Phoenix canariensis

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Phoenix canariensis

Berichtdoor draco op 25 apr 2017 21:34

Gouden HandPalm schreef:Bedenk ook dat een Phoenix een lange penwortel aanmaakt die meestal onderin in een draai gaat zitten omdat ie graag dieper wil maar niet dieper kan.

Ik heb bij het verpotten van een Ph. theophrasti gezien dat deze phoenix weinig adventiefwortels aanmaakt maar bijna alle energie stopt in de lange penwortel. Je pakt een plant uit de pot die vastzit aan een lange 'draad'.

Vandaar dat je onderin zo'n wortelkluit hebt. Dat is de penwortel die in een lus komt te zitten.

Wees daar wel voorzichtig mee. De penwortel van een Phoenix is nml. cruciaal voor de plant zijn overleven.


Met alle respect Jan, maar palmen maken geen penwortel per definitie een sterke hoofdwortel die bij hogere planten voorkomt. Denk aan Daucus carotus. Palmen (monocotylen) hebben een primitiever wortelstelsel. De zaailing maakt aanvankelijk een kiemwortel. Deze wordt opgevolgd door talrijke gelijkwaardige adventiefwortels waarna de kiemwortel afsterft. De adventiefwortels kunnen erg diep gaan en zich vertakken maar behouden de aanvankelijke dikte. Dit in tegenstelling tot de wortels van hogere planten (dicotylen) die secundiare diktegroei kennen. Afgezaagde adventiefwortels blijven deels functioneel maar worden vervangen door nieuwe die aan de voet van stam uitgroeien. Bij een palm op 'stelten' zoals hier zullen die meestal verdrogen. Dieper planten kan ervoor zorgen dat de nieuwe wortels verder uitgroeien.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6751
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
685 bedankjes

Re: Phoenix canariensis

Berichtdoor Gouden HandPalm op 25 apr 2017 22:41

We vechten het verder morgen wel uit, Han ;) Ik kom het woord penwortel steeds tegen in besprekingen van Dadelpalmen. Vandaar mijn misschien al te argeloze aanname. Ook zag ik het zelf bij mijn theophrasti in een zeer extreme vorm. Daar waren nauwelijks nog adventiefwortels zichtbaar. Het was wel een nog jonge plant. Misschien is dat het verschil.


Uit een natuurtijdschrift uit 1905. Een artikel van een zekere hr. A.J. van Eindhoven (zal PSV wel weer achter zitten)


In een kweekkas gezaaid, kwamen de door mij geplante pitten na vier weken op, en zijn nu, na verloop van een jaar, plantjes met een drietal lange, smalle, ongedeelde bladeren. Aan de bijgevoegde teekening kan men opmerken, dat van een hoofdwortel nog wel degelijk sprake is, wat men bij monocotylen weinig aantreft; 't is juist bij het kweeken van palmen een groote zorg, de penwortel niet af te breken, daar niet zoo licht zijwortels ontstaan. Deze penwortel, die bij de palmen in de natuur recht naar beneden groeit, windt zich by gekweekte palmen langs den wand van de pot, waarom ook bij 't door mij geteekende exemplaar de wortel, schoon uit elkaar gehaald, zoozeer gewonden en gedraaid is. De jonge zaailingen van palmen worden ook bij voorkeur in aparte palmpotjes gekweekt, d. z. zeer lange, smalle potjes, om aan den penwortel gelegenheid te geven, zich goed te ontwikkelen.



Met die lange penwortel weet een Phoenix in de woestijn op grote diepte nog water te vinden. Een evolutionair hoogstandje.
Avatar gebruiker
Gouden HandPalm
 
Berichten: 1533
Geregistreerd: 13 jun 2013 10:04
Woonplaats: Amsterdam (NH) en Ermelo (Gld)
88 bedankjes

Re: Phoenix canariensis

Berichtdoor draco op 26 apr 2017 01:08

Hierbij een fragment uit het boek van botanicus Prof. Dr. Karl Lotschert (Palmen - Botanik, Kultur, Nutzung uitgave Ulmer 1985). Dat de talrijke adventiefwortels zeer lang kunnen worden is juist. Met alleen de abusievelijk als 'penwortel' aangeduide kiemwortel zou een volwassen palm niet overeind blijven, laat staan een hurricane doorstaan. Daarvoor zorgt een dichte massa van taaie adventiefwortels De lange kiemwortel bij zaailingen is zoals in dit fragment beschreven kortlevend.

Niet alleen Phoenix haalt water uit de diepte, ook Washingtonia maakt via lange adventiefwortels contact met diepgelegen bronnen (aquifers).
Bijlagen
W.Lotschert-Palmen.jpg
W.Lotschert-Palmen.jpg (155.03 KiB) 4299 keer bekeken
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6751
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
685 bedankjes

Re: Phoenix canariensis

Berichtdoor lapalmeraie op 26 apr 2017 11:55

Geen ruzie tijdens het vechten hè :lol:

Hierbij een uitgebreide beschrijving van het wortelgestel van de palm:

http://palmvrienden.net/lapalmeraie/201 ... stel-palm/
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14412
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes

Re: Phoenix canariensis

Berichtdoor p e t e r op 26 apr 2017 14:10

lapalmeraie schreef:Geen ruzie tijdens het vechten hè :lol:

Hierbij een uitgebreide beschrijving van het wortelgestel van de palm:

http://palmvrienden.net/lapalmeraie/201 ... stel-palm/


:lol:

Zolang dat dit op bovenstaande respectvolle en gefundeerde manier gebeurt is er niets mis met een discussie hé.
We kunnnen er misschien nog uit leren :)
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
Avatar gebruiker
p e t e r
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 5283
Geregistreerd: 18 aug 2009 21:40
Woonplaats: Geel
447 bedankjes

Re: Phoenix canariensis

Berichtdoor lapalmeraie op 26 apr 2017 14:30

Was een geintje hè ;)
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14412
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes

Re: Phoenix canariensis

Berichtdoor draco op 27 apr 2017 00:57

p e t e r schreef:
lapalmeraie schreef:Geen ruzie tijdens het vechten hè :lol:

Hierbij een uitgebreide beschrijving van het wortelgestel van de palm:

http://palmvrienden.net/lapalmeraie/201 ... stel-palm/


:lol:

Zolang dat dit op bovenstaande respectvolle en gefundeerde manier gebeurt is er niets mis met een discussie hé.
We kunnnen er misschien nog uit leren :)




Peter, volgens mijn bron hebben de wortels van palmen geen wortelharen (zie onder zone III) . Je bedoelt waarschijnlijk de haarwortels. Wortelharen zijn niet hetzelfde als haarwortels. Ze zijn anatomisch verschillend gedefinieerd. Dit is geen 'haarkloverij', het is belangrijk om dit onderscheid te maken. In tegenstelling tot de hogere planten (dicotylen) hebben de wortels van palmen geen wortelhaartjes (Lötschert). Dit zijn oppervlakte vergrotende uitstulpingen van het wortelepitheel, die anatomisch en functioneel vergelijkbaar zijn met de microvilli bij darmcellen. Ze dienen ter vergroting van oppervlak van de cellen. Wortelhaartjes zijn dus wat anders als haarwortels de fijnste vertakkingen van een wortelstelsel. Volgens een recent Wagenings onderzoek sterven wortelhaartjes in het najaar bij bladverliezende bomen af en verschijnen weer bij aanvang van het nieuwe groeiseizoen voorafgaand aan het nieuwe blad.

zie ook: http://biologie.wikidot.com/plantenfysiologie

Dat wortels van palmen niet 'aggressief' zijn bij aanplant aan vijvers of zwembaden, heeft mede van doen met de afwezigheid van secundaire diktegroei. Deze is voornaamste oorzaak van het probleem met boomwortels.

groet,
Han
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6751
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
685 bedankjes

Re: Phoenix canariensis

Berichtdoor lapalmeraie op 27 apr 2017 09:38

Dag Han

Terechte opmerking, is mijn artikel overigens waar toch wel de nodige studie aan vooraf ging aangezien er weinig volledige / duidelijk info terug te vinden is over palmwortels. Online althans. Ik heb daarbij inderdaad onterecht haarwortels vertaald naar wortelharen (rizoïden) die inderdaad een volledig andere functie hebben. Ik pas het direct aan ;)

Grt
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14412
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes

Re: Phoenix canariensis

Berichtdoor draco op 27 apr 2017 15:42

We gunnen ons nauwelijks meer de tijd om ons in details te verdiepen, Niek. De beschikbare kennis wordt ook steeds omvangrijker. De penwortel zal hier nog wel geregeld opduiken.

Ondertussen is de oorspronkelijke vraag enigszins uit beeld geraakt. Deze ging over het verkuipen van palmen en de toepassing van wortelsnoei. Eduard toonde een fraaie afbeelding van de onderzijde van een Phoenix nadat een dikke wortelplak was verwijderd. Ter illustratie hiervan zijn hier nog enkele afbeeldingen uit het onvolprezen boek van professor Löthschert die helaas kort na het gereedkomen van zijn manuscript plotseling overleed.
Bijlagen
W.Lötschert, Palmen.jpg
W.Lötschert, Palmen.jpg (155.71 KiB) 4175 keer bekeken
W.Lötschert, Palmen (1).jpg
W.Lötschert, Palmen (1).jpg (107.01 KiB) 4175 keer bekeken
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6751
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
685 bedankjes

Re: Phoenix canariensis

Berichtdoor Pippa op 01 mei 2017 20:14

Hallo,
Ik wil even laten weten dat we de Phoenix goed uit de pot hebben gekregen. Het was één kluwen van wortels. Er is voorzichtig wortelsnoei gedaan. Wij hebben ook een grotere pot gevonden en hem daarin geplant. Nu maar hopen dat het goed komt.
Groetjes,
Pippa
Pippa
 
Berichten: 8
Geregistreerd: 25 apr 2016 09:34
0 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 24 gasten