Vraagje over Palmboom na verhuizing (wellicht ziek?)

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Vraagje over Palmboom na verhuizing (wellicht ziek?)

Berichtdoor Michel o op 06 apr 2017 15:52

Hallo

Wij hebben recent een palmboom verhuist van een voortuin van iemand naar onze tuin (deze was een beetje te groot geworden).
Nu staat hij een 2 weken op zijn nieuwe plek grond (meer klei als wat anders) is gemengd met mediterraanse potgrond en er is een pak beendermeel doorheen gemengd voor de wortelgroei te stimuleren.
Sinds vandaag vind ik hem erg hangerig ineens.
Aan de kenners de vraag moet ik mij zorgen gaan maken wellicht een ziekte?
Ook is mij de water gift een beetje onduidelijk ik lees veel dat hij om de andere dag dik 20 liter moet hebben ivm water stress kan iemand wat duidelijkheid geven over hoe veel water hij moet hebben en om de hoeveel dagen (stam is dik 2.5 meter totaal een 4 meter).
En ik zie er een flinke knop in (zie fotos) ik neem aan dat dat bloemknoppen zijn?
Alvast heel erg bedankt voor alle informatie.
Bijlagen
palmboom2.jpg
palmboom2.jpg (75.69 KiB) 5565 keer bekeken
palmboom1.jpg
palmboom1.jpg (92.31 KiB) 5565 keer bekeken
palmboom3.jpg
palmboom3.jpg (88.4 KiB) 5565 keer bekeken
palmboom4.jpg
palmboom4.jpg (99.33 KiB) 5565 keer bekeken
Michel o
 
Berichten: 17
Geregistreerd: 06 apr 2017 14:48
1 bedankjes

Re: Vraagje over Palmboom na verhuizing (wellicht ziek?)

Berichtdoor draco op 06 apr 2017 16:05

20 liter water is erg veel en zeker bij kleigrond. Dan kan wortelrot optreden. Ik weet niet hoe groot de kluit was, maar 1 x per week een gieter (10 liter) lijkt me voldoende en bij een hittegolf 2 x. Dat de palm een tijdelijke terugslag vertoont lijkt me een normale reactie na een flinke ingreep bij de wortels.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6746
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
683 bedankjes

Re: Vraagje over Palmboom na verhuizing (wellicht ziek?)

Berichtdoor Mate op 06 apr 2017 16:59

Normaal voor zo een ingrijpende gebeurtenis. Mijn onlangs verplante palmen hebben er ook last van. Biet te veel water maar ook de grond niet laten uitdrogen. Heb ergens gelezen dat men na verplanting een deel van de bladeren wegsnoeien maar ben er nog niet uit of dat echt nodig is en dus zelf ga doen. Zal er ongetwijfeld mee te maken hebben dat de kluit kleiner is geworden en zodoende niet de kracht heeft alle bladeren te bevoorraden.
Een klein stukje Dalmatië in mn achtertuintje.
Mate
 
Berichten: 2884
Geregistreerd: 18 feb 2015 09:32
Woonplaats: hoofddorp
329 bedankjes

Re: Vraagje over Palmboom na verhuizing (wellicht ziek?)

Berichtdoor Michel o op 06 apr 2017 17:10

Dat wegsnoeien heb ik ook gelezen alleen zag ik dat de meningen er best wel over verdeeld waren.
Maar 20 liter om de andere dag en 1 keer per week een 10 liter is een behoorlijk groot verschil.
Ik ga dan maar direct stoppen met water geven en hem een weekje zo laten als hij is tis een mooi beestje en wil hem heel houden, zou zowiezo zonde zijn na al het harde werk om hem hier te krijgen.
Iemand nog een andere mening?
Michel o
 
Berichten: 17
Geregistreerd: 06 apr 2017 14:48
1 bedankjes

Re: Vraagje over Palmboom na verhuizing (wellicht ziek?)

Berichtdoor draco op 06 apr 2017 18:08

Als de watervoorziening via de wortels onvoldoende is zal de palm waarschijnlijk vanzelf de oudste bladeren gaan afstoten. Overigens kan dit exemplaar zonodig wel een deel van het horizontaal uitstaande blad missen. Dat scheelt in verdamping. Voldoende bladgroen levert de energie voor de wortelgroei. Na de overgang is het van primair belang dat er evenwicht is tussen verdamping en wateropname. Sproeien is in de ochtend of namiddag is een optie op warme zonnige dagen.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6746
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
683 bedankjes

Re: Vraagje over Palmboom na verhuizing (wellicht ziek?)

Berichtdoor Mate op 06 apr 2017 21:50

Michel tis idd een schitterende trachy. Hoop ook echt dat hij het haalt. Tis altijd een risico om een flinke palm te verplaatsen maar over het algemeen gaat het goed. Succes :thumb_up:
Een klein stukje Dalmatië in mn achtertuintje.
Mate
 
Berichten: 2884
Geregistreerd: 18 feb 2015 09:32
Woonplaats: hoofddorp
329 bedankjes

Re: Vraagje over Palmboom na verhuizing (wellicht ziek?)

Berichtdoor Gouden HandPalm op 09 apr 2017 08:32

Als je een plant in een grotere pot zet, of als je -zoals hier- de plant verplaats of in de volle grond zet, dan verschuift de energie van de plant van de bladeren naar de wortels. Bij het uitgraven heeft de palm nml. wortels verloren. Die gaat hij weer nieuw aanmaken. Ook gaat hij alle energie richten op zich opnieuw dieper in te graven.

Dat proces leidt bijna altijd tot bladverlies (of liever gezegd: bladafstoot). Hij wil daar in dit stadium geen energie aan spenderen. De focus is compleet verschoven nu.

Ik heb dat met veel planten gehad, het meest opvallend vorig jaar met een grote Chamaerops die ik vanuit pot in de volle grond heb gezet. Die verloor in het eerste jaar bijna al zijn bladeren.

Wellicht is dit ook het principe achter het wegsnijden van bladeren. Je helpt daarmee de plant om de focus naar het wortelen te verschuiven.

Overigens heeft ie bij zijn vorige werkgever weinig licht in de voortuin gehad. De stelen zijn erg lang gerekt voor een Trachy. Hij zal het wat dat betreft op jouw plek veel beter doen.

Veel van die lange bladeren ben je sowieso kwijt vanwege het hier boven genoemde plantenprincipe. Je zou er dus alvast een paar -de meest lange en de meest lelijke- vanaf kunnen snijden. Bij deze boom zou ik dat met de horizontaal hangende bladeren doen. Die gaan er toch als eerste aan en met de verticaal opstaande bladeren oogt je boom ook wat compacter en mooier.
Avatar gebruiker
Gouden HandPalm
 
Berichten: 1533
Geregistreerd: 13 jun 2013 10:04
Woonplaats: Amsterdam (NH) en Ermelo (Gld)
88 bedankjes

Re: Vraagje over Palmboom na verhuizing (wellicht ziek?)

Berichtdoor Michel o op 10 apr 2017 09:06

Dank voor de informatie dan ga ik toch wat bladeren weghalen alleen rest mij dan nog de vraag over de grote knop wat te zien is op de foto is dit nu een bloemknop?
Ik ben in ieder geval al behoorlijk op weg geholpen door de informatie alhier nogmaals mijn dank hiervoor.
En inderdaad zoals gouden handpalm al vermeld in de vorige tuin kreeg hij maar een paar uur zon per dag te zien op de plek waar hij nu staat kan hij ieder zonnestraaltje meepakken wat er is ;-)
Michel o
 
Berichten: 17
Geregistreerd: 06 apr 2017 14:48
1 bedankjes

Re: Vraagje over Palmboom na verhuizing (wellicht ziek?)

Berichtdoor Gouden HandPalm op 10 apr 2017 09:19

Bloemknop. Zo te zien is het een mannetje. Die hebben bredere bloemknoppen dan vrouwtjes.
Avatar gebruiker
Gouden HandPalm
 
Berichten: 1533
Geregistreerd: 13 jun 2013 10:04
Woonplaats: Amsterdam (NH) en Ermelo (Gld)
88 bedankjes

Re: Vraagje over Palmboom na verhuizing (wellicht ziek?)

Berichtdoor Michel o op 10 apr 2017 09:43

Dan maar eens kijken voor een mooi vrouwtje voor erbij, ;-) nogmaals dank voor de informatie.
Michel o
 
Berichten: 17
Geregistreerd: 06 apr 2017 14:48
1 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 23 gasten