Ravenea glauca (var. Andringitra (?) ) in bloei

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Ravenea glauca (var. Andringitra (?) ) in bloei

Berichtdoor Gouden HandPalm op 08 jul 2017 09:59

Dit jaar is mijn Ravenea glauca in de bloei geschoten. Er komen langs de stam 2 bloemstengels te voorschijn. Het is wel een beetje een tienermoeder (of -vader), maar dat is in die landen nu eenmaal gebruikelijk. Wellicht helpt educatie.

Wat me opvalt is dat deze bloei de aanmaak van nieuwe bladeren lijkt te stoppen. Normaal had ie er allang al een nieuw blad uitgepoept, maar dat ligt nu stil. Wellicht hebben dus die mensen gelijk die zeggen dat het verwijderen van bloemen de groei bevordert (of in ieder geval dan niet remt).
Bijlagen
image.jpeg
image.jpeg (260.74 KiB) 5586 keer bekeken
image.jpeg
image.jpeg (272.86 KiB) 5586 keer bekeken
image.jpeg
image.jpeg (265.03 KiB) 5586 keer bekeken
image.jpeg
image.jpeg (250.84 KiB) 5586 keer bekeken
Laatst bijgewerkt door Gouden HandPalm op 09 jul 2017 22:30, in totaal 1 keer bewerkt.
Avatar gebruiker
Gouden HandPalm
 
Berichten: 1533
Geregistreerd: 13 jun 2013 10:04
Woonplaats: Amsterdam (NH) en Ermelo (Gld)
88 bedankjes

Re: Ravenea glauca (var. Adringitra (?) ) in bloei

Berichtdoor draco op 08 jul 2017 10:54

Het is inderdaad een totaal verschillend fenotype als de Isalo variant. De bloei kost zo'n jonge plant waarschijnlijk veel energie en bij herhaling is zeker te overwegen om ze te verwijderen.
Chamaedorea radicalis welke inmiddels is verhuisd, bloeide meermaals in het seizoen. Remming van de groei heb ik daarbij niet vast kunnen stellen maar dat was een stokoud ex.
Het zou me niet verbazen wanneer de 2 vormen op termijn als verschillende soorten worden beschouwd.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6751
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
685 bedankjes

Re: Ravenea glauca (var. Adringitra (?) ) in bloei

Berichtdoor Gouden HandPalm op 08 jul 2017 11:23

Ja, kijk er ook wel van op dat Dransfield ze niet als twee verschillende palmsoorten heeft beschreven. In zijn 'Palms of Madagscar' staan ze nog allebei als R. glauca te boek.

Zou me zelfs niks verbazen als DNA onderzoek aantoont dat de Adringitra variant helemaal geen Ravenea is.

Maar wat dan wel? Spannend, zo'n palm. Het lijkt wel detective werk.
Avatar gebruiker
Gouden HandPalm
 
Berichten: 1533
Geregistreerd: 13 jun 2013 10:04
Woonplaats: Amsterdam (NH) en Ermelo (Gld)
88 bedankjes

Re: Ravenea glauca (var. Adringitra (?) ) in bloei

Berichtdoor yme op 08 jul 2017 12:25

duidelijk hele andere palm! dank voor de foto!!!

Wellicht helpt educatie.

:lol: :lol:

ik had inderdaad een iets grotere palm verwacht!
Ben benieuwd wanneer er weer een blad bijkomt!

groetjes,

yme
yme
 
Berichten: 517
Geregistreerd: 04 aug 2015 20:39
Woonplaats: Amsterdam
43 bedankjes

Re: Ravenea glauca (var. Adringitra (?) ) in bloei

Berichtdoor draco op 08 jul 2017 12:59

Even een zijsprong maken Jan. De ontzielde stam naast de Ravenea is dat van de Chamaerops humilis var humilis man en zit er nog leven in? Je hebt dan tenminste het nageslacht nog!
Bij vrouwe Cerifera (Chamaerops humilis var. argentea) zijn als resultaat van een nieuwe alliantie ditmaal raszuivere zaden in aantocht.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6751
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
685 bedankjes

Re: Ravenea glauca (var. Adringitra (?) ) in bloei

Berichtdoor Gouden HandPalm op 08 jul 2017 13:21

Eén puntje van het speeragglomeraat is nog volkomen groen. Er zit dus nog leven in de stam. De speer zit muurvast, er zijn nieuwe adventiefwortels naast de stam gekomen, de stam is volkomen hard nog.

Mijn nieuwste theorie is dat hij alle energie naar het wortelen heeft verschoven en naar beneden aan groeien is momenteel. Ik verwacht altijd nog dat het goedkomt en dat er een mooie Chamaerops humilis te voorschijn gaat komen.

We zullen het zien. Zo niet dan is er zo een nieuwe voor in de plaats gezet.

Het Hogere Principe kan namelijk niet dood. Alles is altoos onsterfelijk. Per saecula saeculorum.
Avatar gebruiker
Gouden HandPalm
 
Berichten: 1533
Geregistreerd: 13 jun 2013 10:04
Woonplaats: Amsterdam (NH) en Ermelo (Gld)
88 bedankjes

Re: Ravenea glauca (var. Adringitra (?) ) in bloei

Berichtdoor draco op 08 jul 2017 17:45

Zo is dat, een scharminkelige Cerifera met zeer weinig wortels klimt na een jaar van twijfel nu voorzichtig uit het dal!
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6751
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
685 bedankjes

Re: Ravenea glauca (var. Adringitra (?) ) in bloei

Berichtdoor Gouden HandPalm op 08 jul 2017 18:00

Ja, in hun habitat overleven ze bosbranden, de ergste droogte en andere extreme toestanden, waar wij als mens nachtmerries van krijgen.

Net als bij een Cycas en een Yucca zit veel van het leven van de plant potentieel in de caudex/stam opgeslagen. Is die nog goed, en niet verrot, dan komt er altijd weer nieuw leven in. Ook al heeft ie een tijdje geen bladeren.
Avatar gebruiker
Gouden HandPalm
 
Berichten: 1533
Geregistreerd: 13 jun 2013 10:04
Woonplaats: Amsterdam (NH) en Ermelo (Gld)
88 bedankjes

Re: Ravenea glauca (var. Adringitra (?) ) in bloei

Berichtdoor draco op 08 jul 2017 21:03

Vergeet ook de geiten niet die deze palm (Chamaerops) aanvreten en kort houden. Exemplaren met een stam worden in het wild dan ook zelden aan getroffen. Dat ze het desondanks overleven is waarschijnlijk te danken aan de clustervormende eigenschap.
Terug naar het onderwerp, Ravenea is tweehuizig dus op zaad uit eigen kweek hoeven we vooralsnog niet te rekenen. ;) Ik ben wel benieuwd naar de aard van de bloeiwijze.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6751
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
685 bedankjes

Re: Ravenea glauca (var. Adringitra (?) ) in bloei

Berichtdoor Gouden HandPalm op 09 jul 2017 07:03

Ee volgt uiteraard een fotootje als de bloemen zich openen. Ben ook wel benieuwd.
Avatar gebruiker
Gouden HandPalm
 
Berichten: 1533
Geregistreerd: 13 jun 2013 10:04
Woonplaats: Amsterdam (NH) en Ermelo (Gld)
88 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten