trithrinax acanthocoma in Zuid-Frankrijk aan het strand

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: trithrinax acanthocoma in Zuid-Frankrijk aan het strand

Berichtdoor daniell op 28 jul 2017 23:55

Zie ook:
Bijlagen
cerifera.jpg
Hier ook de Chamaerops Humilis Cerifera te zien. Ook een risicofactor, omdat het een palm uit het binnenland is. Maar deze schijnt beter resistent tegen de droogte te zijn en tegen droge koude.
cerifera.jpg (110.12 KiB) 4015 keer bekeken
campestris.jpg
Ook nog een Campestris geplant die ik in de aanbieding had weten te bemachtigen.
campestris.jpg (74.18 KiB) 4015 keer bekeken
washi.jpg
Washingtonia robusta. Ik hoop dat deze zo snel mogelijk grote bladeren maakt en niet meteen -4 komende winter over zich heen krijgt. Hij wordt hier overal aangeplant als volwassenexamplaar en lijkt zich dan wel te kunnen handhaven.
washi.jpg (82 KiB) 4015 keer bekeken
daniell
 
Berichten: 250
Geregistreerd: 19 jun 2016 00:18
Woonplaats: Amsterdam
6 bedankjes

Re: trithrinax acanthocoma in Zuid-Frankrijk aan het strand

Berichtdoor Gouden HandPalm op 29 jul 2017 10:48

Butia catarinensis groeit, als ik me niet vergis, aan zee, in de duinen. Die zou je er dus ook bij kunnen zetten. Trekt het Middellandse Zee klimaat met gemak. Groeit ook wat sneller dan die Trithrinax soorten.

Mooi groen houdt je ze niet, vrees ik. Nogal barre omstandigheden, aan zee, ook voor duindistels.
Avatar gebruiker
Gouden HandPalm
 
Berichten: 1533
Geregistreerd: 13 jun 2013 10:04
Woonplaats: Amsterdam (NH) en Ermelo (Gld)
88 bedankjes

Re: trithrinax acanthocoma in Zuid-Frankrijk aan het strand

Berichtdoor daniell op 29 jul 2017 13:33

Gouden HandPalm schreef:Butia catarinensis groeit, als ik me niet vergis, aan zee, in de duinen. Die zou je er dus ook bij kunnen zetten. Trekt het Middellandse Zee klimaat met gemak. Groeit ook wat sneller dan die Trithrinax soorten.

Mooi groen houdt je ze niet, vrees ik. Nogal barre omstandigheden, aan zee, ook voor duindistels.



Al het andere dat hier staat knapt elke zomer op als het besproeid wordt. Er staat ook een Canarie. Die gaat toch niet dood. Groeit alleen relatief traag. De palmen die hier geen irrigatie krijgen, washis en canaries groeien traag en krijgen dikke stam. Ze passen zich aan. Zelfs Robustas zijn hier dik. Alleen wel veel bruine bladeren. De nieuwste van de zomer zijn alleen groen.

Catarinensis zal ik volgend jaar erin zetten mocht iets toch doodgaan. Vanwege de geringe ruimte en het feit dat ik van eenheid houdt (ik wilde alles handpalm doen) was ik voor accanthocoma gegaan en niet butia. Ik Wilde ook paysandia en rode kever resistente palmen. Butia yatay was optie twee, maar niet zo algemeen verkrijgbaar en duur. Ik vind ook dat er niet genoeg kennis is van het aanpassingsvermogen van de accanthocoma. Dat hij zo traag groeit merk ik niets van. Nu alweer nieuw blad. In montpellier zijn er goede ervaringen met deze palm. De campestris staat op een plek waar hij niet te groot mag worden. Dat hij traag groeit is dus niet erg. Deze zal zone 9a hier wel redden. En het is niet pal aan zee. Alleen wind uit de bergen. Of de grond zout is weet ik niet
daniell
 
Berichten: 250
Geregistreerd: 19 jun 2016 00:18
Woonplaats: Amsterdam
6 bedankjes

Re: trithrinax acanthocoma in Zuid-Frankrijk aan het strand

Berichtdoor daniell op 29 jul 2017 13:45

Heeft iemand tips voor bloeiende planten die het hier overleven?
daniell
 
Berichten: 250
Geregistreerd: 19 jun 2016 00:18
Woonplaats: Amsterdam
6 bedankjes

Re: trithrinax acanthocoma in Zuid-Frankrijk aan het strand

Berichtdoor daniell op 12 jul 2018 12:51

De accanthocoma heeft het niet gered. Ik denk dat de droogte een grotere oorzaak is dan de kou. Ik ben er immers het hele voorjaar niet geweest. Regen droogt zo op in dat zand, die felle zon en de wind. Zowel in de zomer als de winter. Je ziet alle palmen daar ook geirrigeerd worden, anders houden ze het de eerste jaren niet vol. De Chamaerops humilis cerifera heeft het wel gered, maar is nog steeds erg klein. De campestris heeft het ook gered. Die lijkt geen enkele schade te hebben. Iemand tips voor droogtetolerante palmen? Behalve chamaerops, verwacht ik Brahea Armata? Butia Catarinensis heb ik al staan dus die zal ik ook proberen.
daniell
 
Berichten: 250
Geregistreerd: 19 jun 2016 00:18
Woonplaats: Amsterdam
6 bedankjes

Re: trithrinax acanthocoma in Zuid-Frankrijk aan het strand

Berichtdoor draco op 13 jul 2018 01:17

Er zijn diverse palmsoorten die met weinig neerslag kunnen volstaan, maar vaak hebben die met hun wortelstelsel toegang tot waterbronnen of aquifers (Washingtonia). Bij jonge aanplant zal in droge periodes bewatering nodig zijn. Misschien is hierin te voorzien met automatische bewatering?
Wat betreft Brahea armata. Deze gedijdt het beste bij tropische temperaturen en behoeft dan een goede slok water. Hier staat deze palm in de kas waarin het op een zomerse dag makkelijk 38°C wordt.
Een palm die naar mijn ervaring weinig water nodig heeft is Rhapidophyllum hystrix. Ik hoef deze zelden water te geven ondanks de bescheiden kuip. Arenga micrantha is evenmin een grootverbruiker. Beide soorten blijven op hun mooist als ze op het heetst van de dag schaduw of gefilterd zonlicht krijgen.
Bijlagen
DSCN1768.jpg
DSCN1768.jpg (171.03 KiB) 3624 keer bekeken
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: trithrinax acanthocoma in Zuid-Frankrijk aan het strand

Berichtdoor daniell op 23 jul 2018 14:44

draco schreef:Er zijn diverse palmsoorten die met weinig neerslag kunnen volstaan, maar vaak hebben die met hun wortelstelsel toegang tot waterbronnen of aquifers (Washingtonia). Bij jonge aanplant zal in droge periodes bewatering nodig zijn. Misschien is hierin te voorzien met automatische bewatering?
Wat betreft Brahea armata. Deze gedijdt het beste bij tropische temperaturen en behoeft dan een goede slok water. Hier staat deze palm in de kas waarin het op een zomerse dag makkelijk 38°C wordt.
Een palm die naar mijn ervaring weinig water nodig heeft is Rhapidophyllum hystrix. Ik hoef deze zelden water te geven ondanks de bescheiden kuip. Arenga micrantha is evenmin een grootverbruiker. Beide soorten blijven op hun mooist als ze op het heetst van de dag schaduw of gefilterd zonlicht krijgen.


Interessant draco! Maar denk je dat dat in Zuid-Frankrijk in deze barre omstandigheden een succes wordt? Ik zie ze hier namelijk weinig. Maar goed, wat ze hier planten is vooral Phoenix en Washingtonia en dat is puur om de groeisnelheid. Deze irrigeren ze de eerste paar jaar ook. Dit jaar staan ze er beter bij dan vorig jaar terwijl het toch enkele nachten in december -2 is geweest en één nacht in februari -4 is geweest (al was dat in droge omstandigheden en was het overdag weer 11 graden). Het heeft alleen de afgelopen weken steeds een paar keer met een stortbui geregend (al is het verder 30+ overdag). Meer regen dan in Nederland momenteel verwacht ik :lol: (Ik vrees het meest voor mijn trachy's in Nederland zonder water, al staan ze inmiddels wel al 1.5 jaar in de vollegrond. Ik denk dat die het wel redden, maar niet veel zullen groeien)

