Washingtonia Robusta

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Washingtonia Robusta

Berichtdoor Jay op 28 maart 2017 19:31

Hallo iedereen,

Vandaag heb ik mijn eerste echte palm gekocht en ben er heel tevreden mee. Het is een Washingtonia Robusta van ongeveer 1.20m hoog (grootste van de drie) en heb er 16.50 voor betaald (prima prijs volgens mij?) Ik woon in een appartement en ben dus van plan hem in pot te houden. Hij staat nu op balkon en krijgt vanaf een uur of 2 a half 3 volle zon tot zonsondergang.

Zijn er nog belangrijke dingen die ik moet weten voor het houden van een zo gezond mogelijke palm in pot naast veel zon, water, af en toe bijmesten en bescherming tegen de kou in de winter?

Ik heb ook nog een 23tal Trachycarpus Fortunei zaden gezaaid. Hopen dat in ieder geval een deel zal ontkiemen :D . Mochten jullie het leuk vinden zal ik daar ook wat foto's van maken en bijhouden als het zo ver is.

Groetjes Jay
Bijlagen
IMG-20170328-WA0016.jpg
IMG-20170328-WA0016.jpg (218.63 KiB) 6838 keer bekeken
IMG-20170328-WA0017.jpg
IMG-20170328-WA0017.jpg (190.02 KiB) 6838 keer bekeken
Jay
 
Berichten: 63
Geregistreerd: 10 mei 2016 07:27
2 bedankjes

Re: Washingtonia Robusta

Berichtdoor Jozef op 28 maart 2017 19:48

Hoi Jay, heb je gaten in de buiten pot zitten , anders heb je kans op wortelrot. Dit formaat kan je in de winter nog wel binnen halen. En dal in een koele kamer plaatsen. Maar pas op, deze rakkers groeien de pan uit. Zo te lezen komt het verder wel goed qua verzorging.
Jozef
 
Berichten: 3534
Geregistreerd: 15 dec 2013 10:25
Woonplaats: Kaatsheuvel
604 bedankjes

Re: Washingtonia Robusta

Berichtdoor Jay op 28 maart 2017 20:59

Hi Jozef,

De pot waar de plant zelf in zit daar zitten wel gaten in, maar in de buitenste niet. Misschien wel slim om daar gaten in te prikken voor als er regen valt bedoel je?

Groetjes Jay
Jay
 
Berichten: 63
Geregistreerd: 10 mei 2016 07:27
2 bedankjes

Re: Washingtonia Robusta

Berichtdoor Jozef op 29 maart 2017 06:35

Inderdaad.
Jozef
 
Berichten: 3534
Geregistreerd: 15 dec 2013 10:25
Woonplaats: Kaatsheuvel
604 bedankjes

Re: Washingtonia Robusta

Berichtdoor Jay op 29 maart 2017 07:03

Bedankt!!

Zijn er trouwens nog "Gezondheidsvoordelen" van het splitsen van de drie palmpjes of zullen ze/de sterkste alsnog lekker snel groeien?
Jay
 
Berichten: 63
Geregistreerd: 10 mei 2016 07:27
2 bedankjes

Re: Washingtonia Robusta

Berichtdoor lapalmeraie op 29 maart 2017 07:29

Hallo Jay

Een eerste palm is natuurlijk altijd speciaal.
Nu is een Washy bovendien een ideale palmsoort om mee te beginnen.
Jozef heeft een punt wat betreft dat je moet vermijden dat er water onder in de pot blijft staan. Aangezien de palm niet rechtstreeks in die gesloten sierpot is opgepot maar in een binnenpot staat volstaat het om deze uit de sierpot te halen en de sierpot leeg te gieten indien nodig maar... de palm lijkt me ook nog in zijn originele pot te staan? Die is in de huidige configuratie met 3 wel wat krap natuurlijk.
Ze scheiden kan en zal de groei uiteindelijk ten goede komen aangezien ze zo elk voldoende ruimte, licht en voedingstoffen krijgen en het niet tegen elkaar op hoeven nemen.
Nu staat deze waarschijnlijk wel al een tijdje samen waardoor de wortels behoorlijk door elkaar gegroeid zullen zijn. Op mijn site vind je een handleiding hoe je ze kunt scheiden, belangrijk is dat je de kluit daarbij zeker in lauw water dompelt. Gebruik je te koud water dan is de kans groot dat ze het nadien door de shock niet meer redden.

Grt
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14404
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
827 bedankjes

Re: Washingtonia Robusta

Berichtdoor Jay op 29 maart 2017 17:12

Hi Niek,

Bedankt voor de uitgebreide uitleg! Ik zal nog even kijken of ik ze echt wil splitsen en als ik het besluit te doen zal uiteraard gebruik maken van de tips en wat foto's plaatsen.

Groet Jay
Jay
 
Berichten: 63
Geregistreerd: 10 mei 2016 07:27
2 bedankjes

Re: Washingtonia Robusta

Berichtdoor Jay op 30 maart 2017 18:12

Nou ik heb vandaag een poging gewaagd, maar het is helaas niet gelukt. Ik kreeg amper beweging in de verschillende stammetjes ondanks dat ik heel wat aarde tussen de wortels uit heb gekregen. Ik was bang de plantjes te beschadigen als ik teveel kracht zou zetten. Ik heb ze uiteindelijk met ze allen in een iets grotere pot gezet die ik voor het grootste exemplaar had aangeschaft. Deze is niet heel veel groter maar voorlopig kunnen de wortels weer lekker groeien. Hieronder een foto van de wortels. Dit waren er veel meer dan ik had gedacht :lol: . Hopen dat de plant snel bijkomt van het hele gebeuren en weer snel door groeit.

IMG-20170330-WA0007.jpg
IMG-20170330-WA0007.jpg (208.12 KiB) 6661 keer bekeken


Bij de Trachy zaden heb ik nog niks zien gebeuren.
Jay
 
Berichten: 63
Geregistreerd: 10 mei 2016 07:27
2 bedankjes

Re: Washingtonia Robusta

Berichtdoor lapalmeraie op 30 maart 2017 19:17

Zoals gedacht staat die al heel lang samen en dan is het inderdaad niet verstandig door te zetten.

Wat betreft de Trachy-zaden; zeker niet warmer zetten dan 22°C en reken toch op een kiemtijd die kan oplopen tot 6 maanden.
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14404
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
827 bedankjes

Re: Washingtonia Robusta

Berichtdoor jop op 30 maart 2017 19:44

Zoals lapalmeraie al zei is het beter om ze zo te laten, mijn ervaring is dat er drie van de vier vrijwel direct dood gingen, de overgebleven plant heeft er 2 jaar over gedaan voordat hij weer ging groeien. Daarna heb ik nog een keer zo'n pot met vier washingtonia's gekocht, daarvan heb ik er drie gewoon afgesneden zodat er één overbleef, die staat nu in de tuin en maakt het goed.

Wel leuk, je eerste palm, is inderdaad speciaal, veel plezier er mee :thumb_up:
Avatar gebruiker
jop
 
Berichten: 60
Geregistreerd: 01 okt 2011 23:22
Woonplaats: Nijmegen
1 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 37 gasten