Trachycarpus Fortunei in bloei

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Trachycarpus Fortunei in bloei

Berichtdoor lapalmeraie op 18 mei 2017 11:06

Ik wil niet moeilijk doen maar ik ben niet zo zeker dat dit een vrouwtje is?
Het is echter niet geweldig te zien op deze foto's. Vooral op die eerste, omgekeerde, vind ik de bloeiwijze wel erg breed voor een vrouwelijk exemplaar?
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14409
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
828 bedankjes

Re: Trachycarpus Fortunei in bloei

Berichtdoor draco op 19 mei 2017 00:58

lapalmeraie schreef:Ik wil niet moeilijk doen maar ik ben niet zo zeker dat dit een vrouwtje is?
Het is echter niet geweldig te zien op deze foto's. Vooral op die eerste, omgekeerde, vind ik de bloeiwijze wel erg breed voor een vrouwelijk exemplaar?


Vrouwen hebben bredere heupen. :D
Theoretisch beschouwd lijkt het mij functioneel wanneer in de vrouwelijke bloeiwijze de bloemen ruimer staan gerangschikt om de bestuiving effectief te doen plaatsvinden. Bovendien moet er voldoende ruimte zijn voor de zaadontwikkeling. Bij de mannelijke bloeiwijze lijkt me dit van minder belang en kunnen de bloemen dichter opeen staan en in groter getale om de kans op een succesvolle windbestuiving te vergroten. Ik heb 2 mannelijke planten staan, fortunei en wagnerianus die momenteel bloeiwijzen ontwikkelen. De vrouwelijke wagnerianus toont nog geen teken van activiteit en is ook meestal te laat. Ik zal deze keer speciaal letten op de bouw van de mannelijke en vrouwelijke bloeiwijzen.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6745
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
683 bedankjes

Re: Trachycarpus Fortunei in bloei

Berichtdoor lapalmeraie op 19 mei 2017 07:07

Niet nodig Han, we hebben het al op "papier" :D

http://palmvrienden.net/lapalmeraie/201 ... -vrouwtje/
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14409
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
828 bedankjes

Re: Trachycarpus Fortunei in bloei

Berichtdoor dangerrox op 19 mei 2017 08:30

Hoe kunnen jullie zien wat een mannelijke of vrouwelijke fortunei is?

Kunnen jullie op de volgende foto van mij zien of dit een mannelijke of vrouwelijke betreft:
Afbeelding
Afbeelding
dangerrox
 
Berichten: 45
Geregistreerd: 17 apr 2016 21:26
0 bedankjes

Re: Trachycarpus Fortunei in bloei

Berichtdoor lapalmeraie op 19 mei 2017 08:41

Heb je de bovenstaande link bekeken? ;)

Daar vind je redelijk wat voorbeelden, in verschillende bloeistadia van zowel mannelijke als vrouwelijke vloeiwijzen.

enkele vuistregels:

bij de mannelijke exemplaren:
- komt vroeger in het seizoen tot bloei
- de bloemknoppen zijn veel breder
- de bloeiwijzen zijn minder opgaand
- de bloeiwijzen geven en "wolliger" meer gesloten, compactere indruk)
- wanneer de bloemen open zijn, zie je duidelijk stuifmeel vallen wanneer je tegen de bloeiwijzen tikt

Nu is jouw bloeiwijze net in een stadium waarin het wat lastig is. Enkel het meer opgaande zou kunnen wijzen op een vrouwtje maar dat durf ik pas met 100% zekerheid te zeggen als ik ook een foto zie van de bloemknop ofwel wanneer de bloemen open gaan. ;)

Han haalde overigens eerder in dit topic al de logica aan. Dat is in de biologie inderdaad vaak een uitgangspunt. De natuurlijk vindt zelf altijd wel slimme aanpassingen aan de omgeving waardoor veel zaken gewoon logisch te verklaren zijn.
Hier ook, de Trachycarpus moet het waarschijnlijk hebben van windbestuiving. Dan is het uiteraard handiger dat de mannelijke bloem wat meer open en dus lager hangt, vatbaarder voor de wind. De vrouwelijke bloeiwijze heeft er dan weer baat bij om zo hoog en breed mogelijk te staan om de kans op het opvangen van pollen te verhogen. Slim gezien :thumb_up:
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14409
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
828 bedankjes

Re: Trachycarpus Fortunei in bloei

Berichtdoor draco op 19 mei 2017 10:40

lapalmeraie schreef:Niet nodig Han, we hebben het al op "papier" :D

http://palmvrienden.net/lapalmeraie/201 ... -vrouwtje/


Het was me ontschoten Niek. De link heb ik nu toegevoegd aan mijn reading list. :D

Bij de wagnerianus man zijn de bloemen al geopend, de meeldraden 3 stuks per bloem met de gepaarde helmknoppen zijn goed zichtbaar (1). De hangende bloeiwijze is te vergelijken met een 'penis pendula'. :mrgreen: Bij de vrouwelijke partner zijn de bloeiwijzen nog niet zo gevorderd (2). Over de fortunei (3) ben ik nog onzeker, maar vermoedelijk is dit ook een vrouw. Niek (?)

@dangerrox de afgebeelde palm is zeer waarschijnlijk een vrouw, maar je kunt dat zelf beoordelen. De mannelijke bloemen openen vrij snel en de meeldraden of het ontbreken ervan kun met het blote oog zien (foto 1).

groet,
Han
Bijlagen
Trachycarpus wagnerianus man.jpg
Trachycarpus wagnerianus man.jpg (220.38 KiB) 3892 keer bekeken
Trachycarpus wagnerianus vrouw.jpg
Trachycarpus wagnerianus vrouw.jpg (256.47 KiB) 3892 keer bekeken
Trachycarpus fortunei vrouw.jpg
Trachycarpus fortunei vrouw.jpg (240.61 KiB) 3892 keer bekeken
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6745
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
683 bedankjes

Re: Trachycarpus Fortunei in bloei

Berichtdoor lapalmeraie op 19 mei 2017 11:02

Moeilijk te zeggen Han. In het stadium van foto 2 is het verschil tussen man en vrouw zeer duidelijk maar in foto 3 komt de bloeiwijze er al uit en is de knop uiteraard altijd breder. Ik zou me hier eerder richten op het stadium vs tijdstip en gezien deze toch aanzienlijk achter ligt op de mannelijke wagnerianus zou ik ook zeggen een vrouwtje.

Kun je ook kruisen voor zaden van T. fortunei x wagnerianus zoals ik vorig jaar gedaan heb. :D
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14409
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
828 bedankjes

Re: Trachycarpus Fortunei in bloei

Berichtdoor rice op 19 mei 2017 12:30

Ok, hier mijn bijdragen..en hoor graag als iemand mijn vermoedens kan bevestigen..of niet:)
De grote trachy bloeit voor het tweede jaar en nu met 5 flinke trossen waarvan sommige onder eigen gewicht bezwijken. Hoogstwaarschijnlijk een man lijkt me.
Minder duidelijk is de kleinere trachy, eerste jaar bloei, enkel twee bloemen die iets later zijn begonnen. Als ik er tegenaan tik lijkt er weinig te gebeuren vooralsnog maar wellicht komt dat nog.


Trachycarpus fortunei 1 (tweede jaar bloei):
(mannelijk?)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Trachycarpus fortunei 2 (eerste jaar bloei):
(vrouwelijk?)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
rice
 
Berichten: 347
Geregistreerd: 21 apr 2014 14:37
Woonplaats: Noord-Brabant
33 bedankjes

Re: Trachycarpus Fortunei in bloei

Berichtdoor lapalmeraie op 19 mei 2017 12:37

Dat is ook een man. Je ziet de meeldraden duidelijk zitten ;)
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14409
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
828 bedankjes

Re: Trachycarpus Fortunei in bloei

Berichtdoor rice op 19 mei 2017 12:46

lapalmeraie schreef:Dat is ook een man. Je ziet de meeldraden duidelijk zitten ;)


damn.. :mrgreen:
bedankt!

Trouwens, kan het kloppen dat de verhouding man/vrouw vwb Trachycarpus ongelijk is?
Als ik het forum lees krijg ik de indruk dat de mannelijke trachies in de meerderheid zijn..
rice
 
Berichten: 347
Geregistreerd: 21 apr 2014 14:37
Woonplaats: Noord-Brabant
33 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 19 gasten