Rhopalostylis sapida: log Yme

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Rhopalostylis sapida: log Yme

Berichtdoor yme op 18 jun 2017 15:02

voorlopig laatste update: ik heb de planten nu een jaar en het is duidelijk dat de planten vorstvrij kunnen overwinteren, maar dat de lentezon verbranding veroorzaakt, ondanks dat de bladeren buiten in de zon gegroeid zijn. Kortom: Op deze leeftijd moeten de planten meer schaduw hebben dan ik gehoopt had.
De planten groeien met ongeveer 2 speren per jaar en ook in de winter staat de groei niet geheel stil.

@Gouden Handpalm: ik had je post gemist :oops:
Het blijven moeilijke palmen qua UV tolerantie.

Helemaal mee eens. Zou het ook zo kunnen zijn dat de pigmenten die beschermen tegen UV in de winter worden afgebroken en dat het metabolisme van de plant in de lente te traag is om voldoende nieuwe pigmenten aan te maken?
Zoals in een ander onderwerp te lezen valt heb ik ook wel interesse om in de toekomst cycas revoluta te kopen, maar ook bij deze plant schijnt het zo te zijn dat de bladeren in de lentezon kunnen verbranden, terwijl diezelfde bladeren buiten zijn gevormd. Het is immers niet zo dat deze cycas geen volle zon aankan, daarvoor heb ik er teveel in frankrijk/italie gezien in de volle zon :mrgreen:
Zou dit een verklaring kunnen zijn?

Oceana:
Afbeelding

de schade die vorige maand al flink duidelijk was....
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
nieuwe speer staat alweer klaar

Afbeelding
buitenste blad is heel snel geheel afgestoten

south Island

Afbeelding

Afbeelding
ook hier staat een nieuwe speer klaar

Afbeelding
En in de schaduw blijven de bladeren mooi....
yme
 
Berichten: 517
Geregistreerd: 04 aug 2015 20:39
Woonplaats: Amsterdam
43 bedankjes

Re: Rhopalostylis sapida: log Yme

Berichtdoor draco op 18 jun 2017 17:24

Echte zonaanbidders zoals Chamaerops adapteren waarschijnlijk sneller aan het zonlicht. Ik wordt sneller bruin als mijn aanbedene, ook al ben ik geen zonaanbidder. Wanneer deze palmen jaarrond buiten staan, hebben ze geen last van verbranding. Edoch een cerifera die bij uitzondering in de winter een paar maanden in de kas had gestaan, liep in april forse bladverbranding op. Dat was voor mij een complete verrassing. Kennelijk verloopt deadaptatie ook snel. Met soorten die van nature in de schaduw van hoge bomen opgroeien, neem ik geen risico (Archontophoenix, Chamaedorea, Howea, Phoenix roebelenii, Rhapis, Rhopalostylis e.a.).

Yme het lijkt me lastig om schaduw te vinden op een dakterras. Is het idee om een schermdoek boven je palmen te spannen ? Ik gebruik het in de kas omdat op het moment dat het zonlicht via het dak de planten bereikt, deze al vrij hoog staat met dito UV index.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Rhopalostylis sapida: log Yme

Berichtdoor yme op 18 jun 2017 18:28

Hoi Han,

Een soort schermdoek had ik afgelopen zomer. Vond dat best lelijk. Vandaar dat ik dat dit jaar niet heb gedaan. Bovendien staat er op die plek een Macrozamia communis, die meer zon zou moeten kunnen verdragen (maar toch ook flink verbrand is dit voorjaar)


Afbeelding

Zo heb ik ze nu beschermd. Nul decoratieve waarde... Dat wel.
En als ik een tuin heb, zal die ook op het zuiden/westen liggen. Dus hoe ik dat dan weer ga oplossen weet ik niet...

Groetjes,

Yme
yme
 
Berichten: 517
Geregistreerd: 04 aug 2015 20:39
Woonplaats: Amsterdam
43 bedankjes

Re: Rhopalostylis sapida: log Yme

Berichtdoor yme op 01 jul 2017 21:33

alle photobucket foto's weg... gelukkig hebben we de tekst nog.

Inmiddels staan de planten al geruime tijd beschermd tegen de zon. De south Island gaat best lekker nu, maar de Oceana lijkt alleen maar achteruit te gaan. Ik vraag me toch af of de schimmel behandeling die ik heb gedaan wel afdoende was: in het nieuwste blad zie ik nu ook allemaal kringen ontstaan..

Afbeelding

en de oudere bladeren lijken ook alleen maar achteruit te gaan...

Afbeelding

kortom: is dit een schimmeltje? (en zal ik dan de South Island ook preventief behandelen? voorzover ik kan zien hebben deze planten er geen last van)

groetjes,

yme
yme
 
Berichten: 517
Geregistreerd: 04 aug 2015 20:39
Woonplaats: Amsterdam
43 bedankjes

Re: Rhopalostylis sapida: log Yme

Berichtdoor yme op 02 dec 2017 13:30

een korte update:
Nadat ik vorig jaar de planten volledig vorstvrij heb gehouden, wilde ik deze winter eens kijken hoeveel vorst de planten kunnen verdragen zonder schade.
Daarom heb ik de planten gisternacht buiten laten staan. Ik heb een minimum temperatuur gemeten van -1 en -2 (2 sensors) op pothoogte. Dit komt goed overeen met de temperatuur bij meetstation Holendracht: -1.7 op 2 meter.

Nu zag ik gisterochtend dat alles bladeren donkergroene "kouvlekken" hadden. En bovendien was de SouthIsland even aangedaan als de Oceana.
Inmiddels zijn de vlekken weggetrokken (gelukkkig). Maar ik zie dit wel als schade en daarom ga ik de planten in het vervolg vorstvrij houden.
Hierdoor betwijfel ik ook of de Oceana nu echt iets meer vorst kan verdragen....

groetjes,

Yme
yme
 
Berichten: 517
Geregistreerd: 04 aug 2015 20:39
Woonplaats: Amsterdam
43 bedankjes

Re: Rhopalostylis sapida: log Yme

Berichtdoor Rob op 02 dec 2017 23:38

Yme,
Ik heb gisteren mijn twee Nikaus binnengehaald terwijl de T al was gezakt naar -2.8° (gemeten op 1.8m hoogte sensor ogend op oost, planten stonden uit de wind achter een haag). Zag op moment van binnennemen nog geen schade.
Staan nu op 5°C. Zal volgend weekend (als ik weer thuis ben) en desnoods in het voorjaar wel ff updaten hoe het ze vergaan is.

Ik dacht dat ze -2/-3° voor een paar uur wel aan moeten kunnen

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11280
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1115 bedankjes

Re: Rhopalostylis sapida: log Yme

Berichtdoor yme op 04 dec 2017 21:22

Ik dacht dat ze -2/-3° voor een paar uur wel aan moeten kunnen


dat dacht ik eigenlijk ook wel. Maar helaas...

Afbeelding

Oceana

Afbeelding

South Island

groetjes,

yme
yme
 
Berichten: 517
Geregistreerd: 04 aug 2015 20:39
Woonplaats: Amsterdam
43 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten

cron