Welke soort Palm?

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Welke soort Palm?

Berichtdoor Talllie op 23 mei 2017 21:42

Goedenavond,

Vraagje voor de geleerden hier onder ons, wie herkend onderstaande palm met dichte bladeren?


Afbeelding

Afbeelding
Talllie
 
Berichten: 56
Geregistreerd: 26 maart 2017 21:29
0 bedankjes

Re: Welke soort Palm?

Berichtdoor rice op 23 mei 2017 22:17

Washingtonia Robusta?
rice
 
Berichten: 347
Geregistreerd: 21 apr 2014 14:37
Woonplaats: Noord-Brabant
33 bedankjes

Re: Welke soort Palm?

Berichtdoor Rob op 23 mei 2017 22:19

Yup. Je hebt je eerste echt gesplitste blad zo lijkt het Tallie!

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11280
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1115 bedankjes

Re: Welke soort Palm?

Berichtdoor Talllie op 23 mei 2017 22:40

Als zaaiing opgevoed door de moeder van 1 van mijn palmvrienden hier uit de flat, nu in de volle grond gezet, hij was dik en dik door geworteld. In de winter goed beschermen? En wat zijn de eventuele verzorgingstips?

gr
Talllie
 
Berichten: 56
Geregistreerd: 26 maart 2017 21:29
0 bedankjes

Re: Welke soort Palm?

Berichtdoor daniell op 24 mei 2017 03:18

Talllie schreef:Als zaaiing opgevoed door de moeder van 1 van mijn palmvrienden hier uit de flat, nu in de volle grond gezet, hij was dik en dik door geworteld. In de winter goed beschermen? En wat zijn de eventuele verzorgingstips?

gr


Ik ben bang dat de Washingtonia verre van winterhard is. Alleen met uitgebreide bescherming, drooghouden+warmtekabel+inpakken is het het waard. Jonge plantjes kunnen zelfs geen enkele vorst hebben. Volwassen exemplaren maximaal -6 indien kurkdroog, maar in Nederland minder. Zelfs een mildere winter in Nederland is zonder bescherming dodelijk. Ik zou hem in een pot laten en in de winter vorstvrij overwinteren op een koele plaats. Het blijft wel een van de mooiste palmen. Hij komt van oorsprong uit de woestijn van Mexico/California.

Meer info en foto's. Dan zul je de palm ook beter herkennen:
http://palmvrienden.net/lapalmeraie/200 ... a-robusta/

In Nederland is eigenlijk alleen Trachycarpus winterhard, dat komt doordat deze enerzijds strenge vorst goed kan hebben en anderzijds ook goed tegen vocht kan. De uit de loofbossen van de VS afkomstige Sabal minor en rhapidophyllum hystrix zijn ook het proberen waard. Zuid-Amerikaanse Butia's zouden het enkele milde winters kunnen volhouden, maar zonder bescherming ook uiteindelijk bezwijken.

Ik denk dat de enige plekken in Noord-Europa waar het het proberen waard is met een Washingtonia een Londense stadstuin is, of de Britse zuidkust en Frans Bretagne. In Cornwall zie je vaak ook nog wel Phoenix Canariensis en Washingtonia, maar ook daar is het op het randje. In Nederland is het helaas te veel gevraagd.

In Zuid-Europa zie je hem vanaf Zuid-Frankrijk. Daar is hij naar mijn mening overbeplant, vanwege de groeisnelheid en het feit dat hij redelijk resistent is tegen ziektes veroorzaakt door de palmmot en kever. Veel Phoenixen worden door Washingtonia vervangen. Echter is Washingtonia ook in Zuid-Frankrijk op het randje. Daar vriest het eens in de tien jaar toch ook enkele graden en indien beneden -6 wordt het ook tricky. Hij wordt daar vaak ook steeds weer opnieuw aangeplant omdat ze relatief goedkoop zijn.
daniell
 
Berichten: 250
Geregistreerd: 19 jun 2016 00:18
Woonplaats: Amsterdam
6 bedankjes

Re: Welke soort Palm?

Berichtdoor leroy op 24 mei 2017 12:16

sommige lukt het deze te beschermen en door de winter heen te krijgen, echter lukt het de meeste mensen niet. Ikzelf heb 3 jaar deze in de volle grond gehad maar helaas toch het loodje gelegd. Het is een snelgroeier die van flink water houdt in de zomer!
groet
www.lelepalms.jouwweb.nl, shantung-kuntao.jouwweb
leroy
 
Berichten: 853
Geregistreerd: 04 nov 2011 11:19
62 bedankjes

Re: Welke soort Palm?

Berichtdoor Rob op 25 mei 2017 01:11

Ik doe ook al weer enkele jaren Washy in grond - ook nog net zo groot (maar iets groter dan deze).
Torentje bouwen werkt hier al weer een winter of 3:
Vliesdoek + Lichtsnoer/verwarmingskabel + Bamboemat + puinzak en emmer op de kop. In geval <0 bijverwarmen. In geval <-3 toren in meerdere ;agen krimpfolie indraaien.

Ik heb vorige week 2 grotere washy in de grond gefrommeld (2m hoog, 50 cm stam), ga identieke techniek toepassen.

Belangrijkste is: washy kost weinig dus een experiment (om te leren beschermen) is te doen.
Klinkt wellicht wat oneerbiedig ten opzichte van de plant, maar liever een Washy kwijt dan een Butia of zo.

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11280
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1115 bedankjes

Re: Welke soort Palm?

Berichtdoor draco op 25 mei 2017 01:15

daniell schreef:In Zuid-Europa zie je hem vanaf Zuid-Frankrijk. Daar is hij naar mijn mening overbeplant, vanwege de groeisnelheid en het feit dat hij redelijk resistent is tegen ziektes veroorzaakt door de palmmot en kever. Veel Phoenixen worden door Washingtonia vervangen. Echter is Washingtonia ook in Zuid-Frankrijk op het randje. Daar vriest het eens in de tien jaar toch ook enkele graden en indien beneden -6 wordt het ook tricky. Hij wordt daar vaak ook steeds weer opnieuw aangeplant omdat ze relatief goedkoop zijn.


Washingtonia groeit ook in de Languedoc. Oude exemplaren van W. filifera overleefden er allen de winter van 1985/86 (-12 à -15 °C). W. robusta verdraagt aanzienlijk minder vorst, al vanaf matige vorst (-6 à -7°C) gaat het blad verloren. Wanneer je in onze regionen Washingtonia wilt uitproberen, kun je beter een filifera aanplanten.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Welke soort Palm?

Berichtdoor daniell op 25 mei 2017 02:48

draco schreef:
daniell schreef:In Zuid-Europa zie je hem vanaf Zuid-Frankrijk. Daar is hij naar mijn mening overbeplant, vanwege de groeisnelheid en het feit dat hij redelijk resistent is tegen ziektes veroorzaakt door de palmmot en kever. Veel Phoenixen worden door Washingtonia vervangen. Echter is Washingtonia ook in Zuid-Frankrijk op het randje. Daar vriest het eens in de tien jaar toch ook enkele graden en indien beneden -6 wordt het ook tricky. Hij wordt daar vaak ook steeds weer opnieuw aangeplant omdat ze relatief goedkoop zijn.


Washingtonia groeit ook in de Languedoc. Oude exemplaren van W. filifera overleefden er allen de winter van 1985/86 (-12 à -15 °C). W. robusta verdraagt aanzienlijk minder vorst, al vanaf matige vorst (-6 à -7°C) gaat het blad verloren. Wanneer je in onze regionen Washingtonia wilt uitproberen, kun je beter een filifera aanplanten.


Interessant Draco, maar er wordt ook veel Robusta daar aangeplant voor zover ik weet. Rondom Narbonne zie je nauwelijks Filifera. Bijna alleen maar Robusta. Of hybrides (veel hybrides, zuivere zijn er haast niet meer daar). Weet je zeker dat dat klopt? Filifera kan namelijk meer vorst hebben, maar dat is onder kurkdroge omstandigheden. Ik dacht Filifera's maximaal -8 aankonden..... In Nederland sowieso minder vanwege de nattigheid. Er zijn weer mensen die juist Robusta aanraden omdat die misschien minder vorst aan kan maar meer vocht. Ik zou me in elk geval niet wagen aan een Washi. Heel misschien in Zeeland aan de kust op een zuidmuur beschut, met uitgebreide bescherming in elke winter. Maar ook daar kun je uit gemakzucht veel beter voor Trachycarpus gaan. Inderdaad niet de tropische sfeer die een Washi heeft, maar Trachy's in combi met wat mooie Yucca's doen ook veel goed ;)
daniell
 
Berichten: 250
Geregistreerd: 19 jun 2016 00:18
Woonplaats: Amsterdam
6 bedankjes

Re: Welke soort Palm?

Berichtdoor draco op 25 mei 2017 11:06

Hoe de situatie daar actueel is, weet ik niet Daniell. Deze informatie haal ik uit het boek La Connaissance des Palmiers - Culture et Utilisation van Pierre-Olivier Albano, uitgave Édisud 2002.
Praktische handboeken over de cultuur van Palmen en Yucca 's in onze contreien:
Winterharte Palmen - in Mitteleuropa erfolgreich auspflanzen, pflegen und überwinteren, van Mario Stähler en Tobias W. Spanner - Medemia 2007). Hierin worden ervaringen in Duitsland en Griekenland vermeld waarbij onder strikt droge omstandigheden W. filifera respectievelijk -10 °C (afgeschermd) en -12 °C goed doorstonden. Terwijl de robusta al vanaf -6°C het blad verloor. De langzamer groeiende filifera heeft meer zomerwarmte nodig, is lastiger te vinden en duurder in aanschaf.
Yucca & Co - Winterharte Wüstengarten in MItteleuropa anlegen und Pflegen, door Thomas Boeuf - Medemia 2005
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes


Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten