Brahea armata groeisnelheid?

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Brahea armata groeisnelheid?

Berichtdoor Rob op 11 jul 2017 00:26

draco schreef:Over 'desert' palm gesproken Rob, wat betekent dat voor de waterbehoefte. Is die normaal of dient de Brahea ook in de zomer droger te worden gehouden? Veel regen komt het uiterlijk van de armata niet ten goede, het blad wordt dan gelig door afspoeling van de waslaag. De regenmeter registreerde deze week bijna 50 mm, de zon mag nu wel weer tevoorschijn komen.


Denkelijk wel vrij droog - Brahea armata komt immers uit NW mexico/ZW United Stated waar de zomer echt heel droog zijn.
Kan zijn dta ze water pakken uit ondergrondse aquifers, maar veel zal het vermoedelijk niet zijn.

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11280
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1115 bedankjes

Re: Brahea armata groeisnelheid?

Berichtdoor draco op 11 jul 2017 01:06

De zilverkleurige wasachtige stevige bladeren zullen het vochtverlies beperken. Enkele citaten uit de Encyclopedia of Cultivated Palms van Riffle and Craft: "Brahea armata occurs naturally in Baja California and the Sonoran Desert of northwestern Mexico, where it is grows in canyons (where water is available) from sea level to 5200 feet in elevation. Blue hesper palm demands full sun and a soil with perfect drainage. It grows best in slightly calcareous soils but grows in any medium that is not very acidic. It is drought tolerant but grows and looks better when not stressed for long periode with drought. Growth rate is slow to moderately slow under any conditions". Ik meen me te herinneren dat het exemplaar in Burgers Desert op een plek staat waar de palm voldoende vocht ter beschikking heeft. Dat geldt ook voor de aangeplante Washingtonia. Of deze palmen daar nog steeds staan, weet ik niet. Sylvan kan dat weten. De palmen zullen inmiddels dan wel flinke afmetingen hebben bereikt.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6740
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Brahea armata groeisnelheid?

Berichtdoor draco op 07 aug 2017 10:53

De Brahea staat nu een maand in de kas en de groei heeft een significante versnelling ondergaan. Na het openen van de haperende speer ontvouwt zich nu alweer een volgende. Ik moet wel in de gaten houden dat de palm voldoende licht krijgt zodat de bladstelen kort blijven. Nadeel van de groene omgeving met het achterliggende loofbos is dat alg en mos hier goed gedijen waardoor de dakramen van de kas steeds minder licht doorlaten.
Bijlagen
Brahea sp..jpg
Brahea sp..jpg (170.29 KiB) 2487 keer bekeken
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6740
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Brahea armata groeisnelheid?

Berichtdoor Gouden HandPalm op 07 aug 2017 11:38

Ik heb mijn Brahea armata niet gedraineerd met kleikorrels, hoewel dat aan te raden is. Bij een volgende verpotting zal ik dat niet nalaten. Toch heeft ie niet zichtbaar last van onze natte zomers tot nu toe. Waarschijnlijk omdat de zon op de Veluwe af en toe woestijnachtige toestanden aanneemt.

Het eerste gedeelde blad ontvouwt zich nu.

De groeisnelheid is niet bijzonder hoog, maar een palmbezitter is dat wel gewend.

In de winter, in de stalling, geef ik 'm 6 maanden lang geen water. De grond is nat zat dan. Hij krijgt alleen water van de Lieve Heere, als ie weer naar buiten gaat.

Verder is het natuurlijk een echte beauty, een genot om elke dag naar te kijken.
Avatar gebruiker
Gouden HandPalm
 
Berichten: 1533
Geregistreerd: 13 jun 2013 10:04
Woonplaats: Amsterdam (NH) en Ermelo (Gld)
88 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 32 gasten