Welke mest is beter ?

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Welke mest is beter ?

Berichtdoor klaasd op 11 maart 2017 14:37

1-Langzaam werkende Palmmeststof Korrel
Bemesting voor palmen en exotische planten
Ideale 'slow-release' bemesting
Een korrelvormige bemesting speciaal voor palmbomen en overige exotische planten (olijven, vijgen etc.). Niet oplosbaar dus makkelijk in gebruik. Het is een slow - release en geeft zijn meststoffen langzaam af, maar voor een lange periode (10-12 maanden). NPK ratio is 17-6-18 met de extra componenten, zoals het juiste ijzergehalte, mangaan en alle overige spoorelementen.
Deze meststof wordt door de professionele palmkwekers in Florida gebruikt.


2-Oplosbare Palmmeststof
Mest voor palmbomen
Palmen hebben een speciale behandeling nodig wanneer het aankomt op de juiste bemesting. De palm produktie is wereldwijd een miljoenen business en veel geld en tijd is reeds gestoken in de juiste palmbemesting. Wij hebben een speciale oplosbare mestof speciaal ontwikkeld voor palmen volgens de welbekende NPK 3-1-3 formule tegen heel aantrekkelijke prijzen. De kracht van deze meststof is dat deze in tegenstelling tot zijn concurrenten bijna geen zouten achterlaat in het medium. Dit is ook meestal de reden waarom een palm geelverkleuring heeft.
Omschrijving:NPK 21+7+21(+3MgO)+trace elements
Trace elements: Boron 0.02
Copper 0.02
Iron 0.15 (!!)
Manganese 0.10
Molybdenum 0.004
Zinc 0.0525

INSTRUCTIONS
Voeg 1.0 g per liter water toe, en roer goed.
Een emmer bevat 1000 gram oplosbare palm mestof


PS Ik denk zelf aan de tweede met als reden dat de eerste 12 maanden mest afgeeft en ik denk dat dit niet nodig is na September .
Klopt dit ?
klaasd
 
Berichten: 60
Geregistreerd: 08 okt 2014 11:52
0 bedankjes

Re: Welke mest is beter ?

Berichtdoor draco op 12 maart 2017 02:43

Bij geleidelijk vrijkomende meststoffen is de kans op overdosering gering en telt de constante beschikbaarheid van de plantenvoeding. Bij een oplosmest kan uitspoeling optreden. Ik geef beiden, een organische granulaat bemesting in het voorjaar en een vloeibare kunstmest 1x per maand gedurende het groeiseizoen. In regenrijke periodes is het laatste minder effectief.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6747
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
683 bedankjes

Re: Welke mest is beter ?

Berichtdoor marinus op 23 maart 2017 14:37

ik gebruik meststoffen van cellmax
marinus
 
Berichten: 2440
Geregistreerd: 30 sep 2011 03:04
78 bedankjes

Re: Welke mest is beter ?

Berichtdoor marinus op 23 maart 2017 18:44

Cellmax Organic meststoffen zijn speciaal door Cellmax ontwikkeld voor een optimaal groei- en bloeiresultaat. Hierbij is bewust gekozen voor natuurlijke grondstoffen. Cellmax Organic bestaat uit één component organische Groeivoeding en één component organische Bloeivoeding en is zeer gebruiksvriendelijk. De voeding is te gebruiken op alle soorten aarde en potgrondsubstraten. Ook is het geschikt voor systemen als NFT, Cocos, Hydrokorrels en Run to waste (Hydro).
Cellmax Organic zorgt voor een hoogwaardig eindproduct, een natuurlijk eindresultaat en is vrij van toxische ballaststoffen. 


Resultaat: bewuste keuze voor een natuurlijk product en 100% effectief.
marinus
 
Berichten: 2440
Geregistreerd: 30 sep 2011 03:04
78 bedankjes

Re: Welke mest is beter ?

Berichtdoor draco op 24 maart 2017 11:06

marinus schreef:Cellmax Organic meststoffen zijn speciaal door Cellmax ontwikkeld voor een optimaal groei- en bloeiresultaat. Hierbij is bewust gekozen voor natuurlijke grondstoffen. Cellmax Organic bestaat uit één component organische Groeivoeding en één component organische Bloeivoeding en is zeer gebruiksvriendelijk. De voeding is te gebruiken op alle soorten aarde en potgrondsubstraten. Ook is het geschikt voor systemen als NFT, Cocos, Hydrokorrels en Run to waste (Hydro).
Cellmax Organic zorgt voor een hoogwaardig eindproduct, een natuurlijk eindresultaat en is vrij van toxische ballaststoffen. 


Resultaat: bewuste keuze voor een natuurlijk product en 100% effectief.


Achter deze ronkende tekst schuilt een gewone samengestelde kunstmest. ;) Dit product is wellicht iets makkelijker in het gebruik maar ook fors duurder vergeleken bij een oplosbare poedermest. Met het door Klaasd beschreven palmenmest (van GP) doe je bijvoorbeeld ruim 5 x zo lang.
Ik gebruik al jaren oplosbare kunstmest voor de kuipplanten. Voor een 20-voudige stock oplossing wordt met een keukenweegschaal de benodigde hoeveelheid afgewogen en al roerend in lauwwarm water opgelost. Voor de verdeling wordt de stock in 10 liter gieters uitverdund.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6747
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
683 bedankjes

Re: Welke mest is beter ?

Berichtdoor marinus op 24 maart 2017 11:42

Voor kuipplanten gebruik 20 20 20 fuchsiamest. Dan kan ik waarschijnlijk beter deze 20 20 20 ook voor palmbomen gebruiken.
marinus
 
Berichten: 2440
Geregistreerd: 30 sep 2011 03:04
78 bedankjes

Re: Welke mest is beter ?

Berichtdoor draco op 24 maart 2017 13:32

Ik heb deze verhouding jarenlang gebruikt, een zogenaamde Peters mix in 20 kg verpakking tot het niet langer verkrijgbaar was. Sindsdien gebruik ik 14:12:16 + Mg. In beide samenstellingen is het fosfaatgehalte hoger dan de behoefte van voornamelijk palmen en overige groene planten. Voor Fuchsia's en bloeiende planten in het algemeen is een hoog fosfaatgehalte uitstekend.
Afgezien van het belang van magnesium en sporenelementen, heb ik nooit duidelijk verschillen waargenomen tussen diverse producten en samenstellingen. Maar daarvoor ontbreekt me het proefondervindelijk bewijs.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6747
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
683 bedankjes

Re: Welke mest is beter ?

Berichtdoor marinus op 24 maart 2017 18:53

https://www.fuchsiakwekerij.nl/shop/mes ... delen.html

Hierboven de link waar je fucksia mest kunt bestellen
marinus
 
Berichten: 2440
Geregistreerd: 30 sep 2011 03:04
78 bedankjes

Re: Welke mest is beter ?

Berichtdoor hexina op 27 maart 2017 13:00

ik gebruik topdress ft 22-5-6+2MgO+TE voor mijn potplanten en ordinaire koemest korrels in de borders.....
"Een dwaas ziet niet dezelfde (palm)boom als een wijze."
Avatar gebruiker
hexina
 
Berichten: 1445
Geregistreerd: 21 apr 2011 13:57
Woonplaats: Heerlen
67 bedankjes

Re: Welke mest is beter ?

Berichtdoor Mate op 27 maart 2017 19:00

Koemest best :thumb_up: kan ik een keer in het jaar verderop gratis afhalen hoeveel ik wil. Maar er gaat niks boven de ouderwetse dikke paarse stinkklei uit de hoofddorpse grond hier :lol:
Een klein stukje Dalmatië in mn achtertuintje.
Mate
 
Berichten: 2884
Geregistreerd: 18 feb 2015 09:32
Woonplaats: hoofddorp
329 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 19 gasten