Help alstublieft deze wilde winterhart trachycarpus fortunei

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Help alstublieft deze wilde winterhart trachycarpus fortunei

Berichtdoor CrackBaby op 29 jul 2017 14:16

Hallo,
Ik zou dankbaar zijn voor wat hulp met mijn vroeger wilde winterhart trachycarpus fortunei palmbomen. Ik ging naar een heel grote poging om ze te krijgen en het zou heel verdrietig zijn als ze stierven. Ik vond het noordelijkste deel van Zwitserland dat ze wild wilden worden, dus vermoedelijk zijn ze geëvolueerd om winterhard te zijn. Ze bevinden zich in potten op een terras in het centrum van Zwitserland, waardoor de temperatuur 20-30 graden blijft. Ik heb ook direct zonlicht en indirect zonlicht geprobeerd.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Een van hen kwam van een bos, de ander van de rand van een veld.

Als je kijkt naar de close-up foto's die je kunt zien, lijkt het op rotting of een of andere soort groei die plaatsvindt in gebieden die ofwel geknipt of bruin zijn, maar ik kan helemaal niets zien in de groene gebieden.

Ik legde ze in een winkel met een aantal grond waar ze vandaan kwamen. Een van hen heeft veel beter gedaan dan de andere, met misschien 90% van de zwakker die helaas sterft. Ik heb deze mest één keer per week in het water gebracht en geprobeerd meer water te gebruiken, minder water, zelfs minder gezonde palm uit en meer rotsjes toegevoegd (ik merkte op dat de wortels erg nat waren, dus ik probeerde dit te repareren Is nu verbeterd).

Ze groeien nog steeds, maar de nieuwe gevouwen bladeren zijn na het eerst groen geworden kleurloos en vallen verdrietig voor het even openen.

Ik heb foto's bijgevoegd.
CrackBaby
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 29 jul 2017 12:35
0 bedankjes

Re: Help alstublieft deze wilde winterhart trachycarpus fort

Berichtdoor CrackBaby op 29 jul 2017 15:42

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
CrackBaby
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 29 jul 2017 12:35
0 bedankjes

Re: Help alstublieft deze wilde winterhart trachycarpus fort

Berichtdoor draco op 29 jul 2017 16:53

Als kuipplant verdraagt Trachycarpus veel minder vorst in vergelijking met volle grond waar de wortels minder vorst ervaren. Een standplaats in de volle zon is bij de aangegeven maximum temperatuur van 30°C ook wat teveel van het goede voor deze palm uit het hooggebergte.
Als plantendokter ben ik somber over de kans op herstel, maar mischien dat een second opinion positiever bericht oplevert. Sterkte!
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Help alstublieft deze wilde winterhart trachycarpus fort

Berichtdoor CrackBaby op 29 jul 2017 19:08

Hartelijk dank voor het kijken! De bomen hebben hier echter nooit vorst ervaren, dus is het waarschijnlijk dat het verschijnt omdat het te warm is of te veel zon krijgt?
CrackBaby
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 29 jul 2017 12:35
0 bedankjes

Re: Help alstublieft deze wilde winterhart trachycarpus fort

Berichtdoor draco op 30 jul 2017 00:57

Voorzie de palmen van verse aarde door overpotten of door aanvulling onderin als daar nog ruimte voor is. Til de kluiten uit hun pot, verwijder zoveel mogelijk van de oude grond en eventuele slechte of rotte wortels en pot de palmen opnieuw op met een laag verse aarde onderin. Plaats ze op een plek met bv alleen ochtendzon en geef water met mate waarbij de aarde tussen de gietbeurten door wat kan opdrogen om lucht bij de wortels toe te laten.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Help alstublieft deze wilde winterhart trachycarpus fort

Berichtdoor jaak op 30 jul 2017 12:49

zou het kunnen dat er in de potten onderaan geen gaten zitten om het overtollige water af te voeren ? Dat zou wortelrot kunnen verklaren .

Groeten , Jaak
We leven allemaal onder dezelfde hemel,maar we hebben niet allemaal dezelfde horizon

viewtopic.php?f=49&t=1772#p18157------Jaak zijn tuin
Avatar gebruiker
jaak
Moderator
Moderator
 
Berichten: 1801
Geregistreerd: 28 jul 2009 13:54
Woonplaats: Temse Oost-Vlaanderen
156 bedankjes


Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 30 gasten