Nuciferia te groot a h worden , kan deze kleiner??

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Nuciferia te groot a h worden , kan deze kleiner??

Berichtdoor TropicalVictoria op 23 jun 2017 19:26

Hi ,

Mijn cocos Nuciferia is inmiddels veel te groot geworden en deze krijgt overwintering binnenshuis , de afgelopen maanden lijkt het alsof hij een groeispurt heeft gekregen en deze lijkt ook niet ' klaar ' met groeien , vruchten komen er nog niet aan maar kan je een palm eigenlijk ' toppen ' of bestaat die mogelijkheid gewoon ronduit niet ?
Indien nog 10 cm erbij komt kan ik hem niet meer binnenkrijgen en mijn veranda is uitgebroken wegens verbouwingen dus vrees ik het ergste eens het terug kouder begint te worden , waar moet ik er dan mee heen ? Of kan ik hem op een andere wijze beschermen tijdens heftige vorst en dergelijke ??
Ieder jaar staat hij gewoon in volle grond omdat hij in geen potten kan en iedere winter steken we hem afgedekt in een oude vijver met grond .
Alvast hartelijk dank bij voorbaat !
And keep it Palm :-)
blanke halfbloed met een passie en groot respect voor alle natuur ,verzot op mijn tropische planten maar ook op mijn Belgische planten;Regelmatig op expeditie in de tropen waar je lekker kokosnoten kan meenemen naar gelieve :p !
Avatar gebruiker
TropicalVictoria
 
Berichten: 12
Geregistreerd: 23 jun 2017 16:17
Woonplaats: België , Vlaams Brabant
0 bedankjes

Re: Nuciferia te groot a h worden , kan deze kleiner??

Berichtdoor derfske op 23 jun 2017 20:15

hier ergens op het forum had iemand fotos gemaakt van een of ander park die ook een grote volwassen nuciferia had. in de winter staken ze hem uit en legde ze hem binnen plat.
inflatie = diefstal, kapitalisme = moderne slavernij, democratie = een illusie, c02 = goed voor planten, fijnstof is pas slecht, "don't believe your tell lie vision", het probleem is niet degene die slecht zijn, het zijn de gene die het toelaten
derfske
 
Berichten: 476
Geregistreerd: 18 nov 2015 01:47
Woonplaats: landgraaf
50 bedankjes

Re: Nuciferia te groot a h worden , kan deze kleiner??

Berichtdoor draco op 23 jun 2017 21:40

Een palm heeft maar een groeipunt en die gaat omhoog. Clustervormende soorten kun je nog ontdoen van de hoogste stammen, voor solitairen die te groot worden moet je op zoek naar een ander thuis.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6744
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
683 bedankjes

Re: Nuciferia te groot a h worden , kan deze kleiner??

Berichtdoor johnny op 23 jun 2017 22:12

Zou heel graag een foto zien....
johnny
 
Berichten: 35
Geregistreerd: 16 maart 2014 17:59
2 bedankjes

Re: Nuciferia te groot a h worden , kan deze kleiner??

Berichtdoor Rob op 23 jun 2017 23:29

Yerp ik ook. Cocos aan het plafond is redelijk schaars en een knappe prestatie.

Maareh... Staat ie in een vijver buiten afgedekt in de winter??? Onverwarmd?
Ik volg hem ff niet, want dat overleeft een Cocos nooit.

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11287
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1116 bedankjes

Re: Nuciferia te groot a h worden , kan deze kleiner??

Berichtdoor erna op 24 jun 2017 09:46

derfske schreef:hier ergens op het forum had iemand fotos gemaakt van een of ander park die ook een grote volwassen nuciferia had. in de winter staken ze hem uit en legde ze hem binnen plat.


Dat was geen Nuciferia, maar een phoenix canariensis. En dat gebeurde in Fort Den Haak in Zeeland. Ondertussen doen ze dat niet meer, de boom heeft amper de strenge winters van enkele jaren geleden overleefd.

groetjes, Erna
erna
 
Berichten: 3305
Geregistreerd: 07 maart 2010 16:14
Woonplaats: Keiem-Diksmuide
374 bedankjes

Re: Nuciferia te groot a h worden , kan deze kleiner??

Berichtdoor Eduard op 24 jun 2017 10:40

Hoi Victoria, volgens mij heb je geen cocos nuciferia maar een andere palm denk eerder aan een Phoenix cannariensis!

Ik heb de cocos Nuciferia in een tropische kas gehad waar die inderdaad heel snel groeide en binnen een jaar tegen het hoge 3.20m plafond aan zat met de speer, ik heb hem uit de kas gehaald en in mijn nog hogere slaapkamer gezet de plant was 4 maanden later al bruin door de lage luchtvochtigheid :fluiten:

Ben ook nieuwsgierig naar een foto ;)

Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10306
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
999 bedankjes

Re: Nuciferia te groot a h worden , kan deze kleiner??

Berichtdoor derfske op 24 jun 2017 19:03

erna schreef:
derfske schreef:hier ergens op het forum had iemand fotos gemaakt van een of ander park die ook een grote volwassen nuciferia had. in de winter staken ze hem uit en legde ze hem binnen plat.


