Trachycarpus fortunei groeit niet

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Trachycarpus fortunei groeit niet

Berichtdoor Hitch op 08 dec 2015 12:18

In het voorjaar van 2009 kreeg ik van James (Europalms indertijd) een T. fortunei mee naar huis om hem uit te testen voor ons klimaat. Hij kwam van een kweker uit Turkije die hem naar James had gestuurd als voorbeeld van wat hij kon aanbieden en de kuip waar hij in stond was niet gevuld met grond maar met een soort zaagsel. Ik nam de palm mee naar huis, haalde alle zaagsel van de kluit die nu compleet bloot was (erg mooi vol wortelstelsel) en plantte hem uit.
Die winter van 2009-2010 molde al mijn onbeschermde T. fortuneis in de tuin (alle andere palmsoorten in de tuin overleefden het niet) behalve... die palm uit Turkije. Deze was wel ook erg beschadigt (zie eerste foto) maar maakte dat jaar wel een nieuwe kroon aan al waren de nieuwe bladeren allemaal kleiner dan er bij aankoop op stonden. Hij heeft ook sinds dan nooit nog echt grote bladeren aangemaakt. Eigenaardig.
Wat ik nog eigenaardiger vind is dat deze palm eigenlijk maar niet de hoogte in wil groeien. Zijn stam is wel voller geworden in de 6 jaren dat hij staat aangeplant maar daarmee is alles eigenlijk gezegd. Daarnet heb ik hem eens goed staan bestuderen en mij lijkt het nu alsof de stam bovenaan zelfs smaller aan het worden is??? Ik heb de foto na de winterschade 2009/2010 en dan een foto van hoe die er vandaag bijstaat bijgevoegd ter vergelijking.
Mijn in 2006 uitgeplantte zaailingen zijn deze palm overduidelijk stilaan aan het inhalen terwijl die ijzersterke oudere T. fortunei blijkbaar gewoon niet groeit.
Geen idee hoe dit kan.
Bijlagen
DSC00313-400.jpg
DSC00313-400.jpg (17.58 KiB) 6855 keer bekeken
Trachycarpus fortunei-400.jpg
Trachycarpus fortunei-400.jpg (22.8 KiB) 6855 keer bekeken
Hitch
 
Berichten: 2807
Geregistreerd: 21 apr 2012 09:44
Woonplaats: Baal (België)
156 bedankjes

Re: Trachycarpus fortunei groeit niet

Berichtdoor Jos Mannaart op 08 dec 2015 21:37

Ziet er naar uit dat ie echt heel langzaam herstelt van de klap.
Kan het zijn dat ie in erg droge grond staat in de zomer?
In Turkije weet ik er ook te staan en die geven ze dagelijks met de tuinslang water.
Wel iets warmer dan hier natuurlijk maar toch.
Jos Mannaart
 
Berichten: 551
Geregistreerd: 12 aug 2015 22:14
20 bedankjes

Re: Trachycarpus fortunei groeit niet

Berichtdoor Hitch op 09 dec 2015 10:38

Nee de grond rondom krijgt ieder jaar een nieuwe mulchlaag welke ondertussen al diep de grond is ingetrokken en vocht goed vasthoud, daarenboven geef ik in de zomermaanden ook royaal water.
Hij heeft dit jaar 4-5 nieuwe bladeren aangemaakt maar wil gewoon niet de hoogte ingaan. Wat mij ook opvalt is dat de stam bovenin precies smaller lijkt te worden? Ik weet het niet. Raar geval.
Hitch
 
Berichten: 2807
Geregistreerd: 21 apr 2012 09:44
Woonplaats: Baal (België)
156 bedankjes

Re: Trachycarpus fortunei groeit niet

Berichtdoor Dennis_S op 09 dec 2015 21:14

Als je je verdiept in hoe een palmstam is opgebouwd is het goed voor te stellen dat na winterschade een deel van het weefsel wat zorgt voor opwaarts vochttransport beschadigd is geraakt en niet of gedeeltelijk niet meer functioneert. Palmen zijn niet zoals bomen in staat weer een nieuwe ring houtvaten af te zetten waardoor, eenmaal beschadigd, herstel nooit meer optreedt. Ik ben hier geen kei in en weet ook niet helemaal zeker hoe palmweefsel reageert. Maar volgens mij is dit een verklaring waarom sommige palmen dergelijk gedrag vertonen. Schade komt in verschillende vormen. Soms alleen de speer (dus in de al gevormde bladveren en stelen), soms ook in het groeipunt, dan weer een deel van het groeipunt, dan weer helemaal en alles daar tussen in. Ook de overgang van groeipunt naar onderliggend stamweefsel kan in meer (niet herstelbaar) of mindere mate (wellicht wel herstelbaar) beschadigd raken. Misschien dat iemand anders deze theorie wat kan aanvullen of verbeteren?
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Re: Trachycarpus fortunei groeit niet

Berichtdoor draco op 10 dec 2015 01:46

Bij een palm liggen de vaatbundels verspreid over de stamdoorsnede met uitzondering van de periferie waar ze ontbreken. Hier wordt de stam begrensd door een dikke beschermende laag cellen. In de vaatbundels vindt transport plaats van water naar de bladerkroon en van daar gevormde assimilaten in tegengestelde richting. Er is geen sprake van secundaire diktegroei of een zich vernieuwende schorslaag zoals bij tweezaadlobbigen (dicotylen). Deze beschikken over een perifere laag meristeemweefsel het cambium genaamd dat voor diktegroei zorgt door naar binnen houtweefsel ofwel xyleem af te zetten en schorsweefsel ofwel het phloeem naar buiten toe. Het verlies van de schors en het onderliggende cambium leidt tot het afsterven van een dicotyle boom. Deze kan dan nog wel water opnemen via de centraal gelegen houtvaten, maar omdat het phloeem met de zeefvaten is verdwenen kunnen de assimilaten niet meer naar de wortels worden getransporteerd. Als bij een eenzaadlobbige of monocotyl zoals een palm de buitenste weefsellaag wordt verwijderd of beschadigd heeft dit beperkte invloed op de plant omdat vanwege de gespreide ligging hooguit een deel van de vaatbundels vervalt. Het merg van de stam kan worden aangetast en gaan rotten, maar dat laat ik hier buiten beschouwing.
Een mooi voorbeeld is mijn oudste Cordyline australis waarvan de bast aan de voet is gaan rotten en over een lengte van 10 cm is verdwenen. Voor een dicotyl zou dit het einde betekenen. Het onderliggende stamweefsel van deze Cordyline is nu verhard en de plant is tegen mijn verwachting vitaal gebleven, zij het dat de kroonspreiding is gehalveerd en de groeisnelheid vermindert.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Trachycarpus fortunei groeit niet

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 10 dec 2015 08:20

Het beestje zal onder de grond ook wel heel veel schade gehad hebben wat ook veel tijd en moeite kost om te herstellen. Dergelijke Trachy's met zulke stammen of groter en zo'n zware schade hebben meerdere jaren nodig om te herstellen. En dan mag er in die herstellende jaren ook weer niet opnieuw schade terug bij komen.
Ik heb hier ook zo'n rakker staan van 3,5 meter stam die eindelijk dit jaar een klein beetje groei heeft laten zien na 3 jaar volledig stil te staan. Helaas moet hij nu na deze winter verplaatst worden dus ik vrees dat dit dan de genadeslag zal worden maar ik heb geen keus helaas :? Ik ga nog een poging wagen door hem deels los te graven en heel schuin te zetten want 50cm naar links en hij kon blijven staan, dus misschien kan ik die 50cm winnen met heel schuin te zetten en zo hoop ik misschien een groot deel van de wortels intact te houden...toekomst zal dat uitwijzen.
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Avatar gebruiker
Dimi Exotisch Hofke
 
Berichten: 3829
Geregistreerd: 23 jun 2009 21:23
Woonplaats: Sint-Niklaas
395 bedankjes

Re: Trachycarpus fortunei groeit niet

Berichtdoor Hitch op 10 dec 2015 10:42

Het rare is dat mijn exemplaar dus niet stilstaat en dit ook nooit heeft gedaan. Ieder jaar maakt hij nieuw blad aan maar zoals je op de foto kunt zien is dit niet bepaald groot blad. Nu zou ik dan denken dat telkens hij nieuwe bladeren aanmaakt hij ook zou groeien maar dit is dus niet het geval. Zeer eigenaardig.
Hitch
 
Berichten: 2807
Geregistreerd: 21 apr 2012 09:44
Woonplaats: Baal (België)
156 bedankjes

Re: Trachycarpus fortunei groeit niet

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 18 dec 2015 20:13

Zo raar is dat toch niet dat een palm groeit ;) Dat wil zeggen dat hij al deels herstelt is onder de grond maar nog niet optimaal waardoor de groei maar zwakjes is en kleiner blad... Met geduld en geen nieuwe schade komt dit vanzelf wel weer goed. Als het blijft aanhouden dan is er een reden onder de grond waardoor die geen genoeg wortels meer kan aanmaken...
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Avatar gebruiker
Dimi Exotisch Hofke
 
Berichten: 3829
Geregistreerd: 23 jun 2009 21:23
Woonplaats: Sint-Niklaas
395 bedankjes

Re: Trachycarpus fortunei groeit niet

Berichtdoor Hitch op 19 dec 2015 10:26

Wat ik bedoel is dat hij dus wel effectief nieuwe bladeren aanmaakt maar dat de stam niet in de hoogte gaat hoe raar dat ook klinkt.
Hitch
 
Berichten: 2807
Geregistreerd: 21 apr 2012 09:44
Woonplaats: Baal (België)
156 bedankjes

Re: Trachycarpus fortunei groeit niet

Berichtdoor lapalmeraie op 21 dec 2015 14:37

Daar is toch tijd voor nodig. Zeker als je begint met een kale kruin. ;)
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14404
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
827 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 33 gasten