Speerrot voor de tweede keer

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Speerrot voor de tweede keer

Berichtdoor Den Dave op 15 mei 2017 13:32

IIk heb hier 2 fortuneis staan en 3 wagnerianussen in volle grond. Vorig jaar heeft de sneeuw in april mij verrast en had ik speerrot in alle palmen buiten 1 en ik heb ze allemaal kunnen redden.

Dit jaar heb ik dus in de winter een hoes erover gedaan en die weer verwijderd bij gewoon weer en ook als het ging stormen met rukwinden zodat het niet gaat vliegen.

Nu heeft het 3x gevroren in april en ik heb er telkens een hoes over gedaan. Ik vond het raar dat 2 wagnerianussen zo gelig kleurden dus had ik ze eerst bemest met koemest wat bloed en beendermeel en magnesium.

Wat ik ook raar vond was dat het blad open ging terwijl die nog in de stam zat en na wat rondspeuren hier blijkt dat dat wel kan gebeuren na een traumatische ervaring (speerrot vorig jaar). Dus ik dacht da komt wel goed dan. Tot ik dit weekend zag dat de speer er toch raar uitzag en toen kon ik hem er vlotjes uittrekken. Mijn grotere wagnerianus moest ik iets harder trekken maar kwam ook los heel vochtig en stinkend van onder. En nog ene die toch nog vast bleef zitten maar ik heb toch al een groei van 2 cm gezien dus voor die vrees ik niet echt.

Nu heb ik er direct cuprex bijgedaan en een hoes erover en het begon daarna hard te regenen. Blijkt dat die fleece hoes of wat het ook is toch water doorlaat en ze waren weer kletsnat. Dus heb ik ze met een haardroger op lichte stand droog proberen te blazen, talk poeder erin en weer wa cuprex en nu heb ik er vuilniszakken over gedaan die ik er bij droog weer afhaal.

Mijn 2 kleine wagnerianussen gaan het wel halen denkt ik maar de grote word afwachten want de speer zat toch redelijk diep nog. Da word bang afwachten. De grote is wel nog mooi groen tot nu toe. Mijn fortuneis hebben het wel goed :cry: gehaald.

Nu is mijn vraag wat kan ik doen om speerrot te voorkomen? Want als het nog een 3de keer gaat gebeuren gaat er toch echt iets sneuvelen. Ik gok dat het vooral komt door vrieskou eind april. Moet ik anders een permanent afdakje maken van november tot mei? Ik heb nu een grotere fortunei besteld en ik zou echt balen als die kapot zou gaan aan speerrot.

Sorry voor de lange tekst :lol: .Dit is mijn eerste post hier op dit geweldig forum en ik denk dat hier nog veel ga komen aangezien ik niet genoeg kan krijgen van tropische planten!
image.jpeg
Hoes kleine wag
image.jpeg (60.2 KiB) 4989 keer bekeken
image.jpeg
Kleine wag
image.jpeg (70.78 KiB) 4989 keer bekeken
image.jpg
Grotere wag
image.jpg (99.31 KiB) 4989 keer bekeken
image.jpg
Grotere wag met blad open in stam
image.jpg (11.87 KiB) 4989 keer bekeken
image.jpeg
Met vuilniszakhoes
image.jpeg (126.02 KiB) 4989 keer bekeken
Den Dave
 
Berichten: 37
Geregistreerd: 13 mei 2017 08:13
0 bedankjes

Re: Speerrot voor de tweede keer

Berichtdoor Ivan op 15 mei 2017 15:34

Wellicht zijn die hoezen/zakken ook niet ideaal?


Mijn voorkeur zou qua bescherming uitgaan naar een hokje van bv noppenfolie en een golfplaatje erop. Zou voor de wintermaanden mortwn volstaan. Dat graadje vorst van april mag geen naam hebben voor zulke plantjes
Ivan
 
Berichten: 1041
Geregistreerd: 31 aug 2011 08:51
65 bedankjes

Re: Speerrot voor de tweede keer

Berichtdoor Den Dave op 15 mei 2017 16:11

Ik dacht dat die hoezen water tegenhielden en ademde maar ik heb vorige week gemerkt dat er toch water door komt.

Is het niet zo dat een palm zijn eigen afhard voor de winter begind? En dat die dan in april bij mooi weer terug gaat starten zodat vrieskou eens zo hard aankomt voor de palm? Net zoals mijn buxus die al nieuwe blaadjes had en nu plat liggen door het vriezen. Iemand zei tegen mij dat ik ze niet te hard moest verwennen daarom dat ik enkel een hoes errond deed als het ging vriezen. In princiepe zien ze ook mooi door de winter geraakt op het speerrot na :/
Den Dave
 
Berichten: 37
Geregistreerd: 13 mei 2017 08:13
0 bedankjes

Re: Speerrot voor de tweede keer

Berichtdoor erna op 15 mei 2017 16:36

Bij een normale winter moeten Trachycarpus fortunei en Wagnerianus niet beschermd worden.
Echt afharden doet een palm niet, er worden in de zomers suikers aangemaakt, zodat hij wat sterker staat. Je kan hem wel wat helpen overwinteren door voor de winter patentkali te strooien.
En het is zoals Ivan zegt : enkele graden vorst hebben helemaal geen invloed op deze palmen Bij ons staan er hele kleintjes in de grond, en worden nooit beschermd. Wanneer had je deze geplant ? In het voorjaar van 2016 ?

groetjes, Erna
erna
 
Berichten: 3305
Geregistreerd: 07 maart 2010 16:14
Woonplaats: Keiem-Diksmuide
374 bedankjes

Re: Speerrot voor de tweede keer

Berichtdoor Den Dave op 15 mei 2017 17:22

Ze staan er al 3 jaar in volle grond en de kleine wagnerianussen zijn gekweekt in België. De grote heb ik van palmen uit Rotterdam. De eerste winter hebben ze mooi overleeft. Het is pas sinds vorig jaar dat er iets mis gegaan is. En nu dit jaar weer.
Den Dave
 
Berichten: 37
Geregistreerd: 13 mei 2017 08:13
0 bedankjes

Re: Speerrot voor de tweede keer

Berichtdoor rice op 15 mei 2017 23:17

Inderdaad, beschermen bij zulke zachte winters is echt onnodig, helemaal als de planten al jaren in de volle grond staan.
Een beetje speerrot kan gebeuren af en toe maar groeit er normaal gesproken snel uit in de loop van het seizoen. Dat ze nog leven ligt dus niet aan die hoezen:)
Hier staan meerdere trachies en waggies in volle grond en pot in alle formaten, zaailing tot 3 meter en ik bescherm amper, slechts laag blad rondom stam tegen vorst in de grond. Bij aanhoudende vorst overdag (zeg tenminste 4 dagen constant vorst) schuif ik potten tegen de gevel of even in de schuur.
Sneeuw klop ik eraf als het daarna hard gaat vriezen.
Kortom, de planten moeten het een heel eind zelf doen en dat gaat prima. Ik denk dat je met zo'n hoes meer problemen op je hals haalt bij Trachycarpus zolang we geen echte winter hebben.

Wagnerianus heeft kortere bladstelen en opent hier ook z'n blad wat eerder..
rice
 
Berichten: 347
Geregistreerd: 21 apr 2014 14:37
Woonplaats: Noord-Brabant
33 bedankjes

Re: Speerrot voor de tweede keer

Berichtdoor Willem1 op 15 mei 2017 23:47

Allereerst welkom op dit forum! Zoals enkele leden hiervoor al schreven: een trachy moet je niet beschermen in de winter, tenzij de temperturen onder de -10 komen samen met een doorstaande vries-wind. Het gevolg is dat het blad dan geen vocht meer kan vasthouden en gevriesdroogd wordt, de plant verzwakt en de speer gaat rotten....

Trek bij -10 met harde wind een fleece-jas over de kop van de palm en bescherm de wortels met een pak houtsnippers. Is het windstil dan kan de palm zonder fleece-jas "gemakkelijk" -15 aan. Blijf wel denken aan de wortels bij deze temperaturen, voorkom dat de vorst te diep de grond in gaat.

Over tranchy's gesproken....de ene is de andere niet. Een Trachy uit Spanje/Italië of een Trachy uit Zwitserland (Ticino)? Daar kan qua winterhardheid veel verschil in zitten. Mijn Trachy's komen uit het zuiden van Zwitserland, zo nu en dan neem ik Trachy van de bouwmarkt mee, of een new form of een takil (bij de kweker)..... Helaas, ze kunnen qua winterhardheid niet op tegen de Zwitsers.

Je schrijft dat je niet genoeg krijgt van tropische planten. Mooi;-) Dan is het nu tijd om te investeren in je sub-tropische border. Zorg ervoor dat je palmen "op gaan" in de border, dus plant wat bamboe, choisya ternata en wat fatsia's. De komende winter zullen je Trachy's door deze bladhoudende planten eveneens extra beschermd worden. Succes!!

www.vista-verde.nl
Avatar gebruiker
Willem1
 
Berichten: 82
Geregistreerd: 19 feb 2012 17:39
Woonplaats: Beilen
5 bedankjes

Re: Speerrot voor de tweede keer

Berichtdoor Den Dave op 16 mei 2017 09:51

Alvast bedankt voor jullie reacties! Ik heb vorige week Fargasia jiuzhaigou gekocht bij kimmei. Omdat ik hier gelezen had dat ze heel goed tegen de winter kunnen en ik moet zeggen ik vind ze nu al geweldig :D. Ik heb ook 2 musa basjoos op de vensterbank staan eens ik mijn terras af heb gaan ze de grond in. En ik heb 2 x chamaerops humilis van de Aldi (hopelijk valt de kwaliteit mee). Ook wat pampasgras en diamant gras. Nu was ik ook aant kijken voor wat cannas maar blijkbaar is er een erg virus aant rondgaan en die ik wil(bruin rood) zijn moeilijk te vinden in de buurt. Een paar yucca's wil ik ook nog. Misschien wel een colocasia ipv canna. Ik ga de planten die Willem zei ook eens opzoeken. Maar waar ik eigenlijk naar zoek is iemand die ook speerrot heeft gehad en dan iets heeft gedaan waardoor die dat niet meer heeft. Het rare vind ik is dat mijn fortunei die dezelfde bescherming heeft gehad en meer in de wind ( ik wist toen nog niet dat ze juist niet in de wind mochten staat) geen speerrot heeft dees keer. Ik heb zelfs cuprex preventief gebruikt toen de winter begon.Ik heb hier al verschillende toppics gelezen maar niemand verteld bijna of hun acties erna de speerrot voorkomen. Enkel welke behandeling en of ze het wel of niet gehaald hebben. Ik heb hier ook gelezen van speerrot bij beschutte palmen. Ik ga volgende winter alvast een afdakje maken zoals Ivan zei. Maar het zou fijn zijn als ik wist wat speerrot veroorzaakt zodat ik er iets aan kan doen. Groetjes David
Den Dave
 
Berichten: 37
Geregistreerd: 13 mei 2017 08:13
0 bedankjes

Re: Speerrot voor de tweede keer

Berichtdoor Den Dave op 16 mei 2017 13:20

Ik lees nu pas het bericht van Rice :x. Heb jij ooit een palm verloren aan speerrot? Of zijn ze er allemaal doorgeraakt? Ik heb 7 trachies in totaal , 2 in een pot die ik in het speelhuisje van de kinderen gezet heb en daar is niks aan.
Den Dave
 
Berichten: 37
Geregistreerd: 13 mei 2017 08:13
0 bedankjes

Re: Speerrot voor de tweede keer

Berichtdoor Ivan op 16 mei 2017 15:07

Speerrot komt door vocht in de top van de palm in de periode dat de groei stilstaat. Ik heb niet het idee dat dit nu hét zwakke punt is, ik gok eerder dat het zwakkere planten zijn of slechte conditie. Ik zou er niks asn doen enkel droogmaken en houden.
Ivan
 
Berichten: 1041
Geregistreerd: 31 aug 2011 08:51
65 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 21 gasten