De Washingtonia zaailingen die ik hier heb geplant hebben de winter en de droogte overleefd, maar met volledig bladverlies. Er komt een klein beetje nieuw groen blad uit. Ook de cerifera heeft nieuw blad, maar met behoud van oude blad. De groei blijft echter traag. Ik heb nu op de plek van de oude Tithrinax Accanthocoma een Butia Catarinensis geplaatst en laat de zielige washingtonias toch maar staan. Met bemeste tuinaarde, stekpoeder en mest in het gietwater en twee maal per dag wateren hoop ik dat er een paar bladeren aangemaakt worden en ze het gaan redden. Hoe langer in de grond, hoe sterker zeggen we maar.

Heel ironisch vergeleken met de trage groeirapporten in Nederland hier op het forum, maar hier groeit Tithrinax Campestris nog het snelste! 4 nieuwe bladeren deze zomer al en nauwelijks schade aan de oude bladeren. Ook geen droogteschade of vorstschade. Misschien is dit de meest droogtetolerante palm die de omstandigheden op het zandstrand met een dun laagje aarde, nauwelijks water als ik er niet ben en constante wind het fijnste vindt? Ik hoop dat Brahea Armata ook zo'n succes gaat worden. Heeft immers hetzelfde soort bladeren. Ik heb echter een heeeel klein exemplaar geplant dat net z'n eerste gesplitste blad heeft.
daniell
 
Berichten: 250
Geregistreerd: 19 jun 2016 00:18
Woonplaats: Amsterdam
6 bedankjes

Re: trithrinax acanthocoma in Zuid-Frankrijk aan het strand

Berichtdoor daniell op 23 jul 2018 14:58

Gouden HandPalm schreef:Butia catarinensis groeit, als ik me niet vergis, aan zee, in de duinen. Die zou je er dus ook bij kunnen zetten. Trekt het Middellandse Zee klimaat met gemak. Groeit ook wat sneller dan die Trithrinax soorten.

Mooi groen houdt je ze niet, vrees ik. Nogal barre omstandigheden, aan zee, ook voor duindistels.


Je had gelijk! Nu een kleine Catarinensis geplaatst op de plek van de dode Tithrinax Accanthocoma. Ik denk dat de Tithrinax Accanthocoma niet tegen de droge zandgrond kon. Hij groeit immers in kleigronden. Brasiliensis was misschien beter geweest, die groeit wel in het zand. Daar heb ik er nog één van in Nederland in een pot, maar nou ben ik wat voorzichtiger met alles hier uitplanten.
daniell
 
Berichten: 250
Geregistreerd: 19 jun 2016 00:18
Woonplaats: Amsterdam
6 bedankjes

Re: trithrinax acanthocoma in Zuid-Frankrijk aan het strand

Berichtdoor Rob op 23 jul 2018 22:59

Trithrinax acanthocoma heeft vooral last van onze natte winters - de droge zomers vermits geworteld natuurlijk, deren hem minder.
Hier kwam ie de winter in een droge schuur op -8 gewoon door. Het is nog altijd geen plaatje, maar groei zit er wel in.

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11280
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1115 bedankjes

Re: trithrinax acanthocoma in Zuid-Frankrijk aan het strand

Berichtdoor daniell op 24 jul 2018 00:17

Rob schreef:Tithrinax Accanthocoma heeft vooral last van onze natte winters - de droge zomers vermits geworteld natuurlijk, deren hem minder.
Hier kwam ie de winter in een droge schuur op -8 gewoon door. Het is nog altijd geen plaatje, maar groei zit er wel in.


1 jaar is niet genoeg om geworteld te zijn denk ik. De winters hier in dit gebied van Zuid Frankrijk zijn droog en mild met nauwelijks vorst.
daniell
 
Berichten: 250
Geregistreerd: 19 jun 2016 00:18
Woonplaats: Amsterdam
6 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 34 gasten