Jubaea chilensis volle grond

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Jubaea chilensis volle grond

Berichtdoor hexina op 07 aug 2015 00:34

Prachtig zeg. Deze soort hoort absoluut in mijn top 3.
:mrgreen:
"Een dwaas ziet niet dezelfde (palm)boom als een wijze."
Avatar gebruiker
hexina
 
Berichten: 1445
Geregistreerd: 21 apr 2011 13:57
Woonplaats: Heerlen
67 bedankjes

Re: Jubaea chilensis volle grond

Berichtdoor floffy op 07 aug 2015 11:28

Hier wat fotos van mijne, 3 jaar geleden Afbeelding


Begin vorig jaar
Afbeelding

En afgelopen voorjaar
Afbeelding

Zal als ik thuis ben van vakantie even een duidelijke foto maken , dan kan je zien dat de eerste 2 rijen schubben eraf beginnen te vallen en hij vaste stam begint te krijgen.
Hij zal nu ong. 20 + jaar zijn en staat nu 4 of 5 jaar in de vaste grond en heeft dit jaar 4 nieuwe bladeren ( 3 en 4 vouwen nu open ) en de speer vormt nu al 5 en 6 dus zal met een beetje mazzel 8 nieuwe bladeren hebben dit jaar.
floffy
 
Berichten: 37
Geregistreerd: 06 jan 2012 21:22
0 bedankjes

Re: Jubaea chilensis volle grond

Berichtdoor erna op 07 aug 2015 12:39

heel mooi exemplaar !! :o

groetjes, Erna
erna
 
Berichten: 3305
Geregistreerd: 07 maart 2010 16:14
Woonplaats: Keiem-Diksmuide
374 bedankjes

Re: Jubaea chilensis volle grond

Berichtdoor Hitch op 10 aug 2015 14:40

Ja dat is de moeite zeg! Groot exemplaar.
Hitch
 
Berichten: 2807
Geregistreerd: 21 apr 2012 09:44
Woonplaats: Baal (België)
156 bedankjes

Re: Jubaea chilensis volle grond

Berichtdoor JmC4c op 10 aug 2015 16:23

Inderdaad een prachtige Jubaea :thumb_up:

Maar ondertussen heb ik niks bijgeleerd, hoe deze tot zo een knap exemplaar is gekomen
En denk dat je vraag daaromtrent ging Hitch, en hoe we ze verder verzorgen ivm standplaats enz... En daar ben ik ook vooral over geïnteresseerd .
Zo vlug mogelijk een knappe jubaea in volle grond zien pronken , zonder ik grote budgetten moet uitgeven :tong:

Groetjes,
JM
Avatar gebruiker
JmC4c
Bedrijven
 
Berichten: 4987
Geregistreerd: 25 jun 2011 16:43
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
502 bedankjes

Re: Jubaea chilensis volle grond

Berichtdoor Jane op 10 aug 2015 18:29

Ik heb hem (nog) niet in de volle grond, maar ik geef als een soort van "profylaxe" bladgroen achtige bemesting, naast de summiere NPK. Ik geef het wel apart en met beleid. Mocht ik over een jaar geen gele bladeren hebben, dan zou dit een oplossing kunnen zijn?
Groetjes Dina.

Ik heb me in laten palmen
Avatar gebruiker
Jane
 
Berichten: 396
Geregistreerd: 22 dec 2013 15:04
Woonplaats: Flevoland
44 bedankjes

Re: Jubaea chilensis volle grond

Berichtdoor Dennis_S op 10 aug 2015 22:14

Ik tuinier op schrale, erg goed doorlatende zandgrond met grind. Ik geef alleen een paar handen koemest in het voorjaar. Hier begint de groei weer goed op te pakken na een wat trage start dit jaar. De zes bladeren van vorig jaar worden denk ik niet gevenaard. Blad 3 is er bijna uit en 4 is in de maak. Bij mij worden de bladeren nog steeds groter, aanmerkelijk groter.
Ik heb er ook een paar in pot. en in de loop der jaren hebben die al alle kleuren van de regenboog gehad, maar leven nog steeds en groeien langzaam. Deze zijn veel meer afhankelijk van mest. Maar eerlijk gezegd lijkt het er op dat een Jubaea gebaat is bij een goed bodemleven. Het zou zo maar kunnen dat deze soort gemycorhizeerd moet geraken. Ik kan wel eens een wortelmonster laten analyseren of er dergelijke schimmelsamenwerkingen met de wortels zijn. Mogenlijk is dat ook een verklaring voor de teruglopende groei, dat de juiste schimmels niet aanwezig zijn. Het is maar een gok, maar een belangrijk deel van al onze groene planten hebben dergelijke samenlevingsverbanden, wellicht Jubaea ook.
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Re: Jubaea chilensis volle grond

Berichtdoor Fredo op 14 aug 2015 23:28

Van waar komen jullie Jubaea's trouwens? Vooral de jouwe floffy :applaus:
Avatar gebruiker
Fredo
 
Berichten: 19
Geregistreerd: 15 jul 2015 23:07
0 bedankjes

Re: Jubaea chilensis volle grond

Berichtdoor floffy op 15 aug 2015 09:37

Mijne komt bij barteljo vandaan.

Ik geef mijne een x of 4 korrels die bij barteljo vandaan komen en een x of 3 iets wat je in water oplost en begin van het jaar hortensia mest verder niets speciaals.
Met erg warm weer krijgt hij om de 3 dagen water , hij staat in de volle grond zonder speciale toevoegingen.
Er zit veel klei in de grond en de grond laat veel water door doordat we naas een sloot zitten die 2 metrr lager ligt heeft ie geen last van natte voeten.
Verder niet teveel vertroetellen :)
floffy
 
Berichten: 37
Geregistreerd: 06 jan 2012 21:22
0 bedankjes

Re: Jubaea chilensis volle grond

Berichtdoor Hitch op 15 aug 2015 19:02

Met het voorbije natte weer en omdat ik na mijn oproep veel meer water ben beginnen te geven gaat het nu erg snel bij mijn Jubaea. 3 speren kwamen erg snel omhoog waarvan nu 1 blad is ontvouwen en een 2de reeds half ontvouwen. De bladeren lijken dus echter geen bladsteel te hebben en de bladsegmenten beginnen reeds van in de kern waarbij de bladlengte dus klein uitvalt maar goed, de plant ziet er verder alleszins erg goed uit.
Ik merk trouwens dat de grote neerslaghoeveelheid van de laatste dagen wel meer planten plots tot groeispurten doet haasten. Dit terwijl ik dacht dat ik toch echt wel voldoende water gaf. Misschien is het de combinatie van veel water en hoge luchtvochtigheid ipv enkel veel water?
Hitch
 
Berichten: 2807
Geregistreerd: 21 apr 2012 09:44
Woonplaats: Baal (België)
156 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 17 gasten