Jubaea chilensis volle grond

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Jubaea chilensis volle grond

Berichtdoor johny op 24 aug 2022 11:18

@ Mate kan je een foto posten hoe die nu is met wat maten ?
Al is het maar om die deze zaaien een hart onder de riem te steken, hier geld zeker plantje groot plantertje dood :lol: :lol:
johny
 
Berichten: 821
Geregistreerd: 26 jan 2021 11:25
89 bedankjes

Re: Jubaea chilensis volle grond

Berichtdoor lapalmeraie op 24 aug 2022 12:41

Die kieming alleen duurde bij mij al 5 jaar :shock:
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14409
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
828 bedankjes

Re: Jubaea chilensis volle grond

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 24 aug 2022 16:02

Lagarto schreef:Wauw dat zijn mooie maten Dimi! Goed om ze er bij te vermelden, van de foto is het niet af te lezen. Ik hoop de mijne zo ook nog mee te mogen maken. Mooie Butia er naast ook (en er achter?) :thumb_up:

Thanks Lagarto :thai:

Ja de foto bedriegt enorm, het lijkt een kleine palm idd, maar wie hier al recent geweest is weet dat dit al een enorme Jubaea is. Maar binnenkort ga ik terug foto's nemen van alles met mijn vriendin ernaast. Zo zal het zichtbaarder worden :)
Men tuin staat zo vol en alles word zodanig groot dat ik niet veel meer echt deftig op foto kan vastleggen.

Rechts staat inderdaad een Butia capitata, die is nog aan het herstellen van de ijsweek vorig jaar... had speerrot en veel verbrand blad... Is wel mijn meest blauwe Butia :thumb_up:

Achter de Jubaea zie je nog een hoge speer e.d., dat is geen Butia maar wel mijn grootste Butyagrus. Mijn favoriet van de tuin en insane snel groeiende palm :shock: Die zit nu al op 4,5m hoogte terwijl die in 2019 (3 jaar geleden) nog maar een palmpje was van 1m.
Hieronder een foto van de stam van die Butyagrus, maar ik zal niet verder :off_topic: gaan...

Afbeelding
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Avatar gebruiker
Dimi Exotisch Hofke
 
Berichten: 3829
Geregistreerd: 23 jun 2009 21:23
Woonplaats: Sint-Niklaas
395 bedankjes

Re: Jubaea chilensis volle grond

Berichtdoor Lagarto op 24 aug 2022 21:22

:shock: meer daarvan please..!

Behandel/bescherm je deze Butyagrus hetzelfde als de Jubaea (ON topic.. ;) ) Dimi?
Lagarto
 
Berichten: 460
Geregistreerd: 09 aug 2020 00:21
Woonplaats: Noord-Drenthe
36 bedankjes

Re: Jubaea chilensis volle grond

Berichtdoor Eduard op 24 aug 2022 21:37

Ja dat zijn mooie palmpjes :thumb_up:
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10310
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
1000 bedankjes

Re: Jubaea chilensis volle grond

Berichtdoor Mate op 25 aug 2022 17:42

johny schreef:@ Mate kan je een foto posten hoe die nu is met wat maten ?
Al is het maar om die deze zaaien een hart onder de riem te steken, hier geld zeker plantje groot plantertje dood :lol: :lol:


Totale hoogte plantje is 95cm
Stammetje hoogte rond 15 cm
Breedte stammetje rond de 10cm (zonder achtergebleven blad uitsteeksels)

In de winter 2012 ontdekt maar was met het 2e blaadje bezig dus in 2011 moet het al iets van boven de grond zijn gekomen.

Toen ik hier in 2007 ben komen wonen heb ik binnen een jaar die noten her en der door, toen nog een zand en kleivlakte,uitgestrooid Totaal geen idee wat ik aan het doen was. In 2008 heb ik mn tuin aangelegd en in 2009, na veel winterschade en niet beschermen, het meeste vervangen. Daarvan staan nu nog een aantal soorten waaronder mijn Aloe Aristata. De Jubaea noot die dus is uitgekomen, lag onder mijn aloe aristata en heeft gewoon plaats opgeëist. De aloe is inmiddels zelf verplaatst waardoor de jubaea nu meer ruimte heeft dan toen hij net boven de grond kwam. Qua bescherming hetzelfde als de aloe aristata. Soms een bak sneeuw, soms wat vorst en geregeld een zeil met een led kabel eromheen.
Deze jubaea is dus lekker rustig aan het groeien maar gaat een probleem in de toekomst worden aangezien deze nogsteeds tegen de aloe aan groeit maar ook tegen de Butia die ernaast staat. Echter vind ik de situatie te bijzonder om hem eruit te graven en zie ik wel wat de toekomst brengt.

Wat fotootjes:
Februari 2012 , een blad te zien linksonder naast de aloe ariatsta:
Afbeelding

Heden:
Afbeelding
Afbeelding

Zoals je al zei Johny, dit plantje groot, notengooier dood :lol:
Een klein stukje Dalmatië in mn achtertuintje.
Mate
 
Berichten: 2885
Geregistreerd: 18 feb 2015 09:32
Woonplaats: hoofddorp
329 bedankjes

Re: Jubaea chilensis volle grond

Berichtdoor johny op 25 aug 2022 22:12

Die gaat nu wel sneller gaan denk ik , prachtig dit is ook hobby :thumb_up: :thumb_up:
Die van Dimi mag er ook wezen mooie :thumb_up: :thumb_up:
johny
 
Berichten: 821
Geregistreerd: 26 jan 2021 11:25
89 bedankjes

Re: Jubaea chilensis volle grond

Berichtdoor exoten vriend op 11 sep 2022 10:51

Waterboyke schreef:
Lagarto schreef:Wauw dat zijn mooie maten Dimi! Goed om ze er bij te vermelden, van de foto is het niet af te lezen. Ik hoop de mijne zo ook nog mee te mogen maken. Mooie Butia er naast ook (en er achter?) :thumb_up:

Thanks Lagarto :thai:

Ja de foto bedriegt enorm, het lijkt een kleine palm idd, maar wie hier al recent geweest is weet dat dit al een enorme Jubaea is. Maar binnenkort ga ik terug foto's nemen van alles met mijn vriendin ernaast. Zo zal het zichtbaarder worden :)
Men tuin staat zo vol en alles word zodanig groot dat ik niet veel meer echt deftig op foto kan vastleggen.

Rechts staat inderdaad een Butia capitata, die is nog aan het herstellen van de ijsweek vorig jaar... had speerrot en veel verbrand blad... Is wel mijn meest blauwe Butia :thumb_up:

Achter de Jubaea zie je nog een hoge speer e.d., dat is geen Butia maar wel mijn grootste Butyagrus. Mijn favoriet van de tuin en insane snel groeiende palm :shock: Die zit nu al op 4,5m hoogte terwijl die in 2019 (3 jaar geleden) nog maar een palmpje was van 1m.
Hieronder een foto van de stam van die Butyagrus, maar ik zal niet verder :off_topic: gaan...

Afbeelding



Inderdaad Dimi een groot verschil tussen uw Jubaea in het echt zien buiten hier op foto
Avatar gebruiker
exoten vriend
 
Berichten: 863
Geregistreerd: 06 apr 2012 10:36
Woonplaats: deerlijk
89 bedankjes

Re: Jubaea chilensis volle grond

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 14 sep 2022 10:13

Lagarto schreef::shock: meer daarvan please..!

Behandel/bescherm je deze Butyagrus hetzelfde als de Jubaea (ON topic.. ;) ) Dimi?

Thanks Lagarto.
Nee de Butyagrus is veel gevoeliger dan de Jubaea dus die word beter beschermd. Ik zal nog een apart topic met meerdere foto's daarvan posten later... ;)

exoten vriend schreef:Inderdaad Dimi een groot verschil tussen uw Jubaea in het echt zien buiten hier op foto

Bedankt Gunther :thumb_up:
Zoals ik eerder al beloofde heb ik eindelijk eens wat nieuwe foto's gemaakt van de palmpjes met mijn vriendinnetje er naast. Zo word het iets beter zichtbaar. Vooral de laatste geeft het meest realistische beeld...

Afbeelding

Afbeelding
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Avatar gebruiker
Dimi Exotisch Hofke
 
Berichten: 3829
Geregistreerd: 23 jun 2009 21:23
Woonplaats: Sint-Niklaas
395 bedankjes

Re: Jubaea chilensis volle grond

Berichtdoor Pita op 14 sep 2022 14:49

Wat een beest zeg, prachtig (de palm :lol: )

Alsie van mij ooit dat formaat heeft denk ik dat de trachy die er naast staat het nog lastig krijgt :?
Pita
 
Berichten: 460
Geregistreerd: 16 jul 2015 22:57
Woonplaats: Montroi, Valencia, Spanje
33 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: leroy en 8 gasten