trithrinax acanthocoma in Zuid-Frankrijk aan het strand

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

trithrinax acanthocoma in Zuid-Frankrijk aan het strand

Berichtdoor daniell op 20 jun 2017 13:09

Denken jullie dat deze een geschikte strandpalm is? Ik wil hem planten omdat hij resistent tegen de palmmot en kever is. Maar kan hij tegen een strandzandgrond met slechts een laagje donkere aarde en aanhoudende droogte?
daniell
 
Berichten: 250
Geregistreerd: 19 jun 2016 00:18
Woonplaats: Amsterdam
6 bedankjes

Re: trithrinax acanthocoma in Zuid-Frankrijk aan het strand

Berichtdoor draco op 21 jun 2017 15:07

Als de kweekomstandigheden van Trithrinax acanthocoma en - brasiliensis vergelijkbaar zijn,
dan lijkt het strand mij ongeschikt omdat de brasiliensis een geringe zout tolerantie heeft. Deze palm kan wel goed tegen droogte en verdraagt onder die voorwaarde redelijk wat vorst.
Over de naamgeving en het onderscheid tussen deze 2 soorten is tot nu nogal het nodige te doen geweest.
http://www.palmtalk.org/forum/index.php ... ung-palms/
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: trithrinax acanthocoma in Zuid-Frankrijk aan het strand

Berichtdoor daniell op 21 jun 2017 17:28

En wat als de palm in een dikke laag aarde wordt geplant? En Campestris? Deze wilde ik ook daar uitplanten, die moet volgens mij wel wat zout aankunnen toch?

Hier zegt men dat de zout tolerantie 'medium' is. http://www.palmerasyjardines.com/index. ... campestris
daniell
 
Berichten: 250
Geregistreerd: 19 jun 2016 00:18
Woonplaats: Amsterdam
6 bedankjes

Re: trithrinax acanthocoma in Zuid-Frankrijk aan het strand

Berichtdoor daniell op 21 jun 2017 17:30

daniell schreef:En wat als de palm in een dikke laag aarde wordt geplant? En Campestris? Deze wilde ik ook daar uitplanten, die moet volgens mij wel wat zout aankunnen toch?

Hier zegt men dat de zout tolerantie 'medium' is. http://www.palmerasyjardines.com/index. ... campestris

http://www.palmerasyjardines.com/index. ... ils/29/76-
daniell
 
Berichten: 250
Geregistreerd: 19 jun 2016 00:18
Woonplaats: Amsterdam
6 bedankjes

Re: trithrinax acanthocoma in Zuid-Frankrijk aan het strand

Berichtdoor daniell op 21 jun 2017 17:36

daniell schreef:
daniell schreef:En wat als de palm in een dikke laag aarde wordt geplant? En Campestris? Deze wilde ik ook daar uitplanten, die moet volgens mij wel wat zout aankunnen toch?

Hier zegt men dat de zout tolerantie 'medium' is. http://www.palmerasyjardines.com/index. ... campestris

http://www.palmerasyjardines.com/index. ... ils/29/76-


Ik zie in Zuid-Frankrijk ook soms Syagrus Romanzoffiana, ondanks dat deze slechts -7 aankan en in extreem uitzonderlijke winters het dus niet zal redden, en deze is ook medium tolerant tegen zout. Ik ga het toch maar proberen al denk ik nu bij mezelf dat ik achteraf toch beter voor Butia Yatay kon gaan (die ook resistent tegen de palmmot en kever is). Jammer!
daniell
 
Berichten: 250
Geregistreerd: 19 jun 2016 00:18
Woonplaats: Amsterdam
6 bedankjes

Re: trithrinax acanthocoma in Zuid-Frankrijk aan het strand

Berichtdoor draco op 21 jun 2017 22:03

Volgens Alan Meerow in Betrock's Cold Hardy Palms geldt ook voor de campestris een lage tolerantie voor zout. Een dikke laag grond zal niet helpen omdat met wind van zee zout depositie plaatsvindt op het kustland. We spreken niet voor niets van zilte zeelucht.
Voornoemde Trithrinax soorten zijn overigens gevoelig voor Phytophthora koprot.
Syagrus wordt hier genoemd als medium zout gevoelig en medium droogte bestendig. Maar volgens dit boek ondervindt deze palm al schade bij -5°C.
Soorten met een hoge zout tolerantie: Serenoa repens, Sabal etonia (moderate to high), Phoenix theophrastii, Chamaerops humilis (moderate, possibly high for naively coastal forms) en tenslotte Allagoptera arenaria. De laatste heb ik zo pas besteld bij Palmeperpaket. Voordeel van de laagblijvende soorten is dat ze makkelijker te beschermen zijn.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: trithrinax acanthocoma in Zuid-Frankrijk aan het strand

Berichtdoor Rob op 21 jun 2017 23:14

De gehele Sabal familie zou een behoorlijke tolerantie moeten hebben.
Daarom zou Sabal minor wel eens ene redelijk alternatief kunnen zijn. Staat hier overigens al een tijd in volle grond (wel beperkt beschermd), dus Z-Frankrijk lijkt me geen probleem.

