update princeps

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

update princeps

Berichtdoor keesvl op 22 jul 2017 12:25

Hier enkele foto's van mijn princeps. De lengte van de stam is ca 105 cm. Opvallend bij deze palm is de iewat gebogen basis van stam en je kunt ook zien dat wortels vrijwel alle wortels aan een zijde zitten.
Bijlagen
IMG_2405.JPG
IMG_2405.JPG (40.41 KiB) 5556 keer bekeken
IMG_2406.JPG
IMG_2406.JPG (52.66 KiB) 5556 keer bekeken
keesvl
 
Berichten: 123
Geregistreerd: 12 dec 2012 22:30
10 bedankjes

Re: update princeps

Berichtdoor draco op 22 jul 2017 13:50

Dat is dan al een flinke knaap. Waarschijnlijk kan ophoging van de grond bij de stamvoet zorgen voor een evenwichtiger verdeling bij de uitgroei van adventiefwortels. Het formaat van foto's mag wel groter. Zijn de uitsteeksels op de onderste foto bladresten of wortels?
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6740
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: update princeps

Berichtdoor vandenanker op 22 jul 2017 18:35

De princeps krijg ik niet aaan het groeien bij mij thuis. Alle bladeren gaan dood, er komen nu nieuwe blaadjes ter grootte van een euro munt. De trachycareps doen het allemaal geweldig, groeien ontzettend snel met meer dan 2 speren per maand. Ik vermoed dat mijn mini princeps de winter niet gaat overleven. Laat jij hem buiten in de winter?
vandenanker
 
Berichten: 29
Geregistreerd: 19 apr 2017 10:42
3 bedankjes

Re: update princeps

Berichtdoor draco op 22 jul 2017 18:51

vandenanker schreef:De princeps krijg ik niet aaan het groeien bij mij thuis. Alle bladeren gaan dood, er komen nu nieuwe blaadjes ter grootte van een euro munt. De trachycareps doen het allemaal geweldig, groeien ontzettend snel met meer dan 2 speren per maand. Ik vermoed dat mijn mini princeps de winter niet gaat overleven. Laat jij hem buiten in de winter?


Trachycarpus princeps groeien hier goed zij het aanmerkelijk langzamer als fortunei. Jonge exemplaren in de tuin zijn met lichte bescherming goed winterhard gebleken. De kuipplanten overwinteren vorstvrij. Omdat de princeps gekweekt wordt uit zaad van wilde exemplaren bestaat de kans dat vanwege een grotere genetische diversiteit de kwaliteit van de zaailingen variabeler is dan bij gevestigde 'en masse' gekweekte fortunei en wagnerianus. Mijn ervaring is dat je beter met meerdere exemplaren kunt aanvangen en daaruit de best groeiende selecteren.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6740
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: update princeps

Berichtdoor keesvl op 22 jul 2017 22:45

Mijn princeps staat ruim 10 jaar in de volle grond het laatste jaar zonder bescherming in de winter. De groei is vergelijkbaar met de fortunei met een wat meer gedrongen groei. Bij -12/-14 graden kreeg in de winter van 2012 problemen met bladschade. Deze princeps is geimporteerd als plant. Wat je aan de stam ziet zijn steelresten.
keesvl
 
Berichten: 123
Geregistreerd: 12 dec 2012 22:30
10 bedankjes

Re: update princeps

Berichtdoor draco op 23 jul 2017 00:27

keesvl schreef: Mijn princeps staat ruim 10 jaar in de volle grond het laatste jaar zonder bescherming in de winter. De groei is vergelijkbaar met de fortunei met een wat meer gedrongen groei.

Je bedoelt vergelijkbaar snel ? Hier is dat zeker niet het geval met 1 à 2 bladeren per seizoen. De zogenaamde princeps 'New Form' daarentegen groeit vergelijkbaar snel als een fortunei. De herkomst van deze princeps lookalike is vooralsnog onduidelijk.
De princeps in de tuin die beschermd door een omgekeerde kuip -20°C overleefde, verloor als reactie ook alle bladeren maar herstelde verrassend goed.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6740
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: update princeps

Berichtdoor keesvl op 23 jul 2017 11:27

De "snelle" groei is van de laatste jaren, een jaar of 10 terug had ik ook een paar bladeren per jaar, En overtuig jezelf over mijn princeps Welkom!
keesvl
 
Berichten: 123
Geregistreerd: 12 dec 2012 22:30
10 bedankjes

Re: update princeps

Berichtdoor draco op 23 jul 2017 11:45

De groeisnelheid lijkt inderdaad bij oudere gevestigde princeps toe te nemen. Ik heb sinds kort een tweede exemplaar vanuit de kuip overgezet naar de volle grond en die heeft dit seizoen al 2 bladeren ontwikkelt. Nummer 1 staat al vanaf 2008 in de tuin op een niet erg gunstige plek. Deze heeft het 2 x zwaar te verduren gehad met volledig bladverlies. Logisch dat het herstel veel van de plant heeft gevergd. Er heb hier ook nog andere traaggroeiende soorten in de tuin, Trachycarpus takil 'Kalamuni' en Trachycarpus geminisectus. Misschien krijgen die het ook nog eens op de heupen. De 'Kalamuni' leidt net als de princeps aan scheefstand door eenzijdige wortelgroei. Ik heb ze op advies van Herbert (Gardenpalms) bij het verpotten dieper gezet.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6740
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: update princeps

Berichtdoor Dennis_S op 23 jul 2017 21:09

Mooie update Kees! Hier gaat ie ook gestaag, maar heb het idee dat ie wat minder snel groeit. Het vierde blad van dit seizoen ontvouwt zich net. Dat is nu wel iets meer dan andere jaren, ik heb er meestal rond de vier of vijf per jaar. Maar nu in juli het vierde blad betekent dat ik dit jaar waarschijnlijk zes ga halen. Dat zou ook betekenen dat de groei wat opschaalt. Er is blijkbaar wel degelijk variatie. Die van mij lijkt in bouw en voorkomen net een fortunei. Niets geen gedrongen groei meer. De bladeren zijn net zo groot en worden ook wat gevoeliger voor knikken, net als fortunei. Nog geen bloei gehad dit jaar, maar de plant is bij mij erg groot. De plant is tot aan de bladpunten nu twee meter hoog. Stam een cm of zestig. Hier zie ik geen eenzijdige beworteling, maar een heel mooi regelmatige groei. Wel ontzettend veel van dat tomentum op het groeipunt en de kenmerkende, bijna zwarte 'draden' vanuit de stam. jij hebt een dame, wellicht heb ik een heer. Geen idee of dat de reden is van de verschillen, maar wellicht zoals Han al aangeeft, genetische variatie. Laatste foto is ook een vergelijk met de princeps hybride, links op de foto. Daarachter staat een wagnerianus. De hybride opent ook net zijn vierde blad en groeit dus net zo snel als de echte. Maar de hybride staat pas sinds vorig jaar in de vollegrond, de echte al sinds 2009.
q-WP_20170723_20_45_14_Pro.jpg
q-WP_20170723_20_45_14_Pro.jpg (259.41 KiB) 5375 keer bekeken
q-WP_20170723_20_57_58_Pro.jpg
q-WP_20170723_20_57_58_Pro.jpg (164.56 KiB) 5375 keer bekeken
q-WP_20170723_20_58_12_Pro.jpg
q-WP_20170723_20_58_12_Pro.jpg (228.79 KiB) 5375 keer bekeken
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Re: update princeps

Berichtdoor draco op 24 jul 2017 00:33

Een fraai trio Dennis en zo te zien ben je vooralsnog gespaard gebleven voor noodweer. Dit voorjaar heeft een harde Noordwester mijn princeps in kuip behoorlijk gemangeld.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6740
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 27 gasten