Speerrot voor de tweede keer

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Speerrot voor de tweede keer

Berichtdoor rice op 16 mei 2017 20:07

Een gezond exemplaar zou zonder probleem een gemiddelde winter moeten kunnen doorkomen. Het enige dat altijd helpt is beetje mulch rondom de stam om wortels te beschermen, en bovendien beter voor het bodemleven.

Ik heb af en toe wat beginnende speerrot na de winter bij jongere exemplaren maar dat mag geen naam hebben. Die enkele keer dat ik een speer verloren ben groeit er gewoon een nieuwe.
Hier geldt dat de planten zichzelf moeten zien te redden en dat gaat vooralsnog prima. Ze zullen vanzelf sterker worden wanneer ze ouder worden, en zo niet, helaas pindakaas denk ik dan maar.. :mrgreen:
rice
 
Berichten: 347
Geregistreerd: 21 apr 2014 14:37
Woonplaats: Noord-Brabant
33 bedankjes

Re: Speerrot voor de tweede keer

Berichtdoor Den Dave op 17 mei 2017 09:32

De palmen komen van 3 verschillende plaatsen dus dat ze zwak zijn kan aan mij liggen denk ik :x . Misschien dat ze nog verzwakt waren door de speerrot van vorig jaar en ik ze te weinig beschermd heb tijdens de winter.

Ik heb op you tube gezien dat de Amerikanen een flesje waterstofperoxide bij de speer kappen na de winter en bij de commentaren lees je dat ze zo al veel speerrot verholpen hebben. Heeft iemand daar ervaring mee hier?
Den Dave
 
Berichten: 37
Geregistreerd: 13 mei 2017 08:13
0 bedankjes

Re: Speerrot voor de tweede keer

Berichtdoor Den Dave op 22 mei 2017 22:37

image.jpeg
image.jpeg (169.27 KiB) 4170 keer bekeken
image.jpeg
image.jpeg (145.92 KiB) 4170 keer bekeken
image.jpeg
Grote met open blad in stam. Ik heb het blad vast met mijn vinger
image.jpeg (109.88 KiB) 4170 keer bekeken
image.jpeg
Kleine met gapend gat en rotte stengels
image.jpeg (162.63 KiB) 4170 keer bekeken
image.jpeg
Kleine met speer die op komt
image.jpeg (127.26 KiB) 4170 keer bekeken
Nog een update. De speer bij een van de kleine is er door aant komen. De kleine waarvan ik dacht die is er nog het beste uitgekomen heb ik nog de speer kunnen uittrekken want die zat super los en 2 bladeren knakte gewoon af omdat die van onder volledig gerot was. Nu ziet de palm er opeens het slechtse uit. Maar er komt een nieuwe speer uit dus die gaat het halen. Ik maak me vooral zorgen om de grote. Zou het kunnen dat het blad dat open gegaan is in de stam de speer blokkeert? Het ziet er allemaal zo krap uit.
Den Dave
 
Berichten: 37
Geregistreerd: 13 mei 2017 08:13
0 bedankjes

Re: Speerrot voor de tweede keer

Berichtdoor Bjorn. op 29 mei 2017 14:31

Waarschijnlijk komt het door het verkeerd beschermen van de palm, zo te zien gebruikte je geen ademend materiaal. Gebruik ook geen noppenfolie, steeds hoor ik mensen dit advies geven. Dit ademt namelijk ook niet, alleen te gebruiken bij uitzondering (-10) van 1/2 nachten en uiteraard vaker ontluchten. Ik gebruikt al jaren fleece doeken zoals hieronder, alleen de onderkant is niet beschermt omdat de palmen te hoog zijn. Al gebruik ik de grootste maat, als de groeikop maar beschermd blijft. Het liefst droog bij temperaturen onder nul, anders wat extra vliesdoeken erin proppen en ontluchten als het kan. De wortels bescherm ik eigenlijk nooit, of het moet constand vriezen een aantal dagen lang.

Afbeelding
Bjorn.
 
Berichten: 194
Geregistreerd: 14 aug 2011 19:48
5 bedankjes

Re: Speerrot voor de tweede keer

Berichtdoor Eduard op 29 mei 2017 14:46

Bij deze palmen gebruik ik helemaal geen bescherming en nog nooit speerrot gehad, wel dit jaar bij de phoenix cannariensis, maar dat is een ander verhaal ;)
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10298
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
998 bedankjes

Re: Speerrot voor de tweede keer

Berichtdoor Bjorn. op 29 mei 2017 14:49

Eduard schreef:Bij deze palmen gebruik ik helemaal geen bescherming en nog nooit speerrot gehad, wel dit jaar bij de phoenix cannariensis, maar dat is een ander verhaal ;)


Geen rode palmkevers hoop ik voor je..? :)
Bjorn.
 
Berichten: 194
Geregistreerd: 14 aug 2011 19:48
5 bedankjes

Re: Speerrot voor de tweede keer

Berichtdoor Den Dave op 29 mei 2017 15:10

Ja mijn fout was die hoes errond doen waar vocht door kan en daardoor misschien een nog vochtigere omgeving werd. Ze waren misschien nog wat verzwakt door vorig jaar. Maar ze hebben het allemaal gehaald. Ik zag plots dat alle cuprex poeder omhoog kwam en nu is de speer al komen piepen. Ik heb dit jaar weer geluk gehad. Deze winter ga ik ze een afdakje geven en een jute zak en hopen dat ze er mooi doorkomen dees keer. Ik zal straks nog wat foto's hier zetten. Ik heb wel weer heel wat bijgeleerd nu :)
Den Dave
 
Berichten: 37
Geregistreerd: 13 mei 2017 08:13
0 bedankjes

Re: Speerrot voor de tweede keer

Berichtdoor Den Dave op 29 mei 2017 15:13

De hoes was gewoon fleece doek van de Aldi of vancranenbroek
Den Dave
 
Berichten: 37
Geregistreerd: 13 mei 2017 08:13
0 bedankjes

Re: Speerrot voor de tweede keer

Berichtdoor draco op 29 mei 2017 21:25

Een ademende hoes biedt enige bescherming tegen uitdroging door zon en vrieswind. De klassieke methode voor bescherming van deze palm was een rietmat. Maar ook dat houdt de vorst niet tegen. De rietmatten liggen hier nog steeds op voorraad maar zijn pas zinvol vanaf -10°C en dan is het moeilijk inpakken. Eens in de zoveel jaren gaat het mis en gaan er hier exemplaren door vorst verloren. Dat gebeurde in 1985, 1997 en de winters van 2009 - 2012.
Spijtig maar dan plant ik wel weer een nieuwe.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Speerrot voor de tweede keer

Berichtdoor Dennis_S op 29 mei 2017 22:15

Ik bescherm al vele jaren met al dan niet dikke lagen noppenfolie en dat gaat eigenlijk al vele jaren prima. De truc is inderdaad dat je ventilatie mogelijk maakt. Een opening aan de bovenkant (afgeschermd tegen regenval), een opening aan de onderkant en een vorm van verwarming. Warme lucht met vocht verdwijnt via de opening bovenin en verse lucht komt via de onderkant weer naar binnen. Een beetje warmte is wat mij betreft essentieel om een luchtstroom, hoe klein ook, op gang te houden. Sluit je de boel af, dan gaat het mis. Ook zonder verwarming wordt het risico groter. De grotere exemplaren krijgen hier een hok van golfplaten. Chamaerops kan namelijk best tegen koude, maar niet tegen vocht. Bij mij in de regio is het echt noodzakelijk te beschermen tegen vocht en koude, anders is het vroeg of laat foute boel.
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 23 gasten

cron