2 onbekende palmsoorten door droogte geveld , en nu ??

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

2 onbekende palmsoorten door droogte geveld , en nu ??

Berichtdoor TropicalVictoria op 23 jun 2017 19:02

Hallo ,

Allereerst ben ik erg blij dat ik dit forum ben tegengekomen dankzij dokter ' google.be ' ,
ik kan de euforie ervoor bijna niet uiten haha :thumb_up: , geweldig dat dit er is en nog beter is het feit er zovelen blijken te zijn die ook in NL en BE dus toch wat tropische vs subtropische planten durven en vooral willen houden , tja we zijn toch in minderheid hoor .
Goed ik zit inmiddels met enkele palmen waarvan ik niet weet welke soorten ze juist zijn maar die door afwezigheden dus geveld zijn door droogte ... Waaronder er 1 is die ik niet meer nieuwe bladeren zie aanmaken , een zeer kleinsoortige palm met twee grote ' totsen ' aan die lijken op twee aparte palmpjes die eruit komen , vrees dat die om weg te gooien is :( en ik was nu net zo zot van die mini beauty , daarnaast zit ik met een grote soort die ongeveer een 1.30 cm is en waar hetzelfde probleem zich stelt maar deze lijkt toch nieuwe bladeren aan te maken ... Alleen ... Lang niet zoveel dan hoe die er aanvankelijk dus uitzag ! Ik heb geen flauw idee wat ik doen moet want ik wil nu ook niet overdreven water geven omdat ik er zo eens eentje gehad heb die ik gewoon kon afkappen en weggooien omwille van wortelrot .
Het hoort hier dan mogelijks niet thuis maar ook de ananas heeft hetzelfde voor , deze heb ik nu enkele weken opnieuw water gegeven en daar groeit nu in de dorre kelk toch eindelijk ' iets ' , al heb ik de impressie dat hij gaat bloem maken ipv bladeren en dan veronderstel ik wel dat die stuk is ? bromelia's over het algemeen gaan toch stuk nadat ze een tijdje een bloem gemaakt hebben , dus vrees ik voor de ananas ... Deze is nog geen jaar oud .
De palmen hun leeftijd : de grote soort is nu zo'n 3 jaar jong , de mini is ongeveer zo'n 6 jaar oud ...
Indien er iemand mij uit de nood helpen kan hoe ik de palmen terug nieuw blad kan laten aanmaken of hoe ik ervoor zorg dat de grootste van drie jaar toch terug er als palmboom gaat uitzien , dan is die al ONTZETTEND bedankt !! Deze is nl. een verjaardagscadeautje geweest in tamelijk kleine versie en komt uit de tropen zelve ... en werd ook van daar verstuurd dus een grote emotionele betekenis achter deze plant ...
Groetjes ,
Victoria
blanke halfbloed met een passie en groot respect voor alle natuur ,verzot op mijn tropische planten maar ook op mijn Belgische planten;Regelmatig op expeditie in de tropen waar je lekker kokosnoten kan meenemen naar gelieve :p !
Avatar gebruiker
TropicalVictoria
 
Berichten: 12
Geregistreerd: 23 jun 2017 16:17
Woonplaats: België , Vlaams Brabant
0 bedankjes

Re: 2 onbekende palmsoorten door droogte geveld , en nu ??

Berichtdoor TropicalVictoria op 23 jun 2017 19:13

p.s. : geen van beide soorten is winterhard ...

Grtjes ,
V.
blanke halfbloed met een passie en groot respect voor alle natuur ,verzot op mijn tropische planten maar ook op mijn Belgische planten;Regelmatig op expeditie in de tropen waar je lekker kokosnoten kan meenemen naar gelieve :p !
Avatar gebruiker
TropicalVictoria
 
Berichten: 12
Geregistreerd: 23 jun 2017 16:17
Woonplaats: België , Vlaams Brabant
0 bedankjes

Re: 2 onbekende palmsoorten door droogte geveld , en nu ??

Berichtdoor draco op 23 jun 2017 21:50

Een verhaal dat nieuwsgierig maakt, een paar foto 's kunnen het verduidelijken. In ieder geval vergroot het de kans dat iemand de namen weet. Dit forum handelt niet exclusief over palmen, ananas en bromelia' s passen er prima bij.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: 2 onbekende palmsoorten door droogte geveld , en nu ??

Berichtdoor Rob op 23 jun 2017 23:21

Welkom Vcitoria!
De hulp is welwillend, het verhaal is enthousiast, maar zonder een plaatje of een paar specifieke aanwijzingen word het lastig. Fotooke is goud waard.

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11280
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1115 bedankjes

Re: 2 onbekende palmsoorten door droogte geveld , en nu ??

Berichtdoor erna op 24 jun 2017 09:50

Welkom op dit forum Victoria. :welkom:

Heb je geen namen van deze palmen ? Indien niet, een foto zegt alles. Het is aan de hand van je beschrijving moeilijk op te maken om welke palmen het gaat.

groetjes, Erna
erna
 
Berichten: 3305
Geregistreerd: 07 maart 2010 16:14
Woonplaats: Keiem-Diksmuide
374 bedankjes

Re: 2 onbekende palmsoorten door droogte geveld , en nu ??

Berichtdoor TropicalVictoria op 06 aug 2017 19:46

draco schreef:Een verhaal dat nieuwsgierig maakt, een paar foto 's kunnen het verduidelijken. In ieder geval vergroot het de kans dat iemand de namen weet. Dit forum handelt niet exclusief over palmen, ananas en bromelia' s passen er prima bij.

Hallo en dank voor de reactie die ik jammer genoeg pas na x aantal tijd lees :-) , fotootjes volgen zeker en vast nog ! Ik moet nog éen en ander aanpassen op mijn webalbum ;-) , tenzij jullie dolenthousiast zitten te wachten op fotootjes met oa Emmanuel Van Exo Terra "halfnaakt" voor een tent in Tanzania ? mmmh nope die staan onder mijn copyright haha :mrgreen: .
Oké , dat was :off_topic: , en dus nu ivm de palmen dan ,
de kleinere versie van zes jaar telde eigenlijk al 8 jaar jong ! Deze was blijkbaar een of andere hybride die dan ook puur voor '' commerce ' gekweekt zijn , om maar te durven spreken van letterlijk ' kasplantje ' , ik heb de planten laten inspecteren door een deskundige van een tuincentra die hoofdzakelijk in tropische soorten doet en deze liet weten dat hij stomverbaasd was dat ik erin sloeg zulk ' kasplantje ' zo'n lang leven te geven aangezien dat oorspronkelijk geen palm is maar een epyfiet (of hoe je t schrijft lol ) de luchtworteltjes zaten nl in volle pot dus bijzonder genoeg dat dat kleine ding het zo lang nog heeft gehouden en dat sterfte uiteindelijk dan ook is voorgevallen doordat zijn wortels zodanig opgehoopt zaten omdat deze nu net scheuten begon te maken , of alvast poging tot , hij raakte niet verder dan wortelstokken aanmaken en zelf afsterven . dat is dus een jammere kwestie maar tja , it happens :)

Ivm de wat grotere palm ( mijn cadeautje van reeds x aantal jaartjes terug ) , dat is een phoenix canariensis aan haar blad te zien , klassieke dadelpalm look in ieder geval ( zoals eerder vermeld fotootjes volgen!)

, nu het goede nieuws ivm die palm dan ? :thumb_up: (a) she survived !!!
Het gaat om een vrouwtje die momenteel niet buiten mag of beter 'mocht ' omdat ze te gevoelig was en de kans op in bloei schieten te groot was , zeker gezien de leeftijd , volgens die man zou ze dan ook dit jaar beter niet in bloei gaan en hij verwacht dit ook niet aangezien ze moet herstellen en meer blad aanmaak meer energie zal kosten zeker als ze nog zou in bloei staan , gelukkig is deze niet TE gigantisch groot en kreeg ze nu een plekje op de slaapkamer naast mijn mannelijke canariensisjes ( die zijn overigens toch te jong voor haar ;) ;) )
Ze telt inmiddels ( god zij dank ! ) weer een kleine bos bladeren en staat halfdroog halfvochtig met een folie over haar pot heen , temperatuur : 24-25° c en bij nacht 22°c , staat met extra belichting en verwarming en komt er stilaan meer en meer terug door :-)) :thumb_up: :thumb_up:
Al lijkt het er wel op dat ze erg veel moeite heeft om haar groensel ook effectief te behouden , zo nu en dan kan ik niet anders dan weer maar eens een jong blad te verwijderen wegens half afgestorven .
Iemand per toeval ervaring met canariensis die bv bij een lange afwezigheid te dor is geworden en dus eveneens veel bladeren had die afstierven ? Zoja , wat was Uw techniek om deze schatjes terug naar hun mooi groene staat te krijgen ?

P.s. : ze lijkt nu wel erg klein in vergelijking met wat ze was ! de wijze waarop ze blad maakt is eerder hangend dus zet ze uit in breedte maar bijzonder weinig in de hoogte terwijl ze eigenlijk meer hoog was dan breed ( bijna krullende bladeren had deze , licht afhangend doch in prima staat ) , dus alle tips om haar weer 1 van de grootste te maken in huis zeker welgekomen !
blanke halfbloed met een passie en groot respect voor alle natuur ,verzot op mijn tropische planten maar ook op mijn Belgische planten;Regelmatig op expeditie in de tropen waar je lekker kokosnoten kan meenemen naar gelieve :p !
Avatar gebruiker
TropicalVictoria
 
Berichten: 12
Geregistreerd: 23 jun 2017 16:17
Woonplaats: België , Vlaams Brabant
0 bedankjes

Re: 2 onbekende palmsoorten door droogte geveld , en nu ??

Berichtdoor TropicalVictoria op 06 aug 2017 20:01

Nog voor ik het vergeet :
Dank voor het warme onthaal en 1ieders respons hier ! Zelf was ik even in het buitenland en bracht ik nieuwe zaden mee , benieuwd hoe dit gaat ! :-)
Ik sta ook altijd open om zaden uit te wisselen , te ruilen of te (ver)kopen , dit uiteraard op de gepaste wijze en ik veronderstel dus ook via een apart subforum hier ? ( komen niet van winkels oid dus altijd op een eigen risico regelrecht vanuit de tropen met dus kans op ' vergissingkjes van soort zo nu en dan ) .

Dit cadeautje , mijn canariensis was zodanig onherkenbaar dat ik dus echt niet meer wist om welke palm het ging , nog steeds niet geheel duidelijk welke exact maar hoe dan ook , het enige dat hier voor mij telt is dat deze plant in leven blijft en gezond gezien haar emotionele waarde die ze draagt . (en omdat ik gewoon verzot ben op alle palmen en planten :-) )
ivm de ananassen hier in de woning en andere tropische planten : dit is voor het allereerst ik een ananas in België met een (beginnende) bloem gezien heb ! Nog geen fotootjes maar soon up to date want dit kan ik onmogelijk voor mijzelf houden uiteraard , al besef ik dat na de bloeiperiode de plant zelve dan wel gaat afsterven weet ik ook dat er wel een nieuwe in de plaats komt en overigens staan er hier zo +- 8-12 ananasjes :-) .
deze ananas was er thans erg slecht aan toe , geheel dor en slechts in de kelk nog een beetje bromelia maar ook werd dat groene steeltje niet onopgemerkt , ik heb deze nu buiten staan bij mooi weer na een appelschijfje en plastic zak in de kelk gedaan te hebben . Qua bodem gebruik ik in feite puur ' forest bark ' , gewone grond van de jungle dus , geen idee of dat nu ok is of niet ?
we hebben hier maar 1 ' troubled ' individu aanwezig en dat is mijn grootste cocos Nuciferia ! Die klaagt immers van droogte en geraakt de woning niet meer in :roll: :shock: , werd te groot maar het zal dan maar een kost extra wezen tijdens koude en vorst zeker ? kabels eventueel ? lange dan wel :roll: .

In ieder geval : tot nu toe is er gered wat er redden kon en hebben we er enkele moeten opgeven en diegenen die eigenlijk zo goed als voor de compost waren zijn nu bijna geheel hersteld of sterker nog , verbazen ons hier door simpelweg in bloei te schieten :-) .
Dank jullie allen en tot gauw , zeer gauw dit x met enkele sfeerbeelden !
blanke halfbloed met een passie en groot respect voor alle natuur ,verzot op mijn tropische planten maar ook op mijn Belgische planten;Regelmatig op expeditie in de tropen waar je lekker kokosnoten kan meenemen naar gelieve :p !
Avatar gebruiker
TropicalVictoria
 
Berichten: 12
Geregistreerd: 23 jun 2017 16:17
Woonplaats: België , Vlaams Brabant
0 bedankjes

Re: 2 onbekende palmsoorten door droogte geveld , en nu ??

Berichtdoor draco op 07 aug 2017 10:05

TropicalVictoria schreef:Het gaat om een vrouwtje die momenteel niet buiten mag of beter 'mocht ' omdat ze te gevoelig was en de kans op in bloei schieten te groot was , zeker gezien de leeftijd , volgens die man zou ze dan ook dit jaar beter niet in bloei gaan en hij verwacht dit ook niet aangezien ze moet herstellen en meer blad aanmaak meer energie zal kosten zeker als ze nog zou in bloei staan , gelukkig is deze niet TE gigantisch groot en kreeg ze nu een plekje op de slaapkamer naast mijn mannelijke canariensisjes ( die zijn overigens toch te jong voor haar ;) ;) )


De mannelijke 'canaries' zijn blijkbaar wel oud genoeg om te kunnen bloeien? ;)
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: 2 onbekende palmsoorten door droogte geveld , en nu ??

Berichtdoor p e t e r op 08 aug 2017 13:52

Ook van mij een hartelijk welkom.


we hebben hier maar 1 ' troubled ' individu aanwezig en dat is mijn grootste cocos Nuciferia !

De cocos Nuciferia zal een probleem geval blijven vrees ik. Enkel met heel groene vinger en veel tender loving en care krijg je hem daar de winter.

De ananas zal na het bloeien wel stilaan afrijpen tot een kleine mini ananas. Daarna kan je opnieuw beginnen of kleine scheuten nemen.

Kijk maar eens op 4min55 van onderstaand filmpje:

Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
Avatar gebruiker
p e t e r
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 5283
Geregistreerd: 18 aug 2009 21:40
Woonplaats: Geel
447 bedankjes


Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten