Vermoedelijke Klei-kluit Fortunei

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Vermoedelijke Klei-kluit Fortunei

Berichtdoor Talllie op 09 mei 2017 21:06

Goedenavond Palmvrienden,

Ik heb 5 Fortunei's gekregen en deze staan nu ruim 7 maanden in de volle grond.
Bij aanplanten heb ik niet gecheckt of deze in een kleikluit uit de pot kwamen, ik vind op dit moment het herstel en groei erg tegen vallen. Kunnen palmen die uit pot komen en een kleikluit hebben door deze kluit heen groeien in volle grond en het vervolgens weer gaan doen? Wat is jullie advies hierin? eventueel uitgraven of rustig afwachten omdat het voorjaar net is begonnen?

Groetjes

Talllie

(Ps. ik heb deze palmen gekregen van een strandtent waar ze het hele seizoen op het terras stonden, ze waren ernstig aangetast door zout en wind en ik heb diverse bladeren moeten verwijderen, sommige hebben 1 blad, de speren zijn overigens bij alle bomen wel groen en hard.
Talllie
 
Berichten: 56
Geregistreerd: 26 maart 2017 21:29
0 bedankjes

Re: Vermoedelijke Klei-kluit Fortunei

Berichtdoor rice op 09 mei 2017 21:20

Ik zou de slechtste uitkiezen om uit te graven en bekijken hoe de oorspronkelijke kluit eruit ziet en of dit idd klei is.
Zo ja, afhankelijk van staat waarin de andere verkeren (geen foto dus moeilijk te beoordelen), evt de rest uitgraven en ontdoen van mogelijk versteende klei en vervangen door fatsoenlijke grond.
Als het geen klei blijkt te zijn kun je toch het eerste exemplaar even inspecteren, dat geeft wellicht beter beeld van te nemen stappen.
Op zich kan het best even duren voordat de palmen goed aanslaan (het is net winter geweest dus sowieso weinig groei), ze zullen normaal gesproken eerst een uitgebreid wortelstel vormen, dat is te zien als je dr eentje uitgraaft.
rice
 
Berichten: 347
Geregistreerd: 21 apr 2014 14:37
Woonplaats: Noord-Brabant
33 bedankjes

Re: Vermoedelijke Klei-kluit Fortunei

Berichtdoor Talllie op 09 mei 2017 21:47

van de 5 doet 1 het fantastisch, 1 nieuw blad dit voorjaar al uitgevouwen en 3 nieuwe speren waarvan er ook alweer 1 op uitvouwen staat. Misschien ben ik wat ongeduldig,
Talllie
 
Berichten: 56
Geregistreerd: 26 maart 2017 21:29
0 bedankjes

Re: Vermoedelijke Klei-kluit Fortunei

Berichtdoor lapalmeraie op 10 mei 2017 09:59

Dat denk ik ook. Kleikluiten komen voor maar dit is echt geen standaard.
Je moet hier vooral op letten wanneer je bij het uitplanten in de kluit totaal geen wortels ziet.

Het is echter volkomen normaal dat een palm het eerste jaar na uitplanten niet zo veel doet of zelfs achteruit gaat. Des te groter de palm bij aanplant, des te meer dat dit van toepassing is. (Veel) kleinere exemplaren hebben die terugval niet of nauwelijks.
Pas na een jaar zou je voorzichtig de eerste tekenen van groei moeten zien en pas nog een jaar later wordt de palm pas echt weer de moeite.
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14409
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
828 bedankjes

Re: Vermoedelijke Klei-kluit Fortunei

Berichtdoor Talllie op 10 mei 2017 19:51

We gaan zo beginnen met uitgraven van de 1e boom om de kluit te bekijken...

zal wat foto's plaatsen!

gr Tallie
Talllie
 
Berichten: 56
Geregistreerd: 26 maart 2017 21:29
0 bedankjes

Re: Vermoedelijke Klei-kluit Fortunei

Berichtdoor Talllie op 10 mei 2017 20:01

We gaan er dus 1 bekijken omdat het sterke vermoeden gaat dat het om opgekweekte palmen uit China gaat, heb overlegd met degene die erbij waren toen we ze aanplantte en iedereen bevestigde dat het om een klei kluit gaat. Was toen nog niet actief op dit forum en heb daarom toen niet ingegrepen. Deze 5 palmen hebben dus een dunne stam in vergelijking met mn andere Fortunei;s een dunne stam. Ik weet voor 95% zeker dat het om een klei kluit gaat na overleg met mn buurmannen. Hieronder enkele foto's van de bomen.

Afbeelding

Afbeelding

Hieronder de Spaanse bomen met dikke stam, prima werkend en vol in bloei!

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Talllie op 10 mei 2017 21:07, in totaal 1 keer bewerkt.
Talllie
 
Berichten: 56
Geregistreerd: 26 maart 2017 21:29
0 bedankjes

Re: Vermoedelijke Klei-kluit Fortunei

Berichtdoor Talllie op 10 mei 2017 21:05

Zojuist even voorzichtig gekeken naar de kluit van de slechtste boom.
Heb met een klein schepje een klein gaatje naar de kluit gemaakt.
Onderstaande foto heeft mijn zorgen gedeeltelijk weggenomen, wat ik aantrof waren een paar prachtige witte wortels. Kunnen mijn zorgen de ijskast in?

Afbeelding
Talllie
 
Berichten: 56
Geregistreerd: 26 maart 2017 21:29
0 bedankjes

Re: Vermoedelijke Klei-kluit Fortunei

Berichtdoor Rob op 10 mei 2017 23:28

Yup, en ik denk dat ik je probleem ook heb gezien...heb je dat "haagje" gezien?
Behalve dat ie veel licht wegneemt, kan de belangrijkste oorzaak wel eens zijn gelegen in voedings en of water-gebrek!

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11287
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1116 bedankjes

Re: Vermoedelijke Klei-kluit Fortunei

Berichtdoor rice op 10 mei 2017 23:48

Of het klei kluiten zijn weet ik niet maar vast staat dat de recent aangeplante trachies in behoorlijk slechte staat waren; op basis van het gebrek aan blad en vermoedelijk een niet al te best wortelstelsel zal zo kort na de winter niet snel een fikse groei verwacht hoeven te worden..maar met geduld, gedoseerd voeding en water zal het tzt vast wel goed komen.
Wat betreft die haag, het hoeft niet per se een probleem te zijn gezien die spaanse exemplaren welke er toch prima uit zien maar hou het idd in de gaten. Geen idee wat voor grond je hebt daar? Wat bodemverbeteraar/organisch materiaal mocht je op zandgrond zitten kan geen kwaad..En bij hitte zeker voldoende water geven

ben benieuwd
rice
 
Berichten: 347
Geregistreerd: 21 apr 2014 14:37
Woonplaats: Noord-Brabant
33 bedankjes

Re: Vermoedelijke Klei-kluit Fortunei

Berichtdoor Talllie op 11 mei 2017 05:24

Qua voeding geen enkel probleem lavameel,koemestkorrels etc, en de Haag werkt perfect als windvanger samen met de flat staat er geen zuchtje wind in de tuin.
Talllie
 
Berichten: 56
Geregistreerd: 26 maart 2017 21:29
0 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten