Keuze maken verschillende Trachycarpus soorten

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Keuze maken verschillende Trachycarpus soorten

Berichtdoor Turk_Indo op 11 aug 2017 09:54

Beste Palmvrieden...
Graag zou ik jullie mening en advise willen over een aantal trachycarpus soorten vooral met betrekking tot de windbestendigheid.
Ik heb momenteel een trachycarpus fortunei en een Trachycarpus Wagnerianus van ongeveer 80 tot 90 cm met een stam van ong. 20 cm.
Nu valt het me op dat de Trachycarpus Fortunei veel bladschade oploopt door de wind in de tuin.
Terwijl de Trachycarpus Wagnerianus veel stugger en steviger is en dus niet beschadigd.

Mijn vraag is nu over de 2 hybride soorten Trachycarpus wagnerianus x fortunei en Trachycarpus fortunei x wagnerianus.
Is er 1 van de 2 beter bestand tegen wind en wat zijn precies de verschillen?
Vind het erg lastig om de verschillen te vinden in de online informatie.
Wil zelf eigenlijk nog een hybride bestellen, maar twijfel of het slim is en welke.

Daarnaast zou ik willen weten welke van de volgende soorten meer windbestendig is of dat het vergelijkbaar is met de Trachycarpus Fortunei.
Trachycarpus sp. 'Manipur, Trachycarpus Naini Tal en de Trachycarpus takil (kalamuni).
Turk_Indo
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 05 aug 2017 12:47
Woonplaats: Almere
0 bedankjes

Re: Keuze maken verschillende Trachycarpus soorten

Berichtdoor draco op 11 aug 2017 10:29

Trachycarpus takil 'Kalamuni' heeft vrij stevig blad maar de groei is hier vooralsnog tergend langzaam waardoor nog weinig valt te zeggen over de windbestendigheid. Hybrides van fortunei en wagnerianus zijn in mijn ervaring minder windbestendig dan de wagnerianus waarbij ze qua habitus meer overeenkomst vertonen met de fortunei ouder.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Keuze maken verschillende Trachycarpus soorten

Berichtdoor Troy op 11 aug 2017 10:46

Dat je hier weinig informatie over kan vinden dat kan kloppen, dit komt omdat alle hybrides anders zijn. In deze hybrides zit veel genetische variatie. De een heeft een blad type wat veel lijkt op de vader en de ander wat veel lijkt op de moeder en alles wat er tussen in zit. En wat Draco zegt komt overeen met mijn ervaring, dat fortunei over het algemeen dominanter terug lijkt te komen dan wagnerianus. Welke soort als moederplant gebruikt is en welke als stuifmeel donor maakt in mijn ervaring niet veel verschil.
Troy
Bedrijven
 
Berichten: 409
Geregistreerd: 20 jan 2012 19:42
Woonplaats: Haarsteeg
43 bedankjes

Re: Keuze maken verschillende Trachycarpus soorten

Berichtdoor derfske op 11 aug 2017 12:25

als je palmen koopt die uit een kas komen zijn de bladeren sowieso wat slapper.. meestal na aanplant in de wind dan worden ze lelijk. maar de bladeren zullen in de volgende jaren steeds sterker worden
http://palmvrienden.net/lapalmeraie/2016/08/waarom-wordt-mijn-palm-plots-lelijk-na-het-aanplanten/

van alle winterharde trachycarpus soorten verslaat niks de wagnerianus qua wind bestendigheid. een kruising is denk ik dan een goede keus. ik heb pas ook 1 gekocht en het blad lijkt wat kleiner en steviger dan de gewone fortunei

maar aan de andere kant een groepje wagnerianusen kan ook heel mooi zijn
Afbeelding

veel om over na te denken :lol:
inflatie = diefstal, kapitalisme = moderne slavernij, democratie = een illusie, c02 = goed voor planten, fijnstof is pas slecht, "don't believe your tell lie vision", het probleem is niet degene die slecht zijn, het zijn de gene die het toelaten
derfske
 
Berichten: 476
Geregistreerd: 18 nov 2015 01:47
Woonplaats: landgraaf
50 bedankjes

Re: Keuze maken verschillende Trachycarpus soorten

Berichtdoor draco op 11 aug 2017 12:59

Indrukwekkend en erg fraai zo'n groep waggy 's, derfske. Met fortunei zou het beeld eerder rommelig worden.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Keuze maken verschillende Trachycarpus soorten

Berichtdoor derfske op 11 aug 2017 14:28

ja dat klopt inderdaad.. had ik dit plaatje eerder gezien dan had ik wat meer waggys gekocht om ook een bosje van 3 te maken :roll:
inflatie = diefstal, kapitalisme = moderne slavernij, democratie = een illusie, c02 = goed voor planten, fijnstof is pas slecht, "don't believe your tell lie vision", het probleem is niet degene die slecht zijn, het zijn de gene die het toelaten
derfske
 
Berichten: 476
Geregistreerd: 18 nov 2015 01:47
Woonplaats: landgraaf
50 bedankjes

Re: Keuze maken verschillende Trachycarpus soorten

Berichtdoor derfske op 11 aug 2017 16:48

https://www.youtube.com/watch?v=Nb9XteK4EO0

fortunei x waggy hoe hij uitziet als ie groot is. best interessant
inflatie = diefstal, kapitalisme = moderne slavernij, democratie = een illusie, c02 = goed voor planten, fijnstof is pas slecht, "don't believe your tell lie vision", het probleem is niet degene die slecht zijn, het zijn de gene die het toelaten
derfske
 
Berichten: 476
Geregistreerd: 18 nov 2015 01:47
Woonplaats: landgraaf
50 bedankjes

Re: Keuze maken verschillende Trachycarpus soorten

Berichtdoor Lieven op 13 aug 2017 17:25

Hier ook een variatie van Trachycarpus Wagnerianus/Fortunei :

Afbeelding

Mvg
Lieven
 
Berichten: 401
Geregistreerd: 26 jul 2013 11:20
Woonplaats: Oostham
50 bedankjes


Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 18 gasten