Rhopalostylis sapida: log Yme

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Rhopalostylis sapida: log Yme

Berichtdoor rice op 05 apr 2017 09:27

Ik begrijp uit Eduard's verhaal dat Rhopies kennelijk goed bestand zouden moeten zijn tegen koel en vocht. Maar hoe zit het met drainage? Kan me voorstellen dat als de kluit lang koud en nat blijft zonder fatsoenlijke drainage dat dit wellicht problematisch wordt na verloop van tijd. Geen idee of ze nog veeleisend zijn of voorkeur hebben voor bepaald type grond.

Aan de andere kant, buiten overwinteren maken ze uiteindelijk geen kans. Dat bijverwarmen lijkt me ook niet ideaal, geloof dat de meningen daar over verdeeld zijn en zal sterk afhangen vd soort of dit werkt. Sommige soorten hebben nu eenmaal een sterke 'track record', niet zozeer wbt minima temp maar de mate van verwaarlozing zeg maar; ik denk hier aan bv Washingtonia. Maar voor minder koude omgeving ook bv Howea forsteriana.

Tenslotte, zo te zien wordt het daar in de zomer behoorlijk heet. Ook dat zal voor zulke kleine exemplaren verre van ideaal zijn gezien hun oorspronkelijke habitat. Ik zou dus proberen een iets gelijkmatiger omgeving te creeren, dus minder kou en minder hitte. Als dat zou betekenen de planten wegzetten op de piek van zomer dan wel winter..wellicht hou je zo gezondere exemplaren over en blijken ze dan minder vatbaar voor ziektes etc

btw: dit blijft een leuk experiment, zie het niet als kritiek..zit alleen ff hardop mee te denken :mrgreen:
Laatst bijgewerkt door rice op 05 apr 2017 21:00, in totaal 1 keer bewerkt.
rice
 
Berichten: 347
Geregistreerd: 21 apr 2014 14:37
Woonplaats: Noord-Brabant
33 bedankjes

Re: Rhopalostylis sapida: log Yme

Berichtdoor Eduard op 05 apr 2017 10:50

Hoi Rice, je zit vrij goed qua gedachten, tuurlijk moet de drainage goed zijn, toen die nog binnen in de veranda stond had die vaak wel een dag water in de schotel staan en dat deerde de plant niet, nooit wortelrot kunnen constateren al is de veranda altijd warm vergeleken met een koele stalling dus daar nooit schotels en weinig watergift.

De stallingen worden niet echt gestookt maar enkel vorstvrij gehouden dus op de 0 gehouden en niet daar onder, de planten groeien onder die condities niet en er is weinig verdamping dus vermoed 3 keer watergift in al die maanden, de kluit blijft wel goed vochtig, het blad blijft mooi groen, enig nadeel voor mij was de stallingsplek voor het raam de plant is behoorlijk scheefgetrokken naar het licht ik had dat niet in de gaten door te veel aan planten wat daar stond, nu zijn 3 grote boomvarens de grond ingegaan en hebben we weer wat meer ruimte volgende winter.

Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10296
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
997 bedankjes

Re: Rhopalostylis sapida: log Yme

Berichtdoor yme op 05 apr 2017 20:21

Kan me voorstellen dat als de kluit lang koud en nat blijft zonder fatsoenlijke drainage dat dit wellicht problematisch wordt na verloop van tijd.


Grond bestaat mediterrane potgrond met perliet. Met natuurlijk gaten in de bodem van de pot. De drainage zou tenminste fatsoenlijk moeten zijn.

Ook dat zal voor zulke kleine exemplaren verre van ideaal zijn gezien hun oorspronkelijke habitat.


Dat denk ik ook.


zie het niet als kritiek


doe ik zeker niet! :mrgreen:

groetjes,

yme
yme
 
Berichten: 517
Geregistreerd: 04 aug 2015 20:39
Woonplaats: Amsterdam
43 bedankjes

Re: Rhopalostylis sapida: log Yme

Berichtdoor yme op 08 apr 2017 19:49

dan nu toch tijd voor de maandelijkse update:
Het is duidelijk dat de groei weer is toegenomen deze maand. Wellicht niet verrassend aangezien het een warme maand was.

South Island:

Afbeelding

de bekende schade die ik de vorige maanden ook heb laten zien
Afbeelding

buitenste blad wordt afgestoten (tweede blad sinds ik de South Island heb)
Afbeelding

klein beetje groei
Afbeelding


Oceana
Afbeelding

buitenste blad heeft er weinig zin meer in, maar lijkt niet af te worden gestoten, zoals bij de South Island.
Afbeelding

Ook nog maar een foto van de bruine vlekken op het blad dat vorig jaar buiten is gevormd
Afbeelding

close-up tegen de zon ingenomen: lijkt toch wel op een schimmel, denk ik? Ik ga dan maar een systemische anti-schimmel kuur geven?
Afbeelding

Maar hier kan je toch moeilijk ontevreden over zijn
Afbeelding

Flink stuk gegroeid: stuk van de stengel onder de onderste veder is zichtbaar. En ook zit de nieuwe speer alweer klaar. Dit is in tegenstelling tot het vorige blad, waarbij er eerst een flink stuk stengel moest zijn, voordat de nieuwe speer zichtbaar werd.
Afbeelding

groetjes,

yme
yme
 
Berichten: 517
Geregistreerd: 04 aug 2015 20:39
Woonplaats: Amsterdam
43 bedankjes

Re: Rhopalostylis sapida: log Yme

Berichtdoor yme op 09 apr 2017 21:01

Vandaag helaas geen tijd gehad om zelf te meten, maar de max uv index was 4.5!


Groetjes,

Yme
yme
 
Berichten: 517
Geregistreerd: 04 aug 2015 20:39
Woonplaats: Amsterdam
43 bedankjes

Re: Rhopalostylis sapida: log Yme

Berichtdoor yme op 07 mei 2017 15:24

Het is vrij duidelijk: De planten krijgen teveel zon :cry:
Dus vanaf deze maand staan ze wat meer beschut.
April had dus dezelfde temperaturen als maart, waardoor de groei erg traag was, vooral van de South Island.

South Island
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Oceana
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
eerste blad dat buiten was gevormd


Afbeelding
nieuwste blad: alleen de zijde die volledig zon vangt, heeft deze plekken

Afbeelding
Ook het bruine plekje wat eerder al gevormd was, heeft nu duidelijk verbrandingskenmerken...

Afbeelding

groetjes,

yme
yme
 
Berichten: 517
Geregistreerd: 04 aug 2015 20:39
Woonplaats: Amsterdam
43 bedankjes

Re: Rhopalostylis sapida: log Yme

Berichtdoor yme op 07 mei 2017 15:33

gelukkig gaat het met het de plantjes in mijn aquarium beter :mrgreen:

Afbeelding

groetjes,

yme
yme
 
Berichten: 517
Geregistreerd: 04 aug 2015 20:39
Woonplaats: Amsterdam
43 bedankjes

Re: Rhopalostylis sapida: log Yme

Berichtdoor draco op 07 mei 2017 16:26

Supermooi aquarium Yme. Daar zit veel werk ingestoken. Is het alleen aquaflora of huizen er ook beestjes in ?
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6740
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Rhopalostylis sapida: log Yme

Berichtdoor yme op 07 mei 2017 21:49

Dank!

Er zitten alleen bleke vuurgarnalen in. Ik heb tot twee jaar geleden een mooie groep Hyphessobrycon eos gehad, maar op een gegeven moment kregen ze tuberculose en zijn ze allemaal eraan bezweken.
Het is er nooit van gekomen om nieuwe vissen te kopen, ook met de gedachte dat we binnenkort wel eens kunnen gaan verhuizen.

Overigens valt de tijd die je eraan kwijt bent erg mee. Varens, anubias en bucephalandra groeien nu eenmaal niet zo snel (ofschoon ze erg snel zijn in vergelijking met sommige palmen )

Groetjes,

Yme
yme
 
Berichten: 517
Geregistreerd: 04 aug 2015 20:39
Woonplaats: Amsterdam
43 bedankjes

Re: Rhopalostylis sapida: log Yme

Berichtdoor Gouden HandPalm op 07 mei 2017 21:50

Het blijven moeilijke palmen qua UV tolerantie. Ze krijgen al bruine punten van de overgang van winterstalling naar blote hemel, ook al hou je ze in de schaduw. Gelukkig weet ik er van en blijft het slechts bij een bruin puntje, bij de baueri en de sapida die ik heb. Die bruine punten kun je er afknippen. Als de rest van het blad maar niet verbrand is.

Pas in juni/juli gaan ze in een mild ochtendzonnetje, als ze eerst 2 maanden gewend zijn aan Uv-exposure.
Avatar gebruiker
Gouden HandPalm
 
Berichten: 1533
Geregistreerd: 13 jun 2013 10:04
Woonplaats: Amsterdam (NH) en Ermelo (Gld)
88 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 29 gasten