washingtonia robusta

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: washingtonia robusta

Berichtdoor Bermuda op 01 jul 2017 23:15

francies schreef:Hallo Bermuda,
Even berekenen 288w maal gemiddeld 10u werken per dag en toch een minimum van 100 dagen( november, december, januari) , oei ik kom reeds op 288.000 W of 288 KWatt, Als je gemiddeld rekent op 3/4 verbruik nacht en 1/4 dag kom ik op een som van 16.7€ elektriciteit en 46.31€ kosten(België) , een totaal van 63€ voor twee planten. Hopelijk duurt de winter dan toch niet te lang en we spreken wel maar om twee planten te beschermen, dan nog te zien hoe groot de planten zijn en zijn bijkomende bescherming. Is wel wat meer als enkele tientjes zoals ik hier gelezen heb hé.
Saluutjes, toch bedankt voor de link.


Graag gedaan. Bedankt voor de rekensom :)
Bermuda
 
Berichten: 192
Geregistreerd: 26 jul 2014 22:33
Woonplaats: Utrecht
25 bedankjes

Re: washingtonia robusta

Berichtdoor Dennis_S op 02 jul 2017 13:35

Ik verwarm nu ook bijna alle planten met warmtekabels. Die zijn elke 7,5 m lang en 100W vermogen. Aan het einde zit een thermostaat die er voor zorgt dat de kabel aanslaat bij +3 en afslaat bij +5. Zo'n kabel verbruikt natuurlijk alleen 100W per uur als deze aanslaat.

En om te voorkomen dat de kabel om de haverklap aanslaat gebruik ik dik bubbelplastic. En ik zorg ervoor dat de ruimte tussen de plant en de verpakking minimaal is, zodat zo min mogelijk lucht wordt verwarmd. Er moet wel enige ruimte zijn om lichtcirculatie mogelijk te maken. Daarom maak ik altijd een opening bovenin de verpakking waaruit verwarmde lucht (met vocht, want warme lucht kan meer vocht bevatten) de verpakking kan ontsnappen. En een kleine opening onderin via waar verse buitenlucht de boel binnenin kan verversen. omdat de temps schommelen tussen +3 en +5 is de luchtcirculatie minimaal, maar voldoende om alles in de verpakking kurkdroog te houden.

En als dit dan allemaal perfect is geregeld, dan is het verbruik echt heel beperkt. Afgelopen winter was het verbruik voor zes kabels bij circa 5 graden onder 0 gemiddeld over een etmaal circa 50 W per uur. Op koude winderige dagen wat meer en op windstille warmere dagen minder. Het wisselt natuurlijk per dag, afhankelijk van temperatuur en wind, maar ik had voor deze zes kabels afgelopen winter in totaal circa 150 kW aan extra verbruik, wat neerkomt op bijna 50 euro. En we hadden toch een redelijk gemiddelde winter.

Het komt er op neer dat je de kosten heel erg acceptabels kunt houden als je de te verwarmen ruimte minimaal houdt en ventileert. Zonder ventilatie wordt de lucht in je verpakking te vochtig wat slecht is voor je plant, maar wat ook zorgt voor extra kosten. Het kost namelijk veel meer energie om vochtige lucht te verwarmen dan droge. En bij vorst is de lucht vaak erg droog wat je dus moet benutten door te ventileren.

Het is even uitzoeken wat voor je werkt. Als je zo op de grens balanceert als ik doe, kun je heel veel geld besparen maar bij mijn Washingtonia had ik geen goede ventilatie. Door aan aanlegfout miste ik een opening onderin en kwam pas laat in de winter er achter dat het veel te vochtig was. met als gevolg veel beschadigd blad. Gelukkig herstelt dat snel, maar ik heb toch dit voorjaar lang tegen een lelijke plant aan moeten kijken. De bladeren van Washingtonia worden echt enorm, dus dat is lastig in een smalle koker te verpakken. Dat gaat bijvoorbeeld met Phoenix weer veel beter. Om dit te ondervangen heb ik nu een weerstation gekocht met in totaal acht sensoren die de temperatuur en de luchtvochtigheid meten. Komende winter hang ik in elke verpakking een sensor op en kan ik dat vanuit mijn luie stoel controleren.

Kortom, het is een verademing om met warmtekabels met ingebouwde thermostaat te werken omdat je daarmee, mits goed ingepakt, planten goedkoop en gaaf de winter dor kunt helpen. Voorheen deed ik alles met warmtelampen en straalkachels, maar dat is pas echt onbetaalbaar als je hobby groter wordt. Ik kan in ieder geval concluderen dat ik de kosten voor de aanschaf van de warmtekabels en de sensoren er in de komende twee jaar uit heb.
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Re: washingtonia robusta

Berichtdoor francies op 09 jul 2017 08:22

dank je voor de inlichtingen. Deze berekening moet ik zeker ook eens maken, maar....
Je spreekt van zes kabels , maar ik heb veel meer planten om te beschermen, 6 Phoenixen (die momenteel meer als 3 meter hoog zijn) 4 cycassen (de kleine gaan binnen) 3 boomvarens, 4 Washintonia"s, 4 Guadalupe palmbomen, 4 vuurpalmen de rest gaat in de koepel waar dan de meeste plaats wordt ingenomen door de bananenplanten (dwarf Cavendisch) ik weet dus niet of dit goedkoper gaat worden dan alles in een grote koepel plaatsen en de koepel te verwarmen, wat denk jij? (de 2de koepel wordt 4m x 4m x 3m hoog).
Saluutjes.
francies
 
Berichten: 16
Geregistreerd: 23 apr 2017 11:55
0 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 19 gasten