Winterhardste Trachy NL: Takil, Kumaon, Nainital? Discussie!

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Winterhardste Trachy NL: Takil, Kumaon, Nainital? Discus

Berichtdoor XadoR op 20 jun 2016 13:23

Is voor het eerst dat ik hoor/lees dat een wagnerianus toch iets minder winterhard is vergeleken met een Fortunei. Ik was altijd in de veronderstelling dat hier geen verschil in zat.

Ik was van plan om dit jaar of volgend jaar nog een groot exemplaar (2,5m) Wagnerianus aan te schaffen. Misschien gezien de investering dan toch maar kiezen voor wederom een Fortunei voor net dat stukje winterharder mocht er weer een horrorwinter langskomen.....
Laatst bijgewerkt door XadoR op 20 jun 2016 14:01, in totaal 1 keer bewerkt.
Avatar gebruiker
XadoR
 
Berichten: 33
Geregistreerd: 16 jan 2015 12:54
Woonplaats: Nijverdal
1 bedankjes

Re: Winterhardste Trachy NL: Takil, Kumaon, Nainital? Discus

Berichtdoor Dennis_S op 20 jun 2016 13:41

Das ook nog weer interessant. Het lijkt er op dat de beste winterhardheid wordt opgebouwd als planten er van jongs af aan staan. Begin je met een grote, dan moet je niet verwachten dat deze de eerste paar jaar volledig alles zal doorstaan. Dus als je de tijd hebt, begin met een jong exemplaar. Wil je dat niet, kies dan een vitaal exemplaar die je de eerste paar jaar beschermd als dat nodig is.
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Re: Winterhardste Trachy NL: Takil, Kumaon, Nainital? Discus

Berichtdoor daniell op 20 jun 2016 14:28

Het zal altijd zo blijven dat alleen al de verschillende klimatologische omstandigheden in Nederland op zo'n forum als deze duidelijk tot verschillende ervaringen mbt winterharhdeid van Takil, Fortunei 'Nainital', Kumaon en gewone Fortunei leiden. Voor zover ik in de tabellen zie komt in Den Haag en Amsterdam de temperatuur zelden beneden -18. In Utrecht gebeurt dat alleen al veel vaker. Dan hebben we inderdaad ook nog de grondsoort. Mijn bedoeling was ook geen wetenschappelijk onderzoek. Dat lijkt mij hier niet representatief met zoveel verschillende variabelen. Ik was meer geïnteresseerd in individuele ervaringen met meerdere palmen naast elkaar in verschillende gebieden van Nederland.

Grappig dat sommigen zeggen dat Fortunei sneller groeit. Ik merk hier dat de Nainitals in potten het snelste nieuwe bladeren hebben aangemaakt. Nu al twee dit jaar. De fortunei is net pas met veel moeite bezig. Zo hangt het waarschijnlijk ook heel erg af van de omstandigheden waarin de palm zich bevindt. Takil wordt geprezen als meest winterharde, maar gebaseerd op wat ik hier hoor is dat misschien pas als hij echt flinke grootte heeft bereikt. Omdat hij zo lang klein blijft is hij alle tussenjaren misschien wel veel minder winterhard dan een Fortunei of Nainital.

Ik denk dat Wagnerianus meer geschikt voor het Middellandse zeegebied is, vanwege de windbestendigheid. De Fortunei's zien er daar, ondanks volledig winterhard, zeer treurig uit.

Zijn er meer ervaringen met Kumaon in Nederland vs de anderen? Aangezien deze snel groeit, naar wat men zegt. Zou deze misschien toch, ondanks de chaotische bladeren, nuttig zijn. Ik meen mij te herinneren dat nog steeds veel literatuur deze beschouwt als de echte Takil, ondanks dat we nu weten dat dat niet klopt.
daniell
 
Berichten: 250
Geregistreerd: 19 jun 2016 00:18
Woonplaats: Amsterdam
6 bedankjes

Re: Winterhardste Trachy NL: Takil, Kumaon, Nainital? Discus

Berichtdoor EdoNoordhuizen op 20 jun 2016 14:48

Rob schreef:Welkom Daniel!

Met zon post kom je eerste lekker binnen, en je trekt gelijk aan een van de meest besproken onderwerpen tav palmen in meer getemperd klimaat...

