wortels Trachycarpus fortunei

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

wortels Trachycarpus fortunei

Berichtdoor ick op 16 mei 2017 22:52

Sinds 3 jaar heb ik mijn inmiddels dik 20 jaar oude Trachucarpus fortunei in een bak zonder bodem -dus in de volle grond- gezet. Vlak tegen een gevel (afstand stam - gevel een centimeter of 30). De palm heeft een stam van ongeveer 2 meter en een volle kroon.
Nou viel me laatst op dat er achter de palm een dunne maar lange scheur in de muur zit. Ik weet niet of die er al lang zit of dat dit nieuw is. Ik vraag me af of dit kan worden veroorzaakt door de wortels van de palm. Zou het kunnen dat die de fundering aantasten?
Heeft iemand een idee? Als het namelijk zo is, dan zit er niets anders op dan de palm weg te halen om verdere schade te voorkomen. Maar tegelijkertijd is het een oud pand (125 jaar) dus de scheur zou ook door een andere reden veroorzaakt kunnen worden.
Ik heb er op gegoogled, maar kom alleen schadeverhalen tegen van loofbomen met grote dikke wortels.

groet, rick
ick
 
Berichten: 714
Geregistreerd: 01 sep 2010 15:34
Woonplaats: NL-Utrecht
71 bedankjes

Re: wortels Trachycarpus fortunei

Berichtdoor draco op 17 mei 2017 00:31

De wortels van een palm ondergaan geen secundaire diktegroei anders dan bij hogere planten zoals bomen. In het laatste geval kunen de wortels druk gaan uitoefenen op bebouwing of fundering. De scheur is de muur kan dus niet door de palm zijn veroorzaakt.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6744
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
683 bedankjes

Re: wortels Trachycarpus fortunei

Berichtdoor ick op 17 mei 2017 22:17

Laat dat nou precies zijn wat ik heel graag wilde horen! Dank voor je snelle antwoord.
Het leek me al wel, want de bak waar de palm in staat geeft geen krimp en daar zitten toch de meeste wortels in vermoed ik. En ik had ook al wel begrepen dat palmen geen diktegroei ontwikkelen in hun wortels, maar twijfelde toch wel bij het zien van de (hele dunne) scheur.
Blijft de palm nog lekker een tijdje staan, hoewel die wel erg groot wordt voor mijn minituintje...

ik slaap weer rustig!
groet, rick
ick
 
Berichten: 714
Geregistreerd: 01 sep 2010 15:34
Woonplaats: NL-Utrecht
71 bedankjes

Re: wortels Trachycarpus fortunei

Berichtdoor draco op 18 mei 2017 00:41

Plantenkuipen kunnen overigens wel uitscheuren onder invloed van de druk van de adventiefwortels. Dat is dan een gevolg van de dichte massa. Het gebeurt vooral bij soorten die excessief veel wortels produceren zoals Chamaerops, Livistona australis en Phoenix canariensis in geval van klemzitten in de kuip. In de meeste gevallen zal de kluit zichzelf omhoogdrukken. In de volle grond hoef je hier niet beducht voor te zijn.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6744
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
683 bedankjes

Re: wortels Trachycarpus fortunei

Berichtdoor ick op 21 mei 2017 14:07

en dat was nog mijn enige twijfel (en die heb je nu ook nog weggenomen ;-)!

dank!
rick
ick
 
Berichten: 714
Geregistreerd: 01 sep 2010 15:34
Woonplaats: NL-Utrecht
71 bedankjes


Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 21 gasten