Rhopalostylis sapida: log Yme

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Rhopalostylis sapida: log Yme

Berichtdoor rice op 02 apr 2017 22:07

yme schreef: waren de potten echt kletsnat gedurende lange periodes afgelopen winter. Ook geen probleem :mrgreen:


Dat vraag ik me af hoor..combinatie teveel vocht en kou lijkt me niet optimaal. Het kan lang goed gaan maar de evt gevolgen kunnen zich pas later tonen.
Hoe is de drainage van de grond?
Ik heb geen ervaring met Rhopies, wel met bv beide Howea's welke ook aardig wat koel weer kunnen verdragen en niet van volle zon houden als ze klein zijn.
Als het verbranding is zal de schade die je nu ziet wellicht nog erger worden, als het combinatie vocht/kou is trekt het misschien weg.
rice
 
Berichten: 347
Geregistreerd: 21 apr 2014 14:37
Woonplaats: Noord-Brabant
33 bedankjes

Re: Rhopalostylis sapida: log Yme

Berichtdoor Eduard op 02 apr 2017 23:25

Nieuw-Zeelandse winters zijn nat en koud gemiddeld 9ºC en trouwens de zomers zijn ook nat, ik heb de mijne bijna altijd op een schotel gehad binnen met natte kluit dat deed deze palm echt goed en zorgde voor een super groei in 5 jaar tijd van zaailing tot een kleine reus ;)

Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10307
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
999 bedankjes

Re: Rhopalostylis sapida: log Yme

Berichtdoor draco op 03 apr 2017 01:25

De donkere vlekken zijn niet het gevolg van zonnebrand. Schade als gevolg van de voorbije winter vind ik aannemelijker. Nu het warmer wordt en het celmetabolisme toeneemt, komt die tot expressie, late schade je noemde het al*. Mogelijk ontstaan de zwarte vlekken bij een verzwakte plant met een verminderde weerstand door een opportunistische aantasting met een schimmel of bacterie (bladvlekkenziekte)? Ik heb hetzelfde verschijnsel in Chamaedorea seifrizii die hier vorstvrij in de kas overwinterde bij een hoge luchtvochtigheid. De palm zag er tot voor enkele weken nog prima uit totdat de temperatuur begon op te lopen. Butia catarinensis (voorheen odorata) had ook last van dit fenomeen ondanks dat deze palm meer koude verdraagt. Vermoedelijk is de combinatie met een hoge luchtvochtigheid boosdoener?
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6745
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
683 bedankjes

Re: Rhopalostylis sapida: log Yme

Berichtdoor Eduard op 03 apr 2017 10:35

draco schreef:ondanks dat deze palm meer koude verdraagt. Vermoedelijk is de combinatie met een hoge luchtvochtigheid boosdoener?


ik heb hier constant 95% in de serre en de plant blijft ongeschonden, het zal eerder aan gebrek van luchtcirculatie zijn bij Yme :fluiten:
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10307
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
999 bedankjes

Re: Rhopalostylis sapida: log Yme

Berichtdoor draco op 03 apr 2017 12:36

Eduard schreef:
draco schreef:ondanks dat deze palm meer koude verdraagt. Vermoedelijk is de combinatie met een hoge luchtvochtigheid boosdoener?


ik heb hier constant 95% in de serre en de plant blijft ongeschonden, het zal eerder aan gebrek van luchtcirculatie zijn bij Yme :fluiten:


Wat is gemiddelde wintertemperatuur in jouw serre Eduard?

Ventilatie kan zeker een rol spelen. Hier in de kas is de luchtvochtigheid 's winters permanent hoog (98%) bij temperaturen tussen 2 en 5°C. Verschillende palmsoorten uit zone 9B die weinig vorst verdragen, zijn hier niet tegen bestand, i.e. Howea, Syagrus rom., Archontophoenix cunn., Phoenix roeb., Lytocaryum. Soorten die wat beter vorst verdragen, redden het er daarentegen prima, Rhapis sp., Parajubaea, Butiagrus en overigens voorheen ook Rhopalostylis sapida. Bij niet-vriezend weer staat de kasdeur open anders beslaan de (thermopane) ramen.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6745
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
683 bedankjes

Re: Rhopalostylis sapida: log Yme

Berichtdoor yme op 03 apr 2017 13:06

dank voor deze discussie! :thumb_up:

Wat ik wel kan zeggen is dat alle bladeren die gegroeid zijn bij ppp mijn inziens niet helemaal gezond waren. En ook het eerste blad dat bij mij is gegroeid vind ik wat gelig. Het zou kunnen zijn dat de oudere bladeren dus inderdaad wat verzwakt waren en dat dat meespeelt.

En verder hebben de planten niet langer dan 2 weken achter elkaar in het kasje gestaan. Maar er waren wel 5 vorstperiodes. Bij elkaar opgeteld is het een flinke tijd, maar tussendoor stonden de planten gewoon buiten.
In de kas was er inderdaad geen ventilatie. (volgende winter een ventilatortje en hygrometer kopen?)

groetjes,

yme
yme
 
Berichten: 517
Geregistreerd: 04 aug 2015 20:39
Woonplaats: Amsterdam
43 bedankjes

Re: Rhopalostylis sapida: log Yme

Berichtdoor Eduard op 03 apr 2017 15:25

draco schreef:
Wat is gemiddelde wintertemperatuur in jouw serre Eduard



Gemiddeld 5ºC Han en de luchtvochtigheid staat hier ook op zijn max. ! ik heb een bewegende ventilator die om het kwartier draait dus 1/2 uur op een uur.
Als het echt te gek wordt door temperatuur stijging wordt er automatisch naar buiten afgezogen en komt er verse lucht bij.
Ik heb hiervoor gekozen omdat ik in het begin veel last had van schimmels op en in de planten zeker bij de opgebonden boomvarens, het grootste gevaar ontstaat hier bij plotselinge temperatuurstijging.

Yme ik zou ze toch wat meer afschermen tegen de zon b.v. achter grotere planten opstellen.
Mijn exemplaar kan het wel hebben maar vorig jaar bij 35ºC kreeg ik toch lichte verbranding bij de top van een groot blad wat volle zon kreeg!

Eduard.
Laatst bijgewerkt door Eduard op 03 apr 2017 22:09, in totaal 1 keer bewerkt.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10307
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
999 bedankjes

Re: Rhopalostylis sapida: log Yme

Berichtdoor yme op 03 apr 2017 20:44

Nu thuis, dus wat meer tijd om te antwoorden.
In ieder geval ben ik blij dat ik de foto alvast heb geplaatst. Nu zijn er 2 stemmen zijn voor zonnebrand en 1 voor winterschade. Zelf neig ik ook meer naar winterschade (al dan niet in combinatie met zonnebrand) omdat het vlekken zijn en niet zo egaal bruin is. Ik kan mij bv ook voorstellen dat verzwakte bladeren gevoeliger zijn voor zonnebrand.
In ieder geval vind ik alle commentaren zeer nuttig en ik hoop dat anderen er ook iets aan hebben!

Ik heb nog wel wat foto's gemaakt. wellicht helpt dit.
Op het eerste "buitenblad" is er ook wat schade, een stuk minder, maar wel dezelfde vlekken:
Afbeelding

Op het nieuwste blad dat nu tevoorschijn komt is er ook een een klein beetje schade:
een paar zwarte punten (waarvan ik me kan voorstellen dat dit kan uitgroeien tot bruine vlekken, of in ieder geval dat het veroorzaakt wordt door hetzelfde (wat dat dan ook is???)

Afbeelding

Aan de andere kant is er ook een veder die wellicht zonnebrand laat zien? In ieder geval is precies 1 kant van de nerf bruinig en de andere kant niet

Afbeelding

Ten derde is er 1 plek op het nieuwe blad dat bijna een soort "gat" heeft (witte dunne plek in het weefsel). Heeft denk ik niets met winterschade of zonnebrand te maken, maar wellicht is het relevant?

Afbeelding

Verder heb ik 3 rhopalostylis South Island onder mijn welkende vijverbegroeingsmat geplaatst. De rest wil ik niet extra beschermen omdat ik juist benieuwd ben met wat er verder gaat gebeuren!

Afbeelding

groetjes,

Yme
yme
 
Berichten: 517
Geregistreerd: 04 aug 2015 20:39
Woonplaats: Amsterdam
43 bedankjes

Re: Rhopalostylis sapida: log Yme

Berichtdoor rice op 03 apr 2017 21:08

indrukwekkend draadje:)
leerzaam ook!

Ikzelf ben vooral van de 'kijk wel wat er gebeurt' school, weliswaar met passief opgedane kennis van dit soort fora maar niet heel erg van bv het bemesten tot achter de komma..

Mooie van meerdere exemplaren is idd dat je wat kunt gaan schuiven/experimenteren.

Maar ik blijf erbij dat probleem van NL winters niet slechts de minima temp is, maar combinatie vocht, grilligheid, korte dagen en een relatief lange koele winter. Hoewel aardig wat exotisch spul niet van suiker is zal lengte vd winter soms funest blijken als je niet wat ingrijpt.

De een gaat bijverwarmen, ik doe daar niet aan maar zet liefst op cruciale momenten teer spul in een volledig donkere schuur (temp 5c). Dit seizoen tot wel een week of zes ononderbroken en dat gaat veel planten verbazingwekkend goed af. (Washies, Dicksonia, Thalia, Oleander etc )

maar..tof!
rice
 
Berichten: 347
Geregistreerd: 21 apr 2014 14:37
Woonplaats: Noord-Brabant
33 bedankjes

Re: Rhopalostylis sapida: log Yme

Berichtdoor yme op 04 apr 2017 20:32

Maar ik blijf erbij dat probleem van NL winters niet slechts de minima temp is, maar combinatie vocht, grilligheid, korte dagen en een relatief lange koele winter.


helemaal mee eens. Daarom ben ik ook juist gegaan voor de rhopalostylis: vanwege het klimaat in nieuw-zeeland.

Ik heb verder vandaag nog een goed gekeken en heb nog twee plekjes gevonden:

Afbeelding

Afbeelding

Die bruine ovale vlekjes zien er denk ik toch meer uit als een schimmel infectie?
Zo ja, dan is het blad sowieso verzwakt tijdens de winter? (en is het de vraag hoe dit valt te verbeteren voor de komende winter)

groetjes,

yme
yme
 
Berichten: 517
Geregistreerd: 04 aug 2015 20:39
Woonplaats: Amsterdam
43 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 23 gasten