Dode bladeren afknippen

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Dode bladeren afknippen

Berichtdoor zaagmans op 15 apr 2010 14:19

Waarschijnlijk 34298823x al gevraagd en evenzoveel keer al beantwoord op dit forum:

Mijn trachy heeft door de winter schade opgelopen, ik heb helemaal bruine bladeren, bladeren waar nog wat groen aan zit en een helemaal groene speer.

Wat kan ik het nou het beste afknippen? En is het erg als ik de bruine bladeren niet zou afknippen?
zaagmans
 
Berichten: 124
Geregistreerd: 25 jul 2009 12:20
1 bedankjes

Re: Dode bladeren afknippen

Berichtdoor amourath op 15 apr 2010 14:35

zaagmans schreef:Wat kan ik het nou het beste afknippen? En is het erg als ik de bruine bladeren niet zou afknippen?

Het is niet erg nee, maar het staat slordig en ze komen toch nooit meer groen hoor :mrgreen:

Ik knip alle bruine bladeren weg, maar wacht wel nog even tot het iets warmer is en de palm duidelijk aan de groei is. Ook nooit tot vlak tegen de stam wegknippen, een stukje van 10 cm laten staan zodat je daar zeker geen wonde maakt die kan rotten of schimmelen. Dat stukje droogt dan wel verder in en kan je achteraf netjes afknippen.
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
Avatar gebruiker
amourath
 
Berichten: 2770
Geregistreerd: 14 jul 2009 09:04
Woonplaats: Waregem
112 bedankjes

Re: Dode bladeren afknippen

Berichtdoor lapalmeraie op 16 apr 2010 12:32

Inderdaad. De lelijk geworden bladeren kun je eraf knippen.
Sommigen wachten totdat ze volledig bruin zijn geworden zodat de palm er nog alle energie uit zou kunnen halen. Maar om esthetische redenen kun je ze ook al eerder verwijderen op de manier die amourath al aangaf ;)

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14409
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
828 bedankjes

Re: Dode bladeren afknippen

Berichtdoor Sara op 16 apr 2010 13:57

Ik heb wel eens ergens op een site gelezen dat je nooit meer dan 5 à 6 bladeren tegelijk mag afknippen. Dit zou niet goed zijn voor de groei van de boom? Weet niet hoe jullie dat zien?
Sara
 
Berichten: 22
Geregistreerd: 10 apr 2010 21:15
0 bedankjes

Re: Dode bladeren afknippen

Berichtdoor lapalmeraie op 16 apr 2010 15:10

Door het afknippen reageert de boom met een schrikreactie door snel verder te groeien.
Hierdoor kan de stam er minder vol uit gaan zien.

Maar goed, het hangt er natuurlijk ook vanaf hoeveel bladeren er nog overschieten.
Indien 6 bladeren zowat de hele bladkroon is, is het al een heel andere situatie dan dat het enkel gaat om normale snoei.

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14409
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
828 bedankjes

Re: Dode bladeren afknippen

Berichtdoor Norbert op 11 feb 2020 00:59

Ik maak nooit zo een haast met het wegknippen van gele bladeren. In de natuur zitten ze er immers nog aan totdat ze er van af waaien of vallen nadat ze al tijden bruin en dor zijn.
Norbert
 
Berichten: 103
Geregistreerd: 07 aug 2013 16:53
3 bedankjes


Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 28 gasten

cron