Trachycarpus fortunei groeit niet

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Trachycarpus fortunei groeit niet

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 21 dec 2015 18:41

Ja snap wel wat je bedoelt, er blijft maar blad uitkomen en lijkt toch niet omhoog te gaan...
Geef hem even tijd Hitch, hij gaat zeker nog wel verder de hoogte in hoor (ergens anders kan die niet naartoe he ;)) de stam is gewoon dikker aan het worden als voordien en lijkt daarom even op dezelfde plaats te blijven hangen...
De zware schade vertraagd gewoon heel dat proces.
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Avatar gebruiker
Dimi Exotisch Hofke
 
Berichten: 3829
Geregistreerd: 23 jun 2009 21:23
Woonplaats: Sint-Niklaas
395 bedankjes

Re: Trachycarpus fortunei groeit niet

Berichtdoor Jos Mannaart op 25 dec 2015 02:23

Hey Waterboyke,
Exact wat je zegt is wat ik bedoelde.
Hij herstelt gewoon erg langzaam.
Leidraad voor het wortelgestel is wat je bovengronds aan kruin ziet zit ondergronds aan wortels. Dat zal bij deze dus niet veel zijn nog.
Trachy kan best 2 weken heel droog staan en daarna drijf nat worden gezet. Mogelijk is dat bij deze palm te proberen, zodat de wortels gestimuleerd worden naar water te zoeken wat weer resulteert in een sterkere bovengrondse groei.
Betreft jouw grote Trachy die je moet verplanten.
Nu of begin maart de wortels rond steken, zodat hij wordt gedwongen extra zijwortels aan te maken in het voorjaar. Begin/half april verplanten en een zeer grote kans dat ie er redelijk doorheen komt.
Je hebt dan binnen de kluit al volop nieuwe wortels die hij anders nog moet gaan maken als hij net verplant is.
Jos Mannaart
 
Berichten: 551
Geregistreerd: 12 aug 2015 22:14
20 bedankjes

Re: Trachycarpus fortunei groeit niet

Berichtdoor Hitch op 25 dec 2015 13:47

Ik ga de palm niet verplanten, heb ik ook nooit gezegd en bij het planten had deze een mooie volle gezonde kluit dus dat wortelgestel moet in mijn ogen prima zijn hoor. In de zomer durf ik geregeld eens per week de tuinslang er aan zetten een kwartier op een stuk... Ik weet het niet hoor. Snap de oorzaak echt niet.
Hitch
 
Berichten: 2807
Geregistreerd: 21 apr 2012 09:44
Woonplaats: Baal (België)
156 bedankjes

Re: Trachycarpus fortunei groeit niet

Berichtdoor Jos Mannaart op 25 dec 2015 14:32

Hey Hitch, sorry voor de verwarring, dat verplanten ging over de Trachy van Waterboyke.
Bij het planten had die van jou prima wortels maar ik vermoed dat deze een stuk zijn ingevroren tijdens de winter en dat ie daar nu nog van herstellende is.
Betreft het water geven: Bij een keer in de week ruim water geven hebben de wortels altijd voldoende om die kleine kroon te voorzien en worden lui. Ik zou dat water geven eens in de twee weken doen. De wortels worden dan gedwongen om dieper te gaan wat resulteert in een betere groei bovengronds.( ik kweek al meer dan 35 jaar planten ;) )
Jos Mannaart
 
Berichten: 551
Geregistreerd: 12 aug 2015 22:14
20 bedankjes

Re: Trachycarpus fortunei groeit niet

Berichtdoor Hitch op 25 dec 2015 16:27

Ja, ik doe dit wel alleen als het echt een lange periode heel warm is. Verder laat ik hem over aan wat het weer hem te bieden heeft maar het zou natuurlijk wel kunnen dat hij idd wortelbeschadiging heeft opgelopen en dat daar de oorzaak ligt. Hopelijk gaat het volgend seizoen eens een betere richting uit. We zullen zien.
Bedankt voor het meedenken en je raad alleszins.
Hitch
 
Berichten: 2807
Geregistreerd: 21 apr 2012 09:44
Woonplaats: Baal (België)
156 bedankjes

Re: Trachycarpus fortunei groeit niet

Berichtdoor Jos Mannaart op 25 dec 2015 16:33

Graag gedaan, fortunei's kunnen makkelijk 14 dagen zonder water geven.
Hoop dat ie komend jaar weer lekker doortrekt. Veel winter hebben we tot op heden niet en mogelijk komt dat ook niet. Hier zit er zelfs nog een lichte groei op met deze temperaturen buiten.
Jos Mannaart
 
Berichten: 551
Geregistreerd: 12 aug 2015 22:14
20 bedankjes

Re: Trachycarpus fortunei groeit niet

Berichtdoor Alexander op 26 dec 2015 03:05

In de winter geen groei. Is de rusttijd.

Alexander
Alexander
 
Berichten: 872
Geregistreerd: 16 jun 2011 16:45
Woonplaats: Leidschendam, Nederland
33 bedankjes

Re: Trachycarpus fortunei groeit niet

Berichtdoor Jos Mannaart op 26 dec 2015 20:36

Normaal gezien wel ja maar dat is echt temperatuur afhankelijk.
Een T fortunei groeit bovengronds bij 10 graden of meer en we hebben hier al weken volop dagen met 13 graden. Het is minimaal maar ze staan niet stil. Ook in de UK zijn er nog in de groei.
Jos Mannaart
 
Berichten: 551
Geregistreerd: 12 aug 2015 22:14
20 bedankjes

Re: Trachycarpus fortunei groeit niet

Berichtdoor Jan Palm op 31 jul 2018 19:52

Ik heb 2,5 jaar gelden 2 gelijke palmen gekocht met ongeveer 130 cm blad grootte.
Direct overgepoot in grotere pot met kleiachtig zand. Dit zand is keihard en niet te tillen zo zwaar.
De een groeit als kool, de ander staat stil.
Ook na het lezen van alle tips op dit forum, kan ik niet bedenken wat er met die zielige mis is.
Bijlagen
Photo editing_Cloud20180731.jpg
Photo editing_Cloud20180731.jpg (266.92 KiB) 3134 keer bekeken
Jan Palm
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 31 jul 2018 19:28
0 bedankjes

Re: Trachycarpus fortunei groeit niet

Berichtdoor derfske op 31 jul 2018 22:32

foto close up van kleine zou helpen.. ik had 1 die wat minder wortel had.. die leek wel een jaar stil te staan.. die is nu ook aanzienlijk kleiner..

is wel geen gezicht zo he :lol:
inflatie = diefstal, kapitalisme = moderne slavernij, democratie = een illusie, c02 = goed voor planten, fijnstof is pas slecht, "don't believe your tell lie vision", het probleem is niet degene die slecht zijn, het zijn de gene die het toelaten
derfske
 
Berichten: 476
Geregistreerd: 18 nov 2015 01:47
Woonplaats: landgraaf
50 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bizzz-R, Majestic-12 [Bot] en 16 gasten