Winterhardste Trachy NL: Takil, Kumaon, Nainital? Discussie!

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Winterhardste Trachy NL: Takil, Kumaon, Nainital? Discussie!

Berichtdoor daniell op 19 jun 2016 01:41

Zo mensen!! Ik ga de oude eindeloze discussie een nieuw leven in blazen. Als nieuw lid heb ik vol interesse de eindeloze discussies omtrent de Trachycarpus Takil op dit forum gelezen. Mijn interesse ging naar de Takil vanwege de vermeende winterhardheid. Die van voor 2006 zijn Trachycarpus (Fortunei) Nainital, een robustere variant van de Fortunei aangepast aan het klimaat van het stadje Nainital. Dan zijn we er nog niet. Want dan hebben we ook nog de sp. Kumaon.... Wat daar de oorsprong van is, is ook nog niet bekend! Is het of een Kalamuni Takil of een Nainital? Een kruising van de Kalamuni Takil met Fortunei? Een nieuwe soort? Foto's zijn er echter nooit van gepubliceerd vermeen ik.

Maar wat is nou de beste wat betreft winterhardheid en groeisnelheid voor Nederland? Want dát is de vraag die we stiekem toch allemaal wel beantwoord willen hebben.

De Fortunei 'Nainital'? Dat blijkt ook zeer tegenstrijdig te zijn. Dan wel een bergfortunei die aangepast is aan het koudere klimaat van het stadje Nainital, toch menen anderen dat ze in Nederland minder kunnen hebben dan Fortunei vanwege de kou+vochtigheid in Nederland. Een persoon beweert zelfs dat het Himalaya gebied geen geschikte vergelijking met het Nederlandse klimaat is vanwege de misschien wel soms iets koudere, maar ook veel drogere winters. Het vochtigere en noordelijkere zuiden van China zou meer richting Nederland komen qua klimaat en daarom zou de gewone Fortunei zelfs harder zijn! Zijn al die zaden van voor 2006 qua winterhardheid dan voor niets geweest? Ik zie zelf dmv vergelijking klimaattabellen dat december in het Nainitalgebied misschien droog is maar januari en februari zijn daarentegen net zo vochtig en koud als Nederland. De Fortunei 'Nainital' ziet er volgens velen ook robuster uit dan de magere en iele uitstraling van de gewone Fortunei. De bladeren zouden ook minder verwaaid zijn en hij zou sneller groeien. Qua groeisnelheid zit hij in elk geval zeer goed in elkaar!

De Kalamuni Takil? Is daar inmiddels meer over bekend nu we weer twee jaar verder zijn? Laatste echte berichten komen uit 2014 zie ik. Trage groeier, dus indien niet winterhard een slechte hersteller. Daarentegen is het gebied in Kalamuni volgens klimaattabellen nog kouder dan Nainital in de winter. Gemiddelde minimumtemperatuur zelfs lager dan Nederland. November-december veel droger dan Nederland, maar Januari-Februari vochtig. Dus daarop gebaseerd zou de Takil de Nederlandse vochtigheid+kou geen probleem moeten vinden. Zijn er recentere foto's hoe deze er in Nederland uitziet? De grootste die Gardenpalms heeft is nog steeds erg klein. Enige exemplaren uit zaad van de botanische tuin uit Rome die inmiddels flink groter zijn? https://www.youtube.com/watch?v=5WbyEwNZrf8 Wat denken jullie hiervan? De echte takil of zelfs een .....

Sp. Kumaon? Verwant aan Takil? Groeit sneller volgens de ervaringen. Indien deze net zo winterhard als de Takil zou zijn (hij heeft dezelfde beharing) en aangezien hij sneller groeit zou hij dan enorm in aanmerking komen. Maar er zijn geen foto's van deze in het wild gepubliceerd? Waar uit Kumaon hij precies komt is ook vaag. Kalamuni ligt ook in Kumaon? Sommigen zeggen dat het misschien wel helemaal geen soort is, maar een product van zaadjessjoemelerij! Het zou óf een Fortunei 'Nainital' óf een Takil zijn? De stam is toch behoorlijk kaal (dat lijkt op Takil) maar het blad chaotischer en groter (karakteristiek voor Fortunei) ?