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11280
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1115 bedankjes

Re: trithrinax acanthocoma in Zuid-Frankrijk aan het strand

Berichtdoor daniell op 22 jun 2017 00:16

draco schreef:Volgens Alan Meerow in Betrock's Cold Hardy Palms geldt ook voor de campestris een lage tolerantie voor zout. Een dikke laag grond zal niet helpen omdat met wind van zee zout depositie plaatsvindt op het kustland. We spreken niet voor niets van zilte zeelucht.
Voornoemde Trithrinax soorten zijn overigens gevoelig voor Phytophthora koprot.
Syagrus wordt hier genoemd als medium zout gevoelig en medium droogte bestendig. Maar volgens dit boek ondervindt deze palm al schade bij -5°C.
Soorten met een hoge zout tolerantie: Serenoa repens, Sabal etonia (moderate to high), Phoenix theophrastii, Chamaerops humilis (moderate, possibly high for naively coastal forms) en tenslotte Allagoptera arenaria. De laatste heb ik zo pas besteld bij Palmeperpaket. Voordeel van de laagblijvende soorten is dat ze makkelijker te beschermen zijn.


Hmm. Op de sites die ik lees worden ze 'medium' zoutresistent genoemd. Het punt is dat het niet echt een 'zee' is, maar zo'n meer/inham van de Middelandse Zee. Het water smaakt wel zout in elk geval, want het is met de Middelandse Zee in verbinding maar er wordt ook zoet water in gepompt uit naburige bronnen. Of de plek echter pure zeewind over zich heen krijgt weet ik niet. De wind komt volgens mij meer uit het binnenland voor zover ik weet. Dat de Tithrinax gevoelig is voor koprot, maakt niet veel uit. In hete droge zomers verspreiden die schimmels zich toch nauwelijks. Dat is daar volgens mij geen probleem.
daniell
 
Berichten: 250
Geregistreerd: 19 jun 2016 00:18
Woonplaats: Amsterdam
6 bedankjes

Re: trithrinax acanthocoma in Zuid-Frankrijk aan het strand

Berichtdoor daniell op 28 jul 2017 23:42

Hij is geplant. Hij staat pal voor een huis die hem beschut van zeewind dat enige vorm van zeewind besmetting onmogelijk maakt. Ik heb aanvankelijk in mijn eigen zorgen een beetje overdreven: hij staat op een (kunstmatig) zandstrand aan een meer en is toch wel anderhalve kilometer van de echte zee verwijderd. Of de grond zeer zout is weet ik niet. Kurk en kurk droog is het in elk geval wel. Hij staat in een laag tuinaarde vermengd met gewone aarde maar onder zn wortelkluit is al het gewone zand (en overigens ook een aantal in het zand gezakte stenen, ik hoop dat de wortels daar om heen groeien). Hij staat er nu een week in en tot nu toe geen zoutschade gezien. Nu ik er ben de hele zomer krijgt hij keurig water. Daarna zal hij de winter tot aan mei flinke kou,wind en vaak ook wel een paar graden nachtvorst (dit jaar -4 eind januari voor een nacht) over zich heen krijgen (hij staat pal op de wind uit de bergen, wel droge koude dus) en daarna misschien al iets van de eerste zomerdroogte. Ik ben benieuwd. Het ziet er toch naar uit dat het een sterk palmpje is en sowieso beter voor dit klimaat dan Trachycarpus Fortunei. En dan altijd maar die eeuwige verwaaide Washingtonia's en Phoenixen die er hier ook niet vrolijk uit zien. Zeker niet in mei vlak na de winter. Brahea Edulis heeft het hier ook niet overleefd met -4 en keiharde wind en daarna vanaf mei al extreme droogte en hitte.
daniell
 
Berichten: 250
Geregistreerd: 19 jun 2016 00:18
Woonplaats: Amsterdam
6 bedankjes

Re: trithrinax acanthocoma in Zuid-Frankrijk aan het strand

Berichtdoor daniell op 28 jul 2017 23:49

Stenen aan de achterkant zorgen ervoor dat de wind hem niet helemaal naar achteren duwt. Hij heeft al een aantal stormnachten meegemaakt, maar de bladeren lijken geen krimp te geven.
Bijlagen
daar.jpg
daar.jpg (101.76 KiB) 5389 keer bekeken
daniell
 
Berichten: 250
Geregistreerd: 19 jun 2016 00:18
Woonplaats: Amsterdam
6 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 20 gasten