Uitbreiding collectie zone 9 palmen

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Uitbreiding collectie zone 9 palmen

Berichtdoor Gouden HandPalm op 16 sep 2017 10:43

In Ermelo is het altijd een zoektocht om palmen te vinden die de koude kas in de winter overleven. Niet alle palmen en exoten zijn daarvoor gesxhikt. Ervaring leert dat zone 10 planten het niet redden om een aantal maanden op gemiddeld 4 C te moeten staan. Te koud en te vochtig is zo'n Hollandse overwintering voor ze. Met een zone 9 palm wil dat nog wel eens lukken.

Vandaar deze nieuwe aanschaf om te kijken of er een mooie houdbare vondst tussen zit:

Foto 1.

Rechts > chamaerops humilis var. cerifera (aanbieding bij der Palmenmann... Op = Op)
2e van Rechts > Coccothrinax proctorii (ook zone 9.. (Iemand al ervaring mee?)
3e van Rechts > Serenoa repens 'silver' (met al een kruipend stammetje)
Links > Livistona australis (mijn nitida doet het uitstekend dus met deze aussie moet het ook wel lukken)

image.jpeg
image.jpeg (199.09 KiB) 6210 keer bekeken


Foto 2:

Rechts: Ravanea xerophila (de Griekse naam betekent dat ie van droogte houdt... Dan kent ie Nederland nog niet...)
Links: nog een cerifera (blijkbaar is die GHP daar een fan van)

image.jpeg
image.jpeg (200.73 KiB) 6210 keer bekeken


Foto 3:

Rechts: Allagoptera arenaria (vrij onbekende palm die aan de kust groeit; moet dus wel tegen een beetje vocht kunnen, zou je zeggen)
Midden: Arenga engleri (beproefd zone 9 palmpje uit Japan; moet zeker lukken)
Links: Arenga ryukyuensis (bijzonder fraai broertje van de bobengenoemde; iets smallere bladeren; mooi donkergroen, die van Engler is iets lichter)

image.jpeg
image.jpeg (201.25 KiB) 6210 keer bekeken
Avatar gebruiker
Gouden HandPalm
 
Berichten: 1533
Geregistreerd: 13 jun 2013 10:04
Woonplaats: Amsterdam (NH) en Ermelo (Gld)
88 bedankjes

Re: Uitbreiding collectie zone 9 palmen

Berichtdoor hanscazan op 16 sep 2017 15:56

NICE!!! :thumb_up: van mij
Avatar gebruiker
hanscazan
 
Berichten: 1486
Geregistreerd: 26 maart 2015 14:01
Woonplaats: Bergen op Zoom
175 bedankjes

Re: Uitbreiding collectie zone 9 palmen

Berichtdoor Mate op 16 sep 2017 17:31

Succes :thumb_up:
Een klein stukje Dalmatië in mn achtertuintje.
Mate
 
Berichten: 2884
Geregistreerd: 18 feb 2015 09:32
Woonplaats: hoofddorp
329 bedankjes

Re: Uitbreiding collectie zone 9 palmen

Berichtdoor Rob op 16 sep 2017 17:46

De laatste 3 kunnen dat zeker aan Jan - ik heb ze alle drie afgelopen winter overwinterd in de droge onverwarmde schuur, waar het pomphuis van het zwembad de temperatuur nog enigzins een zetje geeft
Minimum dat ze zeker hebben gezien is -0.5° aldus mijn ultra-accurate temperatuurmeters in die schuur.
Ook de H. cerifera en de Serenoa kunnen dat gemakkelijk aan.
De laatste twee zouden met een beetje liefde zelfs buiten in volle grond ook een kans maken.
De H. cerifera staat hier nu in volle grond. Mijn Serenoa heeft helaas de verhuizing select verteerd en is verdoogd.

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11287
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1116 bedankjes

Re: Uitbreiding collectie zone 9 palmen

Berichtdoor Gouden HandPalm op 16 sep 2017 20:58

Mooi om te lezen dat Allagoptera goed te overwinteren valt, Rob. Dat geeft de burger moed. Zo koud als je aangeeft wordt het bij mij niet, nooit lager dan 4C. De overwinteringsruimte staat op een stelling los van de grond (aka 'trailer/'camper'). Geen last van optrekkende grondvorst.

De grootste Ch. cerifera (die van der Palmenmann) laat ik inderdaad maar gewoon buiten. Als het erg gaat vriezen gooi ik er wel een deken overheen.
Avatar gebruiker
Gouden HandPalm
 
Berichten: 1533
Geregistreerd: 13 jun 2013 10:04
Woonplaats: Amsterdam (NH) en Ermelo (Gld)
88 bedankjes

Re: Uitbreiding collectie zone 9 palmen

Berichtdoor keesvl op 20 sep 2017 23:30

Mooi, mijn serenia heeft het ook in de kas niet gehaald.
keesvl
 
Berichten: 124
Geregistreerd: 12 dec 2012 22:30
10 bedankjes

Re: Uitbreiding collectie zone 9 palmen

Berichtdoor Remy op 11 okt 2017 11:08

Ik heb hier al een aantal jaar een Livistona Fulva in pot staan. Die doet het ook erg goed! Dit jaar 5 nieuwe bladeren en geen last gehad van de late nachtvorst in april. Ter vergelijking met mijn Decipens, die al zijn blad verloor en het maar net heeft overleefd. Erg mooi om te proberen! ;)
Avatar gebruiker
Remy
 
Berichten: 939
Geregistreerd: 14 jul 2012 02:12
Woonplaats: Hoogerheide
82 bedankjes

Re: Uitbreiding collectie zone 9 palmen

Berichtdoor Gouden HandPalm op 14 okt 2017 15:29

Ja, een aantal Livistona soorten zijn erg geschikt voor een Hollandse overwintering. Deze australis is ook een blijvertje. Heeft het erg naar zijn zin In zijn nieuwe pot. Heeft al een prachtig nieuw blad geproduceerd inmiddels.

Zone 10 Livistona's zijn daarentegen een stuk moeilijker. Een rotundifolia kreeg bij mij meteen zwarte bladeren, na 1 maandje stallen in de koude kas.

Maar wellicht dat daar ook sterke soorten tussen zitten die overwintering in de koude kas aankunnen. Het is met Livistona zeker het proberen waard. Een erg sterke palmfamile, is mijn ervaring tot nu toe.

Ps. Bedoel je niet Livistona decora? Ik zie niet zo snel een decipiens. Palmpedia noemt die wel, maar op de desbetreffende bladzijde staat niks. Het lijkt een synoniem ban decora te zijn ??

L. fulva en L. decora zijn ook zone 9 palmen
Avatar gebruiker
Gouden HandPalm
 
Berichten: 1533
Geregistreerd: 13 jun 2013 10:04
Woonplaats: Amsterdam (NH) en Ermelo (Gld)
88 bedankjes

Re: Uitbreiding collectie zone 9 palmen

Berichtdoor draco op 14 okt 2017 21:24

Livistona decipiens (zone 9A -5°C) is desalniettemin een van de bekendere Livistona's. Kenmerkend voor de volwassen palm zijn de afhangende bladsegmenten. Ik heb deze soort gehad maar verkoos de australis. Behalve voornoemde Livistona fulva zijn er nog een aantal minder bekende zone 9 soorten, zoals de rigida, saribus, alfredii, benthamii, victoriae en nitida. De laatste was hier een periode goed verkrijgbaar o.a. bij Gardenpalms. Daarvan afkomstig heb ik ook Livistona muelleri uitgeprobeerd, maar die bleek te teer voor overwintering in de vorstvrije kas. Een bijzonder attractieve soort is Livistone mariae vanwege het rode blad bij jonge planten.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6744
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
683 bedankjes

Re: Uitbreiding collectie zone 9 palmen

Berichtdoor Gouden HandPalm op 15 okt 2017 07:49

Ook Wiki redirect Livistona decipiens naar Livistona decora, Han. Ook de Palmworld app geeft decipiens als syn. en niet als gehanteerde soortnaam. Hetzelfde doet Palmpedia. Wat zeggen je palmboeken?

https://en.wikipedia.org/wiki/Livistona_decipiens

Ook bij RPS lees ik: Livistona decora (= L. decipiens)

Het is misschien nog een oude naam uit je jeugd. ;)

Livistona mariae lijkt me ook een erg mooie palm. Zal die eens proberen in de toekomst. Heb ooit van een kennis de volgende foto uit Australië opgestuurd gekregen.
Bijlagen
image.jpeg
image.jpeg (168.5 KiB) 5733 keer bekeken
Avatar gebruiker
Gouden HandPalm
 
Berichten: 1533
Geregistreerd: 13 jun 2013 10:04
Woonplaats: Amsterdam (NH) en Ermelo (Gld)
88 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten