Phoenix canariensis

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Phoenix canariensis

Berichtdoor lapalmeraie op 05 apr 2009 19:37

Vandaag van het mooie weer gebruik gemaakt om mijn Phoenix canariensis een welverdiende ruimere pot te geven :D

Phoenix canariensis 2004.jpg
Gekocht in 2004
Phoenix canariensis 2004.jpg (75.85 KiB) 29724 keer bekeken

Phoenix%2520canariensis%25202009[1].forum.jpg
Nu 5 jaar later al behoorlijk gegroeid
Phoenix%2520canariensis%25202009[1].forum.jpg (130.89 KiB) 29722 keer bekeken


Vriendelijke groeten
LP
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14404
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
827 bedankjes

Re: Phoenix canariensis

Berichtdoor Jonathan op 05 apr 2009 19:46

Haha grappig sgoon gegroeid hoor ,maar wat grappig is is dat ik er vandaag bijna eentje heb gekocht!
Hvl liters is je pot?
Jonathan
 
Berichten: 99
Geregistreerd: 28 nov 2008 14:31
0 bedankjes

Re: Phoenix canariensis

Berichtdoor lapalmeraie op 05 apr 2009 20:32

Oei...dat staat onderop de pot. :lol:
Ik vermoed zo'n 70 liter

Vriendelijke groeten
LP
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14404
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
827 bedankjes

Re: Phoenix canariensis

Berichtdoor lapalmeraie op 06 apr 2009 20:57

Onaangename verassing:

Toen ik vandaag thuis kwam van 't werk ontdekte ik de canariensis op z'n kant.
De pot stond nog recht. In lichte paniek rap polshoogte gaan nemen. Ik dacht dat de kluit misschien los gewaaid was. :cry:

Ter plaatste bleek de kluit nog gewoon goed vast te zitten. Enkel de stam was plat gaan liggen. Er leek echter niets gescheurd of gebroken, oef! :roll:

Ik heb geen foto's gemaakt, sorry. De palm ging voor. ;)

Deze palm heeft 5 jaar lang binnen gestaan. Bovendien had ik 'm vorig jaar met een stok (voor klimplanten) enigzins gecorrigeerd omdat hij na de verhuizing wat scheef stond.
Blijkbaar heeft hij dus nooit echt veel moeite moeten doen om deftige bijwortels te vormen voor een goede houvast. En aangezien m'n tuin redelijk in de wind ligt... :?

Afin, heb nu 2 stokken schuin in de pot gestoken, op het punt waar ze elkaar kruisen heb ik ze vastgebonden. De stam heb ik daar aan vast gemaakt met ijzerdraad. Zo heb ik in de beide meest courante windrichting een extra steun.

We zullen zien...
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14404
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
827 bedankjes

Re: Phoenix canariensis

Berichtdoor gerry op 09 apr 2009 14:44

ik heb van deze er genoeg staan zie op onderstaande link daar staan foto's op indien interessen stuur me een mailte
http://hetpalmboompje.blogspot.com/
gerry
 
Berichten: 45
Geregistreerd: 22 nov 2008 15:23
0 bedankjes

Re: Phoenix canariensis

Berichtdoor Pietn op 20 mei 2009 10:23

Ik heb overlangs een phoenix canariensis gekocht en heb deze buiten geplant . men vraag is nu of jullie ervaring hebben met de vloeibare meststof speciaal voor palmen van DCM . op het groene flesje staat voor palmiers
Pietn
 
Berichten: 396
Geregistreerd: 19 mei 2009 23:37
Woonplaats: Marke
7 bedankjes

Re: Phoenix canariensis

Berichtdoor lapalmeraie op 20 mei 2009 11:17

Hallo Pietn

Die meststof is inderdaad speciaal voor palmen ontwikkeld en bevat dan ook de ideale combinatie van benodigde voedingstoffen. Persoonlijk heb ik er echter nog geen ervaring mee.

Denk eraan de vloeibare meststoffen snel werken; ze komen direct op de plek waar ze nodig zijn; nl. bij de wortels. Maar ze spoelen ook snel weer weg.
Persoonlijk gebruik ik daarom de combinatie van gedroogde koemestkorrels voor een natuurlijker en langduriger werking en tussendoor soms ook vloeibare meststoffen voor een totaalpakket aan alle benodigde voedingstoffen. :D

Vriendelijke groeten
LP
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14404
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
827 bedankjes

Re: Phoenix canariensis

Berichtdoor Exotic Life op 20 mei 2009 16:58

Hoi,

Excuus dat ik even je topic gebruik, maar vond het eigenlijk beetje onnodig om weer een topic aan te maken voor de Phoenix canariensis. Ik had beloofd wat foto's neer te zetten van het weekend, maar ik ben iets vertraagd, maar goed beter later dan nooit.

De groei in beeld, een voorbode plan genoeg ruimte in want vorig jaar zomer had deze een diameter van bijna 5 meter breed, te dicht bij een voetpad of dergelijke gaat problemen opleveren.

De foto is van April 2005, foto van toen hij net geplant was ben ik helaas kwijt geraakt maar de groei was toen erg sloom door aanpassing denk ik, dus veel kleiner was hij niet.

Afbeelding

April 2006
Afbeelding

November 2006
Afbeelding

November 2007
Afbeelding

November 2008
Afbeelding

Na de slechtste winter ooit sinds hij geplant is, en koudste temperatuur ooit gemeten sinds ik ben begonnen met exoten zag hij er op 1 april zo uit. Ik heb ondertussen de lelijkste bladeren eraf gehaald, en nu maar eens kijken hoe lang hij er over doet om de nieuwste bladeren met een bruine punt zover te krijgen dat ik hem afzaag.

Afbeelding

Overigens bloeide de Phoenix met 3 bloemen in het voorjaar van 2007. In 2008 bleef dit uit, maar toen ik de plant gisteren nogmaals bekeek vond ik weer 1 bloem in ontwikkelen en dus mogelijk meer maar nog niet zichtbaar. Ik ben vergeten of het een vrouw of een man was, dit is nu weer gevraagd op een internationaal forum. Mocht het nu een vrouw zijn, ga ik proberen stuifmeel te bemachtigen om haar te bevruchten.

Afbeelding

Bescherming foto's zoek ik vanavond even op.

Robbin
Exotic Life
 
Berichten: 823
Geregistreerd: 08 mei 2009 20:06
Woonplaats: Steenbergen (West Brabant)
56 bedankjes

Re: Phoenix canariensis

Berichtdoor Christophe op 20 mei 2009 18:10

Mooi overzicht van de Phoenix canariensis door de jaren heen.

Ben echt superbenieuwd naar de foto's met de bescherming, mits ik net zelf een Phoenix canariensis ga zetten in de tuin. Ik zal maar beter de border wat vergroten als ik zie hoe groot hij kan worden in amper enkele jaren.
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: Phoenix canariensis

Berichtdoor lapalmeraie op 20 mei 2009 18:59

Ik ben ook reuze benieuwd, want het is een schitterende palm. Zeker als ze wat ouder zijn.
Het ruimte probleem wordt natuurlijk wel minder zodra de bladkroon de hoogte in gaat, dan kun je er gewoon onder door lopen en heb je zelfs een schaduwrijke plek. Maar ja... tegen die tijd.. ;)
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14404
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
827 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 18 gasten

cron