Brandgevaar T. Fortunei

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Brandgevaar T. Fortunei

Berichtdoor Talllie op 29 apr 2017 11:36

Vorige maand tijdens het vieren van mijn verjaardagsfeest zijn er enkele vonken van de vuurkorf door de wind in de top van mijn T. Fortunei gesprongen, deze vatte direct vlam. Ik heb helaas alle bladeren moeten verwijderen omdat deze brandschade hadden en aan het afsterven waren. Ik wil alle gebruikers van dit forum erop wijzen dat een klein vonkje dus grote gevolgen kan hebben voor een palmboom. Gelukkig steken er al 2 nieuwe speren uit en heb ik het idee dat hij gelukkig nieuw blad aan maakt. Heb zojuist met blauwe stift streepjes gezet om te kijken of de speren echt groeien. Heeft er iemand nog verzorgingstips?

Afbeelding

Afbeelding
Talllie
 
Berichten: 56
Geregistreerd: 26 maart 2017 21:29
0 bedankjes

Re: Brandgevaar T. Fortunei

Berichtdoor erna op 29 apr 2017 13:29

Wij hebben ook eens een zwart geblakerde trachycarpus fortunei gehad ( lassen naast een trachycarpus is ook geen goed idee..). De stam zag zwart, een aantal bladeren verbrand, en nu na enkele jaren is er niets meer te zien aan de stam, dus de vezels vernieuwen zich ook. Heeft er niets aan overgehouden, en is één van mijn snelst groeiende palmen geworden.

groetjes, Erna
erna
 
Berichten: 3305
Geregistreerd: 07 maart 2010 16:14
Woonplaats: Keiem-Diksmuide
374 bedankjes

Re: Brandgevaar T. Fortunei

Berichtdoor Talllie op 29 apr 2017 13:36

Beste Erna,

Hier heb ik helaas alle bladeren moeten verwijderen, houd dit in dat mijn boom ten dode is opgeschreven? Kan een boom verder leven als hij al z'n blad kwijt is?

Groeten

Tallie
Talllie
 
Berichten: 56
Geregistreerd: 26 maart 2017 21:29
0 bedankjes

Re: Brandgevaar T. Fortunei

Berichtdoor erna op 29 apr 2017 13:39

Je mag gerust zijn, deze zal zich wel herstellen.
En er komen alweer nieuwe bladeren uit. Je kan eventueel wat extra mest en water geven.

groetjes, Erna
erna
 
Berichten: 3305
Geregistreerd: 07 maart 2010 16:14
Woonplaats: Keiem-Diksmuide
374 bedankjes

Re: Brandgevaar T. Fortunei

Berichtdoor Talllie op 29 apr 2017 17:53

Toevallig gister extra mest en water gegeven!
Dank voor de snelle reacties.

Groetjes

Tallie
Talllie
 
Berichten: 56
Geregistreerd: 26 maart 2017 21:29
0 bedankjes

Re: Brandgevaar T. Fortunei

Berichtdoor s.janssen op 30 apr 2017 14:11

In de natuur is het redelijk normaal dat sommige planten sneller in brand vliegen, het haalt de concurentieplanten uit de weg in de omgeving. Planten als Eucalyptus, Australische grasbomen maar ook palmen kunnen meestal een brand wel overleven. Als de speer er maar goed uit ziet komt herstel vanzelf.
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
Avatar gebruiker
s.janssen
 
Berichten: 4407
Geregistreerd: 13 nov 2010 23:11
Woonplaats: Biddinghuizen NL
284 bedankjes

Re: Brandgevaar T. Fortunei

Berichtdoor Talllie op 30 apr 2017 15:34

Ik heb 1 grote groene speer en 1 kleinere! :thumb_up: :applaus:
Talllie
 
Berichten: 56
Geregistreerd: 26 maart 2017 21:29
0 bedankjes

Re: Brandgevaar T. Fortunei

Berichtdoor Talllie op 28 jun 2017 21:41

Wou toch even het resultaat tonen na 2 maanden, inmiddels 2 geheel uitgeklapte nieuwe bladeren en 3 & 4 komen er alweer aan. De boom is dus gelukkig geheel aan het herstellen.

Afbeelding
Talllie
 
Berichten: 56
Geregistreerd: 26 maart 2017 21:29
0 bedankjes


Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 39 gasten