Naar mijn mening is wagnerianus absoluut minder hard dan fortunei, maar ze blijven wel mooier in wind etc.
tav de kumaon, takil etc houdt ik me lekker in het midden. Ik heb er van alles hier staan, en afgelopen winter ben ik van alle drie mijn takils de speer verloren, terwijl alle andere soorten (inc nova's etc) Ok bleven

Da's toevallig, deze winter had ik ook bij alle drie mijn takils speerverlies. (2 zijn inmiddels hersteld.)
EdoNoordhuizen
 
Berichten: 115
Geregistreerd: 25 jul 2013 19:52
10 bedankjes

Re: Winterhardste Trachy NL: Takil, Kumaon, Nainital? Discus

Berichtdoor Hitch op 20 jun 2016 15:08

Bij mij 2 T. takil's, alle 2 speerrot. Tot nog toe zie ik geen herstel maar ook geen verdere achteruitgang.
T. nainital, speerrot maar is er nu 2 speren tegelijktertijd aan het uitduwen
T. manipur, speerrot maar erg snel aan het herstellen
Alle gewone T. fortuneis niets schade en allen flink aan de groei
T. nova, geen schade maar ook nog geen groei
T. princeps, speerrot maar nu snel aan het herstellen
T. princeps 'new form' speerrot maar ook aan het herstellen (wel traag)
T. wagnerianus geen schade en aan de groei

Al de voorgaande palmen staan pas sinds vorig jaar uitgeplant (behalve de gewone T. fortuneis, die staan hier van in 2006-2007 als zaailing geplant) dus het gaat enkel over winter 2015-2016 en niets van bescherming.
Van al de grote T. fortuneis die ik gezet heb tussen 2006 en 2012 (9 stuks met minimum 1.2 m stam) heb ik er nog welgeteld 1 over. Al de rest ging verloren in de winters maar ik moet er eerlijkheidsgewijs wel bij vermelden dat ik ze toen onbewust plantte zoals ze uit de kuip kwamen, met kleikluiten dus. Sommige kon ik dan door ze in te zagen nog een jaartje in leven houden maar dat wat groeit uit het afgezaagde deel is altijd extra zwak en dus bezweken ze steeds in de daaropvolgende winter.
Hitch
 
Berichten: 2807
Geregistreerd: 21 apr 2012 09:44
Woonplaats: Baal (België)
156 bedankjes

Re: Winterhardste Trachy NL: Takil, Kumaon, Nainital? Discus

Berichtdoor rice op 20 jun 2016 18:17

Blijft leuk discussiepunt maar inderdaad zoals gezegd zijn er nogal wat factoren die meespelen.
Om dit objectief vast te kunnen stellen zou je een proefopstelling moeten maken en vooral veel geduld hebben.
Desalnietemin, een aantal zaken lijken toch wel duidelijk.. Hier (Den Bosch) en op veel andere plekken in NL lijkt een gezonde fortunei die in een redelijk gunstig microklimaat groeit volledig winterhard mits in de volle grond.
Het gaat vooral om het vinden van een optimale uitganspositie voor de plant, dus goede drainage en bescherming van wortels dmv bladeren op de grond in de winter. De plant dient gezond te zijn en een goed ontwikkeld wortelstelsel te hebben alvorens uitgeplant te worden. Aangezien fortunei al bij relatief lage temp gaat groeien is het seizoen vrij lang en is een plek in de volle zon niet eens nodig; ik merk dat bv bij trachies die in pot staan de groei stilvalt op zeer warme dagen omdat de wortels te warm worden. Mijn fortuneis in de volle grond staan weliswaar beschut maar de grond staat in de volle schaduw en is enigszins koel. De palmen groeien desondanks vrij snel, heb medio juni al 4 nieuwe bladeren.

Ik denk dat hoe meer de plant het naar zijn zin heeft in het groeiseizoen des beter de overlevingskansen in de winter; fortuneis houden van flutzomers die koel zijn met veel regen. Hoe beter ontwikkelt de wortels, des te groter de kansen in de winter. De bladeren kunnen weliswaar volledig afsterven in een strenge winter maar zolang de wortels niet bevriezen zal de palm waarschijnlijk zonder veel moeite herstellen.
Alle probleemgevallen die we hier op het forum zien zijn wellicht kansloos op de lange termijn omdat in NL de gezondheid van de palm essentieel is voor zijn overleving.

Mbt klimaatverandering: hoewel de gemiddelde temp 's winters omhoog gaat zal er altijd een kleine kans op een horrorwinter blijven die de palmen zal treffen. Maar als zachte winters de overhand krijgen zullen de aantallen palmen blijven groeien en zal blijken waar de grens ligt op de lange duur.
Ben benieuwd waar de takils zullen eindigen iig..
rice
 
Berichten: 347
Geregistreerd: 21 apr 2014 14:37
Woonplaats: Noord-Brabant
33 bedankjes

Re: Winterhardste Trachy NL: Takil, Kumaon, Nainital? Discus

Berichtdoor daniell op 20 jun 2016 19:45

rice schreef:Blijft leuk discussiepunt maar inderdaad zoals gezegd zijn er nogal wat factoren die meespelen.
Om dit objectief vast te kunnen stellen zou je een proefopstelling moeten maken en vooral veel geduld hebben.
Desalnietemin, een aantal zaken lijken toch wel duidelijk.. Hier (Den Bosch) en op veel andere plekken in NL lijkt een gezonde fortunei die in een redelijk gunstig microklimaat groeit volledig winterhard mits in de volle grond.
Het gaat vooral om het vinden van een optimale uitganspositie voor de plant, dus goede drainage en bescherming van wortels dmv bladeren op de grond in de winter. De plant dient gezond te zijn en een goed ontwikkeld wortelstelsel te hebben alvorens uitgeplant te worden. Aangezien fortunei al bij relatief lage temp gaat groeien is het seizoen vrij lang en is een plek in de volle zon niet eens nodig; ik merk dat bv bij trachies die in pot staan de groei stilvalt op zeer warme dagen omdat de wortels te warm worden. Mijn fortuneis in de volle grond staan weliswaar beschut maar de grond staat in de volle schaduw en is enigszins koel. De palmen groeien desondanks vrij snel, heb medio juni al 4 nieuwe bladeren.

Ik denk dat hoe meer de plant het naar zijn zin heeft in het groeiseizoen des beter de overlevingskansen in de winter; fortuneis houden van flutzomers die koel zijn met veel regen. Hoe beter ontwikkelt de wortels, des te groter de kansen in de winter. De bladeren kunnen weliswaar volledig afsterven in een strenge winter maar zolang de wortels niet bevriezen zal de palm waarschijnlijk zonder veel moeite herstellen.
Alle probleemgevallen die we hier op het forum zien zijn wellicht kansloos op de lange termijn omdat in NL de gezondheid van de palm essentieel is voor zijn overleving.

Mbt klimaatverandering: hoewel de gemiddelde temp 's winters omhoog gaat zal er altijd een kleine kans op een horrorwinter blijven die de palmen zal treffen. Maar als zachte winters de overhand krijgen zullen de aantallen palmen blijven groeien en zal blijken waar de grens ligt op de lange duur.
Ben benieuwd waar de takils zullen eindigen iig..


Wat bedoel je met alle probleemgevallen kansloos? Welke probleemgevallen? De discussie over slappere palmen met slecht klei achtig wortelstelsel? Dan concludeer ik dus dat de gezondheid veel belangrijker is.
daniell
 
Berichten: 250
Geregistreerd: 19 jun 2016 00:18
Woonplaats: Amsterdam
6 bedankjes

Re: Winterhardste Trachy NL: Takil, Kumaon, Nainital? Discus

Berichtdoor daniell op 20 jun 2016 19:47

Nainital wordt dus hier beschreven als minder winterhard en vochtbestendig? Dat is wel tegen de beschrijvingen van Garden Palms in. Zal je altijd zien. Net een paar aangeschaft haha! Hij is esthetisch wel mooier. De gewone Fortunei kan er zo ieltjes en verwaaid uitzien.
daniell
 
Berichten: 250
Geregistreerd: 19 jun 2016 00:18
Woonplaats: Amsterdam
6 bedankjes

Re: Winterhardste Trachy NL: Takil, Kumaon, Nainital? Discus

Berichtdoor Dennis_S op 20 jun 2016 19:51

....maar Fortuneis kunnen er ook heel erg fraai uitzien! Ook in fortunei zit veel variatie!
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Re: Winterhardste Trachy NL: Takil, Kumaon, Nainital? Discus

Berichtdoor rice op 20 jun 2016 20:04

daniell schreef:
Wat bedoel je met alle probleemgevallen kansloos? Welke probleemgevallen? De discussie over slappere palmen met slecht klei achtig wortelstelsel? Dan concludeer ik dus dat de gezondheid veel belangrijker is.


Slechte woordkeuze mijnerzijds, ik bedoel 'veel' probleemgevallen ipv 'alle'. Dat juist gezondheid belangrijk is noemde ik al.
Wat ik ermee bedoel is dat het niet veel zin heeft te kijken naar planten die sowieso teer of ongezond zijn. Het is misleidend af te gaan op de probleemgevallen of planten met een slechte uitgangspositie.

....maar Fortuneis kunnen er ook heel erg fraai uitzien! Ook in fortunei zit veel variatie!


Volledig mee eens..
rice
 
Berichten: 347
Geregistreerd: 21 apr 2014 14:37
Woonplaats: Noord-Brabant
33 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 25 gasten