Groei temperaturen Fortunei

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Groei temperaturen Fortunei

Berichtdoor Talllie op 30 apr 2017 20:56

Ik heb aardig wat pagina's afgelezen maar kon het nergens vinden vandaar mijn vraag :

Wat is de beste temperatuur voor een T. Fortunei om te groeien of activiteit te hebben?

En dan had ik nog een vraag:

Ik vind de grond rondom mijn palmen wat kaal en zou hier wat varens willen plaatsen,
lopen de wortels van de palmen direct de grond in naar beneden? Of gaan de wortels ook langs de bovengrond alle hoeken van de tuin in? Ik wil natuurlijk niet de wortels beschadigen.

En de laatste vraag van vanavond, is het normaal dat er spinnerrag in de kop van de stam en bloemknoppen zit? Heeft dit te maken met een schimmel of iets anders?

Groetjes

Tallie

(Ps. Heb meerdere trachies staan, het gaat dus niet om degene die vlam heeft gevat zoals te lezen is in een eerder geopende topic, die laat ik voorlopig uiteraard met rust.)
Talllie
 
Berichten: 56
Geregistreerd: 26 maart 2017 21:29
0 bedankjes

Re: Groei temperaturen Fortunei

Berichtdoor draco op 30 apr 2017 22:01

Temperaturen tussen ± 13 en 22°C (zomer) zijn het beste (optimaal) voor de groei van Trachycarpus fortunei. Bij hogere temperaturen zal de groeisnelheid waarschijnlijk afnemen. Varens rondom aanplanten lijkt me geen probleem op zo'n 50 cm van de stam. Een ondergroei van wintergroene varens biedt bovendien enige vorstbescherming aan de palmwortels.
Laatst bijgewerkt door draco op 30 apr 2017 22:25, in totaal 1 keer bewerkt.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Groei temperaturen Fortunei

Berichtdoor rice op 30 apr 2017 22:03

Niet een heel specifiek antwoord maar mijn ervaring:

Trachycarpus groeit al bij een behoorlijk lage temperatuur, zichtbare groei vanaf 10c zeker en een optimum van max 25c schat ik. Maar de beste groei waarschijnlijk in relatief natte zomers. De nachten zijn dan niet meer zo fris en ik vermoed dat dit vooral een versnelling geeft, het hoeft zeker niet heet te zijn overdag om de beste resultaten te krijgen. Zorg voor ruime beschikbaarheid aan water zomers en ze knallen de grond uit (afhankelijk van grond, drainage, positie etc).

Ik heb rondom mijn grootste trachy een verzameling verschillende varens staan en dat gaat prima samen.
Als je niet al te grote exemplaren neerzet hoef je amper te graven en zal de palm er niets van merken.

Wat betreft spinrag misschien even foto plaatsen?
rice
 
Berichten: 347
Geregistreerd: 21 apr 2014 14:37
Woonplaats: Noord-Brabant
33 bedankjes

Re: Groei temperaturen Fortunei

Berichtdoor Gouden HandPalm op 01 mei 2017 08:36

Met wat creativiteit kun je zelfs varens OP je Trachy stam kweken. Denk daarbij aan halve cocosnoot doppen die je vult met potgrond en rond je stam hangt. Dan lijken het net epifyten. Je stam moet daarvoor wel een beetje in de schaduw staan. Ook moet je ze goed nat houden, het zijn nml. varens.
Avatar gebruiker
Gouden HandPalm
 
Berichten: 1533
Geregistreerd: 13 jun 2013 10:04
Woonplaats: Amsterdam (NH) en Ermelo (Gld)
88 bedankjes

Re: Groei temperaturen Fortunei

Berichtdoor Talllie op 01 mei 2017 17:26

Hierbij wat foto's van de binnenkant van de stam, het kan zijn dat het een soort poeiervorm is wat hij ontwikkeld door het aanmaken van de bloemknoppen, maar ik wil in ieder geval zeker weten of het niks ernstigs is zodat ik hem eventueel kan behandelen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Nu rest mij nog een vraag, er staat 3 Fortuneis op rijtje, is de rechterboom een ander soort dan de andere 2? Deze heeft een veel fijner blad.

Afbeelding

Afbeelding

Zoals jullie kunnen zien staan de varentjes er inmiddels, ben geen wortels tegengekomen met aanplanten! :thumb_up:
Talllie
 
Berichten: 56
Geregistreerd: 26 maart 2017 21:29
0 bedankjes

Re: Groei temperaturen Fortunei

Berichtdoor Dennis_S op 01 mei 2017 17:48

Dat 'poeder' heet 'tomentum' en is niet schadelijk. Het is geheel natuurlijk, gemaakt door de palm zelf en betekent meestal een gezonde groei. Sommige soorten kun je herkennen aan de hoeveelheid van dit poeder of het juist ontbreken ervan! Ik zie in alledrie een fortunei!
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Re: Groei temperaturen Fortunei

Berichtdoor RW5 op 08 dec 2022 21:33

Ik heb 2 jarige fortunei's. Deze hebben de hele zomer, 4 maanden stil gestaan in de groei. Wat is nou de minimum en maximum temperatuur voor groei?

Palmenverkoper Palmexpert zegt dat ze al groeien vanaf 8/10 graden. Ik heb ze nu trouwens boven in een kamer staan omdat ik ze de hele winter door wil laten groeien.
RW5
 
Berichten: 107
Geregistreerd: 04 nov 2017 14:34
1 bedankjes

Re: Groei temperaturen Fortunei

Berichtdoor palmgek op 08 dec 2022 22:27

Ik weet niet exact vanaf welke temperatuur ze groeien maar vermoed dat palmexpert er niet ver naast zit.
Binnen overwinteren om ze door te laten groeien klinkt een beetje vreemd als ze heel de zomer hebben stil gestaan. Groeien ze daar dan wel?
Daanaast is de groei van een Trachy binnenshuis bij weinig licht in de winter niet echt de groei die wilt. Als ze al gaan groeien zal het waarschijnlijk gestrekte groei zijn met slap blad als gevolg. Iets wat je vlgd jaar wanneer ze weer naar buiten moeten snel verliest.
Não faz mal!

2022 minimum 24,7 - maximum 33,6
2023 minimum 23,9 - maximum 34,0
Avatar gebruiker
palmgek
 
Berichten: 3679
Geregistreerd: 07 dec 2010 19:32
Woonplaats: Fortaleza Brasil
447 bedankjes

Re: Groei temperaturen Fortunei

Berichtdoor tankton op 08 dec 2022 22:44

Ik zou ze ook lekker uitplanten, al is dat nu een beetje laat
We are here to care for the garden
tankton
 
Berichten: 503
Geregistreerd: 11 okt 2021 10:45
37 bedankjes

Re: Groei temperaturen Fortunei

Berichtdoor Rob op 08 dec 2022 23:20

Als je de hele zomer echt nul groei had, dan is er iets anders aan de hand RW5.
Trachy heeft het idd niet zo op met die waanzinnig hete perioden, maar in die 4 maanden had je absoluut vooruitgang moeten zien. Ik heb hier ook 1-2-3 jarigen staan en die groeien eigenlijk jaarrond, en beduidend langzamer in de 3 wintermaanden

Ergo: Temp is niet je probleem.
Ik verdenk met name je substraat, teveel/weinig water of voeding, of een andere vorm van stress. Heb je ze opgepot of verpot afgelopen zomer?

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11280
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1115 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 25 gasten