Diameter Trachycarpus kroon

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Diameter Trachycarpus kroon

Berichtdoor Niels op 29 maart 2017 20:29

Hallo,

Ik ga komend weekend twee palmen aanschaffen voor mijn tuin.

Ik dacht eerst alleen een Wagnerianus te kunnen zetten vanwege de beschikbare ruimte, maar na wat meten blijkt het wel mee te vallen en kan er denk ik wel iets van meer statuur komen.

De palmen moeten naast elkaar komen op de plek waar je nu een kaal stammetje ziet staan voor de BBQ.

Op de voorgrond staat een Dakplataan, de afstand van de Dakplataan tot het einde van het plantvak voor de bbq is 4,1 meter. De dakplataan heeft er een handje van te exploderen met groei, als je hem zijn gang laat gaan komt hij van schutting tot schutting, maar dat valt te snoeien.

Afbeelding

De palmen mogen een wijker en een blijver worden, dus dat er na een aantal jaren 1 verdwijnt.

Met wat voor diameter van de kroon van de palm moet ik rekening houden zolang je er nog niet onderdoor kan lopen? Ik zou het liefst een T Nainital plaatsen om zijn flinke body en snelle groei.

En zou een plantafstand van 70 cm tot de bestrating voldoende zijn?

Ik lees graag jullie reacties.
Niels
 
Berichten: 100
Geregistreerd: 02 maart 2017 10:32
9 bedankjes

Re: Diameter Trachycarpus kroon

Berichtdoor lapalmeraie op 29 maart 2017 20:44

Ik denk dat mijn Trachy wel een goede referentie voor je kan zijn;
Kun je nog niet onder door lopen en heeft een aardige gevulde kroon:

Afbeelding

Bij plantafstand reken ik van de kern van de palm. 70cm is dus van stam tot stam. Elke kroon zou dan zo 35cm breed (gerekend van de stam) mogen zijn en dat is het zoals je hier ziet duidelijk niet. Ik denk dat de diameter van de hele kroon hier op zo'n 120cm zit oid?

Je kan natuurlijk ook opteren voor én een Trachycarpus én een Chamaerops. Zo heb je geen of minder problemen qua ruimte en ineens wat meer diversiteit. ;)

Qua Nainital moet je je niet aan wonderen verwachten trouwens. Hier is dat voorlopig één van de tragere jongens onder de vele verschillende cultivars die ik hier in volle grond heb staan.
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14409
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
828 bedankjes

Re: Diameter Trachycarpus kroon

Berichtdoor Niels op 29 maart 2017 20:51

Dat is echt een prachtexemplaar die je daar voor die witte auto hebt staan, is dat een gewone Fortunei?

Voor de palmen onderling dacht ik aan zo'n 1,5 meter hart op hart afstand. De 70 cm is tot aan het pad, daar mag het blad wel iets over hangen maar ik wil ook nog worstjes kunnen grillen :D
Niels
 
Berichten: 100
Geregistreerd: 02 maart 2017 10:32
9 bedankjes

Re: Diameter Trachycarpus kroon

Berichtdoor Jozef op 29 maart 2017 20:53

Als ze er eenmaal staan loop je het risico dat de palmen belangrijker worden dan de BBQ. Je bent gewaarschuwd. :lol:
Jozef
 
Berichten: 3534
Geregistreerd: 15 dec 2013 10:25
Woonplaats: Kaatsheuvel
604 bedankjes

Re: Diameter Trachycarpus kroon

Berichtdoor rice op 29 maart 2017 21:59

Niels schreef:Dat is echt een prachtexemplaar die je daar voor die witte auto hebt staan, is dat een gewone Fortunei?

Voor de palmen onderling dacht ik aan zo'n 1,5 meter hart op hart afstand. De 70 cm is tot aan het pad, daar mag het blad wel iets over hangen maar ik wil ook nog worstjes kunnen grillen :D



Overduidelijk gewone fortunei..plant ze niet al te groot en ze worden verreweg het mooist.
Ik heb er een paar staan in verschillende grootte maar denk dat de diameter wel meer dan 1,5m is, schat dat mijn grootste nu al aan de 2m diameter zit. Overigens is mijn tuin zelfs kleiner dan de jouwe maargoed:)
Desalnietemin zou ik als je per se op de plek van dat paaltje wil planten er maar eentje neer zetten; als je niet al te grote palmen wilt neerzetten maar ze wil laten opgroeien zullen deze min of meer dezelfde grootte worden en of dat op zo'n klein oppervlak werkt..
rice
 
Berichten: 347
Geregistreerd: 21 apr 2014 14:37
Woonplaats: Noord-Brabant
33 bedankjes

Re: Diameter Trachycarpus kroon

Berichtdoor Niels op 29 maart 2017 22:40

Daar heb je ook gelijk in,

Het idee achter twee palmen is ook risicospreiding. Als ik er 1 plant en die vriest naar de palmenhemel ben ik gelijk alles kwijt.

Zou het een idee zijn om naast een Nainital een Wagnerianus te planten? De Wagnerianus zou dan ook meer in de schaduwkant komen. Zou komen de kronen op verschillende hoogte.
Niels
 
Berichten: 100
Geregistreerd: 02 maart 2017 10:32
9 bedankjes

Re: Diameter Trachycarpus kroon

Berichtdoor rice op 29 maart 2017 23:09

Niels schreef:Het idee achter twee palmen is ook risicospreiding. Als ik er 1 plant en die vriest naar de palmenhemel ben ik gelijk alles kwijt.

Zou het een idee zijn om naast een Nainital een Wagnerianus te planten? De Wagnerianus zou dan ook meer in de schaduwkant komen. Zou komen de kronen op verschillende hoogte.



Ga je kleine of niet al te grote exemplaren planten?
Zoals ik zei worden dat verreweg de mooiste, sterkste en snelst groeiende exemplaren na verloop van tijd. Ik weet je locatie niet maar het blijft in NL natuurlijk een beetje natte vinger werk. Hoewel een fortunei een redelijk veilige keus is heb je geen garantie dat je niet twee of drie zeer koude winters achter elkaar zult krijgen. De kans daarop is erg klein maar mocht het gebeuren dan heb je pech. Daarentegen, kleine exemplaren zijn de eerste paar jaren relatief makkelijk te beschermen tegen extreem weer (en daarmee bedoel ik >10 dagen overdag onder nul).
Zodra ze een jaar of 2, 3 in de volle grond staan zullen ze rap versnellen. Het reeds uitgebreide wortelstelsel zal ervoor zorgen dat ze daarna praktisch overwoestbaar zullen zijn, zorg 's winters wel altijd voor wat bodembedekking van blad/mulch oid..

Het argument van twee stuks aanplanten als risico spreiden vind ik niet heel sterk aangezien in het geval van zeer koude winters beide planten dezelfde condities te verduren zullen krijgen.
Dan zou ik er evt twee aanschaffen en maar eentje planten en de andere in kuip houden. Mocht het tzt echt koud worden schuif je er eentje de schuur in voor een week of twee en dan weet je zeker dat je veilig bent.

Overigens zou ik me niet blind staren over de uitzonderlijke kwaliteiten van zo'n Nainital. Ik ben van mening dat de 'gewone' fortunei zijn diensten de afgelopen 150 jaar in Europa ruimschoots bewezen heeft en dat het uiterlijk van individuele exemplaren dermate divers is dat je daar zeker een mooi exemplaar in kan vinden. (kruising fortunei/wagnerianus is ook een idee wellicht)

Ik zou exemplaren neerzetten met max 40cm stam, wellicht iets kleiner zelfs. Binnen 5 jaar heb je dan een geweldige palm met een dikke stam van 1.50m

owja: schaduw is geen probleem, doen ze het prima in..
rice
 
Berichten: 347
Geregistreerd: 21 apr 2014 14:37
Woonplaats: Noord-Brabant
33 bedankjes

Re: Diameter Trachycarpus kroon

Berichtdoor Niels op 29 maart 2017 23:30

Ik woon in Arnhem

Voor de palmen ga ik naar Coldpalm, als deze met de foto overeen komen lijkt me dat een goede kandidaat, gezonde verhouding tussen pot en plant

https://www.coldpalm.nl/palmen/trachyca ... tunei.html

Ik wil rondom de palmen Geranium als bodembedekker planten, als het nodig is kan ik er in de winter nog wel blad overheen leggen.
Niels
 
Berichten: 100
Geregistreerd: 02 maart 2017 10:32
9 bedankjes

Re: Diameter Trachycarpus kroon

Berichtdoor lapalmeraie op 30 maart 2017 08:45

rice schreef:
Niels schreef:Dat is echt een prachtexemplaar die je daar voor die witte auto hebt staan, is dat een gewone Fortunei?

Voor de palmen onderling dacht ik aan zo'n 1,5 meter hart op hart afstand. De 70 cm is tot aan het pad, daar mag het blad wel iets over hangen maar ik wil ook nog worstjes kunnen grillen :D



Overduidelijk gewone fortunei..plant ze niet al te groot en ze worden verreweg het mooist.


Juist x2 ;)

Een gewone doorsnee fortunei. Je herkent hem bijna niet meer terug zoals hij was tijdens aankoop in 2011. En ik was er nochtans zo trots op toen :lol:

Afbeelding

Ik heb inmiddels alle maten denk ik wel al aangeplant; zaailing, klein stammetje, dikke meter stam, 2 meter stammen.... die laatste zijn het aantrekkelijkst wegens "meteen resultaat" maar ik moet zeggen dat die maar moeilijk aanslaan. Bovenstaande maat of zelfs iets kleiner blijkt toch het meest ideaal. Ze slaan sneller aan krijgen een mooiere stam en kroon en groeien sneller.

Nogmaals, begin met een gewone fortunei; die zijn het goedkoopst en geven het snelste waar je naar op zoek ben. Al die speciale zijn leuk als aanvulling cq uitbreiding van de collectie. ;)
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14409
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
828 bedankjes

Re: Diameter Trachycarpus kroon

Berichtdoor Mate op 30 maart 2017 09:03

Lekkere volle kroon zeg. Zeer mooie trachy :thumb_up:
Een klein stukje Dalmatië in mn achtertuintje.
Mate
 
Berichten: 2884
Geregistreerd: 18 feb 2015 09:32
Woonplaats: hoofddorp
329 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 28 gasten