Dat was geen Nuciferia, maar een phoenix canariensis. En dat gebeurde in Fort Den Haak in Zeeland. Ondertussen doen ze dat niet meer, de boom heeft amper de strenge winters van enkele jaren geleden overleefd.

groetjes, Erna


nee heb het niet over de phoenix van fort den haak.

ik heb het al gevonden
viewtopic.php?f=9&t=3899
inflatie = diefstal, kapitalisme = moderne slavernij, democratie = een illusie, c02 = goed voor planten, fijnstof is pas slecht, "don't believe your tell lie vision", het probleem is niet degene die slecht zijn, het zijn de gene die het toelaten
derfske
 
Berichten: 476
Geregistreerd: 18 nov 2015 01:47
Woonplaats: landgraaf
50 bedankjes

Re: Nuciferia te groot a h worden , kan deze kleiner??

Berichtdoor TropicalVictoria op 06 aug 2017 20:23

Hoi hoi iedereen ! allereerst even ivm fotootjes : daar ben ik aan bezig , ik moet nog een aantal aanpassingen doen aan mijn webalbum aangezien er ook fotootjes op staan van de expedities en trust me : you do not want to see that :? noch wil ik de kans op een ' lek ' riskeren want ik sta er niet zelf op , of in ieder geval bevat het album niet louter foto's met mezelf dan ;-) .

Ivm On topic : Het is wel degelijk de Cocos Nuciferia ... Alleen is de luchtvochtigheid hier binnenshuis anders dan bij de meeste huizen , eigenlijk zelfs te hoog naar mijn zin , ik werk en woon tussen de tropische dieren , ik heb overal terraria staan met zeldzame exemplaren waarvoor een regensysteem is ingesteld en eveneens een terrarium of ( geen idee ! ) 15 waarbij dagelijks een fogger gebruikt wordt , de luchtvochtigheid in huis in combo met de ietwat hoge temperaturen zorgt dat ook al mijn planten het steeds goed doen , vaak worden die zaden zelfs opgekweekt door ze in die bakken te gooien , simpelweg eigenlijk om even te besparen op nieuwe plantjes voor in die tropische bakken :fluiten: , waarbij dan toch na niet veel tijd de planten er asap moeten uitgehaald worden owv meteen te groot , nu dus de cocos nuciferia ?
Die is mogelijks enkele jaren ouder , vermoedelijk zelfs van anno 2009 maar ik heb hem nog nooit weten vrucht maken eerlijk gezegd behalve dat het nu anders wel zo lijkt te gaan ?
Ik zal hoe dan ook enkele fotootjes van deze plaatsen en do not judge me , ik weet het , hij is te groot en zal mogelijks gedoneerd worden aan een tuincentrum ( donatie als donatie want die krijgen ze niet verkocht helaas ) ...
Ik bracht hem in de winter in de garage ter verduidelijking , hij staat in de zomers buiten en kan eigenlijk best wel tegen een stootje ( staat inmiddels zelfs te droog ! ) , alleen zo nu en dan dor blad en dergelijke en ja hij staat lichtelijk krom maar stelt het thans verder wel goed . Iedere winter ging hij binnen in een plastiek vijver ingepakt in fliesdoek maar MET grond rond z'n kluit ( joekel is ook goed lol ) , bleef uiteraard niet buiten , zou deze nooit overleven vrees ik ...
Ik sprak met een tuincentra en daar werd geadviseerd de boom aan een dierenpark te gaan schenken of dergelijke maar dat zag ik niet geheel zitten terwijl ik als ik eerlijk ben de plant gewoon niet kan houden , dus gaat hij dan ook deze winter naar een tuincentra zoals afgespr. , of hij daar blijft weet ik dus al niet ....
Een andere solutie volgens die man was de boom beschermen door kabels te gebruiken maar die liet wel reeds weten dat daar NIHIL garantie op is dat ik ook het jaar erop nog steeds die boom heb of ik moest al x aantal xxL kabels kopen die best wat zouden verbruiken ... Is er iemand die dit soort bescherming toepast imo ?
blanke halfbloed met een passie en groot respect voor alle natuur ,verzot op mijn tropische planten maar ook op mijn Belgische planten;Regelmatig op expeditie in de tropen waar je lekker kokosnoten kan meenemen naar gelieve :p !
Avatar gebruiker
TropicalVictoria
 
Berichten: 12
Geregistreerd: 23 jun 2017 16:17
Woonplaats: België , Vlaams Brabant
0 bedankjes

Re: Nuciferia te groot a h worden , kan deze kleiner??

Berichtdoor Rob op 06 aug 2017 21:22

Thx Victoria voor je uitleg. Je bent volgens mij hier de eerste die een cocos aan het plafond krijgt dus op zich ben al zeer goed bezig :thumb_up:
(eigenlijk zouden wij jou om advies moeten vragen...)

Enfin: ik denk dat cocos met verwarmingskabels buiten geen enkele schijn van kans heeft.
Tropisch dinertuin (zoals bijv Burgers of Para Daiso) misschein een optie?
Mogelijk dat er hier een liefhebber schuilt die een verwarmde kas op 3.5 m heeft?

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11287
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1116 bedankjes


Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 23 gasten

cron