Sommigen op het forum halen er zelfs gewoon de ..... Wagnerianus!! bij!! Ziij beweren dat hij de kou+vocht combi van Nederlandse winters beter aan kan en de stijfere bladeren de Noordzeewind kunnen weerstaan. Deze is echter volgens velen iets minder winterhard dan de Fortunei!! De zoveelste contradictie! Zij beweren dat hij door de stijfe bladeren minder verwaaid er uit ziet en daardoor esthetisch populairder is, maar dat dat qua winterhardheid een schijn is. Maar ja, de Fortunei 'Nainital' ziet er dan ook gezonder uit!

Verder wordt er ook nog over hybrides gesproken, van Fortunei x Wagnerianus tot Takil x Wagnerianus! (waar echter weinig over te vinden is)

Zo, dat waren me flink wat vragen. Laten we (degene die geïnteresseerd in de discussie zijn) samen antwoorden uitwisselen. Ik ben hier ook maar net een groentje.
daniell
 
Berichten: 250
Geregistreerd: 19 jun 2016 00:18
Woonplaats: Amsterdam
6 bedankjes

Re: Winterhardste Trachy NL: Takil, Kumaon, Nainital? Discus

Berichtdoor Rob op 19 jun 2016 11:19

Welkom Daniel!

Met zon post kom je eerste lekker binnen, en je trekt gelijk aan een van de meest besproken onderwerpen tav palmen in meer getemperd klimaat...

Naar mijn mening is wagnerianus absoluut minder hard dan fortunei, maar ze blijven wel mooier in wind etc.
tav de kumaon, takil etc houdt ik me lekker in het midden. Ik heb er van alles hier staan, en afgelopen winter ben ik van alle drie mijn takils de speer verloren, terwijl alle andere soorten (inc nova's etc) Ok bleven

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11287
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1116 bedankjes

Re: Winterhardste Trachy NL: Takil, Kumaon, Nainital? Discus

Berichtdoor draco op 19 jun 2016 11:44

Ik ben bang dat zo'n discussie geen antwoord geeft op deze vraag. In ons dorp hebben meerdere grote palmen de vorstperiode in februari 2012 overleefd. Het vroor enkele nachten ruim 20 graden bij een doorstaande Noordooster (gevoel -25°C). De bladeren van deze niet nader gespecificeerde onbeschermde Trachycarpus fortunei verdorden daarna volledig. Dat was bij onze tuinpalm ook het geval. Deze fortunei met cirkelronde bladeren (zie topic elders) sneuvelde alsnog toen de loodgieter zijn hete gasbout van het dak op de kruin liet vallen en deze dankzij de beharing in de hens vloog. Echter tenminste 4 grote palmen verspreid over het dorp herstelden volledig.
Sinds we hier in de polder wonen ben ik tussen 2008 en 2012 meerdere Trachycarpus zowel fortunei als wagnerianus kwijtgeraakt tijdens tamelijk ruige winters met veel sneeuw. Vaak betrof het problemen met de speer uitgroei en niet zozeer perifeer bladverlies. Een kleine palm die als zaailing werd aangeplant heeft deze periode overleefd en herstelde na het bladverlies in 2012. In mijn herinnering haalde ik dit exemplaar binnen als een Takaghi zaailing (fortunei x wagnerianus) maar dat is onzeker.
Ik heb ook zaailingen van Trachycarpus takil uitgeplant, de 'Kumaon' groeide snel maar ik vond 't een lelijk ding en heb de palm tenslotte gerooid. De 'Kalamuni' ziet er beter uit maar groeit vooralnog erg traag.
Laatst bijgewerkt door draco op 20 jun 2016 10:50, in totaal 2 keer bewerkt.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6745
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
683 bedankjes

Re: Winterhardste Trachy NL: Takil, Kumaon, Nainital? Discus

Berichtdoor Sub T op 19 jun 2016 12:04

Om dit alles uit te testen zouden van alle verschillende soorten en variëteiten vele exemplaren onder exact dezelfde omstandigheden gedurende vele jaren moeten geëvalueerd worden.

Op basis van individuele ervaringen kan je geen sluitende conclusies trekken want heel vaak spreken die elkaar tegen.

