Meststoffen voor palmen

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Meststoffen voor palmen

Berichtdoor draco op 06 maart 2021 19:38

Pita schreef:Even een vraagje, een aantal van jullie weten dat ik in spanje woon. Nu heb ik laatst een korrel mest gekocht met npk 8-4-10 gekocht. E11 voor een zak van 30kg. Dit heb ik bij mijn 30st (grote) olijfbomen gestrooid. Volgens de verkoper geschikt voor olijven. Nu heb ik ook palmen, bananen en citrus bomen in de tuin staan. Kan ik dit ook bij deze planten strooien of is dat niet verstandig. Die spanjaarden zeggen dat alles overal bij kan, maar vrees dat dit niet helemaal correct is.

Ik heb ook flesjes vloeibare voeding, universeel met npk 7-5-6 en vloeibare voeding met npk(mg) 9-3-3(2). Echter zijn deze vrij prijzig (€8 per L) en in mijn ogen te duur om jaarlijks (maandelijks) te gebruiken. Met een fles universeel van 1 L de ik ongeveer 1 tuinronde mee dus kosten zullen dan flink oplopen. Wie heeft raad???


Plantenvoeding uit flessen is duur, je koopt voornamelijk water. Mest in poedervorm oplossen is veel voordeliger. Ik denk dat je die korrelmest prima bij andere planten kunt strooien Pita. En misschien bij palmen wat minder doseren? Planten nemen op wat ze nodig hebben en zolang je niet teveel geeft, verwacht ik niet dat de exacte samenstelling bij siergewassen doorslaggevend is. Beroepskwekers zullen meer gebaat zijn bij een optimale bemesting.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6751
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
685 bedankjes

Re: Meststoffen voor palmen

Berichtdoor Pita op 06 maart 2021 22:18

Dank voor de snelle reactie. Staat organico op de zak dus heel snel overbemesten kan geloof ik ook niet, maar zal mezelf inhouden. Ik zal het eens testen, als ik de planten achteruit zie gaan dan weet ik dat ik ze beter niets meer kan geven.

De sinasappels geven zoveel van 3 bomen, dat we het niet eens op krijgen, maar beetje bijmesten jaarlijks is toch beter dan niets doen
Pita
 
Berichten: 461
Geregistreerd: 16 jul 2015 22:57
Woonplaats: Montroi, Valencia, Spanje
33 bedankjes

Re: Meststoffen voor palmen

Berichtdoor johny op 07 maart 2021 00:39

wetende dat verhouding 3-1-3 npk de beste is , wat is er dan verkeerd om bij aanplanten een of twee malige voeding te geven ven 10-52-10 peters meststof starter.
Dit om een eerste groei van wortels te stimuleren, vorig jaar al toegepast bij een jubaea & butia capitata
beide hebben dat zelfde jaar veel bladeren gemaakt, na de starter kregen ze nog een paar maal 21-7-21
johny
 
Berichten: 821
Geregistreerd: 26 jan 2021 11:25
89 bedankjes

Re: Meststoffen voor palmen

Berichtdoor draco op 07 maart 2021 12:38

Of zo'n hoog fosfaatgehalte verkeerd is, weet ik niet, de vraag is of het nodig is? Peters mix 10:52:10 kost € 24 per kg (dosering?), i.e. 3 x zoveel als de mest van palmshop (0,1% w/v).
Bij het voorbereiden van een aanplant meng ik de tuingrond (zanderige zeeklei) met een deel potgrond (zwartveen/kokosvezel) en een flinke schep DCM minigran mix 5 (10:4:8 + 3 Mg).
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6751
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
685 bedankjes

Re: Meststoffen voor palmen

Berichtdoor johny op 07 maart 2021 15:07

mypalmshop soluble palmfertilizer heeft 21+7+21+3Mg+Trace elements en dosis is 1 gram per liter
is volgens mij zelfde als peters meststof & ook verkrijgbaar onder andere naam dacht evris of zoiets
Deze meststoffen zijn duur en prijs gevarieerd naargelang soort, ik haal deze waar professionele kwekers ook kopen.
Met deze krijg je ook alle elementen in een vorm die de planten kunnen op nemen met chelatoren enz en samenstellingen om minimale zouten over te houden wat de prijs verhoogd.
Je krijgt echt een groot verschil met de huis & tuin middelen, niet voor niks gebruiken kwekers deze (een 20 tal soorten specifiek voor bepaalde planten en seizoen of bloei)
De starter 10-52-10 word ook zeer geliefd bij fuchsia kwekers om een overvloed aan bloemen te krijgen.
Maar het staat als een paal boven water dat de verhouding 3-1-3 de ideale is voor palmen zo ook voor Pitaya vrucht van cactussoort (volgens pro. kwekers)
Deze meststoffen werken direct en dus enkel toepassen bij warme weer bodem, heeft anders geen zin.
Zeker geef ik ook nog organisch bij langzaam vrij komen en compost voor bodemleven is zeker onmisbaar (bodemleven enz..)
Maar ja inderdaad heb ik stevig in mijn portemonnee moeten gaan om enkele soorten van deze te kopen als deze op zijn ben ik waarschijnlijk een oud mannetje :mrgreen:
johny
 
Berichten: 821
Geregistreerd: 26 jan 2021 11:25
89 bedankjes

Re: Meststoffen voor palmen

Berichtdoor Eduard op 07 maart 2021 16:04

Vind het nogal overdreven die meststoffen die jullie aangeven en vooral die gebruikt worden door kwekers! Die planten verpieteren als ze bij een leek aankomen die met koemest of organische mest gaat bemesten daarom kweek ik mijn planten liever zelf op met organische en of biologische meststoffen, dat duurt dan misschien wat langer eer je planten gaan knallen maar wel op een natuurlijke gezonde manier :fluiten:
Ik heb ooit als test die Peters mix een keer gebruikt om te testen , sommige knalden buitengewoon de lucht in andere verbrande ter plekke, het ligt er maar aan waar je de voorkeur aan geeft, ik kies voor de natuurlijke groei en wacht en geniet er dus veel langer van gezonde planten ;)
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10318
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
1001 bedankjes

Re: Meststoffen voor palmen

Berichtdoor johny op 07 maart 2021 21:47

ja ieder zijn gedacht , maar vb hoef ik echt geen koemest te gebruiken bij mijn potplanten in huis dat zou een gevolg hebben van een echtscheiding :lol:
ik vind het een en en verhaal kunst & organisch maar geef toe hoe geef je vb magnesium, ijzer enz ..
In organische zitten toch niet alle elementen begin maar eens biologisch lavameel, dolomiet gesteente enz word ook een puzzel .
Overdreven meststoffen ? je kan toch ook verdunnen als je dar wil zijn het niet de verhoudingen & aantal of welke stoffen die tellen.
Met organisch kan je ook de fout in weet nog van vroeger mijn vaders moestuin duivenmest brand = enkel voor de prei zij hij, pyrethrum is toch maar van een plantje (biologisch) maakt grote schoonmaak.
ik blijf erbij dat je soms specifiek moet zijn vb sommige Australische planten mag totaal geen fosfaat (fosfor) moet absolute 0 , citrus zonder ijzer toevoeging (met chelator) kan je vergeten wat ijzer nagels helpen niet.
Kwekers zijn toch ook niet dom denk ik, laats nog op een site info over cycas planten info gevonden dat je niet moet vast pinnen op de habitat waar ze voor komen als ideaal te beschouwen het zijn over levers die soms tegen klippen groeien tussen rotsen gegeseld door brand en klimaat, bewezen is als je deze beter (andere) omstandigheden bied die veel beter groeien.
@Eduart ik wil geen afbreuk aan jou of je systeem, je planten mogen gezien he en je ervaring, maar er zijn meer wegen die naar Rome leiden, vind het ok dat je biologisch denkt of ecologisch maar soms worden we met een rad voor de ogen gedraaid :)
Ecologisch voor tegen zouden eindeloze discussies geven :fluiten:
johny
 
Berichten: 821
Geregistreerd: 26 jan 2021 11:25
89 bedankjes

Re: Meststoffen voor palmen

Berichtdoor Rob op 07 maart 2021 22:12

Lood om oud ijzer.

Er staat een dosering op de verpakking en een denkfout die we vaak maken is 'meer is beter'. Zolang we de aanbevolen dosering redelijk respecteren, en tot op zekere hoogte begrijpen wat die stoffen/producten doen, dan zou brand geen issue mogen zijn.
Zeker vwb Peters - die is met 20-20-20 heel scherp!

Alles met mate is misschien wel het juiste devies hier. Ik gebruik sowieso weinig bemesting, maar als ik het doe is het eigenlijk van alles door elkaar, net hoe het uitkomt.
Van koemest, kippenmest, paardenmest tot blauwe korrel; verbranding of dood door bemesting is echter hoogst zeldzaam. Ik kan me de laatste keer niet herinneren.

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11287
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1116 bedankjes

Re: Meststoffen voor palmen

Berichtdoor Eduard op 07 maart 2021 22:42

Johny Eduard schrijf je met een d op het eind anders krijgt die kromme tenen ;)
Tuurlijk ieder zijn methodes, alleen ging het hier op de laatste pagina's alleen over die sterk geconcentreerde soorten en ja mag het duidelijk zijn dat ik niet van kunstmeststoffen houd en dat überhaupt nooit in huis komt, alles hier in huis groeit de pan uit, ook in mijn tuin dus ben er heilig van overtuigd dat ik op mijn organische manier op de goede weg zit, en gelukkig heb ik een gelijkdenkende vrouw die houd van natuurlijke reukstoffen maar niet van diesel of sigarettengeur dan zet ze een knijper op haar neus :fluiten:
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10318
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
1001 bedankjes

Re: Meststoffen voor palmen

Berichtdoor johny op 07 maart 2021 22:44

ok maar 21-7-21 is toch ook niet mis he
johny
 
Berichten: 821
Geregistreerd: 26 jan 2021 11:25
89 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 21 gasten