Winterhardste Trachy NL: Takil, Kumaon, Nainital? Discussie!

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Winterhardste Trachy NL: Takil, Kumaon, Nainital? Discus

Berichtdoor Willem1 op 20 jun 2016 23:53

Wat het is maakt me niet uit, als het maar goed winterbestendig is....zodra je uit de Gotthardtunnel komt zie je na zo'n 40 km de eerste fortunei palmen staan....deze hebben al heel wat achter de kiezen gehad, dat is zeker! Alle zaailingen van deze bomen overleven vrij simpel bij ons. Tijdens horrorwinters vriesdroogt (natuurlijk) het blad en verliezen ze een speer, maar ze komen o zo gemakkelijk weer terug.

Waar ik van baal....in de kas in weinig licht "omhooggetrokken" fortunei palmen die je "new form" noemt. Eenmaal in de volle grond knakt en breekt alles en de palm gaat gehavend zijn eerste winter in....zeg maar dag!

Nog geen vakantieplannen...ga eens naar Ticino in het zuiden van Zwitserland! By the way in het Lagio Magiore ligt een klein eilandje met een botanische tuin. Een echte aanrader om daar een dagje te vertoeven.

Groet, Wim
Avatar gebruiker
Willem1
 
Berichten: 82
Geregistreerd: 19 feb 2012 17:39
Woonplaats: Beilen
5 bedankjes

Re: Winterhardste Trachy NL: Takil, Kumaon, Nainital? Discus

Berichtdoor lapalmeraie op 21 jun 2016 09:45

daniell schreef:Nainital wordt dus hier beschreven als minder winterhard en vochtbestendig? Dat is wel tegen de beschrijvingen van Garden Palms in. Zal je altijd zien. Net een paar aangeschaft haha! Hij is esthetisch wel mooier. De gewone Fortunei kan er zo ieltjes en verwaaid uitzien.


Ik heb hier sinds 2011 een Naini Tal in volle grond, die was destijds zo

Afbeelding

en is nu: (vers van de pers :D )

Afbeelding

Enkel de eerste twee winters beschermd met een paraplu erboven en heeft toen iets van -10° gezien. Sindsdien niets meer aan gedaan. De groei snelheid viel me wel een beetje tegen maar met de foto van 2011 terug te zien valt het eigenlijk toch wel mee. Ik vermoed dat hij dit jaar of volgend jaar alsnog wel zo knallen.
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14412
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes

Re: Winterhardste Trachy NL: Takil, Kumaon, Nainital? Discus

Berichtdoor Remy op 21 jun 2016 13:21

Mijn ervaring is dat er maar 2 Trachy's echt geschikt zijn voor onze tuinen en dat zijn de Fortunei en de Wagnerianus. Mijn Nova doet het ook geweldig, dit is het 4e jaar in de volle grond maar deze heeft absoluut bescherming nodig! Princeps New form, hetzelfde liedje; prima groei maar duidelijk minder winterhard! De rest valt eigenlijk allemaal tegen. Nanus en Geminisectus zijn prima winterhard maar bijzonder traag! Takil, Princep Blue Silver, Manipur, Kumaon, Nainital zijn hier allemaal probleemgevalletjes in de volle grond.
Onlangs heb ik vorig jaar een wat grote Kumaon in de volle grond gezet en die doet het tot nu toe wel super!
Wat wel heel gek is, is dat mijn oreophilus, die niet echt bekend staat als winterhard, het weer prima doet en zonder problemen de afgelopen winter door gekomen is... Dus ik weet het allemaal niet meer met die vreemde ondersoorten :lol:
Avatar gebruiker
Remy
 
Berichten: 939
Geregistreerd: 14 jul 2012 02:12
Woonplaats: Hoogerheide
82 bedankjes

Re: Winterhardste Trachy NL: Takil, Kumaon, Nainital? Discus

Berichtdoor daniell op 21 jun 2016 17:32

Remy schreef:Mijn ervaring is dat er maar 2 Trachy's echt geschikt zijn voor onze tuinen en dat zijn de Fortunei en de Wagnerianus. Mijn Nova doet het ook geweldig, dit is het 4e jaar in de volle grond maar deze heeft absoluut bescherming nodig! Princeps New form, hetzelfde liedje; prima groei maar duidelijk minder winterhard! De rest valt eigenlijk allemaal tegen. Nanus en Geminisectus zijn prima winterhard maar bijzonder traag! Takil, Princep Blue Silver, Manipur, Kumaon, Nainital zijn hier allemaal probleemgevalletjes in de volle grond.
Onlangs heb ik vorig jaar een wat grote Kumaon in de volle grond gezet en die doet het tot nu toe wel super!
Wat wel heel gek is, is dat mijn oreophilus, die niet echt bekend staat als winterhard, het weer prima doet en zonder problemen de afgelopen winter door gekomen is... Dus ik weet het allemaal niet meer met die vreemde ondersoorten :lol:


Je spreekt jezelf daarmee een beetje tegen :P Eerst zeg je dat velen probleemgevallen zijn, waaronder Takil en Kumaon. Daarna zeg je dat Kumaon het toch wel goed doet.

Als ik theoretisch kijk zie ik dat Nainital, Kumaon en Takil toch wel degelijk veel belovend zouden moeten zijn, hoewel natuurlijk geen wonderplanten.

http://nl.climate-data.org/location/33829/ Klimaat Nainital

http://nl.climate-data.org/location/275326/ Klimaat Kalamuni

http://nl.climate-data.org/location/11180/ Klimaat de Bilt

Ik blijf zelf, theoretisch gezien dan, bij de mening dat de klimaten toch behoorlijke overeenkomsten hebben. Januari en februari zijn net zo vochtig en net zo koud als vele plekken in Nederland. De enige verschillen zijn dat december vrij droog is in het Himalaya gebied, eventuele variatie in temperaturen binnen een maand die niet in de tabellen zijn opgenomen, de sterkte van de zon en de kortere lente en herfst. Toch lijkt het me niet dat de Nainital, Kumaon en Takil daardoor minder lang koude aankunnen. Vaak duren golven van kou in Nederland overigens maar enkele weken. De geschiedenis van de Elfstedentocht bewijst ons dat alleen al! Claims dat het gebied waar de Fortunei woont meer klimatologisch met Nederland zou overeenkomen kan ik theoretisch niet bevestigen. Het gebied in Zuid-China ligt misschien noordelijker en heeft misschien nóg vochtigere winters dan Nederland heeft, maar de temperaturen zijn daar toch veel hoger. Veel meer overeenkomstig met Noordwest-Spanje en Bretagne/Cornwall, waar de gewone Fortunei het ook heel goed doet.

Theoretisch gezien zouden Nainital, Kumaon en Takil juist iets winterharder moeten zijn dan de gewone Fortunei, mits natuurlijk vergeleken in precies dezelfde microklimatologische omstandigheden. Wagnerianus juist veel minder. Op de website van Garden Palms lijkt dit bevestigt te worden wat betreft Nainital en Kumaon in Nederland. Nainital is ook veel mee geëxperimenteerd in Oost-Europa en lijkt daar ook iets bestendiger te zijn, maar dat is natuurlijk een heel ander klimaat. Omdat de Takil traag groeit verwacht ik dat deze in het begin minder winterhard is en minder goed herstelt van schade. Eigenlijk zou deze pas vergeleken kunnen worden wanneer er grotere exemplaren in Europa beschikbaar zijn. De negatieve praktijkervaringen met de Takil verklaar ik op deze manier. Op de theorie gebaseerd zou in Nederland Wagnerianus het beste aan de kust zijn, waar het zelden beneden de -15 komt en in het binnnenland de Nainital, Kumaon en grotere exemplaren Takils. Kumaon heb ik op dit forum niet veel over gelezen, behalve dat hij als 'lelijk' wordt gezien en daarom misschien vermeden haha. Als hij winterharder is zou dat mij niet zoveel uitmaken! Nainital toch ook veel positieve beschrijvingen. Zeker wanneer letterlijk naast een Wagnerianus geplaatst. Zie: http://dctropics.blogspot.nl/2014/02/wa ... nital.html Inderdaad wordt terecht opgemerkt dat we Fortunei niet moeten gaan negeren. Gezien de langere cultivatie van deze palm is zaad van twee generaties Nederlandse fortunei's misschien juist ook weer behoorlijk winterhard. Misschien wel winterharder dan het zaad van een Indiase Nainital.
daniell
 
Berichten: 250
Geregistreerd: 19 jun 2016 00:18
Woonplaats: Amsterdam
6 bedankjes

Re: Winterhardste Trachy NL: Takil, Kumaon, Nainital? Discus

Berichtdoor rice op 21 jun 2016 18:41

Het zou mooi zijn als het allemaal zo uitpakt, maar feit blijft dat fortunei al ruim een eeuw in Europa gekweekt wordt en takil pas net op de markt is.
Het moet nog blijken hoe winterhard als die takils de pubertijd voorbij zijn.
rice
 
Berichten: 347
Geregistreerd: 21 apr 2014 14:37
Woonplaats: Noord-Brabant
33 bedankjes

Re: Winterhardste Trachy NL: Takil, Kumaon, Nainital? Discus

Berichtdoor Dennis_S op 21 jun 2016 21:28

Plus dat twee generaties fortunei zaad geen verschil in winterhardheid op zou moeten leveren. Als de evolutie zo snel zou gaan..... Bovendien gaan we er altijd maar van uit dat een kruising het beste van twee ouders naar boven brengt. Maar vaak zie je juist dat het slechtste in twee ouders in de nieuwe plant zichtbaar wordt. Blijft wel interessant om te volgen dit topic. Maar wil nogmaals een lans opsteken voor princeps. Er zijn er inmiddels nu een paar die al stammen hebben en er nog steeds zijn ondanks de afgelopen winters. Princeps lijkt vooral in de jeugdfase nog al eens met een wortelprobleem te kapen te hebben maar als je het princepstopic uitpluist zijn er veel meer die veelbelovende exemplaren in de opgroei hebben. Meer succesverhalen dan de andere merken Trachycarpus schat ik zo. Overigens gaat de princeps New Form hier ongeveer net zo hard als de gewone, nu tweede blad in de maak.
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Re: Winterhardste Trachy NL: Takil, Kumaon, Nainital? Discus

Berichtdoor Rob op 21 jun 2016 22:16

Willem1 schreef:Waar ik van baal....in de kas in weinig licht "omhooggetrokken" fortunei palmen die je "new form" noemt. Eenmaal in de volle grond knakt en breekt alles en de palm gaat gehavend zijn eerste winter in....zeg maar dag!
Groet, Wim



Welkom Wim.
Deze opmerking verwisseld duidelijk twee zaken: de onbekende herkomst en het verhaal van wat "princeps new form" word genoemd en het te snel en lelijk dun groeien van Trachy in warme kassen (of buiten in warmere oorden).
het eerste is ook niet mijn voorkeur, voor het new form verhaal zou je eigenlijk eens tot bij Herbert moeten rijden - het is we een mooi verhaal dat je het hoe en wat uitlegt rondom princeps "new form". Met een beetje mazzel krijg je er een goede kop koffie bij (of zelfs een "new form" :).

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11287
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1116 bedankjes

Re: Winterhardste Trachy NL: Takil, Kumaon, Nainital? Discus

Berichtdoor Remy op 21 jun 2016 22:57

daniell schreef:
Je spreekt jezelf daarmee een beetje tegen :P Eerst zeg je dat velen probleemgevallen zijn, waaronder Takil en Kumaon. Daarna zeg je dat Kumaon het toch wel goed doet.



Misschien was ik niet zo duidelijk ;) Dat grotere exemplaar met een stammetje van 25cm in de volle grond doet het prima, maar daarvoor ben ik al een aantal kleinere verloren door speerrot en exemplaren in pot hadden merkwaardige, zeer trage groei. Ik had er 5 in pot en alle 5 kregen ze een nieuw groeipunt wat onder aan de stam begon. Na verloop van tijd stopte de groei en werd alles in de loop van de zomer bruin.
Avatar gebruiker
Remy
 
Berichten: 939
Geregistreerd: 14 jul 2012 02:12
Woonplaats: Hoogerheide
82 bedankjes

Re: Winterhardste Trachy NL: Takil, Kumaon, Nainital? Discus

Berichtdoor lapalmeraie op 22 jun 2016 07:21

Princeps is hier in pot tot 2x toe ook geek succes gebleken.

En minder besproken, de Tesan, doet het in volle grond sinds 2 jaar nu overigens wel heel goed. Er van uitgaande dat fortunei variëteiten ook mee mogen doen in deze discussie :D
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14412
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes

Re: Winterhardste Trachy NL: Takil, Kumaon, Nainital? Discus

Berichtdoor Alexander op 24 jun 2016 04:39

Trachycarpus Nainital in feite T. fortunei en in Nainital geintroduceed door Robert Fortune toen hij twee weken in Nainital verbleef in 1850. Hij had zaden verzameld op het Chinese eiland Zhoushan ten zuiden van Shanghai. Hij moet toen in Nainital wat zaden weggegeven hebben aan de daar verblijvende Engelsen. En later heeft T. fortunei zich daar ook enigsinds uitgezaaid in het wild. Maar toen Fortunei in Nainital was heeft hij geen inheemse palmen in dat gebied gezien! En genetisch onderzoek heeft bevestigd dat T. Nainital gewoon T. fortunei is. Ik ben zelf ook in Nainital geweest in november 2011. Alleen maar T. fortunei gezien in dat gebied.
Wat betreft Trachycarpus Kumaon, volgens Herbert zou die in de buurt van T. takil groeien in de Kalamuni area. Maar nooit habitat fotos gezien dus een mystery palm wat mij betreft.

Alexander
Laatst bijgewerkt door Alexander op 30 jun 2016 08:08, in totaal 1 keer bewerkt.
Alexander
 
Berichten: 872
Geregistreerd: 16 jun 2011 16:45
Woonplaats: Leidschendam, Nederland
33 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 28 gasten