Palmen gevaarlijk?

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Palmen gevaarlijk?

Berichtdoor kaleman op 14 sep 2017 21:26

hallo,

ik heb met veel moeite een paar Dactylifera's op de kop getikt. Ik heb trouwens zelf ook wat zaailingen geoogst. Daarnast heb ik een paar Canariensis en nog een Roebelenii. Nu een vraag: de stekels van de palmbladen zijn best scherp. Vooral die van de Dacty maar ook de Canariensis is soms scherp. Zijn er gevallen van oogschade bekend door Dactylifera's? Het valt me elke keer weer op als ik die palmen oppak dat ze behoorlijk steken. Zelfs de Canariensis. Ik draag altijd een beschermbril als ik ermee bezig ga.

Kan ik de Dacty's eventueel in een pot buiten onder het afdak laten overwinteren?

gr.
kaleman
 
Berichten: 8
Geregistreerd: 16 maart 2017 16:00
0 bedankjes

Re: Palmen gevaarlijk?

Berichtdoor Troy op 14 sep 2017 22:01

Dit kan inderdaad erg gevaarlijk zijn, natuurlijk voor je ogen maar ook zeker voor je handen kan ik uit ervaring vertellen vooral van Phoenix soorten. In eerste instantie lijkt het een klein prikje maar hier kun je dagen lang gewricht pijn aan overhouden met reuma achtige symptomen. Dit komt doordat er vaak kleine stukjes doorn onder je huid achterblijven en voor infecties kan zorgen. Handschoenen en een veiligheids bril is zeker geen slecht idee.

http://homeguides.sfgate.com/palm-tree- ... 32058.html
Troy
Bedrijven
 
Berichten: 409
Geregistreerd: 20 jan 2012 19:42
Woonplaats: Haarsteeg
43 bedankjes

Re: Palmen gevaarlijk?

Berichtdoor enrico op 15 sep 2017 00:45

Palmen (en zoveel andere planten) kunnen op meerdere manieren gevaarlijk zijn. Ik bukte een paar jaar geleden om iets op te pakken van de grond en kreeg zo de speer van een Dypsis decaryi in mn oog. Gelukkig net naast mn pupil maar de dokter moest wel wat restjes speer uit mn oog boren :shock:
enrico
 
Berichten: 176
Geregistreerd: 10 apr 2011 23:27
14 bedankjes

Re: Palmen gevaarlijk?

Berichtdoor Mate op 15 sep 2017 09:18

De stekels van een canariensis aan het begin vd takken zijn zeer gevaarlijk. Ze gaan door je huid als een warm mes door de boter. Al een paar keer meegemaakt waar je nog ff een tijdje last van hebt. Ook een keer een blad van een zaailing in mn oog gehad waar ik blijvende schade aan over heb gehouden. Gelukkig geen beperking in zicht maar als ik net wakker wordt kan ik niet in mn oog wrijven want anders voelt het zo een twee uur lang alsof ik een bak zand in mn oog heb zitten.

Geen hobby zonder gevaar dus :mrgreen:
Een klein stukje Dalmatië in mn achtertuintje.
Mate
 
Berichten: 2875
Geregistreerd: 18 feb 2015 09:32
Woonplaats: hoofddorp
328 bedankjes

Re: Palmen gevaarlijk?

Berichtdoor derfske op 19 sep 2017 20:28

stekels op een champearops kunnen ook behoorlijk prikken. en yuccas zijn al helemaal gevaarlijk, ik knip alle puntjes af. als je daar ooit met je oog in hangt. ik wil daar niet aan denken.. :roll:
inflatie = diefstal, kapitalisme = moderne slavernij, democratie = een illusie, c02 = goed voor planten, fijnstof is pas slecht, "don't believe your tell lie vision", het probleem is niet degene die slecht zijn, het zijn de gene die het toelaten
derfske
 
Berichten: 476
Geregistreerd: 18 nov 2015 01:47
Woonplaats: landgraaf
50 bedankjes

Re: Palmen gevaarlijk?

Berichtdoor Rob op 19 sep 2017 23:26

Washingtonia is al erg gemeen, maar tot nu toe vind ik de stekels op Livistona nog het meest link. Vlijmscherp, lang en altijd tegendraads. Als je je arm te snel terug trekt dan trek je er een complete groef in. Handschoenen alleen is niet echt voldoende - lange mouwen erbij is eigenlijk nog beter!

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11280
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1115 bedankjes

Re: Palmen gevaarlijk?

Berichtdoor pepe55458 op 20 sep 2017 17:19

mijn moeder heeft deze zomer tijdens verplaatsen van palm een punt in het oor gekregen , gevolg , trommelvlies doorprikt ,

grts

Pepe
pepe55458
 
Berichten: 104
Geregistreerd: 17 feb 2016 20:12
25 bedankjes

Re: Palmen gevaarlijk?

Berichtdoor hexina op 21 sep 2017 13:57

Ik was 3 jaar geleden het terras aan het afspuiten en wilde naast mijn Phoenix Canariensis iets oprapen toen de bladpunt achter mijn bril mij in mijn oog stak. Ik dacht dat het branden maar even zou duren maar echter bleef het behoorlijk pijnlijk. Toch maar even de dokter gebeld. Die constateerde al vrij snel dat ik een sneetje in mijn hoornvlies had opgelopen. Na een simpele behandeling met een antibioticazalf van een dag was de pijn al weg. Verder geen blijvende schade eraan over gehouden. Niet alleen de stekels zijn dus gevaarlijk omdat het blad van deze phoenix Canariensis ook vrij hard en scherp is was dat al genoeg! Dus niet eens de stekels die gevaarlijk kunnen zijn. Over het algemeen geld altijd dat je er voorzichtig mee moet zijn.....
"Een dwaas ziet niet dezelfde (palm)boom als een wijze."
Avatar gebruiker
hexina
 
Berichten: 1445
Geregistreerd: 21 apr 2011 13:57
Woonplaats: Heerlen
67 bedankjes

Re: Palmen gevaarlijk?

Berichtdoor Remy op 11 okt 2017 11:14

Hier een stekel van een champearops onder mijn duimnagel gehad. Zeer pijnlijke ervaring en een paar dagen ziektewet. Tegenwoordig gebruik ik bij het onderhoud snijhandschoenen en zelfs dan heb ik nog wel eens prijs... Ach ja, je moet er wat voor over hebben ;)
Avatar gebruiker
Remy
 
Berichten: 939
Geregistreerd: 14 jul 2012 02:12
Woonplaats: Hoogerheide
82 bedankjes


Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten

cron