Klimaatzones België en Nederland

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Klimaatzones België en Nederland

Berichtdoor guardian1967 op 23 maart 2017 20:57

Weer zal nooit voorspelbaar zijn over een langere periode dus klimaat evenmin. Het is inderdaad een tool waar je als leek zeker wat aan hebt. Ierland heeft maximale invloed van de zee dus ook het klimaat oftewel linksonder Ierland ligt ook niet noordelijker dan ons maar is omringt door water vandaar de 9a tot 10. Engeland heeft wel degelijk tropische planten staan die nergens anders groeien in Engeland zonder bescherming. Ik heb een volledige opleiding gehad betreffende dergelijke dingen en deze zijn een leidraad. Ik heb als blinde dan toch liever iets om me aan vast te houden dan een stap in het onbekende te maken.
https://www.youtube.com/channel/UC50sStzJ-Ld68Yis00q_B6g

Losing critical thinking is like losing any notion of the truth
Avatar gebruiker
guardian1967
 
Berichten: 1801
Geregistreerd: 11 feb 2016 13:04
Woonplaats: Neerpelt
133 bedankjes

Re: Klimaatzones België en Nederland

Berichtdoor palmgek op 23 maart 2017 22:27

Al met al best bruikbaar, maar voor mij persoonlijk zeker geen leidraad!

:thumb_up: Guardian, in ieder geval bedankt voor het delen!
Não faz mal!

2022 minimum 24,7 - maximum 33,6
2023 minimum 23,9 - maximum 34,0
Avatar gebruiker
palmgek
 
Berichten: 3680
Geregistreerd: 07 dec 2010 19:32
Woonplaats: Fortaleza Brasil
447 bedankjes

Re: Klimaatzones België en Nederland

Berichtdoor Mate op 23 maart 2017 22:49

Dus geen onbeschermde washi bij jou in de tuin Richard? ;)
Een klein stukje Dalmatië in mn achtertuintje.
Mate
 
Berichten: 2875
Geregistreerd: 18 feb 2015 09:32
Woonplaats: hoofddorp
328 bedankjes

Re: Klimaatzones België en Nederland

Berichtdoor lapalmeraie op 24 maart 2017 08:12

Heb de facts wat betreft USDA zones maar even in een artikel gegoten.
De interpretatie en het gebruik laat ik aan jullie zelf over ;)

USDA zones
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14404
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
827 bedankjes

Re: Klimaatzones België en Nederland

Berichtdoor guardian1967 op 24 maart 2017 09:03

lapalmeraie schreef:Heb de facts wat betreft USDA zones maar even in een artikel gegoten.
De interpretatie en het gebruik laat ik aan jullie zelf over ;)

USDA zones


:thumb_up:

Inderdaad kijk maar naar mijn minima en die op de kaart.
https://www.youtube.com/channel/UC50sStzJ-Ld68Yis00q_B6g

Losing critical thinking is like losing any notion of the truth
Avatar gebruiker
guardian1967
 
Berichten: 1801
Geregistreerd: 11 feb 2016 13:04
Woonplaats: Neerpelt
133 bedankjes

Re: Klimaatzones België en Nederland

Berichtdoor Rob op 26 maart 2017 00:25

Cheers Niek.

Een leidraad, een handboek of een garantie...lood om oud ijzer, semantiek.
Het gaat om common sense, boerenverstand en de juiste interpretatie in jouw tuin.
\
Mijn interpretatie: Als ik zone 4-5-6 zie staan dan hoef ik verder niet na te denken - kan in volle grond, waarbij aangetekend dat het in een heel slechte winter best nog mis kan gaan!
7 en 8 is absoluut mogelijk rekening houdend met extra werk (actief of passief beschermen) en 9 is vrijwel zeker binnen overwinteren.
Aangezien ik nu in 4 locaties overwinter met verschillende ondertemperaturen (onverwarmde schuur = zelfde als buiten temp maar geen neerslag, 0-5°minimaal maar wel enige luchtvochtigheid, 10-15° met nog altijd zon 50-60% RV als minimum, en 20° bij vrij lage RV kan ik gemakkelijker een keuze maken.
Vertaald in zones zou dit ongeveer neerkomen op 6,7,8 en 9+ in pot voor de resp zones.

De uitzonderingen en veranderingen die we toepassen hangen af van ervaring, lokale wijzigingen in klimaat (nat, wind, zeezoute wind etc). Zo kan bijv Brahea best heel koud staan, als ze maar kurkdroog is. In zand gaat dit al anders dan in klei. Bijv Dicksonia daarentegen dient echt wel vochtig te blijven, zelfs al is het maar net boven nul.
Enfin, eea is 100% lering uit voorgaande jaren, combinatie van al jullie ervaringen en een beetje persoonlijk experimenteren (grens verleggen), waarbij ik accepteer dat het wel eens mis kan gaan.

Praktisch betekent het voor mij dat bijv deze winter in de koudste schuur Trachy, Chamaerops, Butia, Rhapidophyllum, Sabal e.d. stonden. In de net boven nul zone stonden Dicksonia, Cycas, Chamaedorea, Washingtonia, Syagrus, sommige bananen en zelfs Colocasia.
Binnen in de 10-15° had ik naast bijvoorbeeld Livistona zaailingen zelfs Joey's en Licuala staan. Voor die jongens was dit best al koud, maar met de relatief hoge RV hebben ze zich kranig gehouden zonder enige schade. Laagste dat ze hebben gezien was 11.0°C

Altijd leuk zon discussie over USDA kaarten :)

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11280
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1115 bedankjes

Re: Klimaatzones België en Nederland

Berichtdoor guardian1967 op 06 apr 2017 07:47

Rob schreef:Cheers Niek.

Een leidraad, een handboek of een garantie...lood om oud ijzer, semantiek.
Het gaat om common sense, boerenverstand en de juiste interpretatie in jouw tuin.
\
Mijn interpretatie: Als ik zone 4-5-6 zie staan dan hoef ik verder niet na te denken - kan in volle grond, waarbij aangetekend dat het in een heel slechte winter best nog mis kan gaan!
7 en 8 is absoluut mogelijk rekening houdend met extra werk (actief of passief beschermen) en 9 is vrijwel zeker binnen overwinteren.
Aangezien ik nu in 4 locaties overwinter met verschillende ondertemperaturen (onverwarmde schuur = zelfde als buiten temp maar geen neerslag, 0-5°minimaal maar wel enige luchtvochtigheid, 10-15° met nog altijd zon 50-60% RV als minimum, en 20° bij vrij lage RV kan ik gemakkelijker een keuze maken.
Vertaald in zones zou dit ongeveer neerkomen op 6,7,8 en 9+ in pot voor de resp zones.

De uitzonderingen en veranderingen die we toepassen hangen af van ervaring, lokale wijzigingen in klimaat (nat, wind, zeezoute wind etc). Zo kan bijv Brahea best heel koud staan, als ze maar kurkdroog is. In zand gaat dit al anders dan in klei. Bijv Dicksonia daarentegen dient echt wel vochtig te blijven, zelfs al is het maar net boven nul.
Enfin, eea is 100% lering uit voorgaande jaren, combinatie van al jullie ervaringen en een beetje persoonlijk experimenteren (grens verleggen), waarbij ik accepteer dat het wel eens mis kan gaan.

Praktisch betekent het voor mij dat bijv deze winter in de koudste schuur Trachy, Chamaerops, Butia, Rhapidophyllum, Sabal e.d. stonden. In de net boven nul zone stonden Dicksonia, Cycas, Chamaedorea, Washingtonia, Syagrus, sommige bananen en zelfs Colocasia.
Binnen in de 10-15° had ik naast bijvoorbeeld Livistona zaailingen zelfs Joey's en Licuala staan. Voor die jongens was dit best al koud, maar met de relatief hoge RV hebben ze zich kranig gehouden zonder enige schade. Laagste dat ze hebben gezien was 11.0°C

Altijd leuk zon discussie over USDA kaarten :)


Lol als je je tekst verkeerd leest lees je dat de zones 4-5-6 warme zones zijn, terwijl je bedoelt als er bij de planten staat dat ze in zones 4-5-6 kunnen staan lol. Snap je wat ik bedoel?
"Mijn interpretatie: Als ik zone 4-5-6 zie staan dan hoef ik verder niet na te denken - kan in volle grond, waarbij aangetekend dat het in een heel slechte winter best nog mis kan gaan!
7 en 8 is absoluut mogelijk rekening houdend met extra werk (actief of passief beschermen) en 9 is vrijwel zeker binnen overwinteren
."
9 is vrijwel zeker binnen overwinteren dus mensen als er bij de plant staat zone 9 en hoger dus en niet als je zelf in zone 9 woont voor alle duidelijkheid.
https://www.youtube.com/channel/UC50sStzJ-Ld68Yis00q_B6g

Losing critical thinking is like losing any notion of the truth
Avatar gebruiker
guardian1967
 
Berichten: 1801
Geregistreerd: 11 feb 2016 13:04
Woonplaats: Neerpelt
133 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten