Phoenix canariensis

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Phoenix canariensis

Berichtdoor Pietn op 23 jun 2009 17:18

er liggen al voor de 2 emaal koemestkorrels rond en ik denk dat ik hem vanavond maar eens ga natsproeien (10l) rond de voet want de grond is redelijk droog!
Pietn
 
Berichten: 396
Geregistreerd: 19 mei 2009 23:37
Woonplaats: Marke
7 bedankjes

Re: Phoenix canariensis

Berichtdoor Davy op 29 jun 2009 23:58

Hey,

Ik weet niet of het helemaal klopt maar ik mij eens laten vertellen dat je een palm na het aanplanten liefst het eerste jaar niet bemest. Op zich kan het geen kwaad maar het schijn krijg je dan diepere en betere wortels daar die dan zelf moeten gaan zoeken. Nu maak je het hem "te makkelijk". Ok die mest zal je nu wel wat vooruithelpen maar een investering in een goed wortelgestel is nodig denk ik...
Davy
 
Berichten: 626
Geregistreerd: 13 sep 2008 09:42
Woonplaats: Moerbeke-Waas
12 bedankjes

Re: Phoenix canariensis

Berichtdoor Christophe op 30 jun 2009 00:02

Welja, ze zeggen wel dat je bv. een druivelaar geen water mag geven zodat deze het water zelf gaat opzoeken in de diepere ondergrond, maar ... ik kan het toch niet laten om mijn plantjes van eten en drinken te voorzien. ;)
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: Phoenix canariensis

Berichtdoor Davy op 30 jun 2009 00:12

Daarom dat ik er bij zei dat ik het ook maar weet van "horen zeggen" zodat we zo veel mogelijke correcte zaken vertellen natuurlijk. Die foto's van die canariensis die ieder jaar groeit: ongelooflijk! Ik kreeg direkt terug zin om eentje terug te kopen (de mijne is kapot weet je nog..) Maar helaas geen plaats meer voorlopig en ik denk dat ik met mijn Chilinis (als hij wil groeien) iets veiliger sta qua winterhardheid.
Davy
 
Berichten: 626
Geregistreerd: 13 sep 2008 09:42
Woonplaats: Moerbeke-Waas
12 bedankjes

Re: Phoenix canariensis

Berichtdoor Exotic Life op 30 jun 2009 21:00

Laat ik zo zeggen, deze Phoenix is nog nooit bemest of voorzien van groei en/of afhard middeltjes en dit geldt eigenlijk voor al mijn palmen in de tuin. Ik ben eveneens voor om de palmen hier in Nederland niet veel te verwennen maar gewoon zo optimaal mogelijk te planten en hier voor te zorgen en eveneens de nodige bescherming toepas wanneer dit nodig is.

Let wel dan heb ik het over palmen in volle grond, in pot is natuurlijk een ander verhaal. Er zijn inderdaad mensen die hier hun eigen visie over hebben en alle groei en afhard middeltjes wel nodig vinden, en respecteer ook hun mening. Echter als ik al mijn palmen bekijken en hun groei door de jaren heen verschilt dit eigenlijk niks als bemeste palmen en zie ik het nut er niet van in om de palmen flink te gaan verwennen met allerlei middeltjes.

Uiteraard gaat dit niet op voor alle planten want de catogorie bananen, canna's, brugmansia's, etc geef ik maar al te graag mest. Wat ik overigens wel doet en noodzakelijk is hier de palm het eerste jaar na aanplant gedurende de zomer goed en veel water geven. Ik zit hier op kurkdroge zandgrond dat veranderd naar strandzand als ik het niet nat houdt in dagen zoals dit. Mijn aangeplantte Butia eriospatha geef ik dus ook regelmatig een plens water en nog zijn bladeren simpelweg verbrand.

Robbin
Exotic Life
 
Berichten: 823
Geregistreerd: 08 mei 2009 20:06
Woonplaats: Steenbergen (West Brabant)
56 bedankjes

Re: Phoenix canariensis

Berichtdoor Exotic Life op 30 jun 2009 21:02

Overigens bemest ik veelal die andere catogorie met gedroogde koemestkorrels en soms bij bananen plant ik ze in bemeste tuingrond. Sommige palmen staan in de borders waar ook deze planten in staan, dus mochten deze iets van bemesting meepikken beperkt dit zich altijd tot bovenstaande gehanteerde bemesting.

Robbin
Exotic Life
 
Berichten: 823
Geregistreerd: 08 mei 2009 20:06
Woonplaats: Steenbergen (West Brabant)
56 bedankjes

Re: Phoenix canariensis

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 03 jul 2009 02:58

Hey Robbin, allereerst grappig om te zien dat jij de weg naar een Belgisch forum sneller gevonden hebt als ik (Belg) :D
Ik verschiet ervan nu te lezen dat jj je canariënsis nooit bemest. Heb je geen last van vergeling of licht groene bladeren ? Ik moet men palmen steeds magnesium geven want in volle grond worden ze snel geel hier...
Dat bemesting de groei niet beïnvloed is waar maar een extraatje is toch wel goed, jij eet toch ook graag snoepjes ?! :lol: De reden omdat die dan zelf sneller en dieper opzoek gaat naar voedsel vind ik wel een goed punt.
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Avatar gebruiker
Dimi Exotisch Hofke
 
Berichten: 3829
Geregistreerd: 23 jun 2009 21:23
Woonplaats: Sint-Niklaas
395 bedankjes

Re: Phoenix canariensis

Berichtdoor Exotic Life op 04 jul 2009 16:09

Haha nouja ik kwam dit forum per toeval tegen na een zoektocht op een plant via google. Ik dacht aanmelden, en dit is dus al het zoveelste forum waar ik ben aangemeld. Uiteraard ben ik op het ene forum meer actief dan het andere, maar dit heeft ook te maken met de interessantheid van de berichten en of ik soms iets bij kan dragen aan een bericht zoals bijvoorbeeld in dit geval de Phoenix canariensis. En ja, ik heb ook niet alle tijd van de wereld ;)

Over de Phoenix canariensis en mestgifte, dit geldt eigenlijk voor al mijn palmen. Tuurlijk eet ik ook snoepjes, maar wanneer ik genoeg heb neem ik er toch ook niet meer? Kijk in pot is een ander verhaal aangezien die grond op een gegeven op raakt en dan wel degelijk bemesting nodig is maar in een goede potgrond zit voor minimaal een half jaar echt wel genoeg voeding voor een zaailing hoor. Ik wil hierin niet stug overkomen of eigenwijs maar beweer deze mening op eigen ervaringen, maar kan best begrijpen dat andere mensen hier anders over denken en hier hun eigen mening over hebben.

Als ik naar de groeisnelheid van mijn Phoenix kijk, of mijn Washingtonia het afgelopen jaar iets van 13 bladeren zag maken (juli sneller als mijn banaan), mijn fortunei voor het tweede jaar op rij 30 centimeter stam aanmaakt zie ik niet het nu van deze exemplaren bemesten. Deze exemplaren doen dan echt niet onder dan volledig bemeste palmen. Ik heb zoiets wanneer een palm goed gesetteld is en een goed wortelgestel heeft, de groei net zo snel kan gaan zonder overmatige bemesting en dit blijkt. Het enigste voordeel wat ik er nog bereik in mijn opinie is dat mijn exemplaren hoogstwaarschijnlijk een veel en veel dieper wortelgestel hebben dan palmen die alles bij de hand hebben. Om dit weer terug te koppelen naar ons, jij gaat toch ook niet 100 meter lopen voor een snoeppie terwijl ze ook voor je op tafel staan? Ik denk dat dit misschien juist wel eens een doorslaggevende factor kan zien gedurende de wintermaanden. Ik heb stage gelopen in 2005 rondom Nice - Monaco bij een hoveniersbedrijf en heb daar 8 weken in de rijke tuinen gewerkt, en daar werd ook geen bemesting toegepast. Daarbij als je op kleigrond zit bijvoorbeeld die is al voedingzaam van zijn eigen, dus waarom in dat geval nog meer bemesten om het de boom "gemakkelijker" te maken. Naar mijn idee creer je zo juist zwakkere exemplaren.

Trouwens over jouw exemplaar he, die is dit jaar aangeplant he? Dan hoeft het niet direct een tekort te zijn! Water, water en nog eens water... het zijn dan wel palmbomen maar wel net aangeplant en bij "normale" bomen wordt er dan ook continu water gegeven tegen uitdroging. Zodra een palm geplant is, en het wordt droog en zonnig en je geeft water is de kluit nog niet direct nat wel de bovenste cm. Echter droog de kluit dan simpelweg gewoon uit, zoals het in pot zou doen en zijn de nieuw gevormde wortels niet toereikend om dit op te vangen. Ik geef mijn pas geplante palmen altijd veel water het eerste jaar, zowiezo door de droge zandgrond ben ik dat hier genoodzaakt. Mijn nieuw geplantte Butia geef ik ook veelvuldig water en heb het helaas niet kunnen voorkomen dat hier verbanding is opgetreden. Let wel, dit is een mogelijkheid misschien is het ook wel een tekort, maar omdat je zegt het gaat niet weg.. denk ik al snel aan watergift.

Robbin
Exotic Life
 
Berichten: 823
Geregistreerd: 08 mei 2009 20:06
Woonplaats: Steenbergen (West Brabant)
56 bedankjes

Re: Phoenix canariensis

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 09 jul 2009 22:24

Hey Robbin, ik begrijp je redenatie wel en vind zelf ook wel dat je een punt hebt...
Bedankt trouwens voor de tip van het water geven, dit heb ik ook gedaan, hij krijgt genoeg water hoor en is al goed aan de groei ! Ik heb wel niet gezegt dat de vergeling niet weggaat, na wat magnesiummest geven word alles weer mooi groen hoor. Btw, van zodra de mijne ook gaat bloeien (het is ook al een redelijk formaat dus kan niet lang meer duren) zal ik het u laten weten of ik al dan niet een vrouwtje heb, want zover woon je nu ook weer niet van me vandaan en dan kun je de mijne eventueel komen bestuiven en ik u achteraf de zaden bezorgen ! ;)
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Avatar gebruiker
Dimi Exotisch Hofke
 
Berichten: 3829
Geregistreerd: 23 jun 2009 21:23
Woonplaats: Sint-Niklaas
395 bedankjes

Re: Phoenix canariensis

Berichtdoor Exotic Life op 15 jul 2009 19:15

Hoi,

Ik denk persoonlijk dat het nog wel even duurt voordat jouw exemplaar gaat bloeien als ik me de foto nog goed kan herrineren. De plant/boom is hier al een stuk dikker, hoger, en volwassener maar zeg nooit, nooit want wie weet is jouwe een vlug exemplaar. :lol:

Mocht het zo zijn, is het zeker eens leuk om te proberen en in dat geval zijn de zaden 50/50 ;)

Robbin
Exotic Life
 
Berichten: 823
Geregistreerd: 08 mei 2009 20:06
Woonplaats: Steenbergen (West Brabant)
56 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 33 gasten