Jubaea chilensis volle grond

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Jubaea chilensis volle grond

Berichtdoor palmgek op 26 maart 2018 12:50

Dat wordt al een mooi boompje Dennis :thumb_up:
T'is dat ik geen ruimte meer heb in de tuin, anders had de mijne ook al lang ergens een plekje in de volle grond gekregen! De reputatie dat het zulke trage groeiers zijn valt reuze mee. In 2006 heb ik bij Floralux in Dadizele (BE) een zaailing gekocht, welke inmiddels vergelijkbaar is met die van jou.
Não faz mal!

2022 minimum 24,7 - maximum 33,6
2023 minimum 23,9 - maximum 34,0
Avatar gebruiker
palmgek
 
Berichten: 3680
Geregistreerd: 07 dec 2010 19:32
Woonplaats: Fortaleza Brasil
447 bedankjes

Re: Jubaea chilensis volle grond

Berichtdoor derfske op 03 jun 2018 14:53

met al die warme dagen vouwt mijne sinds gisteren het 2de blad uit.. al was het eerste blad op het punt om uit te vouwen voor de winter..

mijne staat vol het zuiden met max 1 uur geen zon door de boom van de buren. ik heb eigenlijk klei grond. maar hij staat op de rand van de oude vijver.. daar zit allemaal zand die het water dus goed afvoert en in de winter heeft hij verwarming gehad op -7

hoe zit het met jullie jubaea's??? ben benieuwd :D
inflatie = diefstal, kapitalisme = moderne slavernij, democratie = een illusie, c02 = goed voor planten, fijnstof is pas slecht, "don't believe your tell lie vision", het probleem is niet degene die slecht zijn, het zijn de gene die het toelaten
derfske
 
Berichten: 476
Geregistreerd: 18 nov 2015 01:47
Woonplaats: landgraaf
50 bedankjes

Re: Jubaea chilensis volle grond

Berichtdoor Mate op 03 jun 2018 16:12

1 jub speerrot, hele kern eruit getrokken. Altijd onbeschermd gestaan en zelfs als zaailing in de horror winter 2012. Groeide nooit ook echt lekker en stond helemaal verkeerd dus niet rouwig om. De andere chilensis gaat als een speer. Had de afgelopen twee winters alleen een weekje een zeiltje. Voor de rest onbeschermd. Top plantje, is overigens in de tuin geboren :thumb_up:
Een klein stukje Dalmatië in mn achtertuintje.
Mate
 
Berichten: 2875
Geregistreerd: 18 feb 2015 09:32
Woonplaats: hoofddorp
328 bedankjes

Re: Jubaea chilensis volle grond

Berichtdoor Mate op 03 jun 2018 16:24

Afbeelding
Een klein stukje Dalmatië in mn achtertuintje.
Mate
 
Berichten: 2875
Geregistreerd: 18 feb 2015 09:32
Woonplaats: hoofddorp
328 bedankjes

Re: Jubaea chilensis volle grond

Berichtdoor Pita op 03 jun 2018 22:53

Die van mij gaat ook goed. Vorig jaar aangeschaft bij barteljo en in de late zomer in de volle grond gezet. Is nu ook bezig met zn 2e blad. Van de winter een dakje gehad en tijdens de vorstperiode 2 weken een vliesdork met lichtslang.
Helemaal links op de foto
Afbeelding
Afbeelding
Pita
 
Berichten: 457
Geregistreerd: 16 jul 2015 22:57
Woonplaats: Montroi, Valencia, Spanje
33 bedankjes

Re: Jubaea chilensis volle grond

Berichtdoor floffy op 04 jun 2018 17:29

Onder een tent gestaan vd winter, verder geen echte schade.
Hij begint alweer aardig te groeien.
Bijlagen
image-2018-06-04 (1).jpg
image-2018-06-04 (1).jpg (279.83 KiB) 3963 keer bekeken
floffy
 
Berichten: 37
Geregistreerd: 06 jan 2012 21:22
0 bedankjes

Re: Jubaea chilensis volle grond

Berichtdoor derfske op 04 jun 2018 20:40

floffy schreef:Onder een tent gestaan vd winter, verder geen echte schade.
Hij begint alweer aardig te groeien.


wat een kanon is dat geworden hey :lol: .. hoeveelste blad zit jij dit jaar???? als ik zo terug lees is dat mooi vergelijkingsmateriaal aangezien die van jou het goed doet.

het zijn toch goede palmen voor dit klimaat he.. al durf ik het niet aan om hem niet te beschermen.. daarin ben jij: 'mate' toch beter in. "living on the edge" :lol:
inflatie = diefstal, kapitalisme = moderne slavernij, democratie = een illusie, c02 = goed voor planten, fijnstof is pas slecht, "don't believe your tell lie vision", het probleem is niet degene die slecht zijn, het zijn de gene die het toelaten
derfske
 
Berichten: 476
Geregistreerd: 18 nov 2015 01:47
Woonplaats: landgraaf
50 bedankjes

Re: Jubaea chilensis volle grond

Berichtdoor Mate op 04 jun 2018 21:36

Haha ja maar toch ga ik iets minder at the edge zitten aankomende winters. Tis gewoon een feit dat de plantjes er mooier door komen en mogelijk een voorsprong hebben in de lente als je ze in de winter wat meer warmte, liefde en dus bescherming geeft. Ik weet inmiddels wel een beetje wat de soorten in mijn tuin kunnen hebben.

Schitterende jubs allemaal. Duurt nog wel ff voordat die van mij zo groot is maar ik merk wel dat hij zich goed voelt en steeds harder gaat nu hij een beetje uit de juvenale fase loopt.

Gr Matko.
Een klein stukje Dalmatië in mn achtertuintje.
Mate
 
Berichten: 2875
Geregistreerd: 18 feb 2015 09:32
Woonplaats: hoofddorp
328 bedankjes

Re: Jubaea chilensis volle grond

Berichtdoor Dennis_S op 04 jun 2018 23:15

Hier gaat de Jubaea ook lekker zijn gangetje. Twee blad rolt langzaam uit. Ik heb niet het idee dat de warmte daarin veel verschil maakt. Inderdaad een prima palm voor ons klimaat. Ik bescherm wel en dit is een van de weinige palmen die nagenoeg geen vlekje krijgt en altijd mooi donkergroen is, ondanks de schrale grond hier.
mini-Jubaea.jpg
mini-Jubaea.jpg (285.39 KiB) 3925 keer bekeken
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Re: Jubaea chilensis volle grond

Berichtdoor Mate op 05 jun 2018 07:55

Idd prachtig groen die van jou Dennis. :thumb_up:
Een klein stukje Dalmatië in mn achtertuintje.
Mate
 
Berichten: 2875
Geregistreerd: 18 feb 2015 09:32
Woonplaats: hoofddorp
328 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 15 gasten