Welke soort is dit?

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Welke soort is dit?

Berichtdoor Palmark op 01 sep 2017 15:34

WP_20170901_11_33_37.jpg
WP_20170901_11_33_37.jpg (120.06 KiB) 5023 keer bekeken
WP_20170901_11_33_54.jpg
WP_20170901_11_33_54.jpg (123.52 KiB) 5023 keer bekeken
Beste palmvrienden,

Onlangs heb ik een palmboompje aangeschaft via een particulier en deze wist mij te vertellen dat het om een "trachycarpus" ging.

Zoals jullie mogelijk ervaren hebben, blijft het er meestal niet bij 1 :roll: en als ik hem vergelijk met mijn Fortunei en Waggy dan valt mij op dat de vingers langer en dunner zijn en de bladeren en stelen wat langer.

Zou het hier om een "trachycarpus nainital" kunnen gaan?

Alvast hartelijk dank terug voor jullie reactie :thumb_up:
Palmark
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 01 sep 2017 15:10
1 bedankjes

Re: Welke soort is dit?

Berichtdoor Gouden HandPalm op 02 sep 2017 19:06

Trachycarpus fortunei kent veel verschillende verschijningsvormen, fenotypen. Je hebt ze met stijf blad, met hangend blad, met smal blad etc. Tegenwoordig zijn er ook veel hybriden op de markt. Jouw palm kan dus ook een fortunei x wagnerianus zijn. Die hebben ook een smaller en stijver blad dan de gemiddelde fortunei.

Een speciaal soort zoals een T. nova groeit veel minder snel en heb je meestal niet in dit formaat bij de gewone palmenboer.
Avatar gebruiker
Gouden HandPalm
 
Berichten: 1533
Geregistreerd: 13 jun 2013 10:04
Woonplaats: Amsterdam (NH) en Ermelo (Gld)
88 bedankjes

Re: Welke soort is dit?

Berichtdoor Marc_S op 02 sep 2017 19:57

Sorry dat ik het moet zeggen maar de nova groeit sneller dan een fortunei. Dat is ook de reden dat als ze terug vriezen og rot krijgen ze er veel vlugger bovenop zijn. Die van mij is enkele malen terug gevroren en maakte het jaar daarop 3 volledig nieuwe bladeren met de speer getrokken. Dat zal een fortunei nooit klaar spelen. kan je blij zijn dat hij speerrot overleeft.
Marc_S
 
Berichten: 663
Geregistreerd: 13 sep 2010 18:56
Woonplaats: Eygelshoven
65 bedankjes

Re: Welke soort is dit?

Berichtdoor Gouden HandPalm op 02 sep 2017 21:28

Ja, ik bedoelde de geminisectus. Bedankt voor de correctie. Nova heb ik ook in de volle grond staan. Die groeit inderdaad wel goed.
Avatar gebruiker
Gouden HandPalm
 
Berichten: 1533
Geregistreerd: 13 jun 2013 10:04
Woonplaats: Amsterdam (NH) en Ermelo (Gld)
88 bedankjes

Re: Welke soort is dit?

Berichtdoor Rob op 02 sep 2017 22:44

Hi Palmark; welkom op het forum!

Ik zou het voorlopig op een Trachycarpus fortunei houden - binnen de soort zit nogal wat variabilitiet zoals de andere heren al aangaven - mede ook afhankelijk van de omstandigheden.
Ik krijg bij het zien van de palm zelfs de indruk dat hij de recente periode in een kas heeft gestaan, vanwege de opvallend langere stelen en blad segmenten op de laatste sets bladeren.
Nova is het idd zeker niet, en nainital lijkt me ook niet.

Sorry dat ik het onderwerp verander, maar de meer relevante vraag hier is eigenlijk: wat doet die mooie Trachy in die pot? Begrijp me niet verkeerd, het is een geweldige mooie pot, zeker in een strakke tuin, maar er zijn m.i. fundamentele issues mee:
- Zitten er afwateringsgaten in? Dit is wel essentieel voor zon palm.
- Is die plant bedoeld om buiten te blijven in de winter? Hij gaat in die pot geheid kapot als ie in een doorsnee winter zo blijft staan
- de pot is de facto te klein voor die palm.

gr
Rob

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11280
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1115 bedankjes

Re: Welke soort is dit?

Berichtdoor derfske op 03 sep 2017 01:02

De fortunei is overal op de markt te krijgen. De andere soorten zijn zeldzamer en moet je al bij een speciaal zaak halen. Alleen al daarom is de kans al heel groot dat het gewoon een fortunei is. Ik heb 6 fortuneis van verschillende adressen. En niks lijkt op elkaar van slap en stijf blad, gras groen en ook 1 met echt een stuk donkerder groen blad. De 1 heeft blad met een spanwijdte van 120cm maar de andere van 90cm
inflatie = diefstal, kapitalisme = moderne slavernij, democratie = een illusie, c02 = goed voor planten, fijnstof is pas slecht, "don't believe your tell lie vision", het probleem is niet degene die slecht zijn, het zijn de gene die het toelaten
derfske
 
Berichten: 476
Geregistreerd: 18 nov 2015 01:47
Woonplaats: landgraaf
50 bedankjes

Re: Welke soort is dit?

Berichtdoor Palmark op 03 sep 2017 08:08

Goede morgen mannen,

Hartelijk dank voor het meedenken en het delen van jullie expertise!

De algehele consensus is dus een gewone Fortunei; ik ben er niet minder blij mee 8-)

Wat Rob terecht opmerkt is het gegeven dat hij bij de vorige eigenaar in een "tuinkamer" heeft gestaan, wat praktisch neerkomt op een kas.

"Wat doet die mooie Trachy in die pot?"

Die vraag heb ik de trachy zowel schriftelijk als mondeling voorgelegd, maar tot nu toe geen reactie.....

Ik heb hem met pot en al gekocht en hij staat vanuit de kamer gezien leuker in de pot dan in de volle grond, omdat hij anders erg dicht op de schutting ernaast komt te staan.

- Zitten er afwateringsgaten in?
Ja.

- Is die plant bedoeld om buiten te blijven in de winter? Hij gaat in die pot geheid kapot als ie in een doorsnee winter zo blijft staan.

Ja, eigenlijk wel, ik was van plan om de pot in te pakken met noppenfolie in de winter en als het idioot koud wordt < -10 zet ik hem in de garage.
De pot is wel dubbelwandig.

- de pot is de facto te klein voor die palm.
(klinkt als een typische gevalletje "palmenmishandeling"..)
Dat verbaast mij. De vorige eigenaar gaf aan dat hij twee jaar geleden verpot is en dat hij nog jaren in deze pot kan blijven.

Het geheel is nu al idioot zwaar, een grotere pot, zie ik voorlopig niet zitten. Dan mag ik wel een hijskraan huren om hem te verplaatsen.

Maar ik begrijp dus Rob dat jij hem wel in de volle grond zou zetten?
Palmark
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 01 sep 2017 15:10
1 bedankjes

Re: Welke soort is dit?

Berichtdoor derfske op 05 sep 2017 18:01

wat een reactie voor een vraagsteller :D

de wortels willen sowieso breder groeien dan de bladeren uitsteken. daarvoor krijg je al betere groei in de volle grond. en omdat de wortels beter tegen vorst worden beschermt kan de palm ook heel wat meer vorst aan.

een trachycarpus fortunei in een pot .. is als uhm.. :roll: plastic tuinstoelen voor je tv.. het kan wel maar je dat doe je gewoon niet.. :lol:

ik zeg fortunei's in de volle grond. worden ze groter van en het ziet ook mooier uit.. en als je 1 in een pot neemt. pak dan een vederpalmpje voor in de pot.. :thumb_up:
inflatie = diefstal, kapitalisme = moderne slavernij, democratie = een illusie, c02 = goed voor planten, fijnstof is pas slecht, "don't believe your tell lie vision", het probleem is niet degene die slecht zijn, het zijn de gene die het toelaten
derfske
 
Berichten: 476
Geregistreerd: 18 nov 2015 01:47
Woonplaats: landgraaf
50 bedankjes

Re: Welke soort is dit?

Berichtdoor Palmark op 05 sep 2017 18:37

Dag Derfske,

een trachycarpus fortunei in een pot .. is als uhm.. :roll: plastic tuinstoelen voor je tv.. het kan wel maar je dat doe je gewoon niet.. :lol:


Dan heb je mijn interieur nog niet gezien ;)
Bijlagen
interieur.jpg
interieur.jpg (12.69 KiB) 4737 keer bekeken
Palmark
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 01 sep 2017 15:10
1 bedankjes

Re: Welke soort is dit?

Berichtdoor draco op 05 sep 2017 18:46

Laat Mark toch z 'n gang toch gaan als hij de Trachycarpus in een kuip wil houden. Ik heb er ook een aantal permanent in kuipen staan en dat gaat prima als er de nodige zorg aan wordt besteed. Een onmiskenbaar voordeel is dat je de palm makkelijk kunt verplaatsen net als de lichtgewicht tuinstoelen. ;)
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 19 gasten