Ik denk dus dat het nog vele jaren een discussiepunt zal blijven, en dat komt de handelaren eigenlijk wel goed uit natuurlijk. ;)
Avatar gebruiker
Sub T
 
Berichten: 993
Geregistreerd: 15 jan 2013 03:01
Woonplaats: Lommel (B)
136 bedankjes

Re: Winterhardste Trachy NL: Takil, Kumaon, Nainital? Discus

Berichtdoor jos944 op 19 jun 2016 12:49

Ik heb in mijn kweektuin diverse soorten palmen staan (voor meerdere jaren, onbeschermd)
Deze tuin is in de winter zeer nat (kleigrond). En staat ook vaak onder water.
Ik zal vanmiddag even een inventarisatie maken van de exemplaren die er nog staan.

Ik had van diverse soorten 10 tallen zaailingen zo een 4 jaar terug aangeplant. Takil, fortuneii, sp. nuova, wagnerianus, takagii, nanital en nog wat andere zaken.

Vanavond zal ik mijn ervaring plaatsen.
Met Palmen in je tuin ben je elke dag een beetje op vakantie.

Jos en Saskia tuintje
viewtopic.php?f=49&t=11940
jos944
 
Berichten: 1769
Geregistreerd: 12 mei 2012 10:32
Woonplaats: huizen
135 bedankjes

Re: Winterhardste Trachy NL: Takil, Kumaon, Nainital? Discus

Berichtdoor Orlandi16 op 19 jun 2016 16:05

Hierbij mijn analyse na 6 jaar ervaring in hartje België.

Wagnerianus:
is iets minder winterhard dan een gewone Fortunei. Het scheelt hem niets in normale winters maar kan een verschil tussen leven en dood beteken in een horrorwinter als 2012. Esthetisch mooier de eerste jaren is vooral zijn grootste troef de bestendigheid tegen wind.

Manipur:
minstens even winterhard als de fortunei. Het is opmerkelijk hoe vroeg hij in gang schiet vanaf een graad of 12. De snelheid is immers traag maar dit vraagt om bevestiging op grotere exemplaren.

Takil:
de grooste ontgoocheling in mijn tuin. Traag in groei, gevoelig aan vorst en niet zo winterhard als de andere trachycarpussen.

Nainital:
De snelste groeier op de Nova na. Gevoeliger voor vorst en dus speerrot maar dat maakt ie goed na enkele maanden. Duidelijk mooier, voller en breder dan een Fortunei. Een aanrader voor onze tuinen mits minimale bescherming.

Fortunei: voor ons klimaat, met grote voorsprong, de meest geschikte palm. We zoeken vaak variatie ergens anders terwijl de Fortunei heel wat mogelijkheden biedt in aard, blad et vorm.
Butia or not Butia
Avatar gebruiker
Orlandi16
 
Berichten: 224
Geregistreerd: 15 jan 2012 18:34
14 bedankjes

Re: Winterhardste Trachy NL: Takil, Kumaon, Nainital? Discus

Berichtdoor jos944 op 19 jun 2016 19:46

Vandaag even geteld.

Alle planten staan 4 jaar in de grond onbeschermd en de winters zijn redelijk nat geweest met een paar keer dat het water in de kweektuin bleef staan.

Fortunei 20 in 2012 en nu 2016 15 stuk over. Deze zijn verruit het grootste inmiddels
Manipur 5 in 2012 nu nog 2
Takagii 10 in 2012 nu nog 2
Nuova 5 in 2012 nu nog 1
Wagnerianus 5 in 2012 nu nog 2
Takil 5 in 2012 nu nog 0
Princeps 2 in 2012 nu nog 2!!! En deze zijn op de fortuneii na het hardst gegroeid
Nainital 5 in 2012 nu nog 3 (misschien 4 als die zich hersteld van speerrot).
Winsan 5 in 2012 nu nog 2.

Ik weet de aantallen zijn erg gering maar ik heb toch de neiging om de Fortunei tot winnaar uit te roepen.

Wat mij opvalt is dat in mijn eigen tuin ik een princeps heb staan. En ook in de kweektuin dus 2 en deze komen allemaal met gemak onbeschermd de winter door en hersteld zich erg makkelijk van speerrot. En de groei snelheid (nieuwe bladeren) is toch ook hoog. Niet zo hoog als de Fortunei.

Wel blijft de princeps erg lang klein.
Met Palmen in je tuin ben je elke dag een beetje op vakantie.

Jos en Saskia tuintje
viewtopic.php?f=49&t=11940
jos944
 
Berichten: 1769
Geregistreerd: 12 mei 2012 10:32
Woonplaats: huizen
135 bedankjes

Re: Winterhardste Trachy NL: Takil, Kumaon, Nainital? Discus

Berichtdoor lapalmeraie op 20 jun 2016 10:09

Sub T schreef:Om dit alles uit te testen zouden van alle verschillende soorten en variëteiten vele exemplaren onder exact dezelfde omstandigheden gedurende vele jaren moeten geëvalueerd worden.


+1

Maar... dat maakt de discussie niet minder leuk natuurlijk :D
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14409
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
828 bedankjes

Re: Winterhardste Trachy NL: Takil, Kumaon, Nainital? Discus

Berichtdoor draco op 20 jun 2016 10:56

jos944 schreef:
Wel blijft de princeps erg lang klein.


Klein maar fijn!
Dat is hier ook zo bij de langstlevende princeps in de tuin (sinds 2008). Deze kreeg flinke terugslagen te verduren. Een voordeel van klein is evident, beschermen zonodig is eenvoudig met een grote rubberkuip.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6745
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
683 bedankjes

Re: Winterhardste Trachy NL: Takil, Kumaon, Nainital? Discus

Berichtdoor Dennis_S op 20 jun 2016 13:22

Bij mij staat fortunei gelijk aan wagnerianus en dat al zeker zeven jaar. Waar fortunei kleine gaatjes in de bladeren kreeg dor langdurige vorst een aantal jaar terug had wagnerianus nergens last van. Zou dus zelfs zo kunnen zijn dat een wagnerianus zelfs iets sterker is dan fortunei omdat deze niet zo zwiept met zijn stijve bladeren. Bevroren bladeren moeten niet bewegen misschien?

Princeps komt bij mij in ieder geval op de tweede, maar ik denk zelfs ook op de eerste plaats. Bij mij net zo hard als fortunei, maar staat wel iets beschutter. Ook deze gaf bij -14 en ijsdagen achtereen geen krimp. Nooit speerrot gehad

Manipur eender, hoewel ik deze wel in jute pak nu deze nog niet heel groot is. Ook takil bescherm ik maar staat nog in pot. Vind ook takil niet heel bijzonder met maar weinig groei.

Takagii ook gehad, maar al snel gesneuveld.

Ik denk echter dat de grootste uitdaging ligt in het eerst eens volwassen krijgen van je palmen heel belangrijk is. Takil is wellicht een draak in de jonge jaren, maar ik schat zo in dat eenmaal volwassen (dus als de stamvorming echt op gang is gekomen) de winterhardheid wel eens heel erg mee kan vallen. Veel mensen testen al met heel jonge exemplaren, maar dat vind ik echt zonde. Dan weet je van te voren al dat grote aantallen gaan uitvallen. En ik ben er niet van overtuigd dat dan de sterkste overblijven. Zo is mijn allerbeste fortunei ontstaan uit een aantal overblijvertjes die je eigenlijk geen blik waardig gunde destijds.

Mijn princeps is nu echt bezig met stamvorming. Als ik de ervaringen van andere zie, zou deze volgend jaar kunnen gaan bloeien. In de eerste jaren deed ik veel aan bescherming, een dakje, droog houden etc. Maar de laatste drie jaar doe ik dat niet meer. Met Manipur (Uhkrulensis) ben ik nu ook nog voorzichtig, omdat de stamvorming pas net begint. Maar als we twee of drie jaar verder zijn, laat ik meer los.

Kortom, ik zou zelfs een fortunei nog beschermen als deze nog jong is. Pas als deze zichtbaar aan de groei gaat en een stam gaat ontwikkelen, de boel pas echt los laten.

Voor mij staan fortunei, wagnerianus en princeps op een gedeelde eerste plaats. ik verwacht dat takil en uhkrulensis daarbij komen als deze eenmaal de volwassen fase in gaan. Als het overige spul zit daaronder, maar helaas heb ik daar ook niet of weinig ervaring mee.
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 35 gasten

cron