Rhopalostylis sapida: log Yme

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Rhopalostylis sapida: log Yme

Berichtdoor draco op 21 jul 2016 11:30

Misschien toch maar wat van dit spul in voorraad nemen? De hobbyist wordt steeds meer ingeperkt, terwijl de de grootschalige gifspuiterij in de land- en tuinbouw gewoon doorgaat. :(
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Rhopalostylis sapida: log Yme

Berichtdoor yme op 30 jul 2016 12:33

(bijna) een nieuwe maand, een nieuwe update.

Ten eerste heb ik getest wat de geleiding is van de mypalmshop soluble palmfertilizer en mijn "gewone" plantenvoeding asef kuipplantenmest.

mypalmshop soluble palmfertilizer heeft 21+7+21+3Mg+Trace elements en dosis is 1 gram per liter. Asef kuipplantenmest heeft 13+5+20+2Mg en dosis is 2 gram per liter.
Overall is de aanbevolen dosis Asef kuipplantenmest iets geconcentreerder, maar toch in mijn ogen vrij vergelijkbaar.
Ik heb de aanbevolen dosis in 10 liter osmosewater opgelost en vervolgens de geleidbaarheid gemeten.

mypalmshop soluble palmfertilizer: 1500 uS/cm
Asef kuipplantenmest: 2000 uS/cm.

Ik had een groter verschil verwacht... Nu weet ik niet wat precies verbranding veroorzaakt, maar op basis van geleidbare stoffen, i.e. zouten, verwacht ik nu niet dat de mypalmshop soluble palmfertilizer nu minder verbranding geeft. Weet iemand hier iets meer over?

Hoe staat het met de palmen?

Oceana:

Het nieuwe blad is verder opengegaan, maar een nieuwe speer is nog niet te zien.

4 juli:
Afbeelding

30 juli:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wel vind ik het nieuwe blad niet egaal van kleur, net alsof er toch een magnesium of ijzer tekort is. Wat denken jullie:

Afbeelding

Ook is er wat bruinkleuring in een oud blad. Je ziet een beetje een concentrische ringen: is dit schade van schildluizen?

Afbeelding

South Island
Blad is verder ontvouwen en de speer is wederom flink omhoog gegaan:

4 juli:
Afbeelding

30 juli:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Helaas ben ik wel het oudste blad van de South Island kwijt geraakt. Na de korte hitte rond 20 juli werd dit blad in rap tempo bruin...
Zou dit proces komen/versneld zijn door de hitte? Of is het toeval?
Als dit het normale afstotingsproces is, ben ik wel blij. Ik had ergens gelezen (weet niet meer waar) dat oude bladeren vanaf het uiteinde bruin werden en dat dit een langdurig proces is. Dus duidelijk niet wat ik nu zie.

21/7
Afbeelding

23/7
Afbeelding

30/7
Afbeelding

groetjes,

yme
yme
 
Berichten: 517
Geregistreerd: 04 aug 2015 20:39
Woonplaats: Amsterdam
43 bedankjes

Re: Rhopalostylis sapida: log Yme

Berichtdoor yme op 03 sep 2016 13:42

nieuwe maand:

Eigenlijk vrij weinig te melden. Groei is traag, maar gestaag. In drie maanden tijd is er net niet een volledig blad gevormd. Maar over een maand zeker wel. Dan zou ik denk ik toch (zeker aangezien het www stelt dat er ook nog groei is bij lagere temperaturen) dat er buiten 2 bladeren per jaar worden gevormd. Ook is de snelheid van de South Island niet trager dan van de Oceana.

Oceana:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

South Island:

Afbeelding

Afbeelding

nog geen nieuwe speer:
Afbeelding

begin van het geel worden van het buitenste blad?
Afbeelding

groetjes,

Yme
yme
 
Berichten: 517
Geregistreerd: 04 aug 2015 20:39
Woonplaats: Amsterdam
43 bedankjes

Re: Rhopalostylis sapida: log Yme

Berichtdoor yme op 09 okt 2016 15:00

ook deze maand is er een gestage groei:

Oceana
Afbeelding

Afbeelding

oudere bladeren beginnen aan de uiteindes een beetje inte drogen/bruin te worden
Afbeelding

south island

Afbeelding

Afbeelding

nog geen nieuwe speer te zien
Afbeelding

groetjes,

yme
yme
 
Berichten: 517
Geregistreerd: 04 aug 2015 20:39
Woonplaats: Amsterdam
43 bedankjes

Re: Rhopalostylis sapida: log Yme

Berichtdoor Eduard op 09 okt 2016 15:19

yme schreef:nog geen nieuwe speer:


Eerst moet de laatste speer volledig uitgroeien dan pas verschijnt een nieuwe, denk zeker dat bij deze temp. er weinig groei zal zijn, [te koude nachten] hier heeft mijn grote exemplaar met veel moeite net 2 veren kunnen uitgooien :!:

Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10299
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
998 bedankjes

Re: Rhopalostylis sapida: log Yme

Berichtdoor Jozef op 09 okt 2016 16:56

Mooie planten Yme.
Jozef
 
Berichten: 3534
Geregistreerd: 15 dec 2013 10:25
Woonplaats: Kaatsheuvel
604 bedankjes

Re: Rhopalostylis sapida: log Yme

Berichtdoor draco op 09 okt 2016 18:59

Dit geluk was mij niet gegund. Twee stuks 'Oceana' in het vroege voorjaar binnengehaald, hebben het niet gered. Verbranding, vorstschade, de waarheid ligt op het plantenkerkhof. :(
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Rhopalostylis sapida: log Yme

Berichtdoor Gouden HandPalm op 09 okt 2016 19:41

Rhopalostylis verliest in de winterstalling heel snel zijn ultra-violet resistentie. Door schade en schande wijs geworden laat ik mijn Nikau's in april heel langzaam wennen aan daglicht door ze eerst een maand in volle schaduw te zetten. Pas na een maand kunnen ze dan wat heller licht verdragen (maar nooit bakkende zon!). In juni zet ik ze pas in de half-schaduw.

Doe je dit niet dan kun je alles wel afknippen en opnieuw beginnen. Dan verbranden ze waar je bij staat. Alleen de rook ontbreekt nog om het plaatje compleet te maken.

Prachtige palmen maar zeer gevoelig voor verbranding (gek, voor een palm eigenlijk..).
Avatar gebruiker
Gouden HandPalm
 
Berichten: 1533
Geregistreerd: 13 jun 2013 10:04
Woonplaats: Amsterdam (NH) en Ermelo (Gld)
88 bedankjes

Re: Rhopalostylis sapida: log Yme

Berichtdoor yme op 09 okt 2016 19:43

Eerst moet de laatste speer volledig uitgroeien dan pas verschijnt een nieuwe,


bij de oceana was dat zeker het geval. eerst een flink stuk stengel (zonder bladeren) omhoog en dan pas nieuwe speer.
Bij de South Island was het anders toen ik die binnen kreeg: zie onderstaand plaatje. Het nieuwe blad was minder ontvouwen dan het huidige nieuwe blad, maar desalnietemin was het begin van een nieuwe speer al te zien.
Nu niet. Ofwel doordat het langer duurt voordat de nieuwe speer omhoog wordt geduwd, ofwel omdat het zicht wordt belemmerd door de andere stengels.

Afbeelding

Dit geluk was mij niet gegund. Twee stuks 'Oceana' in het vroege voorjaar binnengehaald, hebben het niet gered.


Ze hebben de hele winter buiten gestaan? minimum temperatuur was dan ongeveer -8 graden? Of moet "binnen" "buiten" zijn?

groetjes,

yme
yme
 
Berichten: 517
Geregistreerd: 04 aug 2015 20:39
Woonplaats: Amsterdam
43 bedankjes

Re: Rhopalostylis sapida: log Yme

Berichtdoor yme op 09 okt 2016 19:48

btw: gezien deze site:

http://tropicalgardener.blogspot.nl/search/label/Rhopalostylis%20Sapida

hoopte ik dat het groeiseizoen relatief lang zou zijn....

groetjes,

yme
yme
 
Berichten: 517
Geregistreerd: 04 aug 2015 20:39
Woonplaats: Amsterdam
43 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 21 gasten