Trachycarpus Fortunei in bloei

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Trachycarpus Fortunei in bloei

Berichtdoor palmguy op 22 jun 2017 12:07

Hallo Han, allen


Dank u voor de tips, het betreft wel degelijk zaden van dit jaar.
Ik meen te begrijpen dat rijping sneller is dan gemiddeld.

en dan weten dat mijn tuin staat nu reeds vol staat ...
Vriendelijke groeten
Guy
palmguy
 
Berichten: 420
Geregistreerd: 23 jun 2010 13:50
Woonplaats: Moerzeke Hamme OVL
29 bedankjes

Re: Trachycarpus Fortunei in bloei

Berichtdoor draco op 22 jun 2017 15:14

Je hoeft ze niet allemaal zelf te zaaien, Guy. ;) Ik had in 2015 een oogst van circa 4000 zaden T. wagnerianus. Ik heb er 40 van getest en de rest verkocht en vergeven. Dit jaar had ik 3 vrouwelijke palmen in bloei, maar de mannelijke wagnerianus bloeide eigenlijk te vroeg en ik verwacht weinig of geen opbrengst. Als de zaden nu al blauw kleuren weet ik niet of dit al een teken van rijpheid is. Het lijkt me beter om ze voorlopig nog te laten zitten tot de bloeiwijze begint te verdrogen?
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Trachycarpus Fortunei in bloei

Berichtdoor Derksuh op 23 jun 2017 00:02

draco schreef:Je hoeft ze niet allemaal zelf te zaaien, Guy. ;) Ik had in 2015 een oogst van circa 4000 zaden T. wagnerianus. Ik heb er 40 van getest en de rest verkocht en vergeven. Dit jaar had ik 3 vrouwelijke palmen in bloei, maar de mannelijke wagnerianus bloeide eigenlijk te vroeg en ik verwacht weinig of geen opbrengst. Als de zaden nu al blauw kleuren weet ik niet of dit al een teken van rijpheid is. Het lijkt me beter om ze voorlopig nog te laten zitten tot de bloeiwijze begint te verdrogen?


Ik ben zeer benieuwd waarom je weinig of geen opbrengst verwacht? Zijn de "bolletjes" van de vrouwelijke plant dan nog niet aan het groeien geslagen? Hier ook aan het experimenteren en de "bolletjes" worden zeker wel groter, alleen zijn ze nog lang niet blauw. :)

ps. gave foto Palmguy!!
Derksuh
 
Berichten: 124
Geregistreerd: 30 mei 2016 15:02
10 bedankjes

Re: Trachycarpus Fortunei in bloei

Berichtdoor draco op 23 jun 2017 00:26

De 'bolletjes' of vruchtbeginsels zijn inmiddels afgevallen. In 2013 bloeiden de mannelijke en vrouwelijke wagnerianus gelijktijdig. Dat zorgde voor een prima oogst. Sindsdien was de bloei bij de mannelijk palm steeds te vroeg. Dit jaar was de bloeiwijze van matige kwaliteit en had dat gevolgen voor de stuifmeel opbrengst. Ook als de vruchtbeginsels in eerste instantie blijven zitten, wil dat nog niet zeggen dat er zaden worden gevormd. Bij een voorafgaande bloei van de vrouwelijk wagnerianus, vielen de vruchten uiteindelijk eraf omdat ze zo goed als zeker niet bestoven waren (of het moest van heel ver afkomstig zijn).
Bijlagen
Trachycarpus wagnerianus - oogst 2014.jpg
Trachycarpus wagnerianus - oogst 2014.jpg (193.59 KiB) 4764 keer bekeken
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Trachycarpus Fortunei in bloei

Berichtdoor Derksuh op 23 jun 2017 00:57

Ahaa interessant Draco! Hier staan 5 mannelijke en 1 vrouwlijke samen. De ene mannelijke was wat eerder dan de ander in bloei. Hopelijk meer succes op bevruchting van de vrouwelijke. Goed om te weten dat het blijven zitten van de "vruchtbeginselen" niet per direct leidt tot vruchten. Ik ga dit topic nauw volgen ;)
Derksuh
 
Berichten: 124
Geregistreerd: 30 mei 2016 15:02
10 bedankjes

Re: Trachycarpus Fortunei in bloei

Berichtdoor Dennis_S op 03 mei 2022 22:29

Dit jaar een recordaantal bloemkolven in mijn fortunei. De knoppen zitten op dik 3 m hoogte, dus een foto van onderen. Maar liefst elf kolven,
20220503_173231.jpg
20220503_173231.jpg (84.29 KiB) 2610 keer bekeken
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 31 gasten