier te bundelen.

Laten we ons beperken tot de meest klassieke, stamvormende Butia's; eriopatha, capitata, yatay, capitata var odorata (syn. catarinensis).

Persoonlijk dacht ik altijd dat de eriospatha het meest geschikt was omdat deze in een klimaat groeit gelijkaardig aan het onze. Bovendien ligt de groeisnelheid hoog wat in geval van schade altijd fijn is om te herstellen.

Zelf had ik echter niet zo'n goede ervaring met deze palm, mede door onvoldoende ervaring met winterbescherming.

Dit was hem:
Afbeelding


Wat zijn jullie ervaringen?
Liefst mét foto's uiteraard :)
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14404
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
827 bedankjes

Re: Butia: welke is het meest geschikt

Berichtdoor Hitch op 06 jan 2015 17:24

Butia capitata en Butia eriospatha zijn naar mijn oordeel de beste waarbij de B. capitata natuurlijk mooier is door zijn blauwig blad. Ze doen het beiden goed in ons klimaat maar hebben in de winter sowieso bescherming nodig en bij t° onder de -10°C bijwarming.
Hitch
 
Berichten: 2807
Geregistreerd: 21 apr 2012 09:44
Woonplaats: Baal (België)
156 bedankjes

Re: Butia: welke is het meest geschikt

Berichtdoor PALMY op 06 jan 2015 18:07

Hallo

Butia Capitata is naar mijn jarenlange ervaring de meest geschikte.
De Eriosphata is een heel stuk gevoeliger aan speerrot dan de Capitata.
De Yatay is het meest gevoelig aan speerrot van alle 3 en is bijna niet doenbaar om te overwinteren in volle grond maar naar mijn mening wel de mooste van alle butias.
Zo had ik jarenlang een hele dikke Yatay gehad met stam 1,50 meter , was een prachtexemplaar in een reuzepot maar zelf bijna niet doenbaar met 4 personen om deze telkens te verplaatsen. Ik had besloten hem te verkopen en staat nu enkele jaren binnen in een Eetcafe op een hele mooie decoratieve plaats.
PALMY
 
Berichten: 11
Geregistreerd: 06 jan 2015 12:49
2 bedankjes

Re: Butia: welke is het meest geschikt

Berichtdoor luc op 06 jan 2015 18:17

Om op die vraag te antwoorden moet je beide al in volle grond staan hebben om te kunnen vergelijken
Ik ben zeer tevreden van de eriosphata , die na het eerste jaar van aanplant door een strenge winter en geen juiste bescherming speerrot kreeg , maar (tot nu toe :fluiten: ) elke winter met de juiste bescherming heel goed doorgekomen is en nu al meer dan groot genoeg is geworden om te beschermen pffff :lol:
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door luc op 06 jan 2015 18:21, in totaal 1 keer bewerkt.
luc's tuin viewtopic.php?f=49&t=9672

2008/09 , min -21
2009/10 , -10
2010/11 , -13
2011/12 , -20
2012/13 , -17
2013/14 , -3
2014/15 , -5
2015/16 , -9
2016/17 , -10
2017/18 , -11
2018/19., -10
Avatar gebruiker
luc
 
Berichten: 1323
Geregistreerd: 11 apr 2010 13:58
Woonplaats: leefdaal
127 bedankjes

Re: Butia: welke is het meest geschikt

Berichtdoor palmgek op 06 jan 2015 18:30

Zover ik weet is eriospatha de meest geschikte kandidaad voor ons klimaat, echter heb ik hier geen ervaringen mee, evenmin met yatay.
Heb echter wel wat ervaring met capitata, welke hier sinds 2009 in de volle grond staat. Is qua groei zeker geen uitblinker maar met 5 nieuwe veders per seizoen toch een redelijk constante factor. Deze soort balanceert wat mij betreft voor ons klimaat (mits beschermd) op het randje van de mogelijkheden.
Zonder hok en bijverwarming is deze kansloos heb ik het idee. Als ik een vergelijking maak met andere palmen in de volle grond uit mijn tuin (Washingtonia robusta, P. canariensis. Chamaerops humilis en Trachy) is deze naar mijn idee de minst geschikte. Weliswaar niet zo snel donkere plekken of vorstschade aan het blad maar door gebrek aan groeisnelheid geen gemakkelijke hersteller in het geval van schade.
Indien je dit kan voorkomen en dus bereid bent om er wat energie (letterlijk en figuurlijk) in te steken, is het te doen en een mooie aanvulling voor je tuin.
Não faz mal!

2022 minimum 24,7 - maximum 33,6
2023 minimum 23,9 - maximum 34,0
Avatar gebruiker
palmgek
 
Berichten: 3680
Geregistreerd: 07 dec 2010 19:32
Woonplaats: Fortaleza Brasil
447 bedankjes

Re: Butia: welke is het meest geschikt

Berichtdoor lapalmeraie op 06 jan 2015 18:50

Zeer interessante ervaringen.
De genoemde soorten staan hier allemaal al in volle grond natuurlijk.
Vandaar dat ik wat meer de grenzen op zoek (ondanks de voornemens niets meer te doen in de tuin :fluiten: )

Nog ervaringen en/of foto's?
Ben vooral benieuwd naar die capitata's.

In pot is geen optie. Heb hier al genoeg jongens in pot die een plaats opeisen.
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14404
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
827 bedankjes

Re: Butia: welke is het meest geschikt

Berichtdoor Dennis_S op 06 jan 2015 19:35

Ik heb alleen ervaring met een capitata. Staat in de vollegrond sinds 2009 en groeit bij mij in de vollegrond een stuk langzamer dan in pot. Ik heb hooguit drie bladeren per jaar, maar ze zijn wel groot. Zonder bescherming wordt het niets, daar dit zelfde exemplaar tot twee keer toe speerrot heeft gehad in de vollegrond zonder bescherming, in de periode voor ik m in pot zette. Herstelvermogen vindt ik geweldig, want na speerrot kwam deze steeds snel weer terug, maar na de tweede keer in pot gezet en een paar jaar in pot gehouden. Daarin groeide hij snel met 5 of 6 bladeren per jaar, tot ie te groot werd om te hanteren en deze dus in 2009 in de vollegrond belandde. Na een winter van drie jaar geleden veel bladschade en dat heb ik afgelopen voorjaar weggeknipt. Nu zonder al dat blad is de groei nog minder en heb dit jaar maar twee bladeren gehand.Voor de rest sluit ik me helemaal aan bij Richard waar het gaat om de vergelijking met andere palmen. Ik heb helaas geen recent foto, wel een oudere...
IMG_4159 (1068 x 712).jpg
IMG_4159 (1068 x 712).jpg (256.7 KiB) 9868 keer bekeken
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Re: Butia: welke is het meest geschikt

Berichtdoor enrico op 06 jan 2015 20:25

Wat een prachtige palm Luc! Voordeel van Butia tov van Phoenix en Jubaea is dat ze wat minder massief worden en daardoor wat makkelijker te beschermen.
enrico
 
Berichten: 176
Geregistreerd: 10 apr 2011 23:27
14 bedankjes

Re: Butia: welke is het meest geschikt

Berichtdoor palmguy op 06 jan 2015 21:33

Hallo,

Hier enkel beperkte ervaring met.

Capitata : potplant aangeschaft in 2010, heeft nooit groei vertoont en na de winter 2010 - 2011 ( min -8 ) kreeg deze plant ondanks passiefe bescherming speerrot, eind everhaal

Eriospatha : aangeschaft in feb 2011, exemplaar vergelijkbaar met bovenste foto, begin mei 2011 in de volle grond gezet, en datzelfde jaar na een paar maanden verplaatst ( wat niet ideaal is ) de plant leek duidelijk aan te slaan einde groeiseizoen 2011, enkel passieve bescherming ( afdak, jutte, vliesdoek, stro, klimaatdoek ) voor de winter 2011 - 2012, ... en toen kwam feb 2012 met -14 °C. Enigzins verrassend kreeg de plant geen speerrot in het voorjaar van 2012 maar daarmee is dan ook alles gezegd. Er kwam herstel naar het einde van het groeiseizoen toe maar toen kwam de lange winter 2012 - 2013 ( met - 11 °C ) en dezelfde bescherming. Wederom was er verval zij het iets minder en wederom geen speerrot. vanaf mei 2013 gaat het de goede kant uit met deze plant, de milde kille en vochtige winterperiodes lijken deze plant niet te deren en de groeisnelheid lijkt wat toe te nemen. De groei komt wel later op gang ivm een trachy.

Ik weet van ervaren en eerlijke verkopers van exotische planten dat er relatief veel teleurstellende resultaten zijn met Eriospatha, maar mijn exemplaar blijkt toch een taaie rakker, ik had hem iets groter moeten nemen bij aanschaf.
Vriendelijke groeten
Guy
palmguy
 
Berichten: 420
Geregistreerd: 23 jun 2010 13:50
Woonplaats: Moerzeke Hamme OVL
29 bedankjes

Re: Butia: welke is het meest geschikt

Berichtdoor fordbully op 07 jan 2015 01:03

Ik heb zelf enkel een capitata en vind het een bedroevende plant qua groei en winterhardheid, ik bescherm deze elke winter met een dak en lichtslang en een hok met noppenfolie want anders ben je m zowiezo kwijt, ook speerrot gehad in de winter 2012, paar weken -15/-18° op zijn *** gekregen maar hersteld na bordeause pap en ondertussen bijna 3 jaar later terug 4 bladeren waaaaw zoveel....pfff zeer trage plant, geef mij dan maar een brahea of phoenix. Daarnaast heb ik nog een capitata staan met stam van 60cm hoog en zeer dik en heeft vorig jaar zelfs gebloeid, deze krijgt dezelfde bescherming en maakt sneller bladeren dan het kleinere formaat.
Ik zou nooit meer een butia planten als ik weet wat ik nu weet...
fordbully
Bedrijven
 
Berichten: 902
Geregistreerd: 03 nov 2010 17:30
Woonplaats: Gruitrode
25 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 23 gasten