Meststoffen voor palmen

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Meststoffen voor palmen

Berichtdoor Talllie op 28 jun 2017 21:10

Ik heb hier ook prima resultaten met de formule van hierboven,

Flesje plantenvoeding van de action (buitenplanten)
half om half met water en 2 schepjes lavameel, even goed shaken en om de boom heen uit lozen.
Heb hier diep groene bladeren en de speren schieten als paddestoelen uit de boom. Het werkt naar mijn idee echt fantastisch, echt lekker goedkoop als je een heel bos Fortunei's moet voeden.. Heb er inmiddels 15 staan.
Talllie
 
Berichten: 56
Geregistreerd: 26 maart 2017 21:29
0 bedankjes

Re: Meststoffen voor palmen

Berichtdoor daniell op 29 jun 2017 00:40

Geldt dit ook bij jonge palmen of is het daar een beetje risky om zo'n halve fles in een gieter te stoppen. Ik vind dat dan toch een beetje eng....
daniell
 
Berichten: 250
Geregistreerd: 19 jun 2016 00:18
Woonplaats: Amsterdam
6 bedankjes

Re: Meststoffen voor palmen

Berichtdoor Mr Bos op 29 jun 2017 10:48

Dat durf ik ook niet aan hoor.
Ik doe het alleen bij de palmen die meer dan twee jaar in de vaste grond staan.
Bij palmen in pot durf ik dit ook niet.
Mr Bos
 
Berichten: 14
Geregistreerd: 21 apr 2017 11:25
0 bedankjes

Re: Meststoffen voor palmen

Berichtdoor draco op 29 jun 2017 15:49

Bij het gebruik van plantenvoeding is de EC waarde van de mestoplossing een belangrijk indicator. Deze geeft het elektrisch geleidingsvermogen aan uitgedrukt in micro Siemens (µS). Bij een te lage waarde kunnen de plantenwortels de voedingsstoffen niet opnemen. Is de zoutconcentratie te hoog dan wordt de opname door de wortelcellen geremd en kan de plant schade oplopen.
Het lijkt me daarom niet verstandig om zelf maar wat te gaan experimenteren met verdunningen van plantenmest. Maar aangezien de mest van Action kennelijk geen problemen veroorzaakt, vraag mij ik mij af hoe geconcentreerd of liever verdund de samenstelling hiervan is? Lavameel kan weinig kwaad want is niet oplosbaar. Het tot poeder vermalen stollingsgesteente (basaltmeel, lavameel) bevat oxides van voor planten essentiële elementen*. Deze komen pas voor de plant beschikbaar wanneer de oxides onder invloed van organische zuren in de potgrond of humuslaag worden omgezet in opneembare chemische verbindingen. Dit geleidelijke proces wordt ook wel ‘verwering’ genoemd.
Ik los de door mij gebruikte plantenmest op volgens het voorschrift van de leverancier. De optimale EC waarde voor opname door de plant bedraagt ongeveer 2000 µS. Dit kan mogelijk per gewas verschillen. De hoeveelheid op te lossen meststof voor deze EC waarde hangt mede af van de waterwaarde. Kraanwater heeft een hogere EC als regenwater. Het maakt daarom verschil voor de hoeveelheid of je de meststof oplost in leiding- of regenwater. De EC waarde van een willekeurige oplossing kun je bepalen met een EC meter die bij voorkeur voorzien is van temperatuur correctie. Ik heb er zojuist een besteld ter vergelijking van de door mij gebruikte professionele kunstmest en verschillende oplossingen met te verdunnen geconcentreerde plantenmest.

*) Chemische analyse van lavameel:
http://www.lavabv.nl/index.php?id=samen ... ldlavameel
Laatst bijgewerkt door draco op 06 maart 2021 19:19, in totaal 1 keer bewerkt.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6744
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
683 bedankjes

Re: Meststoffen voor palmen

Berichtdoor yme op 29 jun 2017 16:28

Ik heb vorig jaar de EC van voedingsstoffen getest: (arghh... photobucket (waar ik mijn foto's heb opgeslagen) doet het niet meer :evil: )anyhow:

Ten eerste heb ik getest wat de geleiding is van de mypalmshop soluble palmfertilizer en mijn "gewone" plantenvoeding asef kuipplantenmest.

mypalmshop soluble palmfertilizer heeft 21+7+21+3Mg+Trace elements en dosis is 1 gram per liter. Asef kuipplantenmest heeft 13+5+20+2Mg en dosis is 2 gram per liter.
Overall is de aanbevolen dosis Asef kuipplantenmest iets geconcentreerder, maar toch in mijn ogen vrij vergelijkbaar.
Ik heb de aanbevolen dosis in 10 liter osmosewater opgelost en vervolgens de geleidbaarheid gemeten.

mypalmshop soluble palmfertilizer: 1500 uS/cm
Asef kuipplantenmest: 2000 uS/cm.


Drinkwater is ongeveer 300-700 uS/cm.

De optimale EC waarde voor opname door de plant bedraagt ongeveer 2 µS.


2000 uS/cm?

groetjes,

yme
yme
 
Berichten: 517
Geregistreerd: 04 aug 2015 20:39
Woonplaats: Amsterdam
43 bedankjes

Re: Meststoffen voor palmen

Berichtdoor Talllie op 29 jun 2017 16:52

Heb bovenstaande formule van voeding van de action ook toegepast bij Yucca in huis en een basjoo buiten in pot, deze hebben helaas het loodje gelegd. Nogmaals al mijn palmbladeren zijn donkergroen en speren schieten als wortels uit de grond.
Talllie
 
Berichten: 56
Geregistreerd: 26 maart 2017 21:29
0 bedankjes

Re: Meststoffen voor palmen

Berichtdoor Mr Bos op 29 jun 2017 17:25

hmmm. interessant topic....
kennelijk is dus toch enige voorzichtigheid geboden :?
Mr Bos
 
Berichten: 14
Geregistreerd: 21 apr 2017 11:25
0 bedankjes

Re: Meststoffen voor palmen

Berichtdoor Pita op 06 maart 2021 18:24

Even een vraagje, een aantal van jullie weten dat ik in spanje woon. Nu heb ik laatst een korrel mest gekocht met npk 8-4-10 gekocht. E11 voor een zak van 30kg. Dit heb ik bij mijn 30st (grote) olijfbomen gestrooid. Volgens de verkoper geschikt voor olijven. Nu heb ik ook palmen, bananen en citrus bomen in de tuin staan. Kan ik dit ook bij deze planten strooien of is dat niet verstandig. Die spanjaarden zeggen dat alles overal bij kan, maar vrees dat dit niet helemaal correct is.

Ik heb ook flesjes vloeibare voeding, universeel met npk 7-5-6 en vloeibare voeding met npk(mg) 9-3-3(2). Echter zijn deze vrij prijzig (€8 per L) en in mijn ogen te duur om jaarlijks (maandelijks) te gebruiken. Met een fles universeel van 1 L de ik ongeveer 1 tuinronde mee dus kosten zullen dan flink oplopen. Wie heeft raad???
Pita
 
Berichten: 460
Geregistreerd: 16 jul 2015 22:57
Woonplaats: Montroi, Valencia, Spanje
33 bedankjes

Re: Meststoffen voor palmen

Berichtdoor Pita op 06 maart 2021 18:46

Hier wat fotos van de planten waar ik het over heb.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Pita
 
Berichten: 460
Geregistreerd: 16 jul 2015 22:57
Woonplaats: Montroi, Valencia, Spanje
33 bedankjes

Re: Meststoffen voor palmen

Berichtdoor draco op 06 maart 2021 19:24

exit
Laatst bijgewerkt door draco op 08 maart 2021 01:16, in totaal 1 keer bewerkt.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6744
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
683 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 